Miten suhtautua tytöstä naiseksi kasvamiseen?
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja isä ja minulla on 3 lasta. kasi poikaa ja yksi tyttö.
Olisi ajankohtaista ruveta puhumaan ja kertomaan kaikenmaailman kuukautisista, rintojen kasvusta, liivien ja siteiden ostamisesta ynnä muuta sellaista...
Mutta kysymys kuuluukin että miten asiasta tulee kertoa? Ihan suoraan vaan tokaista tytölle että nyt lähetään liivi kauppaan ja sulle tulee sit nuo eukkojen vaivat jossain vaiheessa, rättikaudet alkavat siis???
Kommentit (35)
No tollanen ylimenevä ihailu ja kehuminen että sulla on jotain jota veljillä ei ole on taas poikia kohtaan väärin. Meillä on 3 poikaa ja tyttö ja ihan tasavertasesti ne kehittyy omaansuuntaansa miehiksi ja naisiksi. Siinä missä pojille tarttee kertoa miesten muutoksista, tytöille asioita joita naiseksi muuttumiseen tulee eteen. Itse en vaan suostunut hakea rintsikoita äidin kanssa ennenkö rinnat oli koossa C ja se on huono asia. Muistan, miten itseäni hävetti mennä sanomaan että mennäänkö ostamaan ne liivit, olisi saanut vanhemmat ehdotella sitä useammin. Siis äiti ehdotti, joskus. Mutta ehdottelu oli semmoista että lähdetään hakeen semmoset naisetn liivit ja tämä oli harvoin. Itse kokeilen että mennään kaupoille ja sitten "vahingossa" eksytään liivipuolelle josta voisi mennä testaamaan. Myyjä osaa kertoa koot hyvin! Eikä sun tartte mennä sinne kaappiin mukaan.
Eli sun mielstä nainen on sama asia kuin mies? Että tytölläsi ei ole mitään sellaista mitä veljilläkin on pluis että veljillä on munalisä jokaisessa asiassa tulevaisuudessa eli tytölläsi onkin vähemmän kuin veljillä jos kerran naiseutta ei lasketa miksikään :(
Aika moista soopaa.
Totta kai tytöllä on jotain, mitä veljillä ei ole ja se asia on NAISEUS ja kaikki siihen liittyvä joka on ihailtavaa ja kunnioitettavaa toisin kuin sä väität (oletko itse sitten nainen vai mies?)
Pojilla taas on jotain mitä tytöillä ei ole ja se on MIEHEYS, joka on ihailtavaa ja kunnioittavaa.
On aika väärin sorsia sun tyttöä kertomalla että naiseus ei ole mitään
Faktahan on se, että tytölle ne menkat tulee, eikä se veri ja ehkä kipukaan mitään hohdokasta ole, joten kyllä siihen saa liittää positiivisiä mielikuvia naiseksi kasvamisesta ja jne.
Hyvä, poistun keskustelusta jos aletaan daijuksi nimittelemään. Mitä haukut jos ollaan samaa mieltä? Ihme porukkaa. 10
kun sun keskustelu ei pysy asiassa vaan sen vieressä, ja minäkin vain tyhmä pieni ihminen...
Itse jauhat pojista!
Johan olen tässä sanonut että jokaselle omat juttunsa, miksi ei saa sanoa mitään poikien muutoksista? Ihan neutraalisti sen otin puheeksi, sinä tässä teet asiastas valtavan.
10
Tai siis siinä mielessä, että hän tiesi jo kaiken... Onneksi ehdin kuitenkin jutella asiasta ennen kuin ne kuukautiset oikeasti alkoivat. Tytöllä alkoi kuukautiset 11-vuotiaana! Eli ajoissa kannattaa olla. Serkullansa alkoi 10-vuotiaana! Liiveistä hän mainitsi itse, että haluaa sellaiset. Sitten on yhdessä menty kauppaan. Sellaisia toppi-mallisia olin jo aikaisemminkin ostanut, mutta sitten sellaiset vähän enemmän rintaliivin näköisia halusi itse. Seksi asioista ostin hänelle kirjan.
Lopeta nyt: aihe on aikuiseksi kasvaminen, mitä muutoksia tulee. Mikä sinä olet sanomaan ettei jostain saa puhua?
10
Ap, jos sinulla on hyvä ystävätär tai sisko voit kysyä myös häneltä neuvoja tai olet aivan ymmälläsi (vaikka uskon kyllä että selviät hyvin).
On todella tärkeää että ihailet ja kannustat tytärtäsi. Tytöt muuttuvat fyysiesti murroiässä niin paljon enemmän kuin pojat ja se synnyttää valtavasti epävarmuutta. Sen takia kannustus ja ihailukin on tärkeää, se vahvistaa tytön minäkuvaa ja suhdettaan naiseuteen ja antaa hyvät eväät. Ja muista ehkäisyvalistus! :)
8 v tyttö ja olen pienestä pitäen kertonut kuukautisista ja kaikesta mitä elämään liittyy, nyt kun alkanut murrosiän merkkejä olemaan todenteolla niin taas on asioista puhuttu yhtä luontevasti kuin ihan mistä vain, en ymmärrä miten se on joillekin ongelma?! Lapseni tiesi jo 4 vuotiaana kuukautisista ja miten lapsi saa alkunsa yms.
kannattaa tosiaan olla, eilen puhuin erikoislääkärin kanssa mahdollisesta kuukautisten alkamisesta niin sanoi että keskimäärin pari vuotta aiemmin alkaa nykyajan tytöillä kuin äidillään aikanaan. Eli esim. mulla alkoi 13 vuotiaana niin lääkäri sanoi että viimeistään 11 vuotiaana alkaa todennäköisesti tytölläni kuukautiset mutta ehkä jo 10 vuotiaana.
Eli voisit hommata sellaisia tai puolittaa 400:sia. Useilla tytöillä voi olla kuukautiset aika kivuliaatkin, jopa oksentamiseen saakka. Noin oli itselläni alkuvuosina. Meillä kotona ei juuri tuota kivunlievitystä kukaan tarjonnut ja esimerkiksi koulussa olo oli tuskaa kalpeana ja kipeänä. Meillä äiti hoiti tämän asian vain niin, että näytti sidekaapin ja siinä se (ei osannut tai uskaltanut muuta valtettavasti). Koulusta sain sen paremman valistuksen, eli kyllä siellä ne terkkarit valistaa lapssia. Itse olen lapsilleni kertonut ihmisen kehityksestä alusta asti. Oikein kunnia-asianani olen pitänyt, että meillä on joitain lapsille sopivia kirjoja aiheesta ja tasaisin väliajoin noita lapsille näytän tai luen. Tytölle (8v) olen jo murrosiän merkeistä kertonut, ja maininnut, että ehkä jossain 12 vuoden paikkeilla viimeistään kuukautiset alkavat (silloin alkoi itselläni. Eli kuten aiemmat ovat kertoneet, kirjat on hyviä ja koulun terkkarilta asiasta kysyminen. Kerro toki asiasta itsekin, kysy vaikka tytöltä, miten hän asiassa haluaa edetä. Siteitä voit käydä ostamassa, vaikka paria eri laatua. Siivelliset ovat hyviä yöajaksi. Mitä ohuempi side sitä mukavampi varmaan tytöstä. Rintsikoiden osto on todellakin helpoin jossakin liikkeessä, jossa on sovittaja. Kerro tästä tytöllesi, että on normaalia aikuistenkin naisten käydä joskus sovittamassa rintaliivejä ihan asiantuntevan myyjän kanssa (koko kun voi muuttua iän myötä). Hyvin sopivat liivit on vaikkapa urheilussa tärkeät. Onnea Sinulle ja koko perheellesi!
Kyllä täältä varmasti löytyy joku joka tietää!!!!
Onko sen rinnat jo kasvaneet niin, että tarvii liivit? Siteitä voit ostaa paketin kotiin ja kertoa, mistä löytyy, kun niitä tarvitsee.
joka tuli vain fiilistelemään tänne..... tämä av on täynnä sellaisia kotkia.
joka tuli vain fiilistelemään tänne..... tämä av on täynnä sellaisia kotkia.
osta kotiin siteitä, sellaisia ohuita esimerkiksi Allways Ultra siteitä. Kerro tytölle, että ostit niitä valmiiksi, koska saattaa olla että kuukautisesi alkavat. Ota valmiiksi esille joku kuukautisista ja nuoruudesta kertova kirja, josta voit tarkistaa faktoja jos tulee kysyttävää. Kerro rehellisesti tytölle, että et osaa ehkä kaikkiin kysymyksiin vastata, mutta että selvität jokaisen kysymyksen ja vastaat sitten.
Osta lahjakortti liiviliikkeeseen ja anna se tytölle niin että voi mennä ostoksille. Liivimyyjä neuvoo kyllä sitten millaiset liivit tarvitaan. Älä mene mukaan ellei tyttö itse pyydä.
Samalla kun kerrot kuukautisista ja olet hankkinut tytölle sen kirjan, käy lyhyesti läpi raskaudenehkäisy.
Kuinka vanha tyttäresi on? Sekin vaikuttaa tapaan, jolla asiaa lähestyä.
Kirjastosta löytyy murkkuikää ja fyysistä kehittymistä käsittelevää kirjallisuutta, joka on suunnattu nuorille itselleen. Esim. Raisa Cacciatore (lääkäri) on kirjoittanut paljon aiheesta. Kirjallisuuden avulla voisitte päästä aiheesta keskustelemaan.
Toinen tapa on ottaa puheeksi lapsen kanssa kahden kesken luontevasti tyttöjen ja poikien (miesten ja naisten) fyysiset erot ja syyt näihin eroihin. Eli, että tytöistä kasvaa naisia, siihen kasvuun kuuluu erialisia fyysisiä muutoksia mm. rintojen kasvu (rintojahan nainen tarvitsee mahdollisesti tulevana äitinä imettäessään vauvaansa), kuukautisten alkaminen (ihan reilusti voit kertoa, että kuuluu asiaan, että tytöillä alkaa 10-16-vuotiaana kuukautiset, mikä tarkoittaa sitä, että kerran kuussa tulee verta alapäästä. Tässä on syytä kertoa myös miksi ne kuukautiset tulevat ja että se ei ole vaarallista verenvuotoa. Lapselle on myös syytä kertoa, että kuukatiset voivat vähän sattuakin mutta, jos ne sattuvat paljon, täytyy mennä lääkäriin, josta saa lääkettä, ettei sattuisi. Kannattaa myös korostaa, että vaikka fyysisesti kasvaa 'aikuiseksi', ei vielä henkisesti tarvitse olla aikuinen ja kannattaa kertoa myös se, että suojaamattomasta yhdynnästä voi ensimmäiselläkin kerralla tulla raskaaksi)
Onpas asiaa, jota täytyy muistaa omillekin puhua. Jos sinusta tuntuu isänä vaikealta puhua ko. asioista, niin soita kouluterkkarille ja varaa sieltä aika tyttärelle. Kerro mitä tarttis kertoa ja kerro, etä susta tuntuu hankalalta käydä näitä asioita tyttären kanssa läpi. Voit sitten terkkarin jälkeen kysellä tytöltä ollessanne kahden, että oliko terkkarin kanssa keskustelu hänen mielestään hyvä ja jäikö hänelle vielä kysymyksiä keskustelun tiimoilta. Osta myös kaappiin valmiiksi terveyssiteitä ja kerro tytölle missä ne ovat!