Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva ja oksennustauti

Vierailija
02.03.2011 |

Mitä kokemuksia muilla, tarttuuko tämä virusperäinen oksennustauti helposti pikkuvauvaan? Kyseessä siis 1kk ikäinen ainoastaan rintamaitoa saava? Meillä miehen 3- ja 5-vuotiaat haettiin juuri tarhasta tänne kotiin, kun olivat alkaneet oksentaa. Seuraavana vuorossa kai minun 2-v... Rintatuokitulla pikkuvauvallahan on kuulema hyvä vastustuskyky, mutta mitenköhän käy? Hirvittää ajatuskin, kun vauva on ikäisekseen pienikokoinen (syntyi etuajassa), mutta muuten terve. Mutta mieleen hiipuu jo ajatukset sairaalasta, nenämahaletkusta, tiputuksesta jne... Onko ylireagointia ja olenko paha äitipuoli, jos en päästä noita isompia makuuhuoneeseen, jossa vauva nukkuu?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun vauvani oli muutaman viikon ikäinen sairastuin itse vatsatautiin. Kysyin tietenkin heti huolissani neuvolasta, että mitä jos vauva saa sen. Vastaus oli että täysimetyksellä olevan vauvan vastustuskyky on hyvä. Ei siis tarttunut vauvaan. Myös muutaman kuukauden iässä miehelläni oli sikainfluenssa jonka tarttumista pelkäsin mutta ei tullut. Nyt 1v 8kk vauva sai tartunnan ollessaan tekemisissä serkun kanssa, joka oli ollut terveenä 2 päivää. Oksentelu alkoi yöllä ja kaikki neste mitä on annettu tulee heti ylös. Auttaako tuo Osmosal myös pelkän oksentelun yhteydessä ku ripulia ei ole?

Vierailija
2/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut perheessä sairastivat sen, myös äiti. Vauva ei.

Kannattaa itse pestä käsiä koko ajan aina kun kosket vauvaan ja olet välissä koskenut johonkin muuhun. Pidä vauvaa sohvalla tai sellaisilla paikoilla, missä joku lapsista, sinä tai miehesi olette oleskelleet oman viltin päällä, ja vaihda se viltti/liina vähintään kerran päivässä. Ei, kukaan lapsista ei saa nyt koskea vauvaan. Kun (jos) sinä sairastut, älä oksennusvaiheessa yritä imettää vauvaa vaan pumppaa jo nyt pulloon, jotta isä voi yrittää sillä ruokkia vauvaa. Oksennusvaihe kestää 6-10 tuntia, ja kannat siinä vaiheessa niitä bakteereja PALJON.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut eivät sairastuneet, paitsi minä vähän ripuliin.

Käytiin pari kertaa lääkärissä varmuuden vuoksi.

Maitohappobakteereja ja uudestaan täysimetykselle, kun muu ei kelvannut. Osmosalia ja Floridralia yritettiin antaa, mutta se vain pahensi oksentelua. 1-kuisen veisin tosi helposti lääkäriin. Kuivuu nopeasti.

Vierailija
4/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko muu perhe sairastettiin oksennustauti vauvan ollessa noin 1kk, eikä tauti vauvaan tarttunut.

Eli itsekin imetin vauvaa ollessani taudissa. Tosin aina ei pystynyt vaan piti pullosta välillä antaa.

Kovasti vaan käsiä pestiin ja muut lapset eivät saaneet vauvaan koskea.

Neuvolastakin meille sanottiin, että luultavasti ei vauvaan tartu.

Toivotaan, että teilläkin menee näin, että vauvan vastustuskyky riittää.

Vierailija
5/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö vauvaa siis koko ajan siellä makuuhuoneessa? Saatat itsekin olla kantaja.

Tauti tulee, jos on tullakseen. Tehosta siinä tapauksessa imetystä ja seuraile vauvaa tarkasti. Herkästi noin pieni sitten lääkäriin. Maitohappobakteeria jo ennaltaehkäisevästi. Varmista vielä, että sitä saa antaa noin pienelle.

Vierailija
6/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt sentään koko aikaa pidä vauvaa siellä, mutta nukkuessa ja imettäessä tietty, mikä on suurin osa ajasta. Vanhemmat lapset oleskelevat enemmän olohuoneessa ja lastenhuoneessa. Eivät siis osaa tietenkään varoa tartuttamista, vaan olisivat silittelemässä ym. vauvaa. Enkä saa tässä hässäkässä vahdittua, peseekö jokainen kädet tarpeeksi hyvin saippualla oksennettuaan/kakittuaan housuihin :( Tottakai saatan itsekin olla kantaja, mutta tähän mennessä olen ollut vein kerran elämässäni lapseni mahataudissa, vaikka muut perheestä ovat sairastaneet.

Mutta siis mitä kokemuksia muilla, onko tarttunut rintaruokittuihin pikkuvauvoihin teillä??

Vierailija
7/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 3 olin minä ap.

Vierailija
8/8 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan pystyisi eristämään vauvaa kokonaan, tuskin teilläkään onnistuu, mutta lapsia täytyy nyt kieltää, etteivät kosketa vauvaa ollankaan. Ja käsienpesut vaadit ja varmistat.

Meillä ei ole tarttunut ikinä kenellekään, jos jollain on ollut oksutauti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi