Kävin värianalyysissä ja
nyt pitäisi sitten vaihtaa koko vaatekaapin sisältö. Analyysin mukaan olen "lämmin kevät" ja sille vihonviimeiset värit ovat musta, harmaa ja valkoinen. Vaatekaapissa ei muita värejä olekaan... Uskon kyllä että kevään värit sopivat minulle mutta eipä niitä ole kovin helppoa löytää, ainakaan isojen ketjumyymälien valikoimista. Toinen pulma on mitä teen kaikille niille vaatteille mitä minulla nyt on. Kirppismyynti aikuisten vaatteilla ei oikein tahdo kannattaa. En ole niin rikas että voisin pistää kaikki kuteet Fidaan tai Uffalle. Höh.
Kommentit (60)
Kampaaja kommentoi vielä 27 viestiä. Olet saanut mielestäni tosi osuvan paletin, johon pelkkä 4 vuodenajan järjestelmä ei riitä. Olet nimittäin varsin neutraali lämmin-kylmä asteikolla, ja itse olisin ihmeessä ollut määrittää oletko tumma syksy vai tumma talvi. Mutta tuo sinun paletti yhdistää piirteitä molemmista ja vielä kirkkaasta talvesta mikä varmasti toimii ihmiselle joka toisaalta on tumma mutta jolla on ruskean sijaan vihreät silmät.
Ostat vähitellen sävysi mukaisia vaatteita, mutta pidät ne, joista tykkäät. Kävin kanssa värianalyysissä Tyyli-illassa, maksoi kantikselle 79€ (norm. 200€) Designshopoutlet.com'issa ja oli hyvä. Siinä samassa mulle tehtiin vartalotyyppianalyysi. Sain neuvot sekä vaatemalleihin että värikarttoihin. Opin leikkauksista, laukun koosta, kengän mallista, tunikan pituudesta ja erityisesti väreistä. Oli ilo huomata, miten iho hehkui pehmeän tummahkon sinistä paitaa vasten ja miten ihon väri sammui musta kanssa. Ero oli tosi iso! Ei värianalyysi ole 80-lukua vaan mun mielestä jokavuotista asiaa. Ihminen muuttuu iän myötä ja tyylin ja värin vaihtuminen ei ole mikään ihme. Monelle voi tulla aikuisempana esim. couperosa -iho, joka on taas ihan eri värimaailman vaatetus kuin 18-v. iholla. Mielestäni on vaan kiva pitää itsestä huolta! :D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 20:12"]
Täällä vähän nro 26 tyylinen kokemus. Uskoin olevani ruma ja tunkkaisen värinen ihminen yleisesti, mutta taisi olla vain väärät värit jotka sai minut siltä näyttämään... Blogissani kokemus tuoreesta värianalyysistä, ja mulle päinvastoin kuin useimmille suositeltiin juuri sitä mustaa ja kirkkaita värejä: http://kaljamahalady.blogspot.fi/2013/05/kavin-varianalyysissa.html
[/quote]
Tämä blogi vaikuttaa kivalta, seuraamisen arvoiselta! En yhtään jaksa lukea niitä muotiblogeja, joissa bloggaaja ostaa joka viikko erilaisen, helvetin kalliin laukun. Tämä on huomattavasti realistisempi. :) Pistin kirjanmerkkeihin!
Uskon että esim. Katri-Helenan raikkauden salaisuus on se että se on käynyt värianalyysissä. Pistää silmään aina miten hyvin sille sopii vaatteiden sävyt.
Minäkin kävin värianalyysissä kuutisen vuotta sitten. Samalla kartoitettiin vartalotyyppini ja sille sopivimmat vaatemallit. Pidin oranssista (pidän yhä) ja ruskeista sävyistä - luulin olevani syksy. Väsynyt yleisilmeeni raikastui kummasti, kun konsultti kietaisi kaulaani puhtaan punaisen huivin. Ei siis ole höpöä tämä(kään) homma. Muutamassa vuodessa vaatekaappini väritys on muuttunut murretuista syysväreistä voimakkaisiin puhtaisiin sävyihin. Parasta siinä on se, että värit sopivat keskenään yhteen eikä tule hutiostoksia, jotka jäävät käyttämättä. Minulla on se itselle räätälöity vihkokin värinäytteineen, jonka voisi ottaa kauppaan mukaan vaateostoksille. Osaan nykyisellään ostaa meikitkin: ennen suosin ruskeita sävyjä, ehkä varovasti viininpunaista. Nyt osaan arvioida huulipunan tai poskipunan lämpimyysasteen ja valita ne kylmemmät sävyt.
Ystäväni on lämmin kevät (muistankohan oikein, tai sitten oli syksy) - en tiedä ketään toista, kenelle murrettu "leijonankeltainen" sopisi yhtä hyvin.
Sitä paitsi lasten jälkeen oli aika jo päivittääkin oma tyyli aikuisiälle. Olin niin hukassa vaatekaupoissa, etten vain osannut ostaa itselleni sopivia vaatteita. Ennen lasten syntymää kaikki käyttivät levenevälahkeisia farkkuja ja yhtäkkiä kaupoista ei löytynyt muuta kuin pillifarkkuja. Ja ihan kauheita kasarilepakkopaitoja, jotka eivät sopineet mitenkään minulle (muodoton laatikko). Nykyään pidän paljon hameita ja mekkoja. Ja, no, on minulla pillifarkutkin, mutta pitkän yläosan kanssa.
Harmittaa vain yleensä tarjolla olevien vaatteiden suppeat väriskaalat. Valkoista ja mustaa löytyy aina, mutta muut, raikkaammat värit...
Koulutettu värianalyytikko antaa kansion jossa ovat mukana myös oikeanvärisistä kankaista leikatut tilkut. Se kansio kuuluu analyysin hintaan.
Mulla on ruskeat hiukset, siniset silmät ja oliiviin vivahtava iho. Käsittääkseni olen siis syksy, ostin joskus ajat sitten värianalyysikirjankin. Ongelma vain on, että en yhtään pidä syksyn väreistä, ja sitten tulee ostettua ihan vääränvärisiä...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 09:56"]
Mulla on ruskeat hiukset, siniset silmät ja oliiviin vivahtava iho. Käsittääkseni olen siis syksy, ostin joskus ajat sitten värianalyysikirjankin. Ongelma vain on, että en yhtään pidä syksyn väreistä, ja sitten tulee ostettua ihan vääränvärisiä...
[/quote]
Oletko varma siitä syksystä? Nimittäin myös talvella voi olla nuo kuvaamasi värit. Oliivibeige on itse asiassa aika tavallinen ihonväri talvityypeillä, joilla ei ole ihan vaalea iho.
44 kaivoi kirjan esiin ja kyllä se vaan niin on että ero on ilmiselvä kun noita värilaattoja vertailee. Mulla pahin on kevään sävyt, ne saa ihon näyttämään suorastaan sairaalta.
Asusta vanhoja vaatteitasi "oikeilla" väreillä. Lisää päälle jakkua, boleroa.Käytä huiveja ja koruja,pantaa jne jne.Äläkä unohda laukkuja. Eri värinen paita alle. Muuta vaatetta,ompele itse tai käytä ompelijalla. Ja tuleehan se syksy ja talvi, silloin taas mustakin on kovassa huudossa olitpä minkävärinen tahansa.
Tämä vihko ei kuulunut. Analyysin olisi saanut teetättää ilman vihkoa paljon edullisemmin. Vihko tuli tilaustyönä USAsta tuolloin ja sen väriskaala oli koostettu henkilökohtaisesti minulle. Analyysi perustui ihon, hiusten ja silmien värin määritykselle. Jos oikein muistan tarkistamatta siitä vihkosesta, niin oma värityyppini on tämän systeemin mukaan royal contrastic winter. Näitä värianalyysifirmoja ja nimityksiä noille paleteille on erilaisia. Tässä ei kiedottu niitä värihuiveja kaulalle, vaikka niitäkin oli konsultilla mukana esimerkkien vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 10:05"]
Oletko varma siitä syksystä?
[/quote]
Joo, nyt kun kaivoin nuo värilehdykät esiin niin kyllä se ihan ilmiselvästi syksy on. Iho hehkuu kun siihen laittaa syksyn värin rinnalle, ei ole epäselvää kumpi on parempi syksy vai talvi. Tekee kyllä mieli lähteä heti kauppaan kun vertailen tuota eroa.
48 on sama kuin 42 :) lisätään perään, kun lainaus unohtui. Vastaus oli lisäselvennys 43:lle.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 10:05"]
Oletko varma siitä syksystä?
[/quote]
Joo, nyt kun kaivoin nuo värilehdykät esiin niin kyllä se ihan ilmiselvästi syksy on. Iho hehkuu kun siihen laittaa syksyn värin rinnalle, ei ole epäselvää kumpi on parempi syksy vai talvi. Tekee kyllä mieli lähteä heti kauppaan kun vertailen tuota eroa.
[/quote]
No niin, leikkelin kirjasta syksyn värikartan kukkaroon sopiviksi paloiksi, päällystin kontaktimuovilla ja todellakin aion kaivaa noi esiin jatkossa vaatekaupassa.
Noh, värianalyysille voi nauraa mutta oikeasti oikean väriset vaatteet tekee kasvoille ihmeitä.
Värianalyysi on pseudotiedettä - se on taito- ja taidelaji ilman kiveen kirjoitettuja sääntöjä. Kannattaa hankkia second ja third opinion. Siltikin oma mielipiteesi on olennainen. Jos viihdyt mustissa ja harmaissa, on todennäköistä että ne sopii sulle parhaiten. Ellet sitten oo koko ikääsi pukeutunut niihin siksi että se on suomalainen tyyli ja värikkäämpi pukeutuminen herättää täällä huomiota. Silloin 'it's your call' haluatko alkaa laajentamaan väripalettia. Oma tyyli paras tyyli, luonnonlakeja ei muotimaailmassa tunneta.
Minä olen yksi niistä joka ei voi pitää mustaa. Tykkään mustista vaatteista mutta näytän niin kamalalta niissä että pitämättä jää. Housuissa tietenkin eri juttu, mutta kasvojen lähelle on pakko saada jokin muu väri, edes huivi. Pahin on musta poolopaita, voi luoja. Vanhenen noin 10 vuotta.
Mulle värianalyysi oli tosi iso apu. Olin käyttänyt paljon beigeä ja ruskeaa niin meikissä kuin vaatteissa, ajatellen että se on "luonnollisen" näköistä. Värianalyysissä kävi kuitenkin ilmi että olen tyypiltäni tumma talvi, ja minun pitäisi käyttää aivan erilaisia värejä. Ensimmäistä kertaa kun vedin naamalleni sen ruskea-beigemeikin sijaan kunnon luumunvärisen huulipunan, harmaa-mustasävyisen silmämeikin ja pinkin poskipunan, tajusin kuinka paljon ne vanhat värit oli minua rumentaneet. Näytin niissä tunkkaiselta rusinalta, kun taas raikkaalta noissa talville tarkoitetuissa väreissä. Vaatteistakin aloin käyttää paljon mustaa ja siihen yhdistettynä vaaleita tai kirkkaita värejä, ja toimi! Nykyisin mun lempiyhdistelmä on tulipunainen ja musta, sen kanssa punainen huulipuna :)
Täällä vähän nro 26 tyylinen kokemus. Uskoin olevani ruma ja tunkkaisen värinen ihminen yleisesti, mutta taisi olla vain väärät värit jotka sai minut siltä näyttämään... Blogissani kokemus tuoreesta värianalyysistä, ja mulle päinvastoin kuin useimmille suositeltiin juuri sitä mustaa ja kirkkaita värejä: http://kaljamahalady.blogspot.fi/2013/05/kavin-varianalyysissa.html
Kiitos, kampaaja!
Tämmöinen värikartta löytyi googlella http://4.bp.blogspot.com/-x2wAX0bxUd8/UW1_8BDFjZI/AAAAAAAAHYk/wJKuyEP4jhk/s1600/kartta_kes%25C3%25A4+%25281%2529.jpg ja aika pitkälti tuommoisia värejä mun vaatekaapistani löytyykin! Just noita punaisen ja ruskean sävyjä, tuollaisia tummia mutta ei kirkkaita sävyjä, vaalea ja tummaa liilaa.
Mitenhän mä näin hyvin olen osannutkin!