Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua tosissaan ärsyttää, kun mua ärsyttää "tyhmät" ihmiset! Mikä avuksi?

Vierailija
03.03.2011 |

Esim. tapaan ihan kivan oloisen ihmisen, mutta ensimmäinen ajatus (siis se vain tupsahtaa tajuntaan) on:"Onpas vähän hitaan oloinen" ja sitte mua ärsyttää sen "hitaus". Ja sitte mua ärsyttää, kun mua ärsyttää. Miksi en voi vaan nauttia ihmisistä niitten älynlahjoista huolimatta? Enhän itsekään mikään huippuälykäs ole.

Joku sanoi mulle joskus (huh, onpas perustelu:)), että ihminen viihtyisi parhaiten sellaisten seurassa, joiden ÄO olisi likellä omaa. About sellaisessa +- 20 marginaalissa. Mistähän lie tuonkin tiedon saanut.

Aina mä oon ollu tällanen, mutta nyt ihan tosissaan ottaa pattiin!! Mikä mä oon arvioimaan ihmisiä niitten älykkyyden mukaan!!

Onko kellään vastaavaa ja/tai ehdotuksia, miten oppisin hyväksymään kaikenlaiset ihmiset?

Yks taustatekijä varmaan asialle on, että lapsuudenkodissani älykkyys oli yliarvostettua, mutta miksi mä en vielä aikuisenakaan ole päässyt moisesta eroon! Luulis, jotta jos itse olisin jotenkin älykäs, ei mun tartteis tällasta ajatella ollenkaan.

Jeesitkää!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiempaa paremmin, kun opiskelin vuoden NLP:tä.

Vierailija
2/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttelemään itseäni tyhmenpiä ihmisiä ja hakeutumaan fiksumpien seuraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on kuitenkin tuonut minullekin hitautta ;) ja suvaitsevaisuutta sekä pidempää pinnaa, eivätkä tyhmät ihmiset enää ärsytä :)

Jotkut heistäkin on oikein mukavia, kunhan muistaa asennoitua keskutelun tasoon ;)

Vierailija
4/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku mä oon jo yli viiskytä vuotta. Ei oikein enää viittis odotella iän tuomaa suvaitsevaisuutta :))

-ap

Vierailija
5/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olet kovin pidetty tuollaisilla asenteilla.

Vierailija
6/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omastakin mielestäni ole todella(!!) nolo tapaus. Ja kun nää asenteet kumpuaa ihan itestään siis tupsahtaa vain mieleen haluamattani. Ulospäin en asiaa mitenkään näytä. En sitten tiedä, vaistoaako muut sen.

Eiks kukaan oo kärsiny asiasta silleen, että ois sille jotain pysytyny tekemäänkin? Paitsi tuo vastaus, jossa ikä toi helpotusta ongelmaan.

Vierailija
7/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ymmärtää sen sielunelämää.

Mutta kaikkia ei yksinkertaisesti voi sietää, ei sille mitään voi.

Vierailija
8/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sairastuin itse myös erittäin harvinaiseen ja hengenvaaraalliseen sairauteen (eloonjäämisen todennäköisyys 2-3/100). Jäin henkiin ja paranin.

En suosittele samaa, mutta kieltämättä se karsi arvomaailman kompastuskiviä aika näppärästi.

Vierailija
9/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän kohtelee muita ihmisiä eli ensin uskon kaikista tapaamisistani ihmisistä hyvää ja yleensä vaatii melko monta vuotta, että uskon, että toinen ihminen ei vain ole hyvä.

Vierailija
10/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on elinikäinen sairaus, tosin ei ihan noin vakava kuin edellisellä; eloonjäämisprosentti sentään 60-70% luokkaa.

Mutta kysymys onkin siitä, että tiedän ajatukseni huonoiksi, mutta ne vain tulee. Arvomaailman kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, sillä toki arvostan ihmisiä samalla lailla kenenkään älykkyydestä riippumatta. En haluaisi siis näitä ajatuksia, mutta niitä vain tulee.

-ap

Vierailija
11/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotoveri olen. Vaikka kuinka yrittäisin, en aina jaksa ymmärtää joidenkin ihmisten suoranaista tyhmyyttä. Vaikka asiat mitenpäin rautalangasta vääntäisi, on vastaus luokkaa Aijaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tuntuu, että nämä hitaat eivät edes halua ymmärtää vastausta vaikka itse tulisivat kysymään.

Minun ongelmani on lähinnä kai se, että pidän näitä hitaita vähän laiskoina. Alitajuisesti ajattelen, että jos tahtoisivat ja viitsisivät ymmärtää, ei se voisi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Yritän säätää asennetta aina, kun heidän kanssaan keskustelen. Useinmiten en enää jaksa nähdä selittämisen vaivaa. Selvitään molemmat helpommalla. Lohduttaudun myös sillä, että nämä hitaat ihmiset todennäköisesti eivät huomaa hyvin peitettyä ärsytystäkään kovin helposti. Todennäköisesti ovatkin jo tuttuneet sellaiseen asenteeseen viisammilta kanssaihmisiltään ja pitävät sitä normaalina.

Vierailija
12/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitaus tarkoita tyhmää! Se on temperamenttia. Esim. mieheni on käsittämättömän hidas puheissaan ja tekemisissään, mutta ei todellakaan tyhmä.

Itse taas olen ujo, ja sen takia en osaa uusien ihmisten kanssa olla luontevasti ja se taas saattaaa vaikuttaa siltä että olen hidasälyinen.

Ollaanko me sitten ap:n mielestä tyhmiä? Vaikka ollaankin monen mielestä ihan kivoja?

Vierailija
13/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää, mutta hiukan lohduttaa se, että on kohtalotovereita. Ja jännää tuo, että pidät hitaita myös laiskoina. Kun luin tuon, huomasin "ajattelevani" samoin. Vaan siitäpä yksi ongelma lisää: mikä laiskuudessa on niin pahaa :)?

Vielä olisi kuitenkin kiva kuulla, jos jollakin selitys tähän vaivaan ja vielä parempi, jos ratkaisu. Siis muu kuin NLP-kurssi.

-ap

Vierailija
14/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaa toisiksi. Uuden ajatuksen ei tarvitse edes olla totta, kun se jo vaikuttaa tunteisii ja käyttäytymiseesi. Nämä on ihan yksinkertaisia "tekniikoita", joita löytyy mm. kirjoista. Mutta niitä voi kehitellä myös ihan itse. Esimerkiksi jokainen meistä on varmasti joskus kääntänyt jonkun huoliajatuksen toiseksi.

Esim. Arto Pietikäisen kirjassa Joustava mieli kerrotaan siitä, miten ajatukset ovat vain ajatuksia. Ne eivät ole totta.

Vierailija
15/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan käytin sanaa "hidas" tarkoittamaan vähemmän älykästä. Mitään tekemistä ei sillä ole temperamentin tai ujouden kanssa. Eikä "kivuuden" kanssa.

Mä siis yritän saada apua siihen ongelmaan, ettei mua tällanen ärsyttäis. Kun on niitä kivoja ja vähemmän kivoja "vähemmän älykkäitä" yhtä lailla kuin älykkäitäkin.

Siis mun ongelma on se, että haluaisin lakata kiinnittämästä huomiota kenenkään älykkyyteen.

-ap

Vierailija
16/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuppasi olemaan samansuuntainen ajatusmaailma toisten suhteen kuin sinulla, ap.

Nykyisin en vaan näe enää toisia "hitaina" tms. Oli melkoinen -ja tosi helpottava- oivallus kun tajusin, että joo, ihmiset tosiaan vaan ajattelee erilailla! Ihan siis ajatusprosessinakin. Ja että oli jotenkin itsekästä ajatella, että jos mulla ajatukset vilistää kello kolmen suuntaan, toisella ne menee ysissä. Tai ykkösessä.

Tämä ei siis ollut ohjeeksi, pelkkä omakohtainen kokemus.

Vierailija
17/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin tuommoinen kirja heti käydä kirjastosta tai jostain. Kuulostaa kiinnostavalta ja voi varmaan soveltaa kaikkeen ajatteluun.

-ap

Vierailija
18/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo taitaakin kiteyttää ongelmani, nimittäin mulla on muutenkin (kuin älykkyydessä) ongelmia ymmärtää, että ihmiset vaan ajattelee erilailla kuin minä. Toki sen tiedän tietoisesti, mutta alitajuisesti en. Nuorempana olin tosi mustavalkoinen (tyyliin minä oikeassa, muut väärässä tai ainakin omituisia) ja onneksi tuollainen ajattelu on iän myötä lientynyt. Silti huomaan, että mulla lie rajoittunut mielikuvitus, kun on edelleen vaikeuksia ymmärtää erilaisia ajatusmaailmoja.

-ap

Vierailija
19/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niinkään niin, että muut olisivat tyhmiä vaan ap on tyhmä kun ei tajua erilaisia ihmisiä.

Vierailija
20/43 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se munki mielestä on :) Olisko sulla ehdotuksia, miten asian kanssa etenen?

-ap