Toiminko oikein?
Kuopuksella on keliakia. Pyrin tekemään ruuat niin, että voimme kaikki syödä niitä. Pastaruuista hän saa omat versionsa.
Ongelma on esim. laskiaispullat tai täytekakku. Minä olen sitä mieltä, että jollei ole saatavana gluteenitonta pullaa tai lähes korvaavaa, niin silloin kukaan ei saa laskiaispullaa.
Täytekakun voisi tehdä gluteenittomana, mutta mieheni ei pidä sen mausta. Kaksi kakkua on työläs. Mieheni on sitä mieltä, että kuopus voi syödä jotain muuta vaikka keksejä. Okei. Me muut syödään täytekakkua ja yksi nakertaa keksiä.
Minä olen sitä mieltä, että jollei hän saa kakkua tai muuta samantapaista, kukaan meistä ei saa kakkua.
Mieheni, ystäväni ja kahden muun lapsemme mielestä kuopuksen keliakia ei saisi rajoittaa muiden perheenjäsenten syömistä. Minun mielestäni pitää olla tasa-arvoinen kaikille: jos yksi ei saa, ei saa muutkaan.
Mikä menettelytapa on oikein?
Kommentit (40)
koulussa ei pystytä venymään tuollaiseen ja lapsi saa tottua siihen että saa nakertaa keksejä ja riisikakkuja. Ikävä kyllä.
Tarkoituksesi on hyvä ja ihailtava, mutta lapsen tietä ei kannata liikaa siloitella.
Ainakin minusta ;) Kävisikö se koko perheelle?
koulussa ei pystytä venymään tuollaiseen ja lapsi saa tottua siihen että saa nakertaa keksejä ja riisikakkuja. Ikävä kyllä. Tarkoituksesi on hyvä ja ihailtava, mutta lapsen tietä ei kannata liikaa siloitella.
Siellä on pannaripäivänä myös gluteenitonta pannaria ja jos on pehmeää leipää, sitä on myös gluteenittomana jne.
t. ap
Tuollainen kiristää turhaan tunnelmaa, jos koko perhe järsii riisikakkua siksi että yhdelle ei pullat sovi. Eikö gluteenittomia pullia tosiaan ole saatavana? Voisitko leipoa pakkaseen gluteenittomia tai vaihtoehtoisesti normaaleja kakkupohjia tai muita leivonnaisia, jolloin selviäisit tarpeen tullen vähemmällä leipomisella?
ja me kaikki syödään maidotonta ruokaa. Pitkän aikaa oltiin esim. ilman kakkuja, koska maidoton kerma oli niin kamalaa. Sitten aloin tekemään itse keksejä ja tein niistä pohjia kakkuihin ja kehittelin muutenkin kaikkea mitä kaikki voivat syödä. Nythän maidottomia tuotteita onkin tosin paljon, joten ruuanlaitto ja leivonta ovat helpottaneet tosi paljon. Meillä ei-allergiset lapset saavat päättää mitä syödään heidän synttäreillään eli yleensä maidollisia herkkuja. Toki teen maidottomiakin, mutta pääpaino on siinä mitä synttärisankari haluaa. Itse olen sitä mieltä, että ruoka-allergisena on todella inhottava elää, joten en mä äitinä ala tuottamaan lisää surua lapselleni herkuttelemalla sellaisilla tuotteilla, joita yksi lapsistani ei saa syödä.
Muuta kerronpa kokemuksesta, että olin muutama vuosi sitten juhlissa, joihin osallistui 1 keliaakikko. Kaikki tarjottava oli tehty gluteiinittomaksi. Kyllä me vieraat hieman ihmettelimme täytekakkua, ennen koostumuksen ja maun syiden paljastumista.
Jalo idea syöttää kaikille tasapuolisesti samaa, jotta yksi ei jää vaille / tunne itseään erilaiseksi. Mutta ei käytännössä ihan toimiva. Toisaalta on väärin, että yksi nakertaa kuivia keksejä, kun muut saavat täytekakkua. Kysyy kekseliäisyyttä. Voisiko keksien päälle laittaa vaikka kermavaahtoa ja marjoja tai suklaata... Olisi tasapuolisempaa.
Tuollainen kiristää turhaan tunnelmaa, jos koko perhe järsii riisikakkua siksi että yhdelle ei pullat sovi. Eikö gluteenittomia pullia tosiaan ole saatavana? Voisitko leipoa pakkaseen gluteenittomia tai vaihtoehtoisesti normaaleja kakkupohjia tai muita leivonnaisia, jolloin selviäisit tarpeen tullen vähemmällä leipomisella?
Mutta välillä tulee yllättäen tilanteita, ettei korvaavaa tuotetta olekaan. Juuri pullat on ongelma. Olen yrittänyt tehdä itse glut. pullia, mutta se on todella hankalaa: taikina vain tarttuu käsiin ja pullista tulee kovia. Glut. pullia (siis tavallisia pullia) ei ole myöskään pakasteena.
Eli jos ex tempore joku keksii, että tehdään sitä, niin sitten ei voikaan, jollei ole yhdelle pakkasessa valmiina tai korvaava tuote olisi sillä hetkellä liian työläs tehdä.
Esim. Bostonkakkua ei ole tehty kuuteen vuoteen.
eikä se lapsi näytä niin kauhistuttavan paljon kärsivän siitä ettei saa samaa kuin muut. Mistä hän edes tietäisi, että se on parempaa, elleivät toiset sitä hänelle surkuttele? Allerginen lapsi tottuu niihin makuihin, joita hänelle tarjotaan. Kuulostaa surkealta, jos kerran vuodessa voi saada maitoa, jos ei ole sille allerginen. Minusta tuollainen kasvattaa ongelmaa suuremmaksi.
nakertakoot kuopus keksejä?
Sinä toimit oikein eli perheessä joko kaikille tai ei kenellekään. Vastaavasti voit ilmoittaa miehelle, että opetelkoot syömään gluteiinitonta kakkua tai syökööt kaurakeksejä (niitä halpoja ja pahanmakuisia).
He voisivat olla onnellisia siitä, että voivat sentään syödä mitä vaan esim. kutsuilla. Gluteenittomista leivonnaisista voi saada erittäin maukkaita; jos ne eivät kelpaa niin taitaa olla kyse nirsoudesta.
Jos sitä herkkuja haluaa välillä tarjoilla kakkujen muodossa, niin miten olisi tällaiset hyydytettävät juustokakut. Niistä on helppo tehdä gluteeniton versio jättämällä se keksipohja pois kokonaan tai sitten pistämällä pojalle pienempään vuokaan oman osuuden.
Ja no, on meilläkin monasti tarjoiltu gluteenitonta ruokaa koko porukalle. Minusta esimerkiksi kokonaan perunajauhoista tehty pitsikakku (tai miksei muutenkin ihan perustäytekakku) on paljon parempaa kuin perinteisemmin vehnäjauhoista tehty.
Kannattaa siis käyttää aikaa siihen, että löytää luontaisesti gluteenittomiakin tarjoiluvaihtoehtoja eikä pelkästään sellaisia, johon väen suu on tottunut "normaaliversiona" ja sitten jauhot vaihtamalla mausta tuleekin hassu.
musta perunajauhoon tehty kääretorttu on paras kääretorttu. tosin eihän kaikki voi siitäkään tykätä
otta vieraina huomioon. Miksi ihmeessä ei sitten myös keliakiaa sairastavaa lasta kotioloissa? Eli minusta koko perhe voi huoleti opetella siihen, että yksi ruokavalio sopii koko perheelle. Ei se ole kenellekään vaarallinen. Ihan samalla tavalla jotkut ovat syöttämättä lapsilleen lihaa, ei sen kummempaa.
Eli syökööt muut kyläpaikoissa napansa täyteen bostonkakkua, kotona eletään "heikoimman" ehdoilla.
Niin ja siis minusta on ihan reilua, että joko kaikki saavat suunnilleen saman tasoista herkkua tai kukaan ei saa. Ei ole pakko olla juuri se sama kakku, mutta jos toinen saa kuivaa keksiä ja muut syö herkkukakkua niin onhan se vähän tylyä.
Siksi meilläkin kyllä panostetaan aina myös niihin ruokaongelmaisten tarjoiluihin jos heitä kylässä käy. On surullista jo silloinkin katsoa kun muut vetää jotain rakkaudella väännettyä herkkua ja yksi saa riisikeksin.
ei kannata tehdä kakkupohjaa gluteenittomista jauhoista, vaan kokonaan perunajauhoista !
Meillä tehdään niin, vaikka kenelläkään ei ole keliakiaa :)
Laita jauho-osuuteen vähemmän gluteenittomia jauhoja (gluteeniton jauhoseos), osa perunajauhoja ja vähän kaakaojauhetta. Oikeassa suhteessa ei edes huomaa gluteenittomaksi.
Mielestäni toimit ihan oikein.
Kaikki juhlatarjottavat ovat meidän perheessä AINA gluteenittomia. Maussa ei ole mitään eroa tavallisiin leipomuksiin. Oikeasti.
että tekee sellaisen kakun itselleen mitä voi syödä ja että itse teet ja syöt sitä gluteenitonta....
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Mummini tekee keliaakikkosukulaiselle yleensä marenkikakun (ts. marenkia, marjoja ja kermavaahtoa) jos muut syövät vaikka mansikkakakkua. Ehkä voisit yrittää kehitellä jotain vastaavaa namia kuopuksellesi, niin ei tule paha mieli? Jäätelökakkua ehkä?