Millä sairaslomaa?
Olen ihan loppu, mikä olisi hyvä syy saada vähän sairaslomaa. En jaksaisi selittää siellä lääkärissä kaikkea, en oikein osaa.
Kommentit (39)
tuosta palkansaanti kyllä riippuu työnantajasta. Ellei nyt taustalla ole joku niinkin karmea juttu, kuin puolison tai oman lapsen kuolema.
mut onkohan ap:llä mitään semmosta tuossa nyt takana, että sais ton lausekkeen. Ei varmaankaan. Ellei nyt lähde valehtelemaan, että on yritetty raiskata tms... Ja tommoset nyt ei valehtelemalla mene läpi. Vai oliko sulla takana valhe 20? Vai joku oikea syy?
en saanut nostettua kättä hiirelle ja tehtyä töitä. Työuupumus tai jotain
työuupumus ei nimenpomaan ole akuutti stressirektio, vaan lainaus: vakava auto-onnettomuus, tieto omaa henkeä uhkaavasta sairaudesta, joutuminen väkivallan kohteeksi (ryöstö, raiskaus. pahoinpitely), luonnonkatastrofi, panttivankeus, kidutus, haavoittuminen sodassa jne. Stressihäiriön kehittyminen ei välttämättä edellytä kokemusta omasta hengenvaarasta, sillä myös toisen ihmiseen kohdistuvan traumaattisen kokemuksen näkeminen tai tieto läheisen tai tuttavan henkeä uhkaavasta äkillisestä onnettomuudesta voi aiheuttaa akuutin stressireaktion taustalla.
Mutta jos sulle lääkäri on tommosen lapun kirjoittanut työ- tms uupumuksesta, niin mitäpäs siinä sitten rimpuilemaan.
juuri sen takia, koska se on palkatonta. Siksi valitaankin joku muu, palkalliseksi menevä diagnoosi.
että hyvähän näitä onkin miettiä. T 19, 21, 23 ja 25. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että työuupumusta esiintyy nykyisin ihan liikaa, eli jotain pitäisi tehdä sen vähentämiseksi. Mutta en usko, että sairauslomien antaminen sitä loppujen lopuksi vähentää. Taustalla jotain muuta...
Olen huomannut tämän kyllä... Ja edelleen korostaisin, ettei sairausloma auta välttämättä. Vaikkakin syyt valehdellaan. Joku syyhän silläkin on, ettei uupumus riitä palkkaan syyksi.
Mulla tuo sairausloma herätti työnantajan, vaikkakin olin käynyt tilanteesta juttelemassa pomon kanssa jo aiemmin, mutta pomo vain vähätteli työkuormaani. Sain 2 viikon sairausloman, jonka aikana lehdessä oli jo ilmoitus kun haettiin mulle apulaista.
Valitettavasti työnantajien asenteissa olisi paljonkin viilattavaa
Työnantajien pitäisi herätä ja työntekijän avata suunsa. Muuten nämä asiat ei aukene kenellekään. Ei sen loman hakeminen lääkäriltä avaa välttämättä kenenkään silmiä. Työnantaja rupeaa pitämään työntekijää laiskana tai saamattomana ja työntekijä työnantajaansa kylmänä ja välinpitämättömänä, kun ei avata todellisesta syystä suuta, vaan aina vaan haetaan stressilomia tms. Valitettavasti kukaan ei voi toisen ajatuksia lukea.
tilannetta miettimään, enkä vain noita palkanmaksuja, niin... Auttaako sulle ja miehellesi se, että olisitte molemmat sairauslomalla? Kotona lomailemassa? Mitä loppujen lopuksi edes tarvitsette? Irtiottoako? Nukkumista vuorokauden ympäri? Masennuslääkettä? Ulkoilua? Ette vain jaksa, niinkö? Tylsistyttää vai fyysisesti uuvuttaa?
Burn-outilla saa helposti 6 viikkoa ja työnantajalle tulee vielä kuntoutusvelvollisuus siihen päälle.
Hienoa, tuolla varmaan todellinen ongelma ratkaistaan. Surullista :( Ja niin tätä päivää ja todellisuutta kuitenkin.
Kaivakaa oikeasti ne syyt hieman syvemmältä. Vai onko kaikilla vaan tarkoitus huijata palkallista lomaa millä ikinä se lähtee vaan irti. Ja kuntoutusvelvollisuus, oikeesti? Kannattaakohan tuolle tielle lähteä?
Onko nykyinen työmoraali oikeasti jo noin pohjamudissa? Miks asioista ei voi puhua oikeilla nimillä? Sori, joskus vaan pännii tommoset loiset ja anteeksi, ymmärrän työuupumuksen, mutta noita loisia en.
Mä olen ollut pari kertaa viikon sairauslomalla tuon diagnoosin takia. Syinä oli eka kerralla avioero ja toisella kerralla isäni kuolema. Mutta mulla vaikutti sairausloman saantiin se, että mulla loppui uni, siis unettomuus oli yksi peruste.
Syysi on ollut molemmilla kerroilla hyvä peruste. Ap:lle ei voi samaa suositella, kun ei syytä tiedä. On vaan uupunut tms. Tässä onkin edellä jo tuosta hieman keskusteltu. Ap ei vaan enää taida olla vastailemassa tilanteestaan. Olisko töissä kuitenkin jo...
olen. Mies sanoi, ettei jaksa katella mua nyt joten täällä ollaan. :(
olen. Mies sanoi, ettei jaksa katella mua nyt joten täällä ollaan. :(
kuulostaa silta, etta sun ongelmasi on toi MIES eika sairaus tai tyo...
Up!
Olen ihan loppu. Suunnittelen juuri että vedän vihanneksia leikatessa aamiaiselle veitsellä sormen halki. Kerään vaan rohkeutta tehdä sen.
Ei voi pakottaa töihin ainakaan kun on sormi paketissa.
Muut saikettaa jollain selkä jumissa-syillä. Ja sijaisia ei oteta kuin yli viikon pätkiin.
Kyllä mullekin kelpaisi tehdä aina parin-kolmen viikon välein tehdä 2päivänem viikko ja sit siihen kiva loma. Toiset sen vaan pokkana tekee.
Mä olin eron aikaan ihan paikallisella saikulla...en nyt enää diagnoosia muista. Menin työterveyteen ja sain vaan itkettyä siellä...olisinko jonkun 3-5vko ollut poissa.
En saanu nukuttua, asiakkaat (hoitoalalla) alkoi tuntua ihan yhdentekevältä, en tosiaan ollu työkykyinen.
been there