Onko täällä muita, jotka ovat lähteneet lukioon vasta aikuisiällä?
Valmistuin vuosi sitten 19-vuotiaana lähihoitajaksi ja nyt sitten innostuin hakemaan kielipainotteiseen lukioon opiskelemaan. Kyseinen lukio kiinnosti minua jo yläasteella, mutta lähihoitajan opinnot veivät kuitenkin sillä hetkellä voiton. Olenko outo, jos opiskelen ensin ammattiin ja menen sen jälkeen lukioon? Yleensä kun ihmiset käyvät ensin lukion ja opiskelevat vasta sitten ammattiin. Muita? Jos jollain on kokemuksia kerrottavana Itäkeskuksen lukiosta ja kielilinjasta, niin kuulen miellelläni.
Kommentit (10)
vaikka olisin saanut ammattitutkintoni puolesta osallistua kirjoituksiin koska vain, että tiedän että puurtamista se on. En osaa kyllä päivälukiosta sanoa juuta enkä jaata miten siellä kakaroiden kanssa viihtyisi, no sä olet nuori kyllä vielä itsekin.
Minulla on kaksi ammatti-tutkintoa, mutta halusin vaihtaa alaa, johon tarvittiin lukio. Joten sitte kävin sen lasten kanssa ollessani hoitovapaalla kahdessa vuodessa. Oli iltalukio.
minkä ikäinen olet? Mitenkähän, jos pääsen kyseiseen lukioon, niin luokallani on silloin käsittääkseni sellaisia 16-kesäisiä nuoria, minkähänlainen kokemus mahtaa olla.. :D Eivät varmaan huoli kaveripiireihinsä tällaista "vanhusta". :D
Mutta iltalukiossa onkin pää-asiassa vaan aikuisia ja oli siksi mukavaa, en olis ikinä lähtenyt nuorisoasteelle opiskelemaan just noiden junnujen kanssa :D
aloittamisessa voi olla aikamoinen kynnys aikuiselle, sillä esim. poissaoloja kytätään paljon tarkemmin kuin iltalukiossa ja säännöt ovat samat sekä parikymppiselle että 15-vuotiaalle. Tosi siis poissaolot saa itse kuitata, mutta muuten mennään samoilla säännöillä.
Meidän päivälukiossa käy aina joskus aikusia kokeilemassa, mutta erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta he siirtyvät "iltalukion" puolelle.
Mikään ei sinua kuitenkaan estä hakemasta ja saatat viihtyä oikein hyvin. Opiskelupiireihin pääset varmasti ja kaveripiirit sulla on varmaan jo ihan omat...
aloittamisessa voi olla aikamoinen kynnys aikuiselle, sillä esim. poissaoloja kytätään paljon tarkemmin kuin iltalukiossa ja säännöt ovat samat sekä parikymppiselle että 15-vuotiaalle. Tosi siis poissaolot saa itse kuitata, mutta muuten mennään samoilla säännöillä. Meidän päivälukiossa käy aina joskus aikusia kokeilemassa, mutta erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta he siirtyvät "iltalukion" puolelle. Mikään ei sinua kuitenkaan estä hakemasta ja saatat viihtyä oikein hyvin. Opiskelupiireihin pääset varmasti ja kaveripiirit sulla on varmaan jo ihan omat...
Niin, olisihan mulla toki kavereita koulun ulkopuolella, mutta olisihan se tietenkin kiva, ettei välitunneilla tarvitsisi aivan yksistään kökötellä. :) Onko kellään tietoa, onko Suomessa kielipainotteista iltalukiota?
siis että esim. matikkakin opetettaisiin enkuksi, vai? Kun iltalukiossahan saa ja voi opiskella kieliä niin paljon kun sielu sietää, riittäisikö se?
Aloitin iltalukion 2006 ja nyt, vihdoin ja viimein, loppu häämöttää=) Minä hakemassa amk:n hakemassa ja pelkillä amiksen papereilla ei pääse edes pääsykokeisiin.
Meillä on myös ollut nuita päiväpuolen opiskeijoita abi-kursseilla. Voi jessus ne on lapsellisia, mutta niin sitä on ollu itsekin siinä iässä=) Vähän erilailla suhtautuu tuohon opiskeluun kolmekymppisenä. Tai no joo, kirjoitukset olen tähän mennessä vetäny lukematta läpi. On kaikkea muutakin;)
Ja sä olet vasta teini! Mä päätin mennä lukioon 22-vuotiaana. Olin myös lähihoitaja ja ollut sen jälkeen töissä pari vuotta. Menestyin lukiossa erinomaisesti ja hain sen jälkeen yliopistoon psykaa opiskelemaan, pääsin heti sisälle. Yliopistossa olinkin yllättäen taas ikäisteni seurassa ja opinnot sujuivat hyvin. Koin että kypsyydestä oli vain hyötyä, en ole sortunut mustavalkoisuuteen tai ns. arvostetulla koulutuksella pätemiseen kuten jotkut nuorimmat opiskelijakollegat. Nykyisin olen alani työtehtävissä ja todella tyytyväinen että kouluttauduin. Näin lähemmäs keski-ikäisenä tuntuu hassulta että tunsin parikymppisenä lukiolaisena itseni "vanhaksi" :D. Ole rohkea!
sillä täytän tänä vuonna 21. ;) Sinun viestisi kyllä rohkaisi, kiitos siitä! Siltä mietityttää, minkälaista olisi opiskella itseään viisi vuotta nuorempien murrosikäisten kanssa, kun itse olin jo ammattikoulussa niin tunnollinen muihin verrattuna...
Ap
Minulla on kaksi ammatti-tutkintoa, mutta halusin vaihtaa alaa, johon tarvittiin lukio. Joten sitte kävin sen lasten kanssa ollessani hoitovapaalla kahdessa vuodessa. Oli iltalukio.