Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teille sanottu synnäriltä, että älä tuu vielä, oottele rauhassa kotona?

Vierailija
04.03.2011 |

Noudatitteko tätä neuvoa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen vaan suoraan ambulanssin ja sitten matkalta lanssihenkilökunta ilmoitellut synnärille, että tulossa olisi synnyttäjä.

Viimeksikin oli tosi viisasta tehdä näin, supistuksia oli ollut n. tunnin kuuden minuutin välein, kun lanssin soitin ja kotipihassa toinen ensihoitaja kurkkasi tilanteen:"Ei se ihan vielä ole täysin auki, mutta ei kyllä kamalan kaukanakaan ole. Mennään pikana!" Sitten pillit päällä se 120km synnärille, loppumatkassa tuntui jo tosi kipeältä ja siltä, että supistaa koko ajan ja kun sairaalaan päästiin kärräsivät synnytysvastaanottoon, jossa todettiin, että ihan valmis tapaus, täysin auki ja iso kalvorakkovain pullotti, ihme ettei ollut räjähtänyt matkalla. Siitä saliin ja ponnistamaan.

JOS olisin ambulanssin sijasta soittanut synnärille niin varmaan oltaisiin sanottu ettei kannata vielä lähteä ja poika olisi syntynyt kotiin tai ambulanssissa jonnekin tien poskeen .

Vierailija
22/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovella ihmettelivät miksi tulin, kun olin heidän mielestään niin kivuton. Lapsi syntyi kahdessa tunnissa eli todellakin oma vaistoni toimi siitä, että lapsi tulee nopeasti.

Vierailija
24/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kysytty kuinka pitkä matka teillä on sairaalaan? Siis siinä vaiheessa kun käsketty jäädä vielä odottelemaan. Matkahan ei välttämättä ole pitkä mutta jos sattuu 4:n ruuhkaan, voi matkanteko kestää helposti toista tuntia.

Itse asun pohjoisessa, lähin synnytyssairaala on 250km päässä. Neuvolassa pikemminki joka käynnillä teroitettiin että jos yhtään tuntuu synnytyssupistuksilta, heti lähteä. Mieluummin tehdä turha käynti kuin että lapsi syntyy matkalla autoon tai terveyskeskuksen päivystykseen missä ei kipulääkitystä saatavilla eikä myöskään minkäänlaista sektiovalmiutta. Hätätilanteen (vauvalle tai äidille) tullessa ois todellakin hätä kädessä.

Meidän kotipaikkakunnalla oli aikaisemmin synnytysosasto, mutta sekin lopetettiin 3 vuotta sitten säästöjen nimissä. Ja kyllä, alkuun vauvoja oli syntynyt autoon matkalla synnärille mutta vähitellen neuvolassta ja päivystyksessä päivystävä kätilö olivat oppineet arvioimaan paremmin (ja huomioimaan matkan vaatiman ajan) eikä enää niin usein vauvoja synny matkalle. Etelän synnytyssairaalat voisivat ottaa oppia tuosta. Sielläkin voisivat huomioida että osa ihmisistä ei ole siinä 20min ajomatkan päässä synnäriltä.

Vierailija
25/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää allekirjoittamassa adressit.com:ssa adressit pietarsaaren ja Oulaskankaan synnärin puolesta! Yhtään synnytysyksikköä ei saa enää lakkauttaa!!!

Vierailija
26/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käykää allekirjoittamassa adressit.com:ssa adressit pietarsaaren ja Oulaskankaan synnärin puolesta! Yhtään synnytysyksikköä ei saa enää lakkauttaa!!!

sanoa joidenkin itselle tuntemattomien synnäreiden puolesta tai vastaan yhtään mitään, kun ei tunne ympäristöä tai tarvetta.

Faktaahan nyt kuitenkin on se, ettei synnäreitä sen enempää kuin terveyskeskuksia, sairaaloista puhumattakaan, voida ylläpitää jokaisessa niemessä ja notkossa.

Vierailija
27/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en totellut ja lapsi syntyi kolmessa tunnissa synnärille saapumisen jälkeen.

Vierailija
28/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunneltu, niin lapsi olisi syntynyt kotiin. Hämärästi muistan, että soitin ja sanoin, että supistuksia tulee kaksi viiden minuutin sisään, että joko tullaan. Eivät ilmeisesti minua kuunnelleet, kun sanoivat, että älä vielä tule. Itse en kivuilta oikein tajunnut koko tilannetta, että missä mentiin. Puhelun jälkeen mies sitten päätti, että nyt mennään halus ne siellä tai ei. Puoli tuntia meni soitosta, kun lapsi jo syntyi. Eli kotiin olis syntynyt, jos mies ei olis käskenyt lähtemään.

Vierailija
29/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole koskaan soittanut sinne etukäteen. Olen vain mennyt paikalle. Eikä ole käännytetty pois.

Hgissä on useampi synnytyssairaala ja jos siinä "omassa" sairaalassa on sulku päällä, ei sinne auta mennä ovea rempomaan. Ja kukapa nyt synnytystuskissa haluaa ajella ylimääräisiä lenkkejä, joten fiksumpaa soittaa ja kysyä, että mihinkä ajetaan.

Olen aina (4krt) mennyt Naistenklinikalle eikä ole pois käsketty.

Vierailija
30/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pk-seudulla voi synnyttää missä vaan HUSin sairaalassa. PÄÄSÄÄNTÖNÄ helsinkiläisille on synnyttää Jorvissa, Naikkarilla tai Kättärllä ("oma" minulle kättäri)

Jäi vaan mieleen pyörimään ajatus suluista, että voivat oikeasti pistää vaikka Lohjalle synnyttämään ja matka onkin sitten 15km sijasta 80km!! Kuka osaa varautua tällaiseen..?

Siis pohdintana tuohon uutiseen, että matkat ovat pidentyneet synnyttäjillä.

Vierailija
31/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ensisynnyttäjänä ollut yhtään epävarma, kun synnytys käynnistyi. Kyllä tiesin HETI, että tämä on nyt menoa. Oli aikaisemminkin supistellut, mutta jotenkin niistä synnytyssuppareista vain tiesi, että nämä avaa paikkoja ja nopeaa. Puolen tunnin supistelun jälkeen kävin pissalla, pöksyissä oli vähän verta ja siinä vaiheessa sanoin miehelle, että nyt mennään. Synnärille viiden minuutin matka. Olin 40 minuutin supistelun jälkeen 5cm auki, saliin, vauva syntyi 3h 20 minuuttia ekasta supistuksesta. Eikä käynyt mielessäkään soitella missään vaiheessa, että saako tulla...

Vierailija
32/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla lähdettiin 20 min lapsivesien menon jälkeen(tunnin matka), supistukset alkoi heti kun pääsin autoon. Lapsi oli sylissä 4 tuntia myöhemmin.

Toisella kerralla olin onneksi jo valmiiksi sairaalassa kun vedet meni, 55min ja vauva oli maailmassa.

Vierailija
33/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä oot vaan ainut järkevä, joka tajusi reagoida. Me kaikki muut tyhmät soitetaan, että saako tulla ja jäädään kotiin kärvistelemään. Näin se on.

Minä en kyllä ensisynnyttäjänä ollut yhtään epävarma, kun synnytys käynnistyi. Kyllä tiesin HETI, että tämä on nyt menoa. Oli aikaisemminkin supistellut, mutta jotenkin niistä synnytyssuppareista vain tiesi, että nämä avaa paikkoja ja nopeaa. Puolen tunnin supistelun jälkeen kävin pissalla, pöksyissä oli vähän verta ja siinä vaiheessa sanoin miehelle, että nyt mennään. Synnärille viiden minuutin matka. Olin 40 minuutin supistelun jälkeen 5cm auki, saliin, vauva syntyi 3h 20 minuuttia ekasta supistuksesta. Eikä käynyt mielessäkään soitella missään vaiheessa, että saako tulla...

Vierailija
34/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sanottu. Odottelin kotona sen aikaa kun supparit alkoi tuntua niin että nyt on mentävä ja saatava kivunlievitystä. On mysö niinkin, että huolineet mut heti sinne.

Vierailija
35/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas supisteli yhden päivän epäsäännöllisesti 3-4 krt tunnissa ja verensekainen limatulppakin meni. En kuitenkaan voinut ajatellakaan synnytyksen olevan käynnissä, vaikkei mitään supistuksia ollut ollutkaan ennen tuota. Ja sairaalasta oli tolkutettu synnytysvalmennuksessa, että sitten voi tulla kun on tullut 2 h ajan 5 min välein supistuksia tai kun kivun kanssa ei vaan enää pärjää kotona. Ajattelin vaan, että kunhan kiusaa nuo supparit, eivät olleet kovin kipeitäkään, raskaus oli 10 pvä yli la:n. No sitten menikin vedet ja siitä alkoi heti KIPEÄT supistukset 2 min välein, jolloin lähdettiin sairaalaan ja hyvä kun ehdittiin, vauva syntyi alle 2 h vedenmenosta.

Vierailija
36/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yö töissä ja esikoinen vähän päälle vuoden silloin.mummoni tuli hoitamaan esikoista ja soitti samal ambulanssin ja vaikka ambulanssi ehtikin paikalle niin lapsi syntyi meidän sänkyyn.Ens kerral kyllä lähden sairaalaan heti kun vähänkin siltä tuntuu enkä soittele sinne

Vierailija
37/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaan kun olen soittanut, niin ovat aina sanoneet, että ei nyt mitään kiirettä mutta tule kummiskin näytille. Ja sinne olen sitten aina jäänyt.

Tokalla kerralla olin ihan hermona, kun lapsivesi oli vihreää ja puuromaista, mutta sairaalassa vaan tuumasivat, että ei kiirettä, vaikka matkaa on tunnin verran. Että tule tässä aamupäivän aikana (klo oli 6 aamulla). Lähdettiin kyllä heti, ja oli sellainen lumimyrsky, että jäätiin kinoksiin jumiinkin ja jouduin autoa työntämään... Silti mentiin pitkän kaavan mukaan eli molemmat synnytykset kestäneet 12 tuntia sairaalassa.

Kadehdin muuten niitä, joilla ne avautumisvaiheen kivut ovat ihan hallittavissa olevia. Tuon 12 tunnin aikana ekat pari tuntia ovat helppoja, mutta sen jälkeen alkaa lähteä järki. En tiedä sitten, olenko erityisen kipuherkkä, mutta jotain järjettömän kamalaa ne kivut avautumisvaiheessa ovat... Tokassa synnytyksessä ponnistin kaksi tuntia ja mieluummin melkein ponnistaisin sen 12 tuntia kuin ottaisin ne avautumiskivut.

Vierailija
38/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa joidenkin itselle tuntemattomien synnäreiden puolesta tai vastaan yhtään mitään, kun ei tunne ympäristöä tai tarvetta.

Faktaahan nyt kuitenkin on se, ettei synnäreitä sen enempää kuin terveyskeskuksia, sairaaloista puhumattakaan, voida ylläpitää jokaisessa niemessä ja notkossa.

Sitten tähän ei jäisi kuin Kokkola ja Oulu. Ja väkeä kyllä riittää.

Allekirjoitettu on! Oulaskankaasta olen kuullut sellaista juttua ettei välttämättä lopeteta. Toivottavasti uutinen pitää paikkansa. Jos sekin lopetetaan, matka sairaalaan pitenee moninkertaisesti ainakin itselläni. Enkä varmasti ole ainoa.

Sairaaloihin yms. pitäisi löytyä valtiolta rahaa, ihmisten turvallisuudesta ei saisi tinkiä. On muita säästökohteita kyllä.

Vierailija
39/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi supistukset heti 5min välein ja tunnin päästä oli jo 3min välein, sitten soitin, niin sanoivat että tule heti kun tuntuu että tarvit kivunlievitystä. No olin kotona vielä tunnin ja sairaalassa 9tuntia, kunnes sain ihanan tytön.

Vierailija
40/41 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pk-seudulla voi synnyttää missä vaan HUSin sairaalassa. PÄÄSÄÄNTÖNÄ helsinkiläisille on synnyttää Jorvissa, Naikkarilla tai Kättärllä ("oma" minulle kättäri)

Jäi vaan mieleen pyörimään ajatus suluista, että voivat oikeasti pistää vaikka Lohjalle synnyttämään ja matka onkin sitten 15km sijasta 80km!! Kuka osaa varautua tällaiseen..?

Siis pohdintana tuohon uutiseen, että matkat ovat pidentyneet synnyttäjillä.

että sulkuja on ollut enemmän (2010 alkuvuonna) ja että kättäri ja naikkari vois vielä olla sulussa yht aikaa, mutta että kaikki kolme eli vielä jorvikin menis samalla kertaa sulkuun, niin ei ole mahdollista. Eli ainakaan hänen sanojensa mukaan ei voi tulla tilannetta että jouduttaisi ohjaamaan kauemmaksi.

Niin ja sanoi myös, että ei miltään ovelta käännytetä jos lapsi on jo syntymässä. Että kyllä ne arvio, että varmasti ehtii synnyttäjä sitten vielä seuraavalle ovelle : )