Sanonta/sananlasku, jonka väärinymmärsit tai tajusit vasta myöhemmin
Mä hoksasin vasta äskettäin, että se " joka toiselle kuoppaa kaivaa" tarkoittaakin jotain muuta kuin joka toista (tai joka kolmatta jne.)
Huoh, tunsin suurta typeyyttä.
Kommentit (27)
Toinen on tää klassikko " Yrittänyttä ei panna/laiteta" . Sitten mulla on ollut laulun sanoja joita en ole ymmärtänyt oikein esim. Lehti puusta variseepi. Mä olen aina tajunnut sen niin, että Lehtipuusta variseepi ja miettinyt, että mitä siltä lehtipuusta oikein varisee?
Kokonaisena varmaan on ymmärrettävämpi?
Siis mikä on moksis? Samoin joskus olen miettinyt, tarkoittaako " harva se päivä" usein vai harvoin.
mutta en tiedä minäkään, mikä on moksis!
" Lensi maahan enkeli, joutui sampi tuulta" . Mietin pikkutyttönä mikä ihme on sampi. :D
Ihmettelin, että mitä ihmeen puol-iso? Mikä on puoli iso?
Sitten vasta joskus tajusin, että puolisoa...
En ymmärtänyt koska luulin joksus sen olevan
Pata kattilaa soimaan... Keittovälineiden musikaali kenties =)
Jos Sijailtainen nousisi, taivaaseen ota tykösi.
Kauheaa!!
(= sijailtain en)
En silloin tajunnut, että tarkoitti viinapulloja : ) Jokunen vuosi vierähti, ennenkuin hoksasin.
Vasta aikuisena tajusin, että se tulee sanasta sankka.
" Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme." Olin lapsena huolissani siitä, että mitä niinä muina päivinä syödään, jos tänä päivänä annetaan jokaisen päivän leipä, siis kaikki yhdellä kertaa.
Kai tuo laittaa tarkoittaa tuossa tapauksessa jotain laistamista/syrjimistä eikä panemista...
On kuulemma vanha merkitys laittaa = moittia. Selventääkö?
Ihmettelin aina, että mikä ihme sinne rinnallein oikein pääsi?
kun yksi ensimmäisistä poikaystävistäni tokaisi: yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä...
Mietin, että täytyy olla pervo kundi - havitteleekohan tuo minun sijastani äitiäni?
" Lensi maahan enkeli, joutui sampi tuulta" . Mietin pikkutyttönä mikä ihme on sampi. :D
MINÄ KANSSA OLEN PAININUT IHAN SAMAN ONGELMAN KANSSA!!! :D
MITEN NIIN??????????????? ÄRSYTTÄÄ!!! Miksi jouluna pitäis olla jotain jättikaloja!
"ei ole koiraa karvoihin katsomista" Siis häh?
Eli esimerkiksi jos joku kysyisi vaikka että: Käytkö usein lenkillä? Ja minä vastaisin ett: Harva se päivä. Niin eikö se silloin tarkoittaisi että käyn harvoin? Eli harvassa on ne päivät kun käyn lenkillä. Voisitteko selittää mulle juurta jaksain miten se menee? Nyt muuten tuli mieleen että mistähän tuo juurta jaksain sanonta on peräisin?:D
" Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla" . Ihmettelin mikä on " pivo" ja ajattelin, että se tarkoittaa pipoa. Eli eli että " parempi yksi kiinnisaatu lintu pipon sisällä kuin kymmenen ei-kiinnisaatua oksalla" . Aivan päätöntä!