Nyt sitten lähti meidän 4-v uhmis ilman ulkovaatteita aamulla tarhaan!
Kuopuksella älytön uhmavaihe. Kun ei aamulla saanut laittaa haluamaansa (väärän kelin) ulkoilupukua, sai sellaisen itkupotkuraivarin, että pakkohan se oli napata kainaloon ja viedä sisäkamppeet päällä autoon ja tarhaan. Tarhan parkkipaikalla veti sitten haalarit päälle ja kengät jalkaan, oli sen verran rauhoittunut, mutta itkevä ja surkea lapsi sinne tarhaan jäi. Lapsiparka, tulee paha mieli toisen vuoksi, mutta pakkohan se on olla tiukkana. Aamulla ei ole aikaa alkaa "pelleilemään" vaatehommissa tai suostuttelemaan/lahjomaan uhmaikäistä. Onneksi näitä aamuja on harvassa!
Kommentit (40)
ei tarvii montaa kertaa lähteä ilman vaatteita =)
Meillä lähdettiin yöpuvussa kerran päiväkotiin. Sen jälkeen on pukeminen sujunut mallikkaasti kotonakin.
pari kertaa mennyt yökkärissä kirpeänä syysaamuna pph:lle. Ei tarvinnut yleensä kuin kerran vuodessa kokeilla ja pysyi kivasti mielessä sen jälkeen:)
kotoa vai töistäkö annoit meille tämän infoiskun?
Sellaisen asian olen huomannut, että tällä meidän kuopuksella on uhma alkanut selvästi myöhemmin kuin muilla lapsilla. Johtuisikohan siitä, että nuorimmainen on saanut olla "vauvana" pisimpään ja vasta tämän ollessa 3-4-vuotias olemme havahtuneet siihen, että kuopus on saanut tahtonsa periksi vähän kuin vahingossa sillä varjolla, että on "pieni". Kun sen havaitsimme, olemme tietysti kiinnittäneet tähän huomiota. Ja nyt sitten 4-v uhmaa!
t. ap
ap. palasi kotiin?
Töistäkin voi nettailla jos on sellainen duuni.
ap. palasi kotiin?
Kukaan muuhan ei koskaan työpäivän aikana tietokoneella istuessaan käväise av-palstalla, eihän?
Vaan sai mennä sisäkamppeissa sisälle asti. Kengät tais olla jaloissa.
Miks sisäkamppeissa oli sun mielestä parempi lähteä kuin väärän kelin ulkoilupuvussa? kysyy ihmettelevä kolmen äiti
Siis lapsi halusi tarhaan menoa ja siellä ulkoilua varten liian kevyen puvun. Alkoi karjua kuin apina aiheesta heti, kun sanottiin, että se ei tällä kelillä käy. Olisi pitänyt mielestäsi sitten antaa lapsen karjumisen tuloksena saada pukea se haluamansa puku? Ja kuunnella kai uusi karjuminen tarhassa, jonne ei vääränlaista pukua olisi voinut jättää (tiukat ohjeet, lapsella pitää olla vain keliin sopiva puku, ei vaihtoehtoja, jotta pukevat sitten ulos oiekanlaiset vaatteet). Pointti oli se, että 4-vuotias ei päätä sopivaa ulkoiluvarustusta itse. Sisävaatteensa saa vapaasti itse valita.
ap
ohuen mennessäs takas sinne kotiin.
Onko sulla miehes kans ongelmia?
Olisit antanut lähteä ilman karjumista ja vienyt ohuen mennessäs takas sinne kotiin.
Siis tuolla lailla annetaan se pikkusormi, ja sitten jatkossa uhmis vaatisi koko kättä. Kyllä aikuinen päättää mitä lapsi pukee päälleen, eikä lapsi itse. Lapsella voi olla 2 vaihtoehtoa josta valita, mutta aikuinen valitsee ne vaihtoehdot.
Tässä on ap toiminut ihan oikein. Loppuu se ryttyily jatkossa lapsella.
Kuule meidän vuorotyöläisten tarhaan joskus aamutuimaan kärrättiin lapsia ihan rattailla niin että oli pelkät sisävaatteet lämpöpussin sisällä, kun aamuisin lähdetään sängystä hoitoon (kun aamuvuorossa pitää olla klo 7 ja kulkee bussilla niin tarhalla mennään 5.30-6)
Ei sentään sisävaatteissa talvipakkasessa...
on upea ärsytyskeino kaikille provoilijoille -ottakaa oppia.
samaa mieltä että lapsille pitää näyttää se kaapin paikka tai oppivat kyllä käyttämään hyväkseen tosi nopeaan jos antaa periksi. minä oon niin monta kertaa jättäny meijän 2v ilman ruokaa ku nyt on ottanu tavaksi vaihtaa mieltään joka sekunti... ensiksi haluaa maitoa,sitten vettä sitten maitoa... ja tätä samaa jankkaamista joka asian kanssa niin pakko on vaan sanoa että jos se eka vaihtoehto ei kelpaa niin sit on oltava ilman mitään... toi on niin rasittavaa... toivottavasti on ohi menevää
se vie koko käden.
Jos lapsi ryttyilee pukemistilanteessa, niin kainaloon ja ilman ulkovaatteita tai vaikak sitten syö yöpuku päällä tarhaan. PISTE. On niitä nähty ja koettu ja se jos joku, niin opettaa lapselle rajat. Se ei ole rangaistus, ei selkäsauna tai mikään muukaan. Se on seuraus käytöksestä, jota ei voi hyväksyä ja jonka lapsi ymmärtää, että ei ole edullinen itselleen. Tulee kylmä tms.
Samalla tavalla se karkkihyllyn edessä makavaa lapsi jätetääns iihen huutamaan, tulee kyllä perässä ennemmin tai myöhemmin eikä huuda toiste.
t. 15-vee tytön äiti, jonka lapsi ei tappele kotiintuloajoista, ei säännöistä eikä sovituista asioista. Jonka kanssa voi neuvotella ja joka tietää, että tietyistä asioista on tiettyjä seurauksia, koska elämä toimi niin...niin koulussa/työssä/parisuhteessa.
Nyt sitten lähti meidän 4-v uhmis ilman ulkovaatteita aamulla tarhaan!
Ja ihan tarpeeseen tuli.