Kenen perheessä ei käytetä kevyttuotteita?
Tuli mieleeni kysellä tällaista, kun suppean ystävätuttavagallupin perusteella olemme ihan friikkejä, kun juomme täysmaitoa koko sakki, syömme täysrasvaisia juustoja, laitamme leivän päälle voita jne. Kukaan meistä ei myöskään karppaa, laihduta, tarkkaile painoaan tms.
Ja tietenkin kukin taaplaa tyylillään, nyt ei ole tarkoitus väittää, että meidän tapamme olisi ainoa oikea. :-)
Kommentit (35)
Meilläkään ei syödä light/kevyt - tuotteita ollenkan. Poikkeuksena limsat, joita lapset eivät juo lainkaan. Emme ole lihavia, liikumme ja ulkoilemme keskiverto perheen tavoin. Syömme hyvin ja tuhdisti kermaa ja voita säästämättä. Käytämme luomutuotteita niin paljon kuin pystymme. Uskon, että light-tuotteiden rasva on korvattu sokerilla, joka taas on rasvaa vaarallisempi ruoka-aine. Väitän, että joskus vielä tulee ilmi, että light - tuotteet ovat syy ihmisten huonoihin hampaisiin.
Jos te ette pidä muusta juustosta kuin Oltermannista niin ei siinä mitään!
Kysyin koska tuntui niin oudolta, että syödään vain aina yhtä ja samaa juustoa. Halusin vain kysyä, että eikö käy yksitoikkoiseksi ja miksi ette maistele muita hienoja juustoja.
Jokainen tavallaan. :)
18
Miksi te syötte vain Oltermanni-juustoa, kun kotimaisia juustoja on kymmeniä ja ulkomaisia satoja (ellei tuhansia)? Esim suomalaisia emmentaleja saa ainakin kolmea vahvuutta (mustaleima tietty paras), Turunmaa, Luostari, Salaneuvos, Aura ja muut sini- ja valkohomejuustot. Ja sitten vielä kaikki espanjalaiset, ranskalaiset, tanskalaiset yms yms, joita saa ihan tavallisista marketeista.
18
Kavahdan kaikkea, jossa lukee light tai kevyt.
Maitoa meillä ei tosin juoda ja muita maitotuotteita käytetään vähän, mutta esim. juusto on aina Oltermannia. Ostaisin rasvaisempaa juustoa, mutta kun Suomesta ei oikein saa.
Mies käyttää kyllä margariinina Floraa, koska ei tykkää muista. Minä käytän Oivariinia, koska se on parhaan makuista.
Olemme kasvissyöjiä, minä syön myös vähän kalaa.
Olisko se se syy?Kyllä me ostetaan joskus jotain muutakin juustoa vähän niin kuin herkuksi, mutta mä tykkään eniten Oltermannin tyyppisestä juustosta. Oon saanut vastaavaa saksalaista juustoa, jossa on 60 % rasvaa ja se se oli hyvää. Sitä ei vaan saa Suomesta.
Olipa kummallinen kysymys!
Maito 3,6 prosenttista luomumaitoa (välillä ei edes pastöroitu), sitä tosin ei ruokajuomana käytetä. Voita ja 3,6 prosenttista jugurttia (yleensä myös luomua) ja täysrasvaiset juustot.
Asumme ulkomailla, jossa luomu- ja lähituotteet ovat kovin "muodissa" ja myös hinnaltaan ihan edullisia :)
Kaikki ollaan hoikkia.
Jos te ette pidä muusta juustosta kuin Oltermannista niin ei siinä mitään!
Kysyin koska tuntui niin oudolta, että syödään vain aina yhtä ja samaa juustoa. Halusin vain kysyä, että eikö käy yksitoikkoiseksi ja miksi ette maistele muita hienoja juustoja.
Jokainen tavallaan. :)18
Miksi te syötte vain Oltermanni-juustoa, kun kotimaisia juustoja on kymmeniä ja ulkomaisia satoja (ellei tuhansia)? Esim suomalaisia emmentaleja saa ainakin kolmea vahvuutta (mustaleima tietty paras), Turunmaa, Luostari, Salaneuvos, Aura ja muut sini- ja valkohomejuustot. Ja sitten vielä kaikki espanjalaiset, ranskalaiset, tanskalaiset yms yms, joita saa ihan tavallisista marketeista.
18
Kavahdan kaikkea, jossa lukee light tai kevyt.
Maitoa meillä ei tosin juoda ja muita maitotuotteita käytetään vähän, mutta esim. juusto on aina Oltermannia. Ostaisin rasvaisempaa juustoa, mutta kun Suomesta ei oikein saa.
Mies käyttää kyllä margariinina Floraa, koska ei tykkää muista. Minä käytän Oivariinia, koska se on parhaan makuista.
Olemme kasvissyöjiä, minä syön myös vähän kalaa.
Olisko se se syy?Kyllä me ostetaan joskus jotain muutakin juustoa vähän niin kuin herkuksi, mutta mä tykkään eniten Oltermannin tyyppisestä juustosta. Oon saanut vastaavaa saksalaista juustoa, jossa on 60 % rasvaa ja se se oli hyvää. Sitä ei vaan saa Suomesta.
Olipa kummallinen kysymys!
muita juustoja, mutta perusjuusto on Oltermannia.
lähti tässä perheessä karsintalistalle. Etenkin nyt, kun on katsonut noita ruokadokumentteja.
Alkuviikosta tuli se dokumentti Aspartaamista ja bisfenoliA:sta ja kappas eilen tuli EU:hun muovituttipullo kielto. Sattuipas somasti. Meillä ei juurikaan limppareita juoda, mutta en todellakaan osta mitään light -aspartaami versioita. Aspartaamijugurtit saa jäädä kaupan hyllyyn ja muutenkin koetan nyt skarpata tässä ruoanlaitossa, että tekisin mahdollisimman paljon itse.
Rasvakammoisille sellaista, että kolesterolista puhuttaessa oikeastaan vaarallinen on hapettunut LDL (LDL on itsessään lipoproteiini, ei kolesterolimolekyyli). LDL:stä hapettuu sen pinnan monityydyttymiä rasvahappoja sisältävät alueet. Liian suuri määrä näitä PUFA -rasvoja ruokavaliossa, etenkin jos nämä PUFA öljyt tulevat käsitellyistä ja hapettuneista lähteistä haittaavat monessakin aineenvaihdunnan kohdassa. LDL hapettuu helpommin, jos syö paljon nopeasti sokeristuvia hiilareita. Jos ei lisäksi saa tarpeeksi hapettumiselta suojaavia antioksidantteja ja vitamiineja (E -vitamiinia erityisesti hapettumisen kannalta) hapettuminen tapahtuu helpommin. Tämä on lyhyt versio siitä, miten tämän kolesteroliasian olen ymmärtänyt.
Eli ei meillä pelätä luonnollisia rasvalähteitä, oli ne sitten voista tai pähkinöistä. Kasviöljyistä parhaat on kookos, palmu, oliivi, näin tätä karppi/paleo piireissä ajatellaan. Itse en ole täysi karppi (hyväkarppi tai paleo mieluummin), mutta monet kirjat on aiheesta tullut luettua.
ei käytetä light-tuotteita. Kevytmaitoa ja 17%juustoa en laskisi kevyttuotteiksi.
Syy on niinkin pinnallinen kuin makuasia, en siis ollut kovin valveutunut lisäaineiden suhteen. Musta ne vaan maistuu ihan tosi pahalta.
Ootteko huomannu, että kaupan mehutiivistehyllyssä ei ole kovin montaa sokerimehua? Ja näissäkin makuvaihtoehdot on aika vähäisiä.
Sitten maustettujen jogurttien (laktoositon/hyla) kanssa on niin, että jos on vähänkin kivalta kuulostavia makuja, niin ne onkin samalla myös ligh- tuotteita, joten aspartaamissa löytyy... yöks.
Me esim. suosimme vähärasvaista lihaa ja käyttämään rasva aruuanlaitossa kohtuudella, sillä kovin rasvainen ruoka ei ole mieluisaa.
Sokeripuolella pyrimme ostamaan sellaista missä ei ole makeutusainaita eikä lisättyä sokeria (tai jos on niin vaan vähän).
ja maitorasvaa tulee meidän ruokavaliossa esim. jogurtista, juustoista, jäätelöstä...
mutta lapsilleni en anna kevyt tuotteita. Mielestäni ne eivät kuulu lapsen ruokavalioon.
Tavoistaan on vaikea päästä eroon. Enkä ole edes ikinä ollut paino-ongelmainen. Mutta tämä on kyllä sieltä kotoa opittua. Äitini osti aina kaikenlaisia kevyt-tuotteita, kun niitä alkoi siihen aikaan kaupan hyllyihin tulemaan, kun asuin vielä kotona tai olin vasta sieltä muuttanut.
Meillä kotona ennen syötiin vaan luomua... sitten tuli ne kevythässäkät ja nyt aikuinsea olen opetellut niistä eroon. Nyt meidän perheessä syödään vaan mielellään lisäaineetonta ruokaa. Joskus vahingossa ostetaan jotain lisäaineellista. Osa porukasta juo rasvatonta maitoa, kun siihen makuun on tottunut.
Yritän aina välttää ainakinkin makeutusaineita sisältäviä tuotteita. Kevytmaitoa kyllä juodaan sekä ostetaan joskus esim. "kevyt"meetvurstia sekä 15% tms. ruokakermaa.
Meillä ei syödä kevyttuotteita, paitsi rasvatonta maitoa, sitäkin juo vain lapsi.
Ja mä juon light-limsaa, se on mun pahe.
Ei karpata, vaan syödään normaalisti ja normaalipainoisia ollaan.
ei ole koskaan käytetty muuta kuin voituotteita ja terveenä on pysytty kohta 70 v Kyllä eläin ja kalarasvat on niitä terveellisiä
ei käytetä kevyttuotteita, mutta rasvattomia maitotuotteita kylläkin. Niihin ei ole lisätty mitään ylimääräisiä aineita, joten ne kelpaavat, mutta jos poistettu maku, rakenne ja muut ominaisuudet korvataan lisäaineilla, niin niitä emme käytä.
Voita ja oliiviöljyä meillä käytetään paistamiseen, mielestäni parempi kuin pelkkä voi. Leivän päälle ei laiteta rasvaa, on tarpeetonta.
Näiden uudempien tutkimusten valossa alkaa näyttää siltä, että olisikin suositeltavampaa syödä vaikka voita, jos rasvaa haluaa käyttää, kuin näitä lisäaine"kevyt"rasvoja. Samalta alkaa näyttää muidenkin kevennelmien kohdalla, vaikka entisten tutkimustulosten vuoksi on pitkään harattu vastaan ja kierrelty, jopa vääristelty tutkimustuloksia.