Te joiden lasten elämässä vain yksi ukki,
osallistuuko lapsenlapsen elämään mitenkään?
-murheinen
Kommentit (27)
Minulla on vain yksi vaari mutta kaikki lapset ja lapsenlapset ovat hänelle rakkaita. Ei hän samalla lailla ole osallistunut elämäämme kuin mummot mutta meillä onkin ollut omat juttumme. Vaarin kanssa mentiin aina mustikkaan ja puita katselemaan, kun taas mamma tuli hoitamaan ja vei raveihin ja bingoon. Mummo taas vei kirkkoon ja oli usein katsomassa peräämme, kun asui naapurissa. Jokaisella oli omat juttunsa meidän kanssamme ja olen ollut todella onnekas, että olen saanut tutustua myös mammani äitiin. Kaikki isovanhempani ovat olleet minulle rakkaita, jopa pappani, joka kuoli ennen syntymääni mutta josta puhuttiin aina niin lämpimästi. Melkein voin kuvitella, että pappa on ollut elämässäni läsnä aivan kuten kaikki muutkin isovanhempani. Olen varmaankin hyvin onnekas, että olen saanut näin hyvän perheen. Toivottavasti omia lapsiani lykästää yhtä hyvin.
vain yksi ukki ja yksi mummi, appivanhempani. Osallistuvat paljon ja mielellään lastemme elämään. Mies joskus murisee (puolileikillään), että hänen isällään on paljon parempi suhde lapsenlapsiin kuin omaan, ainoaan poikaansa.
isäsi suhde lapsiisi vai se, että hän elää omaa elämäänsä? 58 vuotta ei ole ikä eikä mikään; lapset on saatu maailmalle ja nyt voi ja saa ajatella vähän itseäänkin.
Häntä kiinnostaa viina - onko hän alkoholisti, siitäkö kenkä oikeasti puristaa?
Mitä toivoisit ukin tekevän? Millainen ukki sinulla itselläsi oli?
muttei sitä kiinnosta kuin viina ja omat "kaverit".
-ap
Pappaa. Yksi isomummo on, joka teki perinnöttömäksi, ja yksi mummo, joka taas sekaantuu liikaakin.
Ukki oli, mutta kuoli pari vuotta sitten. Ukki ei halunnut osallistua mitenkään poikansa lasten elämään, koska mieheni ja minä emme ole aviossa. Eli mieheni ja minä olemme avoliitossa, mitä ukki ei hyväksynyt. Hän itse ilmoitti, ettei halua olla tekemisissä lasten kanssa, jotka ovat syntyneet avoliitossa. No, se oli hänen päätöksensä.
Näin meillä on aina ollut vain minun isäni, pappa. Tosin hän on osallistunut lasten elämään sitäkin enemmän: hoitanut paljon silloin kun lapset olivat tosi pieniä, nyt kun lapset isompia niin pelaa paljon lautapelejä ja kesällä käy uimassa ja talvella pulkkamäessä, kesämökillä ovat ongella ja saunovat jne.
Mutta osaanotot sulle, lapsille varmaan paljon vaikeampaa, jos ei edes äitiä kiinnosta.