Oksennustauti raskaana ollessa
Olen raskaana rv 12 ja olen kolmatta päivää oksennustaudissa. Kuumetta on 38 astetta. Koko ajan huono-olo ja mikään ei pysy sisällä, mikään ruoka ei maistu. Onko tää normaalia ja pitääkö alkaa olla huolissaan?
Kommentit (11)
oksennustauti ei ole normaalia vaikka et olisi raskaanakaan. Mä oli viime keväänä raskaana ja sairastin kahdesti noro-viruksen, ensin noi 16 vkolla ja toisen kerran oli reilut 20 vko.
Voisko oksentelu johtuu raskaudesta ja kuume sitten jostain muusta?
Kyllä raskaana ollessakin voi saada oksennustaudin. Hoitokin on samaa kuin ei-raskaana olevilla. Nesteytystä ja lepoa.
Ei mulle ainakaan tuu mieleen mitään, mistä muusta tää vois johtua. Nyt kuulemma on oksennustautia liikkeellä. Pitääkö tässä huolestua, että onko sikiöllä varmasti kaikki hyvin? Mikään ruoka ei maistu, eikä ole nälkä.
siellä pärjää. Loppuvaiheessa raju oksentelu saattaa aiheuttaa supisteluja, mutta sulla vasta 12vko. Oo ihan rauhassa vauvan puolesta, muista vaan juoda paljon. Siis vielä enemmän kuin jano vaatis!
vauva kyllä ottaa sen minkä tarvitsee. Yritä vaan nestettä ottaa niin paljon kuin pystyt. Mulla oli raskaana ollessa kaksi rajua oksennustautia kuukauden sisään. Ja ne ei olleet mitään 24 tunnin tauteja vaan usean päivän mittaisia koettelemuksia. Todella heikko ja voimaton olo niistä jäi moneksi päiväksi mutta sikiöllä kaikki hienosti. Mäkin olin huolissani ja soitin päivystykseen mutta sieltä lohduttivat, et sikiö kyl pärjää.
ja siinäkin tapauksessa pitäisi helpottaa pian. Itselläni oli ihan loppuraskaudesta kakkosta odottaessani kunnon oksennus ja ripulitauti ja neuvontanumeron terveydenhoitaja, jolle soitin ykkösen sitkeästä ripulista, ihmetteli ettei synnytykseni siitä käynnisty (onneksi ei käynnistynyt, oispa ollut kamalaa)
Tätä nelosta odotellessa nyt äskettäin kakkosella oli oksennustatuti ja samaan aikaan itsekin oksentelin. Vieläkään en tiedä, sairastinko taudin itse vai oliko se tätä kammottavaa alkuraskauden kuvotus-oksentelua.
Olipa syy mikä tahansa, niin ei kai auta kuin levätä ja jos paino kovasti tippuu, niin sitten kipin kapin lääkäriin.
toi oli hyvä tietää, kiitti! Tää on eka raskaus niin en iha kaikkee tiiä ja muutenki kesti kauan kun onnistu!
Mutta jos sinun kuumeilu ja oksentelu jatkuu niin ettei mikään nestekään pysy sisässä ja olo menee täysin veltoksi niin otappa yhteys vaikka terveyskeskukseen että onko aihetta tiputukseen nestetasapainon palauttamiseksi. Itse kerran alkuraskaudessa olin niin rajussa mahataudissa että tippa oli tarpeeseen kun alkoi tulla jo rytmihäiriöitä yms. Vauva voi koko ajan hyvin kyllä:)
influenssa, kuumetta yli 39 + 2 kertaa vatsatauti. Soitin siinä jo neuvolaan, kun ei ole eläissäni kamalampaa fiilistä ollut. Ei ollut syytä huoleen, kuulemma ja hengissä siitä selvittiin, laihtuneena tosin :0
Vasta siinä vaiheessa olisi syytä hakeutua jonnekin, jos ei-raskaanakin ollessa hakeutuisi, kuumetta yli 40, joka ei sallituilla lääkkeillä tulisi alas. Ja painohan saa laskea raskaana ollessa, olikos se nyt 5% lähtöpainosta tai jotain.
Oksensin ihan normipahoinvointia rv 4 - 18, joten välillä tarkkailtiin painonlaskua, että josko tiputukseen tms. Ei tullut tarvetta sinnekään. Kyllä ihminen valittavasti välillä joutuu kärsimään tooosi ankeaa oloa, ilman että se ketään hetkauttaa. "kuuluu asiaan"
en sit ole ainoa, joka kärsiny huonoa oloa. Ja nyt tiedän että ei ole hätää kummenpaa.
Olisko joku kiva jos tietäis jotain, niin olis kiva jos saisin vastauksen