Miten suhtautua tytöstä naiseksi kasvamiseen?
Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja isä ja minulla on 3 lasta. kasi poikaa ja yksi tyttö.
Olisi ajankohtaista ruveta puhumaan ja kertomaan kaikenmaailman kuukautisista, rintojen kasvusta, liivien ja siteiden ostamisesta ynnä muuta sellaista...
Mutta kysymys kuuluukin että miten asiasta tulee kertoa? Ihan suoraan vaan tokaista tytölle että nyt lähetään liivi kauppaan ja sulle tulee sit nuo eukkojen vaivat jossain vaiheessa, rättikaudet alkavat siis???
Kommentit (35)
eli muista aina olla ilmaisuissasi kunnioittava ja ihaileva!
Älä koskaan käytä tuollaisia halventavia sanoja.
Ihaile tyttäresi kauneutta ja naisellisuutta.
Osoita hänelle, että naiseksi kasvaminen on etuoikeus jota veljillä ei ole.
luo hänelle hyvä suhtautuminen naiseuteen ja anna hänelle kunnioittavan miehen malli!
Asiaa ei minusta (ihan vaan oma kokemus) saa lyödä leikiksi puhumalla räteistä vaan alussa ihan asiallisesti ja kertoa että naisillaKIN kroppa muuttuu, niinkuin pojilla tulee omat muutokset. Tytöillä alkaa kuukautiset ja vähän kerrot mitä se tarkoittaa.
Minusta kannattaa koittaa kysyä haluaisiko lapsi jo nyt tämmöset:http://shop.hm.com/fi/shoppingwindow?dept=BARN_SFL_UND_UND&shoptype=S
Menkkoihin voit itse perehtyä netin kautta ja etsi joku selkeä nuorille tarkoitettu sivusto ja kerro sen avulla mitä muistat.
Itse luin lääkärikirjoja, joita meillä oli kaapissa. Kannattaa hankkia hyvä lääkärikirja joka käsittelee kuukautisia, ehkäsyä yms.
Naisena heitän ilmaan semmosen vinkin että jos mahdollista, niin osta tyttärelle rokote papilloomavirukseen.
Omalla läheisellä tehtiin äskettäin syöpälöydös, asiaan voi vaikuttaa nykyään olemalla aktiivinen!
No tollanen ylimenevä ihailu ja kehuminen että sulla on jotain jota veljillä ei ole on taas poikia kohtaan väärin.
Meillä on 3 poikaa ja tyttö ja ihan tasavertasesti ne kehittyy omaansuuntaansa miehiksi ja naisiksi.
Siinä missä pojille tarttee kertoa miesten muutoksista, tytöille asioita joita naiseksi muuttumiseen tulee eteen.
Itse en vaan suostunut hakea rintsikoita äidin kanssa ennenkö rinnat oli koossa C ja se on huono asia.
Muistan, miten itseäni hävetti mennä sanomaan että mennäänkö ostamaan ne liivit, olisi saanut vanhemmat ehdotella sitä useammin. Siis äiti ehdotti, joskus. Mutta ehdottelu oli semmoista että lähdetään hakeen semmoset naisetn liivit ja tämä oli harvoin.
Itse kokeilen että mennään kaupoille ja sitten "vahingossa" eksytään liivipuolelle josta voisi mennä testaamaan. Myyjä osaa kertoa koot hyvin! Eikä sun tartte mennä sinne kaappiin mukaan.
Olisiko joku naispuoleinen ihminen parempi kertomaan naisten jutuista tyttärellesi? Voisiko tyttäresi viettää naisten päivää jonkun nuorehkon naisen kanssa, jonka valtuutat tyttärellesi kertomaan naisten asioista? Mitään 70v-mummoa älä tehtävään valjasta tai kertovat asiat yhtä kökösti kuin itsekin olet funtsinut.
No tollanen ylimenevä ihailu ja kehuminen että sulla on jotain jota veljillä ei ole on taas poikia kohtaan väärin. Meillä on 3 poikaa ja tyttö ja ihan tasavertasesti ne kehittyy omaansuuntaansa miehiksi ja naisiksi. Siinä missä pojille tarttee kertoa miesten muutoksista, tytöille asioita joita naiseksi muuttumiseen tulee eteen. Itse en vaan suostunut hakea rintsikoita äidin kanssa ennenkö rinnat oli koossa C ja se on huono asia. Muistan, miten itseäni hävetti mennä sanomaan että mennäänkö ostamaan ne liivit, olisi saanut vanhemmat ehdotella sitä useammin. Siis äiti ehdotti, joskus. Mutta ehdottelu oli semmoista että lähdetään hakeen semmoset naisetn liivit ja tämä oli harvoin. Itse kokeilen että mennään kaupoille ja sitten "vahingossa" eksytään liivipuolelle josta voisi mennä testaamaan. Myyjä osaa kertoa koot hyvin! Eikä sun tartte mennä sinne kaappiin mukaan.
Eli sun mielstä nainen on sama asia kuin mies? Että tytölläsi ei ole mitään sellaista mitä veljilläkin on pluis että veljillä on munalisä jokaisessa asiassa tulevaisuudessa eli tytölläsi onkin vähemmän kuin veljillä jos kerran naiseutta ei lasketa miksikään :(
Aika moista soopaa.
Totta kai tytöllä on jotain, mitä veljillä ei ole ja se asia on NAISEUS ja kaikki siihen liittyvä joka on ihailtavaa ja kunnioitettavaa toisin kuin sä väität (oletko itse sitten nainen vai mies?)
Pojilla taas on jotain mitä tytöillä ei ole ja se on MIEHEYS, joka on ihailtavaa ja kunnioittavaa.
On aika väärin sorsia sun tyttöä kertomalla että naiseus ei ole mitään
ja lisään, että tyttö on jo koulussa varmasti saanut tietää mitä hänelle tapahtuu, kun hän kasvaa naiseksi, joten voit myös todeta tytöllesi jos hän haluaa kysyä jotain voit yrittää vastata tai etsitte yhdessä vaikka netistä tietoa tai joku nainen voisi kertoa.
t. naistenpäivää ehdottanut
Ja muista kertoa lapsillesi miten tärkeitä he ovat sinulle, se "näkyy" tosin tänne asti.
Otahan nyt lääkkeesi. :)
En sanonut ettei naiseus ole mistään, vaan ettei se ole PAREMPAA tai suurempaa kuin mieheys.
POJATKIN muuttuu, ei ainoastaan naiset. Ja pojillekin kerrotaan esim. että tietää varautua mitä se on kun yöllä sänkyyn tulee jotain mössöä pippelistä. Vai jätetäänkö kertomatta?
Eli: molemmille kerrotaan omista muutoksista joita aikuiseksi kasvaminen teettää, nostamatta toista mitenkään korokkeelle.
Ei tulisi mieleenkään tehdä omille lapsille niin. Kiva jos sinä puhut tollasta soopaa lapsillesi.
Se siitä sukupuolten välisestä tasa-arvosta! ;)
10
Siis kirjoitatko jollekin?
Mistä näkymisestä puhut?
Eli sinä et kerro lapsillesi mitään kasvamisesta aikuiseksi????
Otahan nyt lääkkeesi. :) En sanonut ettei naiseus ole mistään, vaan ettei se ole PAREMPAA tai suurempaa kuin mieheys. POJATKIN muuttuu, ei ainoastaan naiset. Ja pojillekin kerrotaan esim. että tietää varautua mitä se on kun yöllä sänkyyn tulee jotain mössöä pippelistä. Vai jätetäänkö kertomatta? Eli: molemmille kerrotaan omista muutoksista joita aikuiseksi kasvaminen teettää, nostamatta toista mitenkään korokkeelle. Ei tulisi mieleenkään tehdä omille lapsille niin. Kiva jos sinä puhut tollasta soopaa lapsillesi. Se siitä sukupuolten välisestä tasa-arvosta! ;) 10
Mitä soopaa edellisen kirjoituksessa oli? Miksi tyttöä ei saa ihailla naiseuden vuoksi? Onko sinulla ongelmia naiseutesi kanssa?
Edellinen kirjoittaja ei missään vaiheessa sanonut että tytöt olisivat parempia kuin pojat.
Miksi hyökkäät noin voimakkaasti naiseuden arvon kohottamista vastaan?
Otahan nyt lääkkeesi. :) En sanonut ettei naiseus ole mistään, vaan ettei se ole PAREMPAA tai suurempaa kuin mieheys. POJATKIN muuttuu, ei ainoastaan naiset. Ja pojillekin kerrotaan esim. että tietää varautua mitä se on kun yöllä sänkyyn tulee jotain mössöä pippelistä. Vai jätetäänkö kertomatta? Eli: molemmille kerrotaan omista muutoksista joita aikuiseksi kasvaminen teettää, nostamatta toista mitenkään korokkeelle. Ei tulisi mieleenkään tehdä omille lapsille niin. Kiva jos sinä puhut tollasta soopaa lapsillesi. Se siitä sukupuolten välisestä tasa-arvosta! ;) 10
Miksi koet tärkeäksi poikien puolustamisen kun kerrankin joku on kiinnostunut tyttöjen kunnioituksesta?
Ei, vaan haluan olla tasavertainen. En parempi!
Mikä sinussa on vikana jos tarttee olla yli toisten? :)
En todellakaan sano että naiseus ei ole mistään, opettele nyt ymmärtämään lukemaasi. MIstä ihmeestä saat tollasia päähäsi?
10
poikia enemmän kuin tyttöjä, hyvin vanhanaikaista, mutta paistaa niin läpi.
Ei, vaan haluan olla tasavertainen. En parempi! Mikä sinussa on vikana jos tarttee olla yli toisten? :) En todellakaan sano että naiseus ei ole mistään, opettele nyt ymmärtämään lukemaasi. MIstä ihmeestä saat tollasia päähäsi? 10
Onko asenne yhtä "tasavertainen" eli jätkiä ollaan kaikki
No ihen siksi, että niitä muutoksia on myös pojilla jotka kasvaa miehiksi!
Minä vastasin niihin tyttöjen muutoksiin, mutta miksi ei saa puhua pojista? Ap.lla on myös poikia.
Vastaa nyt: kerrotko pojille yöllisistä siemensyöksyistä ja muusta mikä heillä muuttuu kehossa?
10
No ihen siksi, että niitä muutoksia on myös pojilla jotka kasvaa miehiksi! Minä vastasin niihin tyttöjen muutoksiin, mutta miksi ei saa puhua pojista? Ap.lla on myös poikia. Vastaa nyt: kerrotko pojille yöllisistä siemensyöksyistä ja muusta mikä heillä muuttuu kehossa? 10
Miksi pojille ei kerrottaisi, jos tytöillekin kerrotaan?
jaaha.
21) Miten niin jätkiä ollaan kaikki? Meillä naiset on naisia ja miehet miehiä. Pojista kasvaa poikia ja tytöstä nainen. Johan tän sanoin, jankkaanko lisää?
Teillä ilmeisesti pojat ei saa tietää omista muutoksistaan. Ilmankos tytöksi kasvaminen naiseksi on vitsi kun eräät jättää poikansa huomioimatta ja nostaa tytön korkeammalle.. ;)
10
tyttäreni ainakin odottaa joka päivä innoissaan tissien kasvua. Hän kokeilee joka päivä, ovatko kasvaneet ja halusi ehdottomasti ostaa jo rintsikatkin, vaikka on ihan pienet rintarauhaset vasta ja nekin ovat välillä menneet poiskin ja tulleet taas takaisin. (Lastenlääkärin mukaan normaalia, että voi tulla ja mennä.)
Kilpailevat ja vertailevat koulussa, kenellä jo alkanut kasvaa. Karvoituksesta ja hienhajusta puhuvat myös luokkakaverit täysin ilman ongelmia. Niitäkin jo joillakin on. Puhuvat avoimesti jopa minulle. Luulen, että nykytyttö ei tämmöisiä nolostele.
Tyttäreni on nyt 9-vuotias.
jaaha. 21) Miten niin jätkiä ollaan kaikki? Meillä naiset on naisia ja miehet miehiä. Pojista kasvaa poikia ja tytöstä nainen. Johan tän sanoin, jankkaanko lisää? Teillä ilmeisesti pojat ei saa tietää omista muutoksistaan. Ilmankos tytöksi kasvaminen naiseksi on vitsi kun eräät jättää poikansa huomioimatta ja nostaa tytön korkeammalle.. ;) 10
Selkeästi näkee että vaikka ap kysyi tytöistä, sä haluat kertoa pojista.
Hyvä, poistun keskustelusta jos aletaan daijuksi nimittelemään. Mitä haukut jos ollaan samaa mieltä?
Ihme porukkaa.
10
mä olen kolmelle tytölleni kertonut kuukautisista ja naiseksi kehittymisestä jo aika pienestä, vähitellen.
Esikoiseni kuukautiset alkoivat muistaakseni 14-vuotiaana. Siteet oli ostettu jo valmiiksi ja olin neuvonut miten niitä käytetään.
Rintaliivikauppaan mentiin yhdessä. Lasta nolotti kovasti, mutta minä pysyin tiukan asiallisena ja vähitellen tyttökin on päässyt noloudestaan.
Seksistä ja ehkäisystä olen puhunut vain perusasiat, sen lisäksi olen ostanut nuorille kirjoitettuja kirjoja pari kappaletta.
Mun mielestä asiallisuus ja häpeämätön suhtautuminen on valttia. Varmaan tytön olisi helpompi käsitellä asiaa naisen kanssa, mutta jos sellaista läheistä ei ole saatavilla, homma jää sinulle.
Mä luulen, että kannattaa välttää ilmaisuja "eukkojen vaivat" ja "rättikaudet"...ne antaa ikävän kuvan naisena olemisesta. Suhtaudu kauniisti ja arvostavasti tyttösi kasvuun niin hänkin suhtautuu.