Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v neuvola ja puhumattomuus

Vierailija
01.03.2011 |

Miten on 2v neuvolassa suhtauduttu siihen, ettei 2v vielä kunnolla puhu. Meillä huomenna tytön neuvola ja osaa n. 15 sanaa, joista aktiivisesti käyttää ehkä 6-7. huolestuttaa =(

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa siihen ei suuremmin kiinnitetty huomiota, käytiin vain kokonaisuus läpi, ja muilla osa-alueilla ei ollut mitään ongelmia. En tiedä, mikä tuohon vaikuttaa, lapsi kuitenkin meillä yritti selkeästi aktiivisesti kommunikoida, ehkä sillä on merkitystä?

Tuosta ei kuitenkaan pitkään kulunut, ennen kuin sitä selitystä alkoi yhtäkkiä tulla paljon ja koko ajan:)

Vierailija
22/25 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kävi meillekin, tyttö on nyt 2v3kk ja sanavarastossa on noin 20 sanaa. Ekalla puheterapiakeralla lääkäri leikittä lasta ja testaa ymmärryksen. Toinen aika on vasta, kun lapsi on 2,5 vuotta, mikä on minusta jo liian myöhään.

Olen varma, että lapsellamme on viivästynyt puheenkehitys ja siihen olsi varmaankin hyvä puuttua ajoissa. Mistään elimellisestä viasta ei ole kyse (kielenkanta tms.).

Joo ja kyllä olen minäkin huolissani ) :

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taikametodeja, jolla sitä puheen kehitystä saisi nopeutettua.Tämä "aikaisin puuttuminen" vanhempien itse diagnosoimaan puuheenkehityksen viivästymään puheterapeutilla on melko yhdentekevää. Ihan saman hyödyn (paremman hyödyn oikeastaan)saisi jos itse aktiivisesti esim.lukee lapselle ja harjoittelee vastavuoroisuutta.

Enemmän merkitystä on jokapäiväisellä elämällä, kuin sillä että käy kerran kuussa tunnin treenamalla joillain korteilla terapeutin avulla.

Ihmisten on selkeästi vaikea hyväksyä että lapset kehittyy eri aikaan ja niin lapsilla kuin aikuisillakin on eri vahvuuksia, ja kielellisyys ei ehkä ole kaikkien suurin vahvuus, mutta se ei tee ihmisestä jälkeenjäänyttä.

Vierailija
24/25 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset kehittyvät eri aikaan, mutta silti on aiheellista puuttua räikeisiin poikkeavuuksiin. Mitä ihmettä sillä voitetaan, että huonokuuloinen tai autistinen lapsi jää vaille tutkimuksia ja hoitoa?! Näihin ongelmiin on vielä vaikeampi puuttua myöhemmin, joten puhumattomuuden tutkiminen on aivan paikallaan. Autistinen lapsi ei puhu tai katso silmiin, reagoi omaan nimeensä, mutta saattaa keskittyä leikkimään itsekseen, ikään kuin ulkomaailmaa ei olisikaan. Ei se ole mitään "eri aikaan kehittymistä" vaan oireyhtymä, joka ei poistu sillä, että ongelma lakaistaan maton alle.

Vierailija
25/25 |
23.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on sanottu, että 2,5 katotaan uudestaan ja mietitään jatkoa. Kumpikin kuitenkin alkoi puhumaan ennen tuota. Mutta olen kuullut että ainakaan täällä meillä päin ei säästö syistä puututa yhtä helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan