Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kannattaako rautalisää syödä vaikka hb 122?

Vierailija
27.02.2011 |

Minulla rv 28 ja nyt muuten hyvin menneeseen raskauteen on tullu uusi oire, äkillinen voimanpuute ja väsymys. Tämä romahdus tulee joka päivä, vaikka aamulla heräisikin pirteänä ja täynnä tarmoa. Kävin tällä viikolla neuvolassa ja kuukauden aikana hemoglobiini olikin laskenu 146:sta 122:een, mutta terkkarin mukaan ei kannata aloittaa vielä lisärautaa.

Lueskelin nettikeskusteluja aiheesta lisäraudan syöminen raskausaikana, ja huomasin, että käytännöt vaihtelevat ihan hirveästi, mihinköhän nuo neuvolat sitten lopulta ohjeensa perustavat. Ärsyttää kun ei tiedä mitä tämän väsymyksen kanssa tekisi. Ei uskalla minnekään kohta lähteä, kun kesken reippaan päivän voimanpuute iskee, niin en meinaa päästä takaisin kotiin. Työntekokin alkanu käydä aika hankalaksi.

Mitä mieltä olette, kannattaisiko silti alkaa syömään rautaa, vaikka neuvolassa ohjeistettiin toisin? miten olette itse rautalisän syöneet? En jaksa tätä väsymystä enää, tuntuu kuin ois kuolemansairas kun ei kättä jaksa nostaa. Väsymys ei ole unettavaa väsymystä, toisin sanoen nukkuminen ei auta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sellainen auttaisi sinuakin. Siinä on rauta mukana. Apteekista saa raskausajalle räätälöitynä.

Vierailija
2/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hb oli ekassa neuvolassa jotain 135-140 ja sit joskus rv 27-30 laski 122, jolloin neuvolasta sain ekan paketin rautatabletteja! söin niitä aluks 1kpl päiväs, mut ei ollu suurta vaikutusta, joten terkka määräs sit 2kpl päiväs..

Jos olisin sinä, niin todennäkösesti söisin niitä kuitenkin vaikka terkka ei niitä vielä "suositellu"...vois tosiaan auttaa tohon väsymykseen!:) syötkö mitään raskausajan vitamiineja? nekin vois auttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön jo multitabsia (raskaanaoleville, rautaa 50mg rautaa) ja d-vitamiinia ja omega3:stakin. ja kaikki tuntuu olevan kunnossa, sokeritasapainokin.

Pitäs varmaan vaan totutella elämään tän raskaana olemisen kans...

Vierailija
4/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtien on suositeltavaa kaikille äideille käyttää rautalisää.

Kaikki eivät tietenkään käytä rautaa, jos hb pysyy esim. tasolla 130 tai yli, ja rautalääkitykseen liittyy sivuvaikutuksia, kuten siihen monilla liittyy.

Vierailija
5/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää syödä C-vitamiinia raudan tehokkaan imeytymisen takia. Eli ehkä sun kannattaa hakea se raskausajan monivitamiini.

Vierailija
6/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb laskenut jostain 140-140 noin 120:een juurikin noilla samoilla raskausviikoilla kuin ap:llä. Seurauksena hirmuinen väsymys. Kummallakin kerralla neuvolassa on suositeltu rautalisää. Terkka on perustellut sillä, että vaikka tilastollisesti mitaten 120 hb on vielä hyvä, niin mulle itselleni se on normaalia paljon alhaisempi ja aiheuttaa väsymystä.

Kummassakin raskaudessa olen syönyt koko raskauden ajan rautaa sisältävää monivitamiinivalmistetta, hb on laskenut siitä huolimatta.

Minä olen saanut avun Kräuterblutsaftista (miten ikinä se kirjoitetaannkaan...), siis Floravital ja Floradix nimellä apteekista myytävistä yrttimehuista. Terkkari on niitä vatsaystävällisinä suositellut, ja koska varsinasiin rautatabletteihin ei ole ollut tarvetta. Minulla ne ovat riittäneet auttamaan loistavasti, seuraavalla neuvolakerralla hb on noussut taas yli 140 ja olo on ollut pirteämpi. Suosittelen.

Vierailija
7/7 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kyllä lähden nyt apteekkiin hakemaan tuota mainitsemaasi tuotetta. katsotaan mitä terkka sanoo ens kerralla :D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi