Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiminko oikein?

Vierailija
02.03.2011 |

Kuopuksella on keliakia. Pyrin tekemään ruuat niin, että voimme kaikki syödä niitä. Pastaruuista hän saa omat versionsa.

Ongelma on esim. laskiaispullat tai täytekakku. Minä olen sitä mieltä, että jollei ole saatavana gluteenitonta pullaa tai lähes korvaavaa, niin silloin kukaan ei saa laskiaispullaa.

Täytekakun voisi tehdä gluteenittomana, mutta mieheni ei pidä sen mausta. Kaksi kakkua on työläs. Mieheni on sitä mieltä, että kuopus voi syödä jotain muuta vaikka keksejä. Okei. Me muut syödään täytekakkua ja yksi nakertaa keksiä.

Minä olen sitä mieltä, että jollei hän saa kakkua tai muuta samantapaista, kukaan meistä ei saa kakkua.

Mieheni, ystäväni ja kahden muun lapsemme mielestä kuopuksen keliakia ei saisi rajoittaa muiden perheenjäsenten syömistä. Minun mielestäni pitää olla tasa-arvoinen kaikille: jos yksi ei saa, ei saa muutkaan.

Mikä menettelytapa on oikein?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otta vieraina huomioon. Miksi ihmeessä ei sitten myös keliakiaa sairastavaa lasta kotioloissa? Eli minusta koko perhe voi huoleti opetella siihen, että yksi ruokavalio sopii koko perheelle. Ei se ole kenellekään vaarallinen. Ihan samalla tavalla jotkut ovat syöttämättä lapsilleen lihaa, ei sen kummempaa.

Eli syökööt muut kyläpaikoissa napansa täyteen bostonkakkua, kotona eletään "heikoimman" ehdoilla.

Tosin minä olen kasvissyöjänä sitä mieltä, että lihansyöjät ovat ne hankalat: vaativat liharuokaa, vaikka olisi helpompaa laittaa kaikille samaa eli kasvisruokaa.

Kaikki riippuu näkökulmasta.

Vierailija
22/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain keksinmuruja välissä. Että ostapa nyt ainakin sille lapselle jäätelöä tai jäätelökakun tapaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nro 18. Eli kyllä pitää panostaa myös erikoisruokavalioiden herkkuihin. Eihän sen tartte olla juuri samanlaista pullaa, mutta se voi sitten olla taas ko henkilön tykkäämä jutttu, esim kiva jäätelöannos. Ja näitä voi sitten hätävarastona pitää pakkasessa tai kaapissa.

t. perhe jossa 2 erikoisruokavalioista

Vierailija
24/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen keliakia rajoittaa hänen syömistään. Hän on perheenne nuorin jäsen. Mielestäni on reilua, että muut eivät syö hänen nähtensä herkkuja, jos hänellekin ei ole herkkuja tarjolla.

Vierailija
25/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan poikkea maultaan tavallisesta täytekakusta. Jos siis käyttää vehnäjauhojen sijasta gluteenitonta jauhoseosta.

Itseasiassa gluteeniton täytekakkupohja on hienorakenteisempi ja enemmän leivospohjaa muistuttava kuin tavallinen vehnäjauhosta tehty pohja.

Gluteenittomia peruspullia saa ostettua joistakin konditorioista ja niitä kannattaa laittaa pakkaseen odottamaan laskiaista. Niissäkään ei maku juurikaan poikkea normaalipullasta. Koko on vain useimmiten pienempi.

Vierailija
26/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otta vieraina huomioon. Miksi ihmeessä ei sitten myös keliakiaa sairastavaa lasta kotioloissa? Eli minusta koko perhe voi huoleti opetella siihen, että yksi ruokavalio sopii koko perheelle. Ei se ole kenellekään vaarallinen.

Gluteenittomat ainekset ovat normaalia kalliimpia. Eli ei ole järkeä esim. laittaa koko porukalle gluteenitonta makaronia tai leipoa koko porukalle gluteenitonta pullaa.

Toki sellaiset ruuat, joiden resepti on helposti muutettavissa gluteenittomaksi ovat eri asia. Ja meillä perheessä esim. kastikkeet tehtiin aina gluteenittomiksi aikoinaan (meillä syynä oli vilja-allergia). Mutta pullista jne kyllä oli aina myös "tavis"versiot, koska koko perheelle gluteenittoma jauhot olisi ollut liian kallista.

Vierailija
27/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheenjäseniltä perinneherkkuja, kuten laskiaispullaa, vain sen vuoksi, ettei yksi perheenjäsen voi sitä syödä. Maailma on erilaisia (myös gluteenittomia) herkkuja täynnä, joten miksi kaikkien olisi pakko syödä samaa kakkua tai pullaa? MIelestäni on epäreilua niitä muita lapsia kohtaan, etteivät he saa nauttia tietyistä herkuista, vain koska yksi joutuu syömään jotain muuta yhtä herkullista. Miksi ihmeessä kieltää muilta lapsilta tuoreen pullan ja korvapuustien suussasulavan maun? Rankaisetko ap muita lapsia kuopuksen allergiasta? Siltä se varmasti lapsista tuntuu ja voi herättää katkeruutta. On aivan tavallista, ettei koko perhe syö/voi syödä samaa ruokaa. Kyllä lapsetkin siihen tottuvat. En näe siinä mitään ongelmaa. Siinä näen ongelman, jos lapsilta kielletään jokin pieni arkinen nautinto täysin ilman syytä. Pienet elämän nautinnot tekevät elämästä elämisen arvoista - miksi terveet lapset eivät saa nauttia, jos siihen pystyvät? Ja kuten jo mainitsin, niitä gluteenittomia herkkuja on yllin kyllin, joten ei se allergikko mistään jää paitsi - hänen pitää vain löytää ne omat lempiherkkunsa.

Kyllä allergikkolapsikin ymmärtää, että kaikkea ei voi saada, mutta se vaihtoehto joka sopii voi olla aivan yhtä namia, kuin muillakin. Vähän etukäteisvarautumista, niin sille yhdelle allergikolle löytyy ihan yhtä hyvää herkkua, vaikka ei samaa olekaan. Jos muut syö laskiaispullaa, niin hyvin voi syödä jäätelöä tai rahkaherkkua, suklaaleivoksia, kookospalleroita, daimkakkua tai juustokakkua. Vaihtoehtoja on lukemattomia.

Ei kaikkien tarvitse kärsiä ja luopua nautinnoista, jos yksi perheenjäsen ei juuri sitä herkkua kykene nauttimaan. Ihmeellistä kuopuksen ongelman levittämistä myös muihin lapsiin. Ei mitään mieltä tuossa, tekee van epäreilun olon muille lapsille ja he syyttävät siitä todennäköisesti kuopusta ja kokevat, että tämä on erityisasemassa. Antakaa lasten nauttia kaikesta siitä, mistä pystyvät nauttimaan!

Terveisin lukemattomia ruoka-aineallergioita sairastava nainen, joka antaa kyllä muiden perheenjäsenten nauttia mistä herkuista vain tykkäävät, minulla on omani :)

Vierailija
28/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheenjäseniltä perinneherkkuja, kuten laskiaispullaa, vain sen vuoksi, ettei yksi perheenjäsen voi sitä syödä. Maailma on erilaisia (myös gluteenittomia) herkkuja täynnä, joten miksi kaikkien olisi pakko syödä samaa kakkua tai pullaa? MIelestäni on epäreilua niitä muita lapsia kohtaan, etteivät he saa nauttia tietyistä herkuista, vain koska yksi joutuu syömään jotain muuta yhtä herkullista. Miksi ihmeessä kieltää muilta lapsilta tuoreen pullan ja korvapuustien suussasulavan maun? Rankaisetko ap muita lapsia kuopuksen allergiasta? Siltä se varmasti lapsista tuntuu ja voi herättää katkeruutta. On aivan tavallista, ettei koko perhe syö/voi syödä samaa ruokaa. Kyllä lapsetkin siihen tottuvat. En näe siinä mitään ongelmaa. Siinä näen ongelman, jos lapsilta kielletään jokin pieni arkinen nautinto täysin ilman syytä. Pienet elämän nautinnot tekevät elämästä elämisen arvoista - miksi terveet lapset eivät saa nauttia, jos siihen pystyvät? Ja kuten jo mainitsin, niitä gluteenittomia herkkuja on yllin kyllin, joten ei se allergikko mistään jää paitsi - hänen pitää vain löytää ne omat lempiherkkunsa. Kyllä allergikkolapsikin ymmärtää, että kaikkea ei voi saada, mutta se vaihtoehto joka sopii voi olla aivan yhtä namia, kuin muillakin. Vähän etukäteisvarautumista, niin sille yhdelle allergikolle löytyy ihan yhtä hyvää herkkua, vaikka ei samaa olekaan. Jos muut syö laskiaispullaa, niin hyvin voi syödä jäätelöä tai rahkaherkkua, suklaaleivoksia, kookospalleroita, daimkakkua tai juustokakkua. Vaihtoehtoja on lukemattomia. Ei kaikkien tarvitse kärsiä ja luopua nautinnoista, jos yksi perheenjäsen ei juuri sitä herkkua kykene nauttimaan. Ihmeellistä kuopuksen ongelman levittämistä myös muihin lapsiin. Ei mitään mieltä tuossa, tekee van epäreilun olon muille lapsille ja he syyttävät siitä todennäköisesti kuopusta ja kokevat, että tämä on erityisasemassa. Antakaa lasten nauttia kaikesta siitä, mistä pystyvät nauttimaan! Terveisin lukemattomia ruoka-aineallergioita sairastava nainen, joka antaa kyllä muiden perheenjäsenten nauttia mistä herkuista vain tykkäävät, minulla on omani :)

jos kerran allergikko ei osaa kaivata sellaista, mitä ei ole ikinä saanut niin miksi ei-allerginen kaipaisi korvapuustia tai tuoretta pullaa (jota muuten minun lapseni eivät ole koskaan saaneet ihan siksi, että äitinsä ei syö pullaa eikä leivo).

Vierailija
29/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otta vieraina huomioon. Miksi ihmeessä ei sitten myös keliakiaa sairastavaa lasta kotioloissa? Eli minusta koko perhe voi huoleti opetella siihen, että yksi ruokavalio sopii koko perheelle. Ei se ole kenellekään vaarallinen.

Gluteenittomat ainekset ovat normaalia kalliimpia. Eli ei ole järkeä esim. laittaa koko porukalle gluteenitonta makaronia tai leipoa koko porukalle gluteenitonta pullaa. Toki sellaiset ruuat, joiden resepti on helposti muutettavissa gluteenittomaksi ovat eri asia. Ja meillä perheessä esim. kastikkeet tehtiin aina gluteenittomiksi aikoinaan (meillä syynä oli vilja-allergia). Mutta pullista jne kyllä oli aina myös "tavis"versiot, koska koko perheelle gluteenittoma jauhot olisi ollut liian kallista.

gluteiinitonta. Mutta jos muu perhe syö pastaa ja tälle yhdelle annetaan tilalle perunaa uudestaan ja uudestaan, niin ehkä perheessä kannattaisi miettiä, miksi ei kaikille perunaa. Vaikka pasta olisi parempaa.

Vierailija
30/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ysk ei syö gluteenillista sapuskaa? Entäs jos ne muut lapset tykkäisivät siitä pullasta? Eivätkö he saa itse maistella ja valita ne herkut joista itse pitävät? Ei heillä ole rajoitteita, joten ei niitä tarvitse keksiäkään. Jos vastaleivottu pulla maistuu taivaalliselta, miksi siitä pitäisi kieltäytyä, jos mitään syytä ei ole? Kaikkiko tulee mennä sen yhden sairastavan ehdoilla? Miksi?

Vierailija
31/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt ystävälle ja onnistunut jo vaikka missä. Jos perheenjäsenellä olis, niin olis todellakin motivaatiota opetella. Leivän leipominen on varmaan hankalinta, mutta siinäkin voi tietääkseni onnistua ihan hyvin. Miksi et leivo teille sopivia herkkuja? Tutki vähän nettiä, leivontablogeja on tosi paljon ja niissä monta hyvää niksiä. Ja juustokakku onnistuu todella helposti, jos teet keksipohjan gluteenittomista kekseistä, ei eroa millään lailla. Tottakai kylässä ei aina saa kaikkea, mutta kotona luulis pystyvän huomioimaan kaikkia perheenjäseniä.

Vierailija
32/40 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kakun sijaan esim. kaksia erilaisia muffineja? Tai jos keksien kanssa on jotain.. jäätelöä juurikin, pirtelöä, tmv?

Mun mielestä teet periaatteessa ihan hyvin, ellei sitten keliaakikkolapsella ole jotain omaa herkkua, jota voisi syödä silloin kun muut vetävät kakkua. Toisaalta ymmärrän, että tuo on ärsyttävää muulle perheelle...

Olen eri mieltä siitä, että jos kerran koulussa ei saa mitään hyvää, niin sitten ei koskaan pitäisi saada - tietysti pitää pyrkiä selittämään realistisesti, että valitettavasti ei aina ole hänelle samaa tarjolla, mutta kyllä kodin pitäisi antaa niitä hyviäkin hetkiä tässä mielessä. Ihan jo siksi, että oppisi kohtuutta herkkujen suhteen: joskus ok, mutta ei koko ajan, ja aina ei voi saada mitä haluaa, mutta joskus silti voi.

Vierailija
33/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onpas näköjään monessa kodissa leipomukset tosi suuressa osassa...

Meillä ei pulla ja etenkään täytekakku ole kuin aivan minimaalisessa osassa tässä elämässä.

Pullaa leivotaan ihan extraspesiaali-tapauksissa ja täytekakkua on vielä harvemmin, ei edes joka synttäreillä! Sen voi korvata nimittäin jätskillä....

Kaikkea ihmiset miettii ja stressaa.

Ja ap, meneekö oikeesti miehen makumieltymykset lapsen tapeiden edelle?

Vierailija
34/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiaa sairasta lapsesi on oikeutettu saamaan sitä, mikä sopii hänelle.

Muille teet heille sopivatruoat.

Meillä mies pitää yhdestä, lapsi toisesta, minä kolmannesta ja vävy neljännestä.

Siispä valmistamme joskus jopa neljät ruoat.

Miksemme.

Pienempi vaiva antaa kullekin sopiva ja maittava ruoka kuin alkaa miettiä tyhmästi: mikä on reilua?

Vierailija
35/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä periaate. Muistan kun oltiin koulun luokkaretkellä ja mentiin pitsalle koulun piikkiin, niin yksi keliaakikko (miten nyt kirjoitetaankaan sori) oppilas joutui katselemaan vieressä ja mutustamaan kuivia riisikakkuja jotka joutui vielä itse ostamaan. "joo ei tässä mitään.. ihan hyvää on..."

Luulen että gluteenittomalla ruokavaliolla olevat joutuvat aina tyytymään siihen, että saavat aina jokapaikassa niitä suunnilleen samoja gluteenittomia keksejä tai muuta vastaavaa. ei ole varmastikkaan hauskaa.

Vierailija
36/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että mitään turhia ruokarajoitteita ei pitäisi lapsilla olla. Johan se sanotaan ohjeeksi vauvojenkin kohdalla, ettei mitään pidä ominpäin välttää. Jos jollakulla perheessä on allergiaa, hänellä syömiset sitten oman dieetin mukaan.

Vierailija
37/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja teen niin, että leivon itselleni pakkaseen gluteenittomia leivoksia ja kakkuja. Sitten kun muu perhe juhlii gluteenia sisältävien leivonnaisten kera, otan itselleni gluteenittoman annoksen pakkasesta. Kävisikö tämä ratkaisuksi teidän perheeseen?

Vierailija
38/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelette vain kokkaamaan - ja käymään kaupassa. Keliakialiitosta ja netistä löytyy reseptejä pilvin pimein ja kaupasta leipomuksia pilvin pimein, mm. Frödingeltä.

Tiramisu on toooosi hyvää gluteenittomana, samaten unelmakääretorttu.

t. keliaakikon vaimo ja vilja-allergisen äiti

Vierailija
39/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vaara että siellä on yksi hemmoteltu narsisti.

Jos yksi joutuu onnettomuuteen, niin leikataanko kaikki muutkin, niin yhden ei tarvitse yksin kärsiä?

Minusta teet väärin mutta moni ihminen on ikuisen vauvakuumeen kourissa. Meidänkin lapsi oli jo iso ihminen taaperona, kun oli syntynyt nuorempi serkku, joka taas on eskarina vielä vauva ja kaikkien pitää tehdä kuten hän. Kun anopilla on joku ikuinen vauvakuume ja pienin saa aina eniten.

Vierailija
40/40 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sairaaksi mennyt näiden muotivaivojen paapominen. adhd, allergiat. ym. aivan sairasta tuollainen että kukaan ei saa kakkua tai pullaa jos yksi hemmoteltu ei muka voi syödä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän