Vauvan mahavaivat... mitä enää keksin!?
Eli mahan kanssa on ollut laitokselta asti ongelmia, vauva on itkenyt ja kakannut ja herää piereskelyynsä useita kertoja yössä. Välillä on myös ummetusta.
Allergiatestit ovat vielä kesken, mutta näyttää, että vaikka tilanne ehkä hieman on rauhoittunut, ei se ole ratkaisu.
Ja perusjutut on kokeiltu, maitohappobakteerit sun muut... Pidän jotenkin huuhaana sitä vyöhyketerapiaa, mutta ehkä sen vois tietysti vielä...
Auttaako siis vain aika? Auttaako sekään? Nyt ikää 4kk.
Kommentit (50)
mitä en jo itse tekisi. Hieroskelen ja kanniskelen vauvaa tosi paljon. Mutten tietenkään yöllä.
Minulla ei ole kummallakaan auttaneet rela-tipat tai cuplatonit, alan ajatella, että ovat nekin ihan huuhaata.
Mitenköhän kauan kestää, että kasvun yhteydessä paranee maha, eli ruuansultatus alkaa toimia... Kokemuksia?
ap
Luulen, että tilanne on aika paha, kun en googlaamallakaan löydä ketään, jolla olisi ollut tämä ja EI ruoka-aineallergiaa tms. taustalla.
Siitä olen varma, että mahaa vauva itkee. On jo yhdestä lapsesta kokemusta ja tämä reppana on kippurassa vääntänyt sitä mahaa koko pienen ikänsä. Ai niin, ultrasivat sen ja totesivat, että ilmaa on. Eihän se tietysti mitään auta asian tietäminen.
ap
onko teillä tutkittu jo miten kehittymätön vauvan suolisto on? Se voi kertoa paljon... Meillä arvo oli aika korkea, joten odotellaan vaan aikoja parempia. Refluksiongelman takia pitäisi aloitella kiinteitä, mutta vatsa ei taida vielä kestää. Lääkärikin sanoi, että saattaa olla todellista siedätystä sitten niiden kiinteiden kanssa... Kauhulla odotan.
Meillä auttanut se, että kun imetän, niin oma ruokavalioni on aika karsittu. D-vitamiinin antaminen on jäissä, otan itse normaalia isomman annoksen. Kokeilen toki eri merkkejä säännöllisesti, mutta kun ei käy niin ei käy =(
Vauva nukkuu vieressäni ja mahallaan. Tiedän ettei ole suositusten mukaista. Mutta siinä asennossa se edes nukkuu ja pierutkin tulevat helpommalla ulos.
Mä huomasin, että maitohappobakteeri lisäsi huutoa, joten sekin jätettiin pois ja tilanne parani taas hieman. Lisäksi herkkävatsaisen kanssa saa olla tarkkana, mitä valmistetta antaa. Noissa vauvoille tarkoitetuissa nestemäisissä maitohapoissa (ja muissakin valmisteissa, huom se d-vitsku) on pakositikin kaikenlaisia apu-ja säilöntäaineita, joihin vatsa voi reagoida. Kannattaa vaihtaa se maitohappovalmiste kapseleihin ja liuottaa itse (esim gefilus plus kapselit). Niissä ei ole mitään ylimääräisiä aineita. No meillä tuli näistäkin huutoa, huoh.
Se vyöhyketerapia on meilläkin kokeilematta. Se ei kyllä välttämättä ole ihan huuhaata. Kannattaa kokeilla.
iässä. Tyttö ei yöllä yleensä huutanut, vaan illat oli aika itkuisia. Saattoi aloittaa itkemisen joskus klo17 paikkeilla ja sitä kesti useampia tunteja. Kanneltiin masuasennossa ja se helpotti. Meillä oli cuplaton käytössä ja ei siitä mitään hyötyä ollut. Ajan kanssa meni ohi ja sit kun kiinteitä alkoi syödä paremmin, niin mahan kanssa ei ole enää ollut mitään ongelmia. Kyllä se ap siitä!
Ei siitä ainakaan mitään haittaa voi olla.
Ja meillä Cuplatonia paremmin ovat toimineen Disflatyl-tipat.
voi tutkia? Ultrattiin siis, mutta menin suoraan allergialääkärille, jolle uusintakäynti kohta. Luulen vähän, että ei ole allergiaa, kun 2vkon välttämisillä ei ole mitään vaikutusta...
Kokeillaan tuota maitohappobakteerijuttua vaikka. Jotenkin tuntuu, että ei kai noin pieni asia voisi aiheuttaa niin suuria vaivoja. Imettämistä epäilen myös, ettei ainakaan vähennä ilman kertymistä vatsaan. En vaan haluaisi sitä lopettaakaan :(
ap
onko teillä tutkittu jo miten kehittymätön vauvan suolisto on? Se voi kertoa paljon... Meillä arvo oli aika korkea, joten odotellaan vaan aikoja parempia. Refluksiongelman takia pitäisi aloitella kiinteitä, mutta vatsa ei taida vielä kestää. Lääkärikin sanoi, että saattaa olla todellista siedätystä sitten niiden kiinteiden kanssa... Kauhulla odotan.
Meillä auttanut se, että kun imetän, niin oma ruokavalioni on aika karsittu. D-vitamiinin antaminen on jäissä, otan itse normaalia isomman annoksen. Kokeilen toki eri merkkejä säännöllisesti, mutta kun ei käy niin ei käy =(
Vauva nukkuu vieressäni ja mahallaan. Tiedän ettei ole suositusten mukaista. Mutta siinä asennossa se edes nukkuu ja pierutkin tulevat helpommalla ulos.
Mä huomasin, että maitohappobakteeri lisäsi huutoa, joten sekin jätettiin pois ja tilanne parani taas hieman. Lisäksi herkkävatsaisen kanssa saa olla tarkkana, mitä valmistetta antaa. Noissa vauvoille tarkoitetuissa nestemäisissä maitohapoissa (ja muissakin valmisteissa, huom se d-vitsku) on pakositikin kaikenlaisia apu-ja säilöntäaineita, joihin vatsa voi reagoida. Kannattaa vaihtaa se maitohappovalmiste kapseleihin ja liuottaa itse (esim gefilus plus kapselit). Niissä ei ole mitään ylimääräisiä aineita. No meillä tuli näistäkin huutoa, huoh.
Se vyöhyketerapia on meilläkin kokeilematta. Se ei kyllä välttämättä ole ihan huuhaata. Kannattaa kokeilla.
itse olin joutunut tiukalle ruokavaliolle myös.
Cuplatoneja käytettiin ja vauva nukkui mahallaan, helpotti oloa vähän. Vauvan kiinteiden aloittelu oli erittäin varovaista, ja allergiaepäilyjen vuoksi ei montaa ruokaa ekan vuoden aikana saanutkaan. Ikä toi helpotuksen, eli suolisto kehittyi, niin loppui vaivatkin.
se vaan niin on, että joidenkin vauvojen suolisto ja maha ovat yliherkkiä ja pahimmat vatsakipujen aihueuttajat ovat lehmänmaito, viljat (ruis), mansikka, sitrushedelmät, suklaa ja peruna. Ei tarvitse olla allergiaa ja noin pienillä ne harvoin testeissä näkyykään. Eli eliminoit nuo aineet kokonaan omasta ruokavaliosta jos imetät ja jos et, niin apteekin korviketta kokeilemaan.
T 3 yliherkän lapsen äiti
yhdistettynä Rela-tippoihin. Lisäksi alotettiin D-vitamiini toooooosi hitaasti, eli vähintään viikko ennen seuraavan tipan lisäystä.
Epäilen, ettei meillä ehkä ollut niin paha tilanne kuin teillä, mutta meillä vyöhyketerapia autto! Ensimmäisen kerran jälkeen oli itkusempi, josta terapeutti varottelikin, kun kuitenkin käsitteli vatsan aluetta paljon. Seuraavan kerran jälkeen oli selvästi muutama parempi päivä ja kolmannen kerran jälkeen tuntu jo helpottavan enemmänkin arki.
Meillä vauva oli korvikkeella kokonaan, joten erilaisia korvikkeita kokeilemalla löydettiin NAN:n jauhekorvike, joka selvästi sopi parhaiten. Nykyäänkin on kyllä tosi herkkävatsainen, mutta tuo alun kamala vaihe onneks loppu kauheen tarkalleen 3kk ikäisenä.
Tsemppiä ap! Toivotaan että muutaman kuukauden kuluttua viimeistään, voit huokaista helpotuksesta!
Vauvan uni- ja kakkausrytmit muuttuivat jo kuukausi sitten. Tarkoitan sitä vaihetta, kun vauva muuttuu sellaisesta 'sikiöstä' tuollaiseksi vauvaksi :D eli jotenkin epäilen, että ihan äkkistä ihmeparantumista ei enää voi suolistoon tulla. Kakkausrytmikin on nyt sen kahdeksan vaipan sijasta kerran päivässä...
Oliko se puolivuotta joku rajapyykki myös?
Tämä on pahimmillaan aamuyöstä. Surettaa tuon pikkuisen puolesta kovasti.
t. ap
iässä. Tyttö ei yöllä yleensä huutanut, vaan illat oli aika itkuisia. Saattoi aloittaa itkemisen joskus klo17 paikkeilla ja sitä kesti useampia tunteja. Kanneltiin masuasennossa ja se helpotti. Meillä oli cuplaton käytössä ja ei siitä mitään hyötyä ollut. Ajan kanssa meni ohi ja sit kun kiinteitä alkoi syödä paremmin, niin mahan kanssa ei ole enää ollut mitään ongelmia. Kyllä se ap siitä!
niin, tämä on meidän toinen vatsavaivainen lapsi. Ekalla alkoi tilanne helpottamaan 4kk iässä, mutta tämä toinen se vaan potee edelleen =(
Uusin juttu meillä oli ummetus (ja kamalat vaivat). Ihme kyllä kakka oli "laadullisesti" kuitenkin parempaa. Ei siis sellaista limamössöä. Nyt on parina päivänä kakannu päivittän tai parin päivän välein. Toivottavasti tämä on merkki suoliston kypsymisestä. Aamulla taas kokeilin uutta d-vitamiinia (2tippaa) ja on ollut todella levoton ja kipuitkua vääntää taas. Ei kiva. Pitää ottaa taas nyt pari vatsan rauhoituspäivää.
Me aloitettiin kylpeminen joka ilta ja se auttoi jonkun verran! Illalla leikitettiin ja nauratettiin oikein kunnolla ja sitten kylpyyn.
oletteko testanneet allergiat?
ap
niin, tämä on meidän toinen vatsavaivainen lapsi. Ekalla alkoi tilanne helpottamaan 4kk iässä, mutta tämä toinen se vaan potee edelleen =(
Uusin juttu meillä oli ummetus (ja kamalat vaivat). Ihme kyllä kakka oli "laadullisesti" kuitenkin parempaa. Ei siis sellaista limamössöä. Nyt on parina päivänä kakannu päivittän tai parin päivän välein. Toivottavasti tämä on merkki suoliston kypsymisestä. Aamulla taas kokeilin uutta d-vitamiinia (2tippaa) ja on ollut todella levoton ja kipuitkua vääntää taas. Ei kiva. Pitää ottaa taas nyt pari vatsan rauhoituspäivää.
suoliston kypsyyttä/kypsymättömyyttä tutkitaan ihan kakkanäytteestä. Siitä katsotaan joku arvo. 50 on normaali ja alle 100 katsotaan myös normaaliksi. Toinen ääripää lienee 1000, jolloin kyse tosi pahasta kypsymättömyydestä. Meillä arvo 400.
Todella maltillisesti otetaan ja noiden valmisteiden tuoteselosteet tutkitaan todella tarkasti. Meillä kimmoke tähän lisä-ja apuaineiden välttämiseen tuli siitä, kun kokeilimme montaa eri refluksilääkettä ja kaikista tuli aina jotain vatsaoireita. Nyt sitten liotetaan tabletteja äidinmaitoon ja annetaan ruiskulla. Toimii.
Miten teillä tuo d-vitamiini? Jos teillä menee jokin valmiste, niin kokeilepa ottaa viikon tauko.
Jätä itseltäsi maito ja ruisleipä pois, jos imetät. Ne ainakin meillä oli ahimmat mahavaivojen aiheuttajat. Meillä vyöhyketerapeutti suositteli fenkolivettä annettavaksi useita kertoja päivässä.
1 rkl fenkolinsiemeniä
0,5 l vettä
Kiehauta ja anna tekeytyä jonkin aikaa. Siivilöi ja jäähdytä. Säilyy pari vrk jääkaapissa. Tuttipullosta voi antaa.
Aiemmin tuota on kuulemma köytetty koliikin hoidossa, mutta käyttö yleisesti lopetettu.
oletteko testanneet allergiat? ap
Lääkäri ei ole pitänyt sitä vielä ainakaan tarpeellisena. Posket kyllä leiskuu punaiseksi silloin tällöin, mutta muuten iho kunnossa.
Imetän kyllä ja todella rajoitetulla ruokavaliolla. Eli kahvi, ruis, sitrukset, sipulit, kaalit, pavut poissa omista syömisistä. Eli kaikki sellainen terveellinen, jota olen tykännyt syödä normaalisti...
Maidottomalla olin sen pari viikkoa, mutta ei vaikutusta. en tiedä pitäsikö kokeilla uudestaan. Toisaalta meillä on myös hyviä päiviä, joten en usko maitoallergiaan.
Testatkaa ihmeessä allergiat! On muitakin todennäköisiä kuin maito, esim. kananmuna ja viljat.
cuplaton ja syöntivälin pidentäminen, jälkimmäinen todennäköisesti enemmän. Vauva söi todella tiheään aluksi, mutta aloimme antaa ruokaa kolmen tunnin välein. Vauva sopeutui välin pidentämiseen parissa päivässä ja vatsa ehti kunnolla tyhjetä syöttöjen välissä. Vauva kyllä itse ilmoitti tasan kolmen tunnin kohdalla, että nyt on ruoka-aika.:) Ilmavaivat ja kakat tuli aina tiettyyn aikaan syötön jälkeen, mutta muuten oli rauhallista. Meillä siis ainakin tepsi.:)
ettei suostunut kyljelleen, kun yöllä käänsin, ei voi potkia jaloilla, mikä ilmeisesti auttaa siihen mahaan.
t. ap
Nukkuuko vauva paljon vasemman puolen kylkiasennossa?
ja Rela-tipat. Tosin itse koin nuo Cuplatonit parempana.
Ja todellakin, apua on tullut eniten vyöhyketerapiasta, kokeile ihmeessä! Parin ekan kerran jälkeen voi oireet vielä pahentua, mutta sitten alkaa helpottaa.
Voimia pikkuisen hoitamiseen!