Anoppi antoi sitten 3v lapselleni, voi ihanuus, HUULIHERPKSEN!!
Elikkäs on niin tyhmä akka että laittoi lapselleni omnaa huulirasvaansa lapselleni kun oli kuivat huulet. anopilla jatkuvasti rakko huulessa ja nyt on mun lapsellakin! meillä vanhemmilla ko. virusta ole. mä täällä olen aivan pistoksissani ja murehdin lastani. harmittaa ihan vietävästi kun en suojellut lastani tarpeeksi. pieni, kaunis viaton lapseni, jonka mummo tartutti.
Kommentit (47)
Lapsi saa herpeksen todella herkästi pienistäkin ärsykkeistä...Olen niin vihainen!
äidiltäni. Olen nyt 38 v ja ainakaan 20 vuoteen se ei ole tullut huuleeni. Voi siis olla oireettomanakin. Yli 80% suomalaisista kantaa virusta. Jos ette usko, niin katsokaa netistä.
oma lapseni sai herpeksen korvien putkituksen seurauksena.
Lääkäri sanoi, että todennäköisesti oli nukutuksen stressireaktio.
Jotenkin en usko että kukaan, jolla huuliherpes on, laittaisi siihen huulirasvaa suoraan tuubista, koska sehän tarttuisi itsellekin joka kerta kun huulirasvaa laittaisi.
Lääkäri sanoi, että todennäköisesti oli nukutuksen stressireaktio.Jotenkin en usko että kukaan, jolla huuliherpes on, laittaisi siihen huulirasvaa suoraan tuubista, koska sehän tarttuisi itsellekin joka kerta kun huulirasvaa laittaisi.
Lääkäri sanoi, että todennäköisesti oli nukutuksen stressireaktio.Jotenkin en usko että kukaan, jolla huuliherpes on, laittaisi siihen huulirasvaa suoraan tuubista, koska sehän tarttuisi itsellekin joka kerta kun huulirasvaa laittaisi.
mulla ja miehelläni on molemmilla tuo virus. Miehellä rakkuloita useammin, minulla hervemmin. Kummallakaan lapsistamme ei koskaan ole ollut ainuttakaan rakkulaa ja tasan tarkkaan käytän omaa huulirasvaani vaikka olisinkin sitä rakkulan päälle laittanut. Eihän mikään virus elä elottomalla pinnalla ikuisuuksia.
Mulle ei tartu koskaan edes mieheltä ja eikä miehelle minulta.
Olen aina luullut, että jos se virus on veressä niin silloin niitä rakkuloita tulee, mutta se rakkula itsessään ei voi tartuttaa viruksetonta kantajaa. Pitää perehtyä asiaan tarkemmin.
Herpes on tartuntatauti. Se ei ole kenelläkään synnynnäisesti (ellei tartu synnytyksessä, kun äidillä on herpesrakkula alapäässä. Harvinaista, kun estetään tartunta.)
Herpes on virus ja tarttuu juuri vaikka huulirasvan välityksellä. Herpes voi tarttua itselläkin moneen paikkaan. Mieheni on varovainen, että ei siirry hänelläkään toiseen paikkaan. Ei levitä huolettomasti huulirasvaakaan.
Jos jo on herpes, niin on vasta-aineita veressä koko elämän. Nämä vasta-aineet estävät hieman tartuntaa, mutta kyllä tarttuu myös itselle.
Eli rakkula- ja rupivaihe on tartuttava vaihe ja tartunta tulee siitä rakkula/rupikohdasta.
Veressä ei ole herpestä. Veressä on herpeksen vasta-ainetta, jos henkilö on saanut tämän elinikäisen taudin. Herpesvirus piileskelee hermossa sen aikaa, kun ei ole aktiivisena.
Ymmärrän ap:n suuttumuksen täysin. Muutenkaan en ymmärrä noin huonoa hygieniaa, että käyttää samaa huulirasvapuikkoa.
Olen huomannut yhtä välinpitämättömiä äitejä ja ihmettelen.
suomessa arvio on että herpes-virusta kantaa 1/5 väestöstä.
jos se herpes ärsyyntyy...
ps. Voin kuvitella että olet raivoissasi. Niin minäkin olisin.
muttei nyt sentään kuolemaksi. Kaikkein pahin on itse tartuntainfektio - silloin on kuumeinen ja suun limakalvot (siis suun sisällä) täynnä hirveän kipeitä rakkuloita.
Ja nykyään on käteviä hoitomuotoja. Silloin kun minä olin lapsi (itse sain tartunnan joskus vuosia sitten n. 8-vuotiaana), jouduin kulkemaan säännöllisesti valkoinen rasvamöykky huulessa viikon ajan, mutta nykyään löytyy huuliherpeslaastarit. Oli apteekkiin ilmestynyt jopa ihan oma hoitolaastari yön ajaksikin, ja sen käyttö kuulemma nopeuttaa paranemista entisestään. Ja koska kyseessä on pieni lapsi, kannattanee käydä lääkärissä hakemassa suun kautta otettava lääkitys sekä estolääkitys. Kannattaa sille anopillekin vihjaista, että jos hänkin hankkisi estolääkityksen, jos kerran on vähän väliä rakko huulessa.
Eikö tullut huomattua, että lapsi kärsii?
Herpesvirus sitäpaitsi asuu jokaisella. Vain osalla se aktivoituu eli älä heti anoppia syytä.
Ymmärrän, että olet vihainen. Meillä molemmilla vanhemmilla on aika ajoin huuliherpes, mutta lapset (7 ja 12 v.) ovat onneksi välttyneet tartunnalta. Huuliherpes on niin ärsyttävä, että olen mieluummin hysteerisen ylivarovainen kuin tartutan sen lapsilleni.
Sanotaan, että suomalaissa yli 90 prosentilla on huuliherpes. Suurella osalla se on asettunut sukupuolielimiin. Sillä se leviää hyvin myös suuseksin avulla.
Sukupuoliherpestä taas on suomalaista jo yli 1/3:lla. Sekin voi asettua huuliin - joten lapsellasi on joko huuli- tai sukupuoliherpes.
Paska juttu. Mutta voi silti olla, että se on lähtöisin sinusta tai miehestäsi. Sillä se leviää myös oireettomilta kantajilta. Ja voitte hyvin olla herpes-kansalaisia.
Tai sitten se levisi lapseenne päiväkodista - kavereilta tai hoitajilta. Näin yksinkertaista se on.
Älä stressaa. Herpes on ikävä, silloin kun se on aktiivitilassa. Mutta se on levinnyt niin vauhdilla maailmassa, että kohta se on jo 100 %:lla maapallon asukkaista. Sen kanssa voi elää ihan normaalia elämää. Suhtaudu herpekseen kuin harmittomaan näppylään; teet lapsellesi ja itsellesi palveluksen.
Olen vähän katkera, se kun tykkäs pusutella mua kun olin perheen nuorin. Ja kellään muilla perheenjäsenillä ei sitä ole.
Olen tosi tarkka hygienian kanssa kun se aktivoituu, enkä olekaan sitä kellekään tartuttanut. Oma lapsi on 10v.
Inhoan herpestä.
kun hän oli muutenkin kipeänä. Iljettävän näköistä katsottavaa. Onneksi hän on aina tajunnut pitää itsensä erillään muista silloin kun herpes kukkii. Minusta se on oksettava tauti, ei voi mitään.
Onhan se ärsyttävä vaiva, mutta aika voimakas reaktio? Kun mulle iskee huuliherpes niin laitan laastarin päälle ja menoksi. Kukaan ei edes huomaa mitään, enkä varmasti pidä itseäni "erillään muista". Vai oliskohan se hyvä tekosyy saikkuun?
Onneksi hän on aina tajunnut pitää itsensä erillään muista silloin kun herpes kukkii. Minusta se on oksettava tauti, ei voi mitään.
Ymmärrän ap:n suuttumuksen täysin. Muutenkaan en ymmärrä noin huonoa hygieniaa, että käyttää samaa huulirasvapuikkoa.
Olen huomannut yhtä välinpitämättömiä äitejä ja ihmettelen.
Ymmärrän. Itselläni on parhaimmillani herpes nenän alla ja arvaatteko, miehelläni on toisinaan nenän alla finni samassa kohtaa ja hän ei tiedä onko se finni vai herpes. Ei ole testattu. Mutta herpeksen unohtaa toisinaan, vaikka miten yrittääkin olla sitä tartuttamatta ja pesisi käsiään usein desinfioivalla aineella. Sitä saattaa ihan huomaamattaan kiireessä kopaista nenää ja sitten ajattelematta koskea lapsen poskea. Niin se vaan leviää ja taatusti kukaan sitä kerran sairastanut ei kenellekään halua sitä levittää. Mutta tehtävä on yhtä mahdoton, kuin yrittää olla levittämättä flunssaa. Niin moni menee töihin nuhaisena ja aivastelevana ja miten on se käsihygienian laita.
Lisäksi herpeksen tartuntamekanismia ei tarkkaan tunneta. Niin, että anoppisi on voinut tartuttaa lapsen suorassa ihokontaktissa tai sinä, mahdollinen oireeton kantaja. Tietääkseni herpesvirus, kuten moni muukin virus elää huonosti missään pinnoilla ja kuolee vähintään parissa päivässä, niin että se huulirasva ei välttämättä ole syylline tartuntaan, jos anopilla ei ollut oireista rakkulaa huulessa.
Ymmärrän silti ärtymyksesi. Mutta tosiaan netistä luetun tiedon mukaan n. 90% aikuisista on saanut herpesviruksen elimistöönsä asumaan ja lapsena saatu tartunta on itse asiassa useimmiten oireeton. Joten säästä raivosi johonkin muuhun oleellisempaan. Et voi nimittäin tietää miten se tartunta on lapseesi tullut.
90% kantaa virusta joka tapauksessa, eli lapsesi olisi saanut sen ennemmin tai myöhemmin joltakulta toiselta. Luultavasti virus on sinussa itsessäsikin!
Luulisi nyt elämässä olevan suurempiakin huolenaiheita kuin huuliherpes!
Törkeää anopilta tartuttaa elinikäinen sairaus. Se voi sitten tarttua sillä lapsellanne muuallekin kuin huuliin sormien mukana, jos ei osaa varoa. Silmissä ja alapäässä se on kivulias.
Estolääkitys on olemassa, mutta voiko sitä lapsi syödä.