Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaas nyt mitä teen kun taapero 1,5v. heräilee yöllä paljon.

Vierailija
03.03.2011 |

Alan olla jo todella väsynyt ja kärttyinen päivisin kun lapsi ei yöllä nuku kunnolla. Yön aikana herää yleensä 5-10 kertaa, useimmiten kymmenisen kertaa. Lapsi nukkuu pinnasängyssä meidän makuuhuoneessa. Yleensä kun tyttö herää niin ei ala itkemään, mutta alkaa mölyämään "ääääääää ääää ääää". Olen kokeillut tehdä niin, että en heti nouse sängystä kun lapsi herää, mutta sitten se vain korottaa ääntään. Ja jos en vielä sittenkään mene, niin mölyää niin kovaa että varmasti naapuritkin heräävät. Kuitenkin lapsi on mölytessään unisen näköinen ja silmätkin saattaa olla kiinni, eli ei ole mitenkään virkeä.

Iltaisin lapsi menee nukkumaan n.klo 20. Nukahtaa itsekseen kun vien lapsen sänkyyn ja poistun huoneesta. Nukahtamisen kanssa ei siis ole mitään ongelmaa. Ja yölläkin kyllä nukahtaa heti kun olen käynyt sängyn vieressä. Tutti on vielä käytössä joten sekin ehkä voi vaikuttaa? Tosin joskus kun lapsi yöllä alkaa möykkäämään, niin tutti on jo suussa.

Tyttö ei ole vielä ikinä nukkunut koko yötä heräämättä kertaakaan, mutta aiemmin nukkui paremmin ja silloin heräili vain 2-3 kertaa yössä.

Onkohan tässä nyt mitään tehtävissä vai pitääkö vaan kestää ja odottaa että lapsi alkaa nukkumaan paremmin? Tulipa pitkä sepustus, mutta toivottavasti jaksatte lukea ja kommentoida!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tohon heräilyyn liittyy vielä maidon lipittäminen eli pakko saada joku 8dl yössä.... EI SUOSTU VEDELLE! ollaan yritetty unikoulua, mut siitä se huuto vaan yltyy ja tassuhoidot ei oo myöskään tehonnu. mä oon ihmisraunio tän valvomisen takia.

8 dl maitoa on ihan älytön määrä! Reilun vuoden ikäinen tarvitsee koko vuorokauden aikana noin 5 dl, ja se sisältää piimän, jugurtin, rahkan yms.

Jos todella syö noin paljon yöllä, niin silloin on rytmi aivan keikahtanut. Paljonko syö päivällä yhtään mitään? Lapsi on siis selvästi oppinut, että öisin syödään. Nyt pitäis oppia siitä pois, ja opettaa, että öisin nukutaan.

Sääliks käy, mutta hei haloo. Annatteko te taaperoiden pyörittää jo teitä miten vaan?

Olisiko sulla antaa mitään käytännön vinkkejä tämän vieroittamisen toteuttamiseksi, vai auotko vaan päätäsi? En ole ap, eikä meillä ole perheessä uniongelmia, mutta tuollainen suunsoitto ärsyttää silti. Ap:lle kovasti voimia, perhepedin kokeilemista jossakin muodossa suosittelisin.

Vierailija
22/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisenä kehittyy paljon, koko ajan tulee uusia asioita eteen, oppii uutta.

Päivän tapahtumat voivat tulla uniin ja jo painajaisiakin nähdä.

meillä tuon ikäisellä tulee just useampi hammas. Ja on selvästi kipeäkin. Sitten ensimmäiset uhmakohtaukset selvästi alkanut. Me on annettu nukkua vieressä joka yö. Välillä nukkuu erittäin hyvin ja sitten on huonompia öitä jolloin tuntuu ettei mikään auta.

Lapset tarvitsevat myös yöllä läheisyyttä ja vanhempien tulee vastata lapsen itkuun. Huudattaminen ei ole hyväksi noin pienelle. Lapsihan vain oppii ettei häntä kuunnella.:/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet kuluttaa energiaa mahdollisimman paljon touhuamalla ulkona tai sisällä? Itse olen ainakin huomannut, että lapsen uni on sikeämpää silloin kuin on myös ihan fyysisesti väsynyt.

Lapset ovat tuossa rytmisyydessään niin erilaisia, että väkisinhän ei niitä voi muokata ihan minkälaiseksi vaan. Onko lapsi väsynyt päivisin? Meillä ainakin aurinkoisesti 3-vuotiaasta tulee todella kiukkuinen ja lyhytpinnainen, jos takana on rikkonainen yö.

Vierailija
24/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet kuluttaa energiaa mahdollisimman paljon touhuamalla ulkona tai sisällä? Itse olen ainakin huomannut, että lapsen uni on sikeämpää silloin kuin on myös ihan fyysisesti väsynyt.

Lapset ovat tuossa rytmisyydessään niin erilaisia, että väkisinhän ei niitä voi muokata ihan minkälaiseksi vaan. Onko lapsi väsynyt päivisin? Meillä ainakin aurinkoisesti 3-vuotiaasta tulee todella kiukkuinen ja lyhytpinnainen, jos takana on rikkonainen yö.

kannattaisi lisätä. Ja lapsi onkin oikeastaan vasta viime aikoina alkanut viihtymään ulkona lumessa, aikaisemmin ei tykännyt yhtään ja siksi ulkoilutkin on jääneet aika minimiin. Olen huomannut, että lapsi on päivisinkin selvästi väsyneempi kun yöllä nukkuu niin katkonaisesti. Vielä pari-kolme kuukautta sitten lapsi nukkui paremmin ja silloin oli myös päivällä pirteämpi. Kokeilemme nyt sitten tuota minkä jo aiemmin kerroinkin. Eli irrotin pinniksestä toisen laidan ja siirsin sängyn meidän sänkyyn kiinni minun puolelle. Toivotaan että sekin vähän auttaisi, ainakin lapsi saa sitten nukkua ihan mun lähellä. -ap

Vierailija
25/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 1,5 v heräilee useita kertoja yössä. Miedänin lapsemme mukahtaa hyvin itsekseen omaan sänkyynsä, mutta heräilee silti usein. Tutti jäi helposti pois useita kuukausia sitten, mutta ei vaiuttanut unia parantavasti. Syönytkään lapsi ei ole yöllä 8 kk jälkeen. Meillä ei mikään päivällä tapahtuva selitä yöllistä, voi olla kaksi identtistä päivää ja toisen jälkeen lapsi herää yöllä kerran ja toisen jälkeen 20 kertaa. Perhepetikään ei ratkaise, koska lapsi nukkuu vielä huonommin ja levottomammin vieressä, pääosin alkaa nousemaan pystyyn ja leikkimään. Kun olisikin jokin keino että kun teen päivällä näin, niin yö sujuu hyvin tai viereen ottamalla ongema ratkeaa :(

Vierailija
26/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana kuulla, vaikkakaan tietysti ei mukavaa meille väsyneille vanhemmille, en sitä tarkoita.

olen ollut tytön yh puolivuotiaasta ja tähän univelan päälle vielä oikeustaistelut exän kanssa niin välillä tuntuu ettei järki kulje eikä muisti meinaa pelata...

Vierailija
27/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko testanneet, ettei johdu hyörinnät kuumuudesta? Meidän kuumakalle poika ainakin nukkuu aina, säästä huolimatta, yöt t-paidassa ja vaipoissa, ja yöt parani hetkessä. Heti jos on pidetty vaikka saunaa päällä (pojan huone saunan toisella puolella) nukkuu todella huonosti. Peitosta ei puhettakaan. Ja jos erehdyn laittamaan housut jalkaan, rauhoittuu yöllä heti kun otan ne pois. Kokeilkaapa vähän vähempää vaatetusta...

Vierailija
28/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuriiviöiden oikeesti pyörittää teitä. Omaan huoneeseen nukkumaan ja tulpat korviin.

t:vuoden valvoin ja palvelin. tällä hetkellä 2kk hyvin nukkunut, iloisten reippaiden kaksosten äiti.

Vierailija
29/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuriiviöiden oikeesti pyörittää teitä. Omaan huoneeseen nukkumaan ja tulpat korviin.

jonka kanssa ei voinut kuvitellakaan nukkuvansa samassa sängyssä tai edes huoneessa, niin vilkasta se yöelämä oli (ja on edelleen, hyöriminen ja pyöriminen ja ääntely on raivokasta)

Rasittavinta tuossa oli minusta se, että lapsi ei pysynyt siellä omassa huoneessaankaan, vaan kipitti sieltä monta kertaa yössä pois. Ei kukaan jaksa valvoa tuollaisen mölisijän ja ramppaajan kanssa. Nyt onneksi jo rauhottunut.

Vierailija
30/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että lapsi huutaa, kun on teljetty häkkiin.

Tavalliseen sänkyyn, niin lapsikin näkee, että häntä ei pidetä ihan eläimenä vaan isona lapsena. Ja sänky omaan sänkyyn kiinni, niin nukkuu ihan vieressä, siinähän lapset usein haluavatkin nukkua.

Vierailija
31/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kohtaa pieleen, kun ette ole siirtäneet lasta 6-8 kk iässä viimeistään omaan huoneeseen nukkumaan. Eli siinä vaiheessa kun tulee mukaan kunnon iltapuuro, yöruokinta jätetään pois.

Kolmen lapsen kokemuksella voin sanoa näin. Kaksi ensimmäistä oli "yöhuutajia", kun en hennonnut tehdä noin. Kolmas oli ihan samanlainen, mutta öistä tuli nopeasti rauhallisia kiinteiden aloittamisen jälkeen, kun lapsi tottui nukkumaan omassa huoneessaan ja oppi pois siitä, että jotain lämmintä ja makeaa (tissiä toisin sanoen) täytyy olla suussa tuon tuosta. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sen vaikeampaa on oppia pois totutusta kuviosta.

Eli siirrä mahdollisimman pian pois omaan huoneeseen. Muutama yö - pari viikkoa menee rauhattomasti. Sitten lapsi tottuu. Usko pois.

Vierailija
32/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se perusturvallisuus ssiiiis niiiin kärsii jos ei vastata jokaiseen kitinään YÖLLÄ????? Herätkää nyt jo ja lopettakaa tollanen ruokkiminen ettei yöllä saisi nukkua vaan pitäisi palluttaa sitä pikkusta. Mä ainakin pallutan päivällä, kyllä tuon ikäinen nopeasti tajuaa että yöllä sitten nukutaan. Ja luottavaisia äitinmussukoita on. Mutta ap, jos sä ET halua öitäs nukkua lähitulevaisuudessa niin ota vaan viekkuun, sitä se sitten vaatii koska sitä teet. Tai sitten opetat sille vintiölle että yöllä nukutaan ja silti äiti rakastaa sua :)

Vierailija
33/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se perusturvallisuus ssiiiis niiiin kärsii jos ei vastata jokaiseen kitinään YÖLLÄ????? Herätkää nyt jo ja lopettakaa tollanen ruokkiminen ettei yöllä saisi nukkua vaan pitäisi palluttaa sitä pikkusta. Mä ainakin pallutan päivällä, kyllä tuon ikäinen nopeasti tajuaa että yöllä sitten nukutaan. Ja luottavaisia äitinmussukoita on. Mutta ap, jos sä ET halua öitäs nukkua lähitulevaisuudessa niin ota vaan viekkuun, sitä se sitten vaatii koska sitä teet. Tai sitten opetat sille vintiölle että yöllä nukutaan ja silti äiti rakastaa sua :)

kirjoittavat ne, joiden lapset huutaa peloissaan yöllä omassa huoneessa ja kukaan ei mene auttamaan, koska "se on meidän linja ja meillä ei kakarat vanhempia pallota".

Vierailija
34/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siirrä mahdollisimman pian pois omaan huoneeseen. Muutama yö - pari viikkoa menee rauhattomasti. Sitten lapsi tottuu. Usko pois.

Ei kai ap puhunut syöttämisestä? Ja satunpa tietämään, että on lapsia, jotka ovat nukkuneet 4-5 kk ikäisestä omassa huoneessa ja mahdollisesti välillä nukkuneet hyvin, mutta nyt 1,5-vuotiaana huutavat jälleen öisin, eivätkä todellakaan ole tottuneet parissa viikossa.

Vierailija
35/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peloissaan öisin yksin koska lasten perusturvallisuudesta on huolehdittu terveesti heti syntymähetkestä (raskautumisesta)alkaen. että nukkukaa vaan jatkossakin ne turvattomat lapset kainalossa. pettymyksetkin kuuluvat elämään jo ihan pienellä eikä minusta kovin suuri pettymys vielä ole jos taapero opetetaan että on aivan turvallista herättyään yöllä nukahtaa omaan sänkyyn omassa huoneessa omassa kodissa. Meillä ainakin omasta unikaverista tykätään niin kovin, varmasti tuo turvallisuudentunnetta yöllä, ei se äiti nyt niiin korvaamaton ole ettei voi edes yöllä opetella nukkumaan "yksin"

Vierailija
36/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin auttoi öihin silloin 1v8kk ikäisellä lapsella. Alkoi jo ensimmäisenä yönä nukkua lähes koko yön putkeen, vaikka illalla nukahtaminen olikin ensin vaikeampaa. Tätä siis suosittelen ensimmäisenä.

Vierailija
37/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tohon heräilyyn liittyy vielä maidon lipittäminen eli pakko saada joku 8dl yössä.... EI SUOSTU VEDELLE! ollaan yritetty unikoulua, mut siitä se huuto vaan yltyy ja tassuhoidot ei oo myöskään tehonnu. mä oon ihmisraunio tän valvomisen takia.

Joillakin vauvoilla on refluksia yöllä. Koettavat maidolla "hoitaa" kurjaa oloaan ja pahaa oksun makua suussa. Toisinaan refluksi on allergista ja johtuu esim maitoallergiasta. Tällöin allergiaa aiheuttavien ruoka-aineiden välttö helpottaa tilannetta.

Kannattaa seurata onko ruokavaliolla vaikutusta lapsen heräilyihin. Meillä parani yöt kun jätettiin pois maito js porkkana.

Yhdellä lapsistamme parani unet kun putsataan korvista vaikut Ceridal öljyä laittamalla vähintään kerran viikossa. Muuten alkaa heräillä kun voimakas vaikun kertyminen korvakäytävään tukkii ne ja tuntuu kurjalta erityisesti makuuasennossa.

Tsemppiä kaikille valvojien kanssa "taisteleville".

Vierailija
38/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko testanneet, ettei johdu hyörinnät kuumuudesta? Meidän kuumakalle poika ainakin nukkuu aina, säästä huolimatta, yöt t-paidassa ja vaipoissa, ja yöt parani hetkessä. Heti jos on pidetty vaikka saunaa päällä (pojan huone saunan toisella puolella) nukkuu todella huonosti. Peitosta ei puhettakaan. Ja jos erehdyn laittamaan housut jalkaan, rauhoittuu yöllä heti kun otan ne pois. Kokeilkaapa vähän vähempää vaatetusta...

Meillä nukkuminen parani huomattavasti, kun älyttiin jättää peitto pois. Muuten tyttö koitti ryömiä peiton alta ja heräsi siihen. Meillä paras yöasu on body ja perinteiset potkuhousut, kesällä vähennetään sitten tarpeen mukaan.

Vierailija
39/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia toivon teille kaikille väsyneille. Oletteko kaikki varmistaneet, että lapsi ei ole jollekin allerginen tai ei kärsi esim laktoosi-intoleranssista. Yksi juttu varmaan voi olla toi kuumuus. Jos minä tällään peiton yhdellekään meidän muksuista on varma, että alkaa vinkuna. Esikoiselle yritin laittaa 'edes sukat pienelle lämmikkeeksi', kunnes opin, että paras tapa herättää poika on askarrella ne sukat. Siihen aina heräsi, kun piti niitä kiskoa pois jalasta. Sitten taitaa olla niin, että me nyt vaan ollaan erilaisia nukkujia. Joku nukkua posottaa aina yönsä heräämättä, toinen herää alvariinsa. Mulla on yksi tällainen posottaja ja toinen, joka herää/havahtuu edelleen (7v) välistä monta kertaa yössä. Haa, herää muuten, kun ei voi nukkua, kun tyyny on niin kuuma. Vaihtaa aina itsensä toisin päin sänkyyn (on tyyny molemmissa päissä). Nämä hoitaa kyllä nykyisin ihan itse.

Niin ja kaikki kolme on otettu viereen jos ovat yöllä hihkuneet ja ei ole ollut ongelmaa opettaa tästä pois. No tämä 'posottaja' nyt ei ole pahemmin halunnut kuin painajaisia nähtyään tulla viereen. Hänellä pitää olla nukahtamisrauha.

Vierailija
40/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis lapsi eri huoneessa,kun vanhemmat?

Meillä loppui tytön yöheräilyt ja kuikulut siihen,kun siirtyi omaan huoneeseen n.1vuotiaana. Oli jotenkin herkkäuninen,että heräsi meidän asennon vaihtoon tms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän