Neuvokaas nyt mitä teen kun taapero 1,5v. heräilee yöllä paljon.
Alan olla jo todella väsynyt ja kärttyinen päivisin kun lapsi ei yöllä nuku kunnolla. Yön aikana herää yleensä 5-10 kertaa, useimmiten kymmenisen kertaa. Lapsi nukkuu pinnasängyssä meidän makuuhuoneessa. Yleensä kun tyttö herää niin ei ala itkemään, mutta alkaa mölyämään "ääääääää ääää ääää". Olen kokeillut tehdä niin, että en heti nouse sängystä kun lapsi herää, mutta sitten se vain korottaa ääntään. Ja jos en vielä sittenkään mene, niin mölyää niin kovaa että varmasti naapuritkin heräävät. Kuitenkin lapsi on mölytessään unisen näköinen ja silmätkin saattaa olla kiinni, eli ei ole mitenkään virkeä.
Iltaisin lapsi menee nukkumaan n.klo 20. Nukahtaa itsekseen kun vien lapsen sänkyyn ja poistun huoneesta. Nukahtamisen kanssa ei siis ole mitään ongelmaa. Ja yölläkin kyllä nukahtaa heti kun olen käynyt sängyn vieressä. Tutti on vielä käytössä joten sekin ehkä voi vaikuttaa? Tosin joskus kun lapsi yöllä alkaa möykkäämään, niin tutti on jo suussa.
Tyttö ei ole vielä ikinä nukkunut koko yötä heräämättä kertaakaan, mutta aiemmin nukkui paremmin ja silloin heräili vain 2-3 kertaa yössä.
Onkohan tässä nyt mitään tehtävissä vai pitääkö vaan kestää ja odottaa että lapsi alkaa nukkumaan paremmin? Tulipa pitkä sepustus, mutta toivottavasti jaksatte lukea ja kommentoida!
Kommentit (52)
Ei ole koko elämänsä aikana nukkunut kunnolla. Väsyttää ja yksin oon.
Tosiaan väsymys alkaa olla kova, ja ainakin itsestäni huomaan että olen selvästi ärtyisämpi kuin tavallisesti kun en saa nukkua kunnolla. Mä niin kadehdin niitä joiden lapset on nukkuneet täysiä öitä jo suunnilleen puolivuotiaasta lähtien... -ap
Ei ole koskaan nukkunut öitään putkeen. Nyt sentään nukkuu omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Meillä pidettiin unikoulu joka auttoi siihen että ylipäätään suostuu nukkumaan siellä sängyssään, mutta heräilee 3-10 kertaa yössä ja vaatii sitä tassua johon tottui unikoulussa..
Itse olen huomannut sen että tosi säännöllinen päivärytmi auttaa hieman ja vähentää heräilykertoja. Päiväunet joka päivä ihan samaan aikaan aamupäivällä, ruokailut ja iltarutiinit aina samaan aikaan..
parisängyssä jonkin aikaa?
välillä yöllä ottanut tytön meidän väliin nukkumaan kun olen kyllästynyt siihen jatkuvaan ramppaamiseen. Ja silloin kun tyttö pääsee meidän viereen nukkumaan niin nukkuu kyllä selvästi paremmin. Olen harkinnutkin että jos annettaisiin taaperon nukkua yöt meidän kans jonkin aikaa. Mietin vaan, että tottuuku se siihen sitten niin, että ei halua enää ollenkaan nukkua omassa sängyssä?
-ap
nukkuu hienosti vanhempien välissä. Ei edes pyöri eikä hyöri. Illalla ensin omaan sänkyyn ja sieltä sitten kipittää viereemme joskus yöllä. Nukutaan kaikki näin parhaiten, joten ei tarvetta vielä muuttaa.
Ei ole koskaan nukkunut öitään putkeen. Nyt sentään nukkuu omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Meillä pidettiin unikoulu joka auttoi siihen että ylipäätään suostuu nukkumaan siellä sängyssään, mutta heräilee 3-10 kertaa yössä ja vaatii sitä tassua johon tottui unikoulussa..
Itse olen huomannut sen että tosi säännöllinen päivärytmi auttaa hieman ja vähentää heräilykertoja. Päiväunet joka päivä ihan samaan aikaan aamupäivällä, ruokailut ja iltarutiinit aina samaan aikaan..
meillä kyllä onkin tosi säännöllinen. Ulkoilua voisi tietysti lisätä, ehkä se väsyttäisi lasta niin että nukkuisi paremmin. Me ei nimittäin ulkoilla edes joka päivä. Ja tuota tassuhoitoa mekin ollaan harrastettu jo monta kuukautta, mutta edelleen lapsi vaatii aina sen, että käyn tassuttamassa, ennen kuin alkaa taas nukkua. -ap
nukkuu hienosti vanhempien välissä. Ei edes pyöri eikä hyöri. Illalla ensin omaan sänkyyn ja sieltä sitten kipittää viereemme joskus yöllä. Nukutaan kaikki näin parhaiten, joten ei tarvetta vielä muuttaa.
lapsi jo siis lastensängyssä eikä enää pinniksessä? Tuo olisikin helpompaa jos lapsi siirtyisi itse yöllä meidän viereen. Mutta se vaatisi kyllä sängyn vaihdon ensin. -ap
Meilläkin vähän niin ja näin yöt... vielä tullaan toimeen, mutta pelottaa kun on toinen syntymässä kohta.
Lapsen rauhoittaminen nukkumaan mennessä tai lapsen herätessä yöllä
1. Kun lapsi itkeskelee ennen nukahtamistaan tai yöllä herätessään, arvioi itkun sävystä, onko se kutsuvaa vai väsymyksestä kertovaa ja itsekseen vaimenevaa.
2. Jos lapsen itku jatkuu tai voimistuu, mene lapsen luo ja laita kätesi tukevasti mutta lempeästi lapsen päälle. Pidä kättä paikoillaan, kunnes lapsi rauhoittuu, mutta ei niin kauan, että lapsi nukahtaa.
3. Jos lapsen itku kiihtyy, sivele lasta tuntuvin, säännöllisin, rytmisin liikkein. Hartiat, selkä ja pakarat sopivat tähän hyvin.
4. Jos lapsi ei edelleenkään rauhoitu, nosta hänet syliin ja pitele tukevasti pystyssä rintaasi vasten selkäpuolelta silittäen. Kun lapsi tyyntyy, laske hänet takaisin omaan sänkyyn, mutta pidä ”tassukontakti” vielä hetken.
Teksti on kopioitu mll:n sivuilta.
Tyttö täytti juuri kaksi. Yhtään yötä ei ole tähän mennessä nukkunut omassa sängyssään kokonaista yötä, tai ylipäätänsä heräämättä.
Meillä on lapsi ollut sairaalan unikoulussa, ja kotona tassuhoitoa kokeiltu useampaan otteeseen.
Mulla itsellä alkaa olla kaikki keinot lopussa.
Ongelma on tässä sekin, ettei itse saa nukuttua juuri ollenkaan. Joten neuvoja voisin ottaa vastaan minäkin. VArsinkin siihen miten lapsen saisi nukahtamaan, ilaman sitä että olen itse vieressä tai pidän lasta sylissä.
Ei kyllä meillä enää parisängyssä tila riitä, tuo tyttö pyörii yöllä ja heräilee vähän väliä. Jos laittaa nukkuvana omaan sänkyyn, herää. Elikkäs jos jollain neuvoja tähän, niin olisi ihan mukavaa. Meilläkun parhaillaan mun lisäski sängyssä nukkuu neljä muuta aamuisin, ja yöllä tämä nuorimmainen jää mun yöunet n. kolmeen tuntiin yössä, ja tätä jatkunu sen 2v:(
Meidän poika 1,5v heräilee useamman kerran joka yö! Olemme molemmat aika loppu tästä tilanteesta ja neuvolassa sanottiin että kannattaa yrittää unikoulua kotona. Mielestäni me tehdään niin kuin unikoulussa käsketään joten en tiedä enää mitä pitäisi tehdä!