Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaas nyt mitä teen kun taapero 1,5v. heräilee yöllä paljon.

Vierailija
03.03.2011 |

Alan olla jo todella väsynyt ja kärttyinen päivisin kun lapsi ei yöllä nuku kunnolla. Yön aikana herää yleensä 5-10 kertaa, useimmiten kymmenisen kertaa. Lapsi nukkuu pinnasängyssä meidän makuuhuoneessa. Yleensä kun tyttö herää niin ei ala itkemään, mutta alkaa mölyämään "ääääääää ääää ääää". Olen kokeillut tehdä niin, että en heti nouse sängystä kun lapsi herää, mutta sitten se vain korottaa ääntään. Ja jos en vielä sittenkään mene, niin mölyää niin kovaa että varmasti naapuritkin heräävät. Kuitenkin lapsi on mölytessään unisen näköinen ja silmätkin saattaa olla kiinni, eli ei ole mitenkään virkeä.

Iltaisin lapsi menee nukkumaan n.klo 20. Nukahtaa itsekseen kun vien lapsen sänkyyn ja poistun huoneesta. Nukahtamisen kanssa ei siis ole mitään ongelmaa. Ja yölläkin kyllä nukahtaa heti kun olen käynyt sängyn vieressä. Tutti on vielä käytössä joten sekin ehkä voi vaikuttaa? Tosin joskus kun lapsi yöllä alkaa möykkäämään, niin tutti on jo suussa.

Tyttö ei ole vielä ikinä nukkunut koko yötä heräämättä kertaakaan, mutta aiemmin nukkui paremmin ja silloin heräili vain 2-3 kertaa yössä.

Onkohan tässä nyt mitään tehtävissä vai pitääkö vaan kestää ja odottaa että lapsi alkaa nukkumaan paremmin? Tulipa pitkä sepustus, mutta toivottavasti jaksatte lukea ja kommentoida!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin siis eilen pinnasängyn laidan kokonaan irti ja siirsin pinniksen meidän sänkyyn kiinni. Tuntui auttavan, koska lapsi heräsi "vain" kolme kertaa, tavallisen kymmenen kerran sijaan. Ja muutenkin oli kyllä helpompaa kun mun ei tarvinnut nousta sängystä vaan ulotuin omasta sängystäni rauhoittelemaan lasta.

Joku sanoi että on outoa että puolitoistavuotias nukkuu vielä pinnasängyssä. Enpä ole itse tajunnut että olisi pitänyt jo ajat sitten ostaa uusi sänky. Monien tuttavieni lapset on nukkuneet pinniksessä vielä yli kaksi vuotiaanakin joten en tajunnut että olen tässä nyt hirveän mokan tehnyt. Mutta ehkä tosiaan täytyy nyt uusi sänky hankkia jos se vielä parantaisi yöunia.

Vierailija
2/52 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa pidemmän päälle :)

Meillä ei myöskään öisin nukuta. Tyttö vuoden ikäinen. Ja kyllä, nukkuu omassa huoneessa, lastensängyssä. Ei saa öisin maitoa tai muita palveluja. Huutoa tosin rauhoittelemme välillä.

Niin se vaan on että toiset nukkuu paremmin ja toiset huonommin.

Esikoinen alkoi nukkumaan paremmin yli kaksi vuotiaana. Siihen asti heräsi joka helkutin yö 5-15 kertaa. Kuopus sentään nukkui ensimmäiset 3 kk hyvin ja heräsi öisin vain 2 kertaa.

Sekasinhan tässä ite alkaa olla valvomisesta, välillä hirvittää ajaa autoa kun ei tajua liikenteestäkään mitään. Saatan esim. unohtaa että miten vilkku toimii. Ihan hullua. Huoh.

Voimia vaan kaikille yöelämään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuku meilläkään. tai nukkuu, mutta itkee ja heräilee kesken nukkumisen. on siis jotenkin rauhaton. en osaa sanoa tähän mitään, rauhoittuu kun silittää ja ite sitten kömpii sängystään meidän viereen yöllä.

meillä ongelma on siis sama kuin ap:lläkin, eli lapsi heräilee. miten sen lapsen saa nukkumaan sen yön putkeen? ei siihen unikoulut auta. just eilen sain neuvolasta nukahtamislääkkeet kun itelläkin menny niin stressiksi nukkuminen, ettei saa edes nukuttua. ja silti, heräsin ainakin 5 kertaa lapsen itkuun. ei se tarvi muutaku muistutuksen että äiti on siinä.

Vierailija
4/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tohon heräilyyn liittyy vielä maidon lipittäminen eli pakko saada joku 8dl yössä.... EI SUOSTU VEDELLE! ollaan yritetty unikoulua, mut siitä se huuto vaan yltyy ja tassuhoidot ei oo myöskään tehonnu. mä oon ihmisraunio tän valvomisen takia.

Vierailija
5/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tohon heräilyyn liittyy vielä maidon lipittäminen eli pakko saada joku 8dl yössä.... EI SUOSTU VEDELLE! ollaan yritetty unikoulua, mut siitä se huuto vaan yltyy ja tassuhoidot ei oo myöskään tehonnu. mä oon ihmisraunio tän valvomisen takia.

ensi viikolla neuvola ja ajattelin vääntää itkut siellä, jotta ne tajuu antaa jotain oikeita ohjeita/neuvoja tms ettei aina vaan sitä samaa lässytystä.....

Vierailija
6/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisängyssä jonkin aikaa?

enää teininä varmaan viereen tuppaudu. Eiköhän kannattaisi järjestellä asiat niin, että kaikki nukkuvat mahd.hyvin. Jos se tarkoittaa sitä, että lapsi nukkuu vieressä niin siitä vaan!

välillä yöllä ottanut tytön meidän väliin nukkumaan kun olen kyllästynyt siihen jatkuvaan ramppaamiseen. Ja silloin kun tyttö pääsee meidän viereen nukkumaan niin nukkuu kyllä selvästi paremmin. Olen harkinnutkin että jos annettaisiin taaperon nukkua yöt meidän kans jonkin aikaa. Mietin vaan, että tottuuku se siihen sitten niin, että ei halua enää ollenkaan nukkua omassa sängyssä?

-ap

Vierailija
7/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitähän on paljon! siis ei tää tietenkään kenenkään tilannetta paranna, mut jotenkin ihana kuulla, että muillakin on tää sama ongelma eikä meiän taaperossa (nyt 1v9kk) ookaan mitään ihmeellisempää vikaa :-)

t. myös HYVIN, HYVIN väsynyt äiti.

Vierailija
8/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu hienosti vanhempien välissä. Ei edes pyöri eikä hyöri. Illalla ensin omaan sänkyyn ja sieltä sitten kipittää viereemme joskus yöllä. Nukutaan kaikki näin parhaiten, joten ei tarvetta vielä muuttaa.

Pojalla kyllä ikää jo kohta kolme. Ja uskon kyllä että oppii kyllä aikanaan nukkumaan omassa sängyssään, koska myös isompien lasten kanssa toimittiin näin ja hyvin sujui.

Vierailija
9/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut me tehdään näin. Me ei vaan mennä pinnikselle ennen klo kuutta, vaikka kuinka ärjyis. Sitten voi tulla meidän viereen. Toki, jos on sairaus tai oikeasti hätä, niin sitten pääsee syliin/saa hoitoa yms.

Ei enää pahemmin silitelläkään, tehosi alle vuodenikäiselle, nyt lapsi 1,4 v intoutuu vaan enemmän, jos menee keskellä yötä silittelemään.

Poika oli pirun kiukkuinen kun aloitettiin tämä homma. Oppi kyllä parissa yössä nukkumaan paremmin. Rauhoittuu siis itse kun herää. Lapsen uni on erilaista kuin aikuisen, ne vaan heräilee useammin.

Tuolta löytyy kotiunikoulun ohjeet

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/koti…

Naapureista ei kannata välittää. Lapset itkee, eikä sille mitään voi.

Vierailija
10/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne ei ole mitenkään poikkeava, jos hän heräilee yöllä. On täysin normaalia, että lapsi haluaa öisinkin olla vanhempien lähellä. Ei kai kukaan oleta, että taapero pärjää päivät yksin, miksi siis yöt olisivat poikkeus.

Ei kenenkään tarvi jaksaa hypätä monta kertaa yössä sängystä pois ja jopa toiseen huoneeseen. Perhepeti mahdollistaa koko perheelle parhaat unet. Eikö ole tärkeintä, että koko perhe nukkuu hyvin. Ja varmasti koittaa sekin päivä, kun lapsi on sekä valmis että halukas nukkumaan omassa sängyssä, omassa huoneessa.

Turvallisen perhepedin toteuttamiseen on monia konsteja, kokeilemalla löytyy kullekin perheelle sopiva. Vinkkejä löytyy netistä.

Vierailija
11/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 dl maitoa on ihan älytön määrä! Reilun vuoden ikäinen tarvitsee koko vuorokauden aikana noin 5 dl, ja se sisältää piimän, jugurtin, rahkan yms.

Jos todella syö noin paljon yöllä, niin silloin on rytmi aivan keikahtanut. Paljonko syö päivällä yhtään mitään? Lapsi on siis selvästi oppinut, että öisin syödään. Nyt pitäis oppia siitä pois, ja opettaa, että öisin nukutaan.

Sääliks käy, mutta hei haloo. Annatteko te taaperoiden pyörittää jo teitä miten vaan?

Vierailija
12/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa valitettavasti sua auttaa, mutta halusin kertoa että kohtalotovereita on... meillä on nyt rauhallisempi kausi taas menossa, ei tavallisesti heräile kovin montaa kertaa (1-4 kertaa) yössä ja rauhoittuu aika nopeasti kun vähän silittää. *koputtaa puuta* mutta tiedän senkin mitä on jatkuva heräily, yöllä valvominen ja itkevän lapsen hyssyttely. unikouluja tms. ei olla pidetty, jotenkaan ei oo tuntunu meille sopivalta. lapsi ikäänkuin havahtuu syvästä unesta ja vaan tarvii vanhemman apua saavuttaakseen syvän unen uudestaan - se hänelle suotakoon. ja välillä tuntuu, että lapsi tarkistaa että ollaan saatavilla. lapsi nukkui puolivuotiaaksi asti meidän välissä, sen jälkeen siirtyi omaan sänkyyn, mutta koska en JAKSA nousta ja ravata, niin lapsen sänky on ihan meidän sängyssä kiinni (lisäksi samalla korkeudella ja ilman omaa laitaa, joten lapsi varmaan käsittää nukkuvansa samassa sängyssä kanssani). helppoa ja vaivatonta ja säästää edes vähän omaa unta. tsemppiä sulle ja toivotaan että aika auttaa! :) niin ja yösyöminen (tissi) loppui meillä vuoden iässä (lapsi itse lopetti), jos se jotenkin liittyy asiaan.

Vierailija
13/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kellään auttanut tilanteeseen tutin pois jättäminen? Ja kuinka hankalaa oli saada lapsi nukahtamaan ilman tuttia? -ap

Vierailija
14/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on muitakin jotka tuskailee saman asian kanssa. Itse palaan kesällä töihin ja todella toivon että yöt rauhoittuisivat siihen mennessä. Toivottovasti teillä muillakin väsyneillä alkaa lapset nukkumaan paremmin. -ap

Vierailija
15/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huudattaminen horjuttaa pienen perusluottamusta ja kiintymyssuhdetta äitiin. haluan vaan muistuttaa, kun nämä unikoulut tuli tässä(kin) ketjussa puheeksi.

Vierailija
16/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lasta, kaikki juoneet aamuyöllä velliä parivuotiaiksi, kömpineet aamuyöllä perhepetiin ja tämä nuorimmainen nukkuu perhepedissä käytännöllisesti katsoen koko yön. Unikoulu ei kaikilla lapsilla toimi, jotkut luovuttaa huutamisen nopeammin, joidenkin kohdalla perhepeti rauhoittaa koko perheen yöt.

Vierailija
17/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huudattaminen horjuttaa pienen perusluottamusta ja kiintymyssuhdetta äitiin. haluan vaan muistuttaa, kun nämä unikoulut tuli tässä(kin) ketjussa puheeksi.

Liian usein ratkaisu tuntuu olevan, että ei vaan vastata lapsen huutoon/itkuun. Huomiottajättäminen ja huudattaminen jättää jälkensä lapseen sekä lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen. Halusi sitä myöntää tai ei.

Vierailija
18/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin meillä poika 1v 1kk ikäinen.

aikaisemmin nukkui tosi hyvin ja välillä jopa kerran yössä herännyt. nyt 3vkoa kestänyt tuo heräily ja herää sen 5 kertaa ainakin yössä

Vierailija
19/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän sänkyyn, niin onnistuisiko jos siirtäisitte pinniksen ihan kiinni teidän sänkyyn joko laita ylhäällä tai alas laskettuna? Näin olisi herätessään teidän lähellä ja mahdollisesti nukahtaisi uudestaan kun huomaa, että olet ihan vieressä. Ja vaikkei rauhoittuisikaan heti, voisit vaan laittaa käden pinnojen välistä jos lapsi kerran siihen rauhoittuu nytkin? Näin sun ei tarvitsisi pompata sängystä kymmentä kertaa yössä.

Vierailija
20/52 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin nyt kokeilla tällaista ratkaisua: Otin pinnasängystä toisen laidan kokonaan pois ja siirsin sängyn ihan meidän sängyn viereen mun puolelle. Katsotaan miten yöt rupeaa sujumaan. Tuolla tavallahan lapsi on sitten ihan mun vieressä, ja kuitenkin kaikilla on riittävästi tilaa nukkua. Pitäkää peukkuja! -ap