Tuhlausta jota et voi ymmärtää?
Aloitetaan tällä: eksä heitti kauluspaidan roskiin kun siitä irtosi nappi. Roskiin tosiaan meni, vaikka tarjouduin napin ompelemaan.
Kommentit (59)
siis tyyliin Louis Vuitton (en varmaan osaa kirjoittaa edes oikein sitä), Prada jne. Satoja euroja jostain käsilaukusta, haloo... Samoin muut ylettömän kalliit merkkituotteet.
Kalleimmat käsilaukut maksavat jopa 40 000. En tiedä onko vielä kalliimpia.
Olen aivan eri mieltä siitä, että 200 euron laukku olisi kallis. Mieti asia näin: Montako euroa sinulle pitäisi maksaa, että tekisit itse nahkasta tai kankaasta käsilaukun ja tulos olisi yhtä huoliteltu ja aikaa kestävä.
Minusta ihmisten pitäisi ostaa vähemmän, mutta laadukasta. Mielestäni paljon typerämpää on ostaa halvalla jotain h&m laukkuja 10 kpl, kuin ostaa pari hienoa arvokasta laukkua. Aina se ei ole se raha, vaan myös ympäristö, mitä pitäisi miettiä. Miksi ostaa tuotteita, jotka kestää vain hetken. Toki halpoja laukkujakin voi ostaa, jos kestää sen tiedon, että laukun on voinut tehdä vaikka vietnamilainen lapsi. Alkuperää on vaikea selvittää. Ja en suoraan sanoen tiedä, päteekö tuo vain halpoihin tuotteisiin. Ja halpaa voi myös ostaa vähän. Tai sitten ostaa kierrätettyä ja pistää vanhaa taas kiertoon.
on Tupperware-astiat. Kukaan ei pysty perustelemaan minulle sitä, että makaronit on parempi siirtää omasta pakkauksestaan 30€ muovipakkaukseen kaappiin laittoa varten. Tupperit on kehitetty tylsistyneiden kotimammojen virikelkeluksi. Luonnon, rahan ja ajattelun tuhlausta. Samoin Pertylite pitäisi lailla kieltää.
heitetään se seuraavana päivänä roskiin ja ostetaan taas uusi. Yleensä näillä ihmisillä on kuitenkin pakastin.
Saadaan joululahjaksi vääränmerkkistä suklaata tai ruma koriste-esine tai halpahallin yöpaita--> kannetaan ne suoraan roskikseen.
Kaadetaan viemäriin avaamaton maito/jogurtti/kerma/viili/ tmv, joka ei ole edes pilalla vain sen takia, että parasta ennen päiväys on mennyt tai samana päivänä.
Osamaksulla ostaminen!
Vierailija - 04.03.11 04:50 (ID 12208484)Siis, mitä hienoa on ostaa tavaraa velaksi, ja maksaa siitä enemmän kuin jos maksaisit sen kerralla? Se mitä ei ole rahaa ostaa kerralla itselleen, sitä ei myöskään tarvitse.
Tunnen yhden kotiäidin, joka osti ihan älytöntä tavaraa osamaksuilla, uusi tietokone vaikka vanha toimi, grilli pihalle, uusi telkkari jne. Ja sitten sitä mietittiin, kun ei ollut varaa olla enää lapsen kanssa kotona vaan piti lähteä töihin. Omia valintoja, omia valintoja...
Ookkona ihan fiksu?
Yhden kotiäidin ostosten perusteella päätät sitten mielipiteesi?
Ei ole ollut varaa maksaa kerralla vaatteita pois mutta jouduin tekemään tämän kompromissin että ostin osarilla. Miksi? No siksi koska synnytyksen jälkeiset kilot eivät tippuneet mihinkään ja kaapissapa ei ollut vaatteen vaatetta joten menin ja tilasin osarilla.
heitetään se seuraavana päivänä roskiin ja ostetaan taas uusi. Yleensä näillä ihmisillä on kuitenkin pakastin.
Saadaan joululahjaksi vääränmerkkistä suklaata tai ruma koriste-esine tai halpahallin yöpaita--> kannetaan ne suoraan roskikseen.
Kaadetaan viemäriin avaamaton maito/jogurtti/kerma/viili/ tmv, joka ei ole edes pilalla vain sen takia, että parasta ennen päiväys on mennyt tai samana päivänä.
Kyllä itse heitän pois jos kaapin perälle on jäänyt joku purnukka mitä en ole avannut ja parasta ennen päiväys on jo mennyt. Vai mitä pitäisi tehdä? Viedä naapurille?
Ja hirveät lelumäärät lapsilla. Kammottaa.
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka ostavat hirveät määrät vaatteita. Vielä enemmän kummastuttaa se, jos äiti ostaa hirveen määrän vaatteita lapselleen ja vielä kalliita vaatteita. Sitten itselle ostetaan silloin tällöin H&M:stä tai Lindexistä joku riepu ja ollaan niin olevinaan parempaa perhettä...
sen voi syödä tai juoda. Käyttää ruoaksi eikä heittää käyttökelpoista roskiin.
Kyllä itse heitän pois jos kaapin perälle on jäänyt joku purnukka mitä en ole avannut ja parasta ennen päiväys on jo mennyt. Vai mitä pitäisi tehdä? Viedä naapurille?
Syömäkelpoisen ruoan heittäminen pois, kun eihän meillä tähteitä syödä...
Mieheni lapsuudenperheessä ruoat lentää roskiin, kun noustaan pöydästä.
ruuan pois heittäminen on usein se terveellisempi vaihtoehto.
Vatsa ei ole roskakori
Sohvat kärrätään kerran kolmessa vuodessa kaatopaikalle "kun se oli jo ihan kulahtanut"
En vaan tajuu miks semmosia on edes olemassa! Rumatkin ne on mun mielestä...
En ymmärrä, miksi ihmiset pistää rahansa sipseihin, pullaan, wienereihin, suklaapatukoihin, yms. Järjetöntä, kuluttaa pidemmän päälle kukkaroa ja sitten pistetään rahaa kolesterolilääkitykseen ja ihmetellään, miksi vaatteet näyttää kamalilta päällä, kun ahteri on kuin seitsemän leivän uuni.
Toinen on älyn tuhlaus. Ihmiset eivät kehitä itseään, käytä älyään, vaan jäävät älyllisesti laakereilleen lepäämään. Jos joku, niin se on tuhlausta!
Ymmärrän että 1000e saa tosi hienon kellon, mutta en ymmärrä sitä lisäarvoa joka tulee kun kello maksaa 5000e.
Samoin tajuan kyllä että esim. Espritin vaatteet ovat Seppalän vaatteita kestävämpiä ja usein myös paremmin leikattuja ym., mutta en ymmärrä useita satasia maksavien farkkujen ostamista.
Baarit, matkat ja muut tajuan hyvin. Jos on rahaa ja kokee näiden parantavan elämänlaatua niin mikä ettei. Kyllä Thaimaa on monen mielestä oikeasti kivempi lomakohde kuin Pihtiputaa ja kaukomailla ON asioita joita koto Suomessa ei ole.
mä en taas millään voi ymmärtää miten ketään kiinnostaa mihin toiset rahansa laittaa...
mä en taas millään voi ymmärtää miten ketään kiinnostaa mihin toiset rahansa laittaa...
mä en vaan ymmärrä tuhlausta ihan vaan ekologisesti ajateltuna.
Miksi kuormittaa kaatopaikkoja tavaralla/ruolla, jota voisi vielä käyttää.
Todella itsekäs elämäntapa ja -asenne. Aina on joku joka tarvitsisi napittoman paidan, fazerin suklaakonvehteja tai vaikka ne edellisen sesongin verhot ja joka osais tehdä pannaria maidosta, jossa oli päiväys tänään tai eilen.
Mutta sekä esikoinen että varsinkin kuopus ovat tehneet kakkoja koko ekan elinvuotensa 4-6 kertaa vuorokaudessa. Esikoinen lisäksi teki sellaisia pissoja kerralla, että kestot kastelivat koko vuoteen ja kaikki vaatteet, kertiksissäkin meni ainakin kerran viikossa läpi, vaikka kuinka vaihtoi usein.
Tällä hetkellä kuopus 1v1kk kakkaa vähintään 4 kertaa päivässä (nla harkitsee tutkimuksia). En edes harkitse kestoilua nyt. En vain jaksa. Esikoinen oppi sentään tekemään asioitaan potalle tässä iässä, mutta kuopus saa raivarit, kun vain näkeekin potan. Pahimpina päivinä menee jopa 10 vaippaa vaihtoon.
Niin, ja itse asiaan. En ymmärrä mitään liiallista.
- On ok matkustaa joskus ulkomaille. En vain ymmärrä, miksi sitä pitää tehdä neljä kertaa vuodessa. Muualtakin voi saada niitä elämyksiä. - - On ok ostaa hyvälaatuisia lastenvaatteita. En vain ymmärrä, miksi niitä on ostettava mieletön kasa ja miksi kannattaa ostaa taaperolle yli 50 euron sisävaatetta tai yli 100 euron ulkovaatetta.
- Ymmärrän kalliit kengät ja muotilaukun. Mutta miksi niitä kenkiä ja laukkuja pitää olla hyllymetrettäin? Eikö se yksi kestävä laukku riitä? Eivätkö yhdet hyvät kävelykengät ja yhdet hyvät talvikengät ja yhdet hyvät työkengät riitä? Jotain varakenkiä tai sandaaleja tai juhlakenkiä tietysti, mutta ehkä ne voisivat olla sitten niitä halvempia kenkiä, kun niitä ei käytetä niin runsaasti...
Oma paha tapani on tosiaan tuo ruoan liikavalmistaminen. Monesti syömme jotain ruokaa kolme päivää, ja sitten se on pakko heittää pois, kun alkaa jo maistua pahalta. Joskus olen pakastanut, mutta siellä niitä vuosikausia pakastettuja ruokia edelleen on... Ostan usein myös liikaa leipää. Nykyään teen liiasta leivästä (joka usein sulatettu pakkasesta eli ei voi pakastaa uudelleen) lämpimiä voileipiä iltaruoaksi. Hyötykäyttöä!
Mä olen ollut työpaikassa, jossa henkilökunnalla olisi ollut mahdollisuuksia syödä ja juoda ilmaiseksi ylimääräisiä "huteja". Työnantajan mottona oli kuitenkin, että ennemmin roskikseen kuin työntekijöille. Se musta on tuhlausta.
Eräs tuttuni heittää matot roskiin, kun ne tulevat likaisiksi. Syy on se, että tulee halvemmaksi ostaa uusi tavallinen matto kuin pesettää se pesulassa...
Osamaksulla ostaminen!
Vierailija - 04.03.11 04:50 (ID 12208484)
Siis, mitä hienoa on ostaa tavaraa velaksi, ja maksaa siitä enemmän kuin jos maksaisit sen kerralla? Se mitä ei ole rahaa ostaa kerralla itselleen, sitä ei myöskään tarvitse.
Tunnen yhden kotiäidin, joka osti ihan älytöntä tavaraa osamaksuilla, uusi tietokone vaikka vanha toimi, grilli pihalle, uusi telkkari jne. Ja sitten sitä mietittiin, kun ei ollut varaa olla enää lapsen kanssa kotona vaan piti lähteä töihin. Omia valintoja, omia valintoja...
Yhden kotiäidin ostosten perusteella päätät sitten mielipiteesi?