Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupunut kotiäiti, mistä apua?

Vierailija
28.02.2011 |

Minulla on kohta 5 v ja 1,5 v lapset. Vanhempi lapsi on 3 päivää/vko päiväkodissa. Muuta lastenhoitoapua meillä ei ole. Kuopus nukkuu levottomasti yöt ja heräilee n. 3 kertaa yössä, tämä väsyttää. Lisäksi päivät lasten kanssa ovat melkoista härdelliä, vanhempi kiusaa nuorempaa jne, toki kivojakin hetkiä on paljon. Minulla on aiemmin ollut masennusta ja olen käynyt terapiassa monta vuotta.

Nyt olen alkanut tuntea itseni todella väsyneeksi. Vaikka en tekisi mitään, väsyn hirveästi. En jaksa meikata, enkä pukeutua kivasti, vaan kuljen 'rytkyt' päällä jopa kaupassa kun en jaksa panostaa. Töihin meno pelottaa, kun ei ole työpaikkaa odottamassa. Se on onneksi edessä vasta n. vuoden päästä. Toisaalta kaipaan aikuiskontakteja, minulla ei ole kuin satunnaisia puistotuttuja ja muutama ystävä, joita näen harvoin.

Väsyttää, mistä apua. Ei ilkeitä viestejä, kiitos. Jätä mieluummin vastaamatta kokonaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se isompikin on hoidossa.

Vierailija
2/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että näitä viestejä alkaa tulla. Että kyllä sillä naapurin Maijallakin on viisi lasta ja ihan hyvin porskuttaa. Mitäpä sinä minun elämäni yksityiskohdista tiedät? Luultavasti sinulla ei ole lapsia tai sitten niitä on, ja liuta sukulaisia niiden kanssa auttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihan oikeasti välitä noista. Ihan paskanjauhantaa nuo jutut, että äitien pitäisi jaksaa kaikki ja lasten olla himassaan hamaan hautaan saakka, koska äiti on paras hoitaja.

Kuulostaa siltä, että olet taas masentunut. Minkälaista apua kaipaisit, se ei oikein käynyt ilmi viestistäsi. Miusta sun pitäisi koettaa keksiä jotain omia juttuja, omia kiinnostuksenkohteita ja harrastuksia.

Vierailija
4/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minulla on kaksi lasta, eikä ole sukulaisliutaa. Mies matkatöissä.

Lapset hoidettiin kotona, toisella krooninen sairaus ja sen lisäksi pyöritin vielä firmaani.

Joten siksi juuri reagoinkin noin kuin reagoin. Sinä et ole _väsynyt_, vaan tuossa on nyt muutakin mukana.

2

Vierailija
5/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko välillä taukoa hoitamisesta? Kuopus pari kertaaa vikossa puistotädille samaan aikaan, kun esikoinen on hoidossa? Onko omia harrastuksia?

Ulkoilkaa paljon. Terveellisestä ruokavaliostakin on hyötyä, sekä lapsille että vanhemmille. Anna isommalle lapselle välillä kahdenkeskistä aikaa, ja keksi leikkejä, joihon molemmat lapset voivat osallistua aikuisen kanssa.

Näillä keinoilla voit parantaa oloasi, mutta jos väsymys jatkuu, kannattaisi puhua asiasta lääkärille tai neuvolassa.

Vierailija
6/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ajoissa nukkumaan itsekin. Ulkoilkaa paljon, se piristää.

Niinä päivinä kun isompi on hoidossa, nuku itse päiväunet lapsen kanssa.

Keksit tekemistä lapsille, isommalle omia juttuja riittävästi, askartelua, piirtämistä, legoleikkejä jne. pöydän ääressä ja pienemmän kanssa sitten puuhastelet muuta. Vaikka teet kotihommia. Mun lapset tykkä kyllä osallistua pyykinripustukseen ja viikkosiivoukeen yms.

Ennenkaikkea etsit itellesi niitä aikuikotakteja. Olisko puitotuttua, jonka kanssa kyläilisitte vaikka toisillanne, tekisitte vaikka lounaan yhdessä vuorotellen kummankin luona, saisit sosiaalisia kontakteja.

Koita pitää yhteyttä ystäviisi enemmän.Jospa se piristäisi.

Tarkista myös ruokavaliosi, ota vaikka kuuri vitamiineja, voi olla sellaistenkin puutosta jos väsyttää.

Vierailija
7/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'hoidin vielä firmani siinä sivussa jne'. Selväksi tuli, perusta oma ketju ansioillesi.

Tuntuu, etten kehtaa mennä lääkärille. Mitä sanon, että väsyttää? Olen aikoinaan saanut apua masennukseeni YTHS:n kautta, jolloin pääsin suoraan psykologille. Nyt en ole enää opiskelija.

Tuntuu vaan niin tyhmältä ja siltä, että valitan turhasta. Mutta kun voin huonosti niin minkäs sille mahtaa...

Vierailija
8/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kerron mitä normaali-ihminen jaksaa. Turha minun kimppuuni on käydä.

Menet lääkäriin ja sanot että epäilet masennuksen toistuneen. Jos sinulla on selkeä masennustausta, tuohan on ihan simppeli juttu.

2

Vierailija
9/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeää saada se pikkunen nukkumaan yönsä kunnolla, jotta se ei lisäisi taakkaa. Oletko puhunut neuvolassa? Nukkumisongelmiin on olemassa ratkaisuja. Kun se ongelma ratkeaa, niin sitten seuraavaa korjaamaan. Kyllä kaikki järjestyy oikeasti.

Vierailija
10/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kyl vain yksi 7kk vauva. Sen kaa oo todella väsynyt ja uupunut. Masentunut myös olen! Mieheni on armejassa, hoitan lasta ihan yksin. Kaksi viimeistä yötä oli pelkkä kiljuntaa (( koita pärjätä, käy juttelemassa neuvolassa asiassa. Hali

Vierailija
11/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla isovanhempia lähettyvillä, ja miten lasten isä on kuviossa mukana?

Minusta tuo kuulostaa siltä että elämänpiirisi on niin yksipuolinen että olet sen vuoksi masentunut. Olisi todella hyvä jos saisit vähän vaihtelua arkeen.

Tuo ehdotus että kuopus myös puistotädille tai jonnekin hoitoon kun esikoinen on hoidossa, olisi hyvä juttu.

Voitko lähteä esim. tyttökavereiden kanssa risteilylle ja jättää miehen viikonlopuksi lasten kanssa? Tai jotain vastaavaa?

Hoitovaihtoehtoina kannattaa myös miettiä huolella läpi sukulaiset ja ystävät. Mun mielestä tuntuu todella usein olevan niin että lapsiperhe ei halua vaivata ketään, mutta tosiasiassa ihmiset olisivat ikionnellisia kun pääsisivät viettämään aikaa teidän ihastuttavien lasten kanssa. Ehkä mummolassa oltaisiin ikionnelllisia jos sovittaisiin vaikka että lapset käyvät siellä sännöllisesti kerran viikossa? Ehkä lapseton ystäväsi haluaisi viettää aikaa lastesi kanssa, muttei uskalla edes ehdottaa? Kysele varovasti - kerro vaikka ystäville ja sukulaisille että olette kaipailleet hoitopaikkoja, ja ehdota heitä itseään vasta jos he vaikuttavat kiinnostuneilta.

Sitten on tietysti näitä tukiperhekuvioita yms. Jos tuntuu että tarvitset taukoa eikä omat tukiverkostot siihen riitä, niin sellaisiakin voi kysellä. Mun mielestäni siinä ei ole mitään häpeällistä eikä tarkoita että olisit huono vanhempi.

Hyvä vanhempi osaa vaatia myös itselleen ihmisarvoista elämään. Marttyyrius ei ole hyvän vanhemman tuntomerkki. Eli älä vaan kuvittele että sinun pitää selvitä tästä kaikesta yksin ja että sinun tarvitsee luopua kaikesta lastesi tähden.

Kun kerran väsymystä/masennusta on ilmassa, niin on myös ihan ok jos et jaksa tehdä mitään erityistä tällä ylimääräisellä ajalla mitä lastenhoidolla saat järjestettyä. Voit myös vaan istua sohvalla ja ladata pattereita. Sitten kun olet aikasi tätä pattereiden lataamista harrastanut, niin ennen pitkää alkaa omat harrasteet ja menot taas kiinnostaa.

Nukuthan riittävästi? Sopikaa miehenne kanssa kuka hoitaa lasten kanssa aikaiset aamut, kuka illat, ja ota itsekin päikkärit silloin kun lapset nukkuvat (silloin kun esikoinen on hoidossa, on ainakin niitä tilanteita että kuopuksesi nukkuu ja voit itsekin nukahtaa).

Vierailija
12/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta päällimmäiseksi nousi ihmettely, miksi kaikki mielenterveyspotilaat tekee liudan lapsia kun eivät niitä jaksa sitten hoitaa.

Pahaa tekee pojan luokkakaverin perhetilanne. Äiti maanis-depressiivinen ja lapsia on halunnut ja ei ole niitä jaksanut hoitaa. Siellä on laukkonut perhetyöntekijää ja jos mitä apua ja lapset ovat olleet päiväkodissa heti kun heidät on hyväksytty sinne. Äiti on oikuillaan sairastuttanut lapsensakin ja tehnyt heidän lapsuudestaan melko vinkeää oikkuineen.

Ja kyllä minulla on kaksi lasta, eikä ole sukulaisliutaa. Mies matkatöissä.

Lapset hoidettiin kotona, toisella krooninen sairaus ja sen lisäksi pyöritin vielä firmaani.

Joten siksi juuri reagoinkin noin kuin reagoin. Sinä et ole _väsynyt_, vaan tuossa on nyt muutakin mukana.

2

Vierailija
13/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on aiemmin ollut masennusta, niin ymmärrät varmaan, että väsymys on eri asia kuin masennus. Arkesi ei kuulosta niin hektiseltä, että se väsyttäisi tolkuttomasti. Ihan normaalilta pikkulapsivaiheelta.

Mutta jos se on sinulle liian kuormittava, epäilisin minäkin masennuksen uusineen.

Käy lääkärissä!

Vierailija
14/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10kk poika, joka heräilee tosi useasti. Välillä en jaksa muutakuin maata sängyssä tai sohvalla ja katsella pojan leikkiä. Perhekerhot jää väliin kun ei vaan jaksa raahautua sinne. Puhun siis iltapäivällä järjestetyistä kerhoista, aamupäiväisiin en edes viitsi yrittää raahautua.

Mun kaverilla on samanikäinen vauva, joka on heräilee vieläkin useammin ja on ollut

paljon vaativampi koko ikänsä. Tää äiti jaksaa kiertää kaikenmaailman vauvaluistelut ja ohjelmaa on joka päivälle. Kotikin on tiptop ja äiti on aina hyvällä tuulella ja haluttua seuraa.

Mulla on masennustaustaa ja epäilen että mulla on lievää masennusta, kun väsyttää niin vietävästi.

Vierailija
15/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nimittäin oli jossain vaiheessa ihan samanlaista ja luulin sen johtuvan kuopuksen heräilyistä, mutta se jatkui vielä sittenkin kun lapset nukkuivat loistavasti.

Itseni kohdalla uskon sen olleen henkistä tylsistymistä, liian vähän aikuiskontakteja jne. Yritä siis etsiä niitä äitituttuja lisää ja hakeutua aikuisseuraan, muuta en oikein osaa neuvoa. Kaikkein pahinta on hautautua neljän seinän sisälle tappelevien lasten kanssa, ainakin minulla meni silloin kuppi nurin ihan totaalisesti.

Vierailija
16/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerta nukut huonosti, niin jo pelkästään se voi tehdä sinut masentuneeksi. Eli minäkin yrittäisin ensimmäiseksi saada sen kuopuksen yöhulinoinnin kuriin. Tiedän että helpommin sanottu kuin tehty mutta tiedätkö mistä syystä lapsi heräilee? Onko kipeä vai mikä on syynä?

Omalla kohdalla esikoinen oli todella huono nukkumaan. Olin koko ajan väsynyt - ja koko ajan masentunut. Luulin, että olen oikeasti masentunut kunnes yöt alkoivat parantua ja huomasin, että yhdenkin hyvin nukutun yön jälkeen olin kuin eri ihminen. Ja aina kun väliin iskettiin huonosti nukuttuja kausia, niin ns. masennus iski takaisin.

Vierailija
17/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea käsittää, miten voit väsyä,kun se isompikin on hoidossa.

toisen jaksamista voikaan tietää.

Siihen kun vaikuttaa niin monet asiat, esim. terveys, kotitöiden määrä, muut kuormittavat tekijät elämässä ...

Ihmiset ja elämäntilanteet on erilaisia :)

Voitko ulkoistaa kotitöitä, esim. palkata siivoojan.

Tai kotiapua muutaman tunnin viikossa.

Ystäväni palkkasi muutamaksi tunniksi viikossa hoitoapua kotihoidontuella+yksityisen hoidon tuella. Pieneksihän se hoitajan palkka noilla jäi, mutta ei hänen töitäkään montaa tuntia tarvinnut tehdä. Opiskelijalle se oli ihan kiva työ.

Vierailija
18/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi isovanhemmista hoitoapua, olisin kysynyt jo ajat sitten. Kun ei ole niin ei ole. Eli siitä ei tilanteessani ole apua.

Ehkä on mentävä lääkäriin. Mies nukkuu yleensä yhden yön viikossa lapsen kanssa, minä muut yöt. Mies on kyllä kiitettävästi mukana arjessa, kaikki illat ja viikonloput on kotona perheensä kanssa, joskus käy kavereiden kanssa jossain, eli siinä ei valittamista. Parisuhdeaikaa meillä ei tosin ole koskaan (paitsi kun lapset nukkuvat illalla).

t. ap

Vierailija
19/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe-elämästä.

Tässäkin tapauksessa on 2 lasta, joista toinen hoidossa. Mies hoitaa yhden yön ja muutenkin iltaisin ja viikonloppuisin.

Ai niin, mutta ei ole sitä parisuhdeaikaa.

Miten voi ihmisille tulla yllätyksenä se, että ne omat lapset pitäisi pystyä itse hoitamaan ja lapsentulo muuttaa elämää.

Vierailija
20/37 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eka unikoulu. Pyydä vaikka äitisi luoksesi kolmeksi yöksi. Kerro tilanteestasi ja tehkää se kerralla kunnolla. Lupaan sulle. AUTTAA.

Sitten kun olet saanut kunnolla unta palloon, niin alat lämmittelemään niitä ystävyyssuhteitasi takaisin. Ystävät ovat kyllä kuulolla, kunhan vain soitat/ vastaat puhelimeen.

Lähde vaikka pitkäksi viikonlopuksi ystävän luokse, kun lapset ovan isänsä kanssa. Tuuleta päätäsi muilla ajatuksilla!

Hoida itsesi kuntoon. Jos päästät itsesi hajalle, on aina vain vaikeampaa nousta. Marttyyrius, itsesääli ja velttous vetävät rajusti nilkoista alaspäin jollet taistele vastaan. Hoida itseäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi