Kertokaa ny ihmeessä tälle tyhmälle mikä on huostaanottobisnes?
Kuka hyötyy ja millä tavalla? Minä sijaisvanhempana ainakin köyhdyin ja elintaso tipahti roimasti, kun jäin kotiin vauvan kanssa. työssä ollessa olisin saanut moninkertaisen summan verrattuna hoitopalkkioon. Sosiaalityöntekijät eivät ymmärtääkseni saaneet mitään bonusta tästä huostaanotosta. Kunta joutuu maksamaan kuluja aika paljonkin. Valtio tukee kuntia jonkin verran, mutta se tuki ei takuulla kata huostaanoton aiheuttamia kuluja. Ja mistäpä valtio sitä rahaa sitten saa?
Kommentit (32)
tavallisia pienillä tuloilla kituuttelevia. Ja yksittäisiin perheisiinhän lapset pyritään sijoittamaan, jos vaan mahdollista. Enkä kyllä usko, että kovin moni sosiaalityöntekijä itse pyörittää perhehoitokotia ja haalii sinne asukkaita vilpillisin keinoin. Jos taas kunnat jotenkin hyötyisivät tuosta kalliimmasta vaihtoehdosta, eivät varmaan niin hanakasti yrittäisi saada lapsia sijoitettua nimenomaan perheisiin.
jostain alati täyttyvästä sammosta maksaisi kunnille hirveitä summia jokaisesta huostaanotosta.
Ainakin siinä kunnassa, jossa itse lastensuojelussa työskentelen sosiaalityöntekijänä, huostaanotot nähdään kunnalle kaikista kalleimpana ratkaisuna. Joskus (aniharvoin) vain niihin on pakko päätyä, kun lapsen elämä vaarantuisi muutoin liiaksi. Siihen tulee nimittäin päälle jälkihuolto ja huostaanotetun opintojen rahoittaminen siihen asti, kun täyttää 21v.
mutta asuinalueellani oli 10 v. sitten n. 4-5 lastensuojelulaitosta. Nyt niitä on liki 30. Suurin osa yksityisiä. Osa lopettanut, koska niissä paljon puutteita, oli jopa väkivaltaa jne. Valvonta on hyvin puuttellista monissa laitoksissa. Itse olen sosionomi, joten siksi seuraan paljon näitä asioita. Uskon silti edelleen, että turhia huostaanottoja on vähän, joskin on nurinkurista, että kunnalta ei saa apua ongelmiinsa, vaan heti perheille on ehdotuksena on huostaanotto, koska näille lapsille järjestyy paremmin terapiaa yms.
Nyt tuli silti laki, että enemmän pitää sijoittaa perheisiin. Herää heti kysymys, että mistä nämä perheet saadaan? Toisaalta enemmän pitäisi aina kartoittaa huostatun lapsen sukulaispiiriä, varmasti sieltä löytyisi melko usein varteenotettava vaihtoehto.
mutta asuinalueellani oli 10 v. sitten n. 4-5 lastensuojelulaitosta. Nyt niitä on liki 30. Suurin osa yksityisiä. Osa lopettanut, koska niissä paljon puutteita, oli jopa väkivaltaa jne. Valvonta on hyvin puuttellista monissa laitoksissa. Itse olen sosionomi, joten siksi seuraan paljon näitä asioita. Uskon silti edelleen, että turhia huostaanottoja on vähän, joskin on nurinkurista, että kunnalta ei saa apua ongelmiinsa, vaan heti perheille on ehdotuksena on huostaanotto, koska näille lapsille järjestyy paremmin terapiaa yms.
Nyt tuli silti laki, että enemmän pitää sijoittaa perheisiin. Herää heti kysymys, että mistä nämä perheet saadaan? Toisaalta enemmän pitäisi aina kartoittaa huostatun lapsen sukulaispiiriä, varmasti sieltä löytyisi melko usein varteenotettava vaihtoehto.
huostaanottoihin, mutta mikä nurinkurisinta, sitä rahaa ei tule avohuollon tukitoimenpiteisiin.
kartoitetaan ja sinne sijoitetaan ensisijaisesti.
Huostaanotto tulee kunnalle niin järkyttävän kalliiksi, että hyvä jos siihen edes jotain tukea valtiolta saa.
niin miksi loppuvuodesta monessa kaupungissa oli lähestulkoon kielto sijoittaa muualle kuin kunnan omiin lastenkoteihin, tms ?
Kunta huostaanottaa lapsen. Lapsilisä tulee tästä eteenpäin kunnalle ja lapsen biovanhemmat maksavat kunnalle lapsen elatuksesta varojensa mukaan. Kunta saa valtiolta maksun lapsesta joka lasketaan tietyllä kaavalla. Lapselle ei löydy sijaiskotia, mutta perhekodista löytyy paikka. Maksaa kunnalla sanotaan vaikka 300e kuukaudessa. Lisäksi kunta maksaa lapsen päivähoitomaksun, lomamatkat ja muut vastaavat. Siis palkkion lisäksi. Siitä se bisnes tulee. Kunnalle lapsen huostaanottaminen voi tulla edullisemmaksi kuin muut tukitoimet tuon valtion avustuksen ja biovanhempien elatusmaksun takia. Perhekoti taas hoitaa lapsen edullisemmin kuin maksu on ja omistajansa saa voitoa. Ihan simppeliä ja lopuksi mainittakoon, että emme ole lastensuojelun asiakkaita tai huostaanotetun lapsen vanhempia.
Biovanhemmat eivät pääsääntöisesti maksa euroakaan huostaanotetusta lapsesta, koska kun lapsi on huostassa, loppuu huoltajuus siihen.
Huoltajuus säilyy vanhemmilla huostaanoton jälkeenkin. Periaatteessa vanhemmilla on elatusvelvollisuus, mutta käytännössä vanhemmat harvoin maksavat lapsen elatuksesta.
On talo,mökki,purjelaiva,ja tämä joka perhettä pyörittää,oli vara jäädä töistä pois,kun neljällä ei omalla tienaa niin mukavasti! siihen päälle on vara olla joka vko huvittelemassa! on mönkkärit,fillarit viimosen päälle ja houh! kyllä se bisnestä on!
Ja ainahan muiden syyttely on helpompaa kun peiliin katsominen.Melkein voisin veikata tämän tapauksen olevan tuolta onlinen puolelta,if you know what I mean..