Onko minulla velvollisuus kertoa työhaastattelussa, että olen hoitovapaalla nykyisestä työstä?
Pelkään, että se vaikuttaa negatiivisesti työn saamiseen, jos kerron.
Kommentit (21)
mutta kai muistat, että hoitovapaaoikeus ei noin vain jatku uudessa työssä.
Eli jos vaihdat työpaikkaa, ei riitä että ilmoitat hoitovapaan päättymisestä, vaan joudut irtisanoutumaan irtisanomisajan puitteissa.
En minäkään kertonut.
Olin siis vakituisessa työsuhteessa, mutta olin edelleen 2v lapsen kanssa hoitovapaalla. Haastattelussa ei kysytty olenko jo palannut töihin - ilmeisesti kai olettivat että olen jo töissä?!
Kyselivät vain ympäripyöreitä kysymyksiä toimenkuvastani ja mitä tehtäviä siihen kuuluu ja tietysti kerroin mitä tehtävänkuvani sisältää.
Olisin siis palannut samoihin työtehtäviin, jos olisin palannut hoitovapaan jälkeen vanhaan työpaikkaan.
Sain kuitenkin tuon uuden työn eli lopetin hoitovapaan suunniteltua aiemmin. Normaali irtisanomisaika vain vanhasta työstä ja tuon irtisnomisajan olin siis hoitovapaalla.
Hyvä näin.
Eli jos vaihdat työpaikkaa, ei riitä että ilmoitat hoitovapaan päättymisestä, vaan joudut irtisanoutumaan irtisanomisajan puitteissa.
En minäkään kertonut.
Olin siis vakituisessa työsuhteessa, mutta olin edelleen 2v lapsen kanssa hoitovapaalla. Haastattelussa ei kysytty olenko jo palannut töihin - ilmeisesti kai olettivat että olen jo töissä?!
Kyselivät vain ympäripyöreitä kysymyksiä toimenkuvastani ja mitä tehtäviä siihen kuuluu ja tietysti kerroin mitä tehtävänkuvani sisältää.
Olisin siis palannut samoihin työtehtäviin, jos olisin palannut hoitovapaan jälkeen vanhaan työpaikkaan.
Sain kuitenkin tuon uuden työn eli lopetin hoitovapaan suunniteltua aiemmin. Normaali irtisanomisaika vain vanhasta työstä ja tuon irtisnomisajan olin siis hoitovapaalla.
Hyvä näin.
Olen ollut kahdeksan vuotta hoitovapailla ja äitiyslomilla ja ihan ilosena kertonut niistä. Ja saanut töitä. Nyt en kyllä ymmärrä??
että olet ollut 8 vuotta perhevapailla ja olet kehityksen kyydistä pudonnut kalkkis, joka valmiina eläkeputkeen.
Olen ollut kahdeksan vuotta hoitovapailla ja äitiyslomilla ja ihan ilosena kertonut niistä. Ja saanut töitä. Nyt en kyllä ymmärrä??
Mutta aika noloa on, jos se tulee kuitenkin ilmi ja olet peitellyt asiaa.
irtisanoutua pitää normaalin irtisanoutumisajan puitteissa mutta voiko tosiaan olla sen irtisanomisajan silti vielä hoitovapaalla eli fyysisesti ei tarvitse mennä työpaikalle enää, ja miten sitten ns, lomaltapaluurahat, saako niitä tässä tapauksessa. Itsellä tilanne että olen kahdelta äitiyslomalta kertyvistä lomista saanuut vain loma-ajan palkan, lomarahat maksetaan vasta kun palaa työhön mutta jos suoraan hoitovapaalta vaihtaa työtä edellä mainitulla tavalla, menettääkö kahdet lomarahat?
mutta joskus haastattelua tekevä uusi työnantaja saattaa soittaa nykyiselle pomollesi ja kysyä, minkälainen tyyppi olet. Ja jos siinä tilanteessa nykyinen pomo sanoo, että häh, vaikea sanoa, kun ei ole tyyppiä vuosiin duunissa näkynyt, ei varmaan anna hyvää kuvaa työnhakijasta. Minusta varmempi siis kertoa, mutta ei tietenkään heti haastattelun aluksi eikä varsinkaan työhakemuksessa.
Valitettavasti on niin, että hoitovapaalla oleminen voi olla huono asia haastattelijan mielestä, jos esim. luulee, että hoitopaikkojen järjestäminen vie paljon aikaa tai on huolissaan siitä, että juuri päiväkodissa aloittanut lapsi sairastelee paljon. Ja sellainenkin mahdollisuus on, että haastattelija jotenkin alitajuisesti ajattelee "hoitovapaalla = lapsentekokone = jää pian taas uudestaan pois". Vaikka siihen ei mitään syytä olisikaan.
pitää maksaa työntekijälle työsuhteen päätyttyä. Jos irtisanoo itsensä hoitovapaalla, ei tarvitse mennä töihin siksi irtisanomisajaksi.
Mistä tiedät että on noin, ts. mihin voisin vedota jotta saan ne... ekan äitiysloman jälkeen kun niitä kysyin, sanottiin että maksetaan kun/jos palaat työhön. tuolloin hoitovapaan ekan kuukauden olin siis virallisesti kesälomalla ja sain myös kotihoidontuen mutta lomarahat jäi saamatta..Jäin silloin siis hoitovapaalle ja siitä suoraan uudelle äitiyslomalle jolta toki kertyy taas lomapäiviä. nyt tulevan äitiysloman jälkeen ei siis aikomusta palata sinne vaan olla hoitovapaalla kunnes uusi työpaikka.. mutta voinko vaatia siis lomarahat silloin? kys. työsuhteessa ei kuulemma palkanlaskijan mukaan noudateta mitään tessiä vain suomen lakia...mitä en ole koskaan ymmärtänyt. tähän vedoten en esim ole saanut koskaan äitiysloman ajalta palkkaa ekoilta kuukausilta kun ei kuulemma lain mukaan tarvitse maksaa... kiitos jos joku auttaa:) t: olinkohan 12..
kun ei perustu lakiin, vaan työpaikan omiin käytäntöihin, tai sitten tessiin.
en ole ihan varma, voiko olla tosiaan niin ettei niitä saa jos ei palaa töihin - näin ainakin joskus ennen oli ja se olikin nimeltään lomaltaPALUUraha.
Nykyään se kai pitäisi maksaa saman käytännön mukaan kaikille.
ammattiliittoon? Jos kyllä, soita sinne, liitosta saa työsuhdeasioihin liittyvää juridista neuvontaa.
Kuulostaa siltä, että tuon nro 12:n työnantaja ei toimi ihan niinkuin pitäisi eli panttaa noita lomarahoja, mutta sulla pitäisi kyllä olla jotain kättä pidempää, jos meinaat ne saada.
Mitä äitiysloman ekojen kuukausien aikaiseen palkkaan tulee, se tosiaan on tes-kohtainen eikä sitä kaikilla ole, vaikka useimmilla kyllä.
Se, mitä ehtoja työsuhteessasi noudatetaan, näkyy työsopimuksestasi. Yleensä siihen kirjataan tietyt perusasiat näkyviin (työaika, palkka, lomat, työnkuva) ja sitten lause "muilta osin noudatetaan sitä ja sitä työehtosopimusta" tai voi kai siinä lukea, että työsuhdelakia. Mutta kyllä nämä pitäisi olla sinulle itsellekin mustalla valkoisella selvää eikä palkanlaskijan suullisen ilmoituksen varassa.
Siis minä, joka olen kertonut olleeni hoitovapaalla.
onko ollut välillä poissa hoitovapailla vaiko ei. Käsittelen aika paljon opettajien rekrytointiin liittyviä asioita ja monet kertovat hoitovapaistaan jopa ihan hakemuksissa, vaikka ei tarvitsisi.
kuin töissä miesvaltaisella alalla, esim. IT. Luokanopettajan ammattitaito ei samalla tavalla ruostu omia lapsia hoitaessa ja muutenkin siinä ammatissa mennään vuosi kerrallaan. IT-alalla kehitys on todella nopeaa ja kahdeksan vuoden poissaolon jälkeen voi olla aika moinen järjestely, että saa ihmisen projektiin kiinni.
Mutta, itse olen ollut äitiyslomilla, vanhempainvapailla ja hoitovapailla, en tosin kovin pitkiä aikoja putkeen. Mutta ap:n tapauksessa kyllä kertoisin olevani hoitovapaalla. Itse meinaan tehdä saman lähitulevaisuudessa, olla vanhempainvapaalla kotona ja etsiä samalla uutta työtä.
kun mainitisn jo hakemuksessa olevani hoitovapaalla :(.
Kun hain paikkaa, johon mulla mielestäni ois ihan ollut edellytyksiä, kokemusta, koulutusta.
Ois ollut unelmafirmassa ja ihan lähellä kotiani, nyt mulla on kauhean pitkä työmatka kun töihin palaan :(.
Jotenkin vaan tuntui että en voi hakemsuta tehdä itseni näköiseksi ja rehelliseksi, jollei asia sieltä ilmene että olen nyt hoitovapaalla, mutta enpä saanut edes haastattelukutsua sitten.
Pitääkö todella jättää niin paljon totuuksia kertomatta nykyään??
mutta kai muistat, että hoitovapaaoikeus ei noin vain jatku uudessa työssä.