Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko aspergerit jotenkin pelottavia?

Vierailija
03.03.2011 |

Täällä aika tasaseen tahtiin käydään keskusteluja aspergerista ja tuli vaan mieleen. Jotenkin olen saanut käsityksen, että monet suorastaan pelkäävät aspergereita. Ihan niinkuin kaikki assit olis väkivaltaisia ja arvaamattomia hulluja?

Mut miettikää nyt vaikka Rillit huurussa -sarjan Sheldonia. Kuinka pelottava se on? :D (Mun mielestäni aika loistava karikatyyri assista)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole minusta pelottavia,veljelläni on aspergeri,mielestäni hänen kanssaan pärjää hyvin kun vaan pitää kiinni etukäteen sovituista asioista ja on kärsivällinen.

Vierailija
22/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:31"]

Miksi yleistätte ihmisiä nimien perusteella???

Meidän naapurina asui kerran jotain Aspergereita tai ainakin ovessa luki jotain sellaista, mutta eivät he mitään pelottavia olleet! Ihan tavallisia ihmisiä!

[/quote]

Ovessa ei todellakaan lukenut varmaankaan Asperger. Olisko ollut joku Appelgren? Tai sitten heitit mielestäsi hyvänkin vitsin? Kuten että mongoloidin ovessa lukisi Down.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 18:44"]

Ei. Mun lähisuvun as on ihan kiva, mutta kun se innostuu jostain asiasta, niin sitten se puhuu siitä ja puhuu siitä ja puhuu siitä ja puhuu siitä ja puhuu sitä. Tuo edellinen lause kuvaa siis sitä, miltä se tuntuu. Se innostus saattaa kestää kauan. Toisaalta, todistajana ehdottoman luotettava. Kun hän sanoo nähneensä jotain, niin se on juuri niin. Erinomainen, lähes käsittämätön muisti ja täysin kyvytön valehtelemaan. Tuon kyvyttömyyden valehteluun todistaa se, että kertoo myös itselleen negatiiviset asiat juuri niin kuin ne ovat. Esim äiti kysyi pienenä: Oletko tehnyt läksyt? A:En.  Ä:Miksi et? A: Koska televisiosta tuli hyvä ohjelma. Tai: Ä: Kuka on rikkonut tämän maljakon? A: Minä. Ä: Miksi`? A: Koska se putosi. Ä: Miksi se putosi? A: Koska minä heitin palloa. Ä: Miksi heitit palloa sisällä? A: Koska en mennyt ulos. Ä: Miksi et mennyt ulos? A: Koska en halunnut. 

[/quote]

Kuulostaa aivan minun veljeltäni :) Hänellä AS todettiin vasta teininä,mutta oli jo pienenä tuollainen,saattoi luennoida pitkään jostain kiinnostuksenkohteestaan ja on yltiörehellinen. Joskus vaivaannuttavaa seuraa,mutta ei todellakaan pelottava.

Vierailija
24/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:49"]

Ovessa ei todellakaan lukenut varmaankaan Asperger. Olisko ollut joku Appelgren? Tai sitten heitit mielestäsi hyvänkin vitsin? Kuten että mongoloidin ovessa lukisi Down.

[/quote]

Asberger on saksalainen sukunimi. Eikö otsikko ole sitten harhaanjohtava?

Vierailija
25/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, otsikossa ei ole mitään syndroomaan viittaavaa, ja kun täällä on ollut niitä nimi- ja henkilö-inhokkiketjuja niin paljon niin ei ihme jos joku luulee tämän olevan samanlainen nimiketju...........

Vierailija
26/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 17:27"]

Aspergereista löytyy ihan asiallistakin väkeä: Tunnettuja asseja ovat olleet mm. Albert Einstein, Isac Newton, Charles Darwin ja Sherlock Holmes.

[/quote]

Unohdit mainita Josif Stalinin, Adolf Hitlerin, Bill Gatesin, Osama Bin Ladenin, Winston Churchillin, Leonardo Da Vincin, Hans Aspergerin, Thomas Edisonin, Beethovenin, Thomas Jeffersonin, Abraham Lincolnin, Benjamin Franklinin, Van Goughin, Mark Zuckenbergin, Mozartin, JRR Tolkienin, Woody Allenin ja Keanu Reevesin.

[/quote]

Täytyy sanoa vielä, että itse en usko noiden henkilöiden olleen aspergereita. Listasin henkilöt esimerkiksi siitä, että melkein jokaista kuuluisuutta on joku sanonut aspergeriksi.

Unohdin mainita Marilyn Monroen ja Maon. Myös heitä nettikeskustelijat pitävät aspergereina.

Vierailija
27/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden asperger-lapsen ja hän on pelottava. Hän ei hymyile tai naura koskaan - mutta jos joku toinen ihminen esim loukkaa itsensä, virnuilee pahantahtoisesti. On väkivaltainen äitiään ja pikkuveljeään kohtaan. Metelöi, häiriköi. Jos päättää, että voi syödä vain jäätelöä, syö pelkästään sitä vain 3 viikkoa putkeen. Kyräilee ihmisiä, ei ota kontaktia. Haluaa vaan puuhata omiaan, lähinnä pelata konsolipelejä. Jos joutuu tekemään jotain, mitä ei haluaisi, kiukkuaa, juoksee karkuun, jne. Seurassa vetäytyy aina jonnekin syrjään ja duunailee omiaan äkäisem oloisena.

Niin agressiivinen tyyppi, että potkittiin pois perhepäivähoitajan hoidosta. Muut vanhemmat ei uskaltaneet enää tuoda sinne lapsiaan, kun tämä yksi kävi niihin käsiksi.

Vierailija
28/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaita, pitäisi kaikki abortoida.

Vierailija
29/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:44"]

sairaita, pitäisi kaikki abortoida.

[/quote]

Itse asiassa aspergeria ei luokitella sairaudeksi. Kyse on sosiaalisen käyttäytymisen oireyhtymästä, jossa ihmisellä on käytökseen liittyviä synnynnäisiä erityispiirteitä, joihin yhdistyy usein (mutta ei aina) myös mm. aistireagoinnin poikkeavuuksia ja motorisia ongelmia.

Oma as-poikani on syvästi as, mutta tiedätkös. en todellakaan ajattele, että olisi ollut parempi hänelle jäädä syntymättä. Ihana lapsi on, vaikka omanlaisensa. Lisäksi hänellä on erityistaitoja, joita ei sinulla/minulla ikinä ole, vaikka kuinka töitä tekisit ja opiskelisit, mm. avaruudellinen hahmotuskyky huippuluokkaa ja matemaattinen lahjakkuus

Ongelma ei ole hänen erilaisuutensa, vaan sinun kaltaisesi ennakkoluuloiset ihmiset, jotka syrjivät ja jopa kiusaavat aspergereita.

Vierailija
30/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assit ovat kamalia, ainoastaan neurootikot, hysteerikot, maanisdepressiiviset, skitsot, adhd:t, narsístit ja psykopaatit ovat pahempia. Pahin on kuitenkin megalomania.

Vierailija
31/38 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä aspergerit on kamalia, niin onko sitten Downin syndroomaiset ihania? Down on nimittäin aspergerin vastakohta ja voin kuvitella että ne jotka vihaavat aspergereja, niin he RAKASTAVAT downeja <3

Vierailija
32/38 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset assit harvemmin ovat pelottavia, mutta aika usein hieman rasittavia jatkuvine jumiutumisineen ja jankkaamisineen. He myös lähtevät usein helposti väittelemään ihmisten kanssa ja puolustavat vahvasti omia mielipiteitään mikä tuntuu välillä hieman vähättelevältä itseäni kohtaan. Lisäksi ärsyttää kun heille pitää selittää ja perustella asiat täsmällisesti eivätkä he osaa tulkita elekieltä tai kasvonilmeitä ja ihmisten tunteiden tunnistamisessakin on vaikeuksia. Tiedän toki, etteivät he itse voi sille mitään, mutta en minä silti jaksaisi olla Asperger-ihmisen kanssa naimisissa.

Sen sijaan Asperger-lapset ja teinit saattavat ajoittain vaikuttaa hieman pelottavilta ja aggressiivisilta, sillä he saavat helposti raivareita, jos asiat eivät mene niin kuin he olisivat toivoneet tai suunnitelleet.

Vierailija
33/38 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni päiväkoti-ryhmässä oli pari vuotta sitten ilmeisesti AS-lapsi. Melkein joka päivä kun toin lastani hoitoon, tämä ongelmatapaus huusi ja raivosi täyttä kurkkua. Huhhuh. Ja kuulemma häiritsi aina muiden päiväunia kikattelemalla ja metelöimällä.

Mielestäni tuollainen häirikkö ei kuulu mihinkään päiväkotiin

Vierailija
34/38 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, jolla on asperger. Ei ole koskaan ollut pelottava. Hyvin hankala oli kyllä teininä. Aikuisena ja äitinä jo lähes normaali.

Mutta tosiaan, ei ole kovin taitava esim. ns "lukemaan rivien välistä". Eikä ole muistaakseni juuri koskaan ajatellut, että mitä muut ajattelee musta. Erittäin luotettavana ystävänä pidän vaikka joskus lapsena halusinkin päästä hänestä eroon kun ei vaan tajunnut kaikkia asioita niinkuin muut.

Vierailija
35/38 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sarjan päähenkilökin on ajateltu aspergeriksi, mutta kirjoittajat eivät uskaltaneet ilmaista sitä suoraan, koska se olisi vaikuttanut katsojalukuihin. Jälkeenpäin ovat haastatteluissa tekijät tuosta kertoneet.

Mutta siinäkin on niin erilaisia tasoja.

Vierailija
36/38 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuulemma hankala ihmisenä, mutta tuskin pelottava. Ja aika lahjakaskin tuo oli, mitä ei varmaan kukaan kiistä.

Vierailija
37/38 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarallisia harvemmin.

Mutta silti kukaan ei halua oman mussukkansa luokalle sellaista...

Vierailija
38/38 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei haluaisi assia lapsensa luokalle?