Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Potkupyörät?

Vierailija
25.02.2011 |

Nehän on nyt kovin trendikkäitä :) ja meillä olisi ensipyörän hankinta edessä niin mietin ostanko potkypyörän vai tavallisen pikkupyörän.

Minulle se, mihin ikään lapsi oppii ajamaan ilman appareita ei ole mikään meriitti ;) joten on ihan sama polkeeko ilman appareita 4-vuotiaana vai 6-vuotiaana, oppiminen on meillä vanhemmilla mennyt ihan kivuttomasti tavallisenkin pyörän kanssa.

Lähinnä kauhistuttaa, että miten lujaa potkupyörällä pääsee ja vielä ilman jarruja ja toimiiko se pitkien matkojen pyöränä, meillä kuitenkin kävellään monien kilometrien lenkkejä.

Kokemuksia?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on fillari sekä potkulauta, laudalla pääsee yhtä nopeasti kuin fillarilla, mutta välillä sattuu jalkaan se potkuttelu. Tyttärelläni on 3 pyöräinen potkulauta ja myös hän valittaa n. 500 metrin jälkeen sitä potkuttavaa jalkaa, jos ei ihan joka päivä kävellä pitkiä matkoja. Itsekin joskus lautailen potkiksella ja käyhän se kinttuun. Pyörä siis parempi jos pidempää matkaa tehdään ja jos tie ei ihan tasainen asfalttitie ole. Kivet tiellä hankaloittaa potkulautailua melkoisesti.

Vierailija
2/3 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim Puky. Potkulautaa en tuolle kolmivuotiaalle vielä osta missään nimessä :D

Kuulemma potkupyörät on maastossa parempiakin kuin tavalliset pyörät, mutta meillä se on tosiaan asfalttia/pururataa millä kävellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika sai Puky-potkupyörän 2-vuotislahjaksi. On kohta 4-vuotias, eli pari vuotta ajellut potkupyörällään. Mun mielestä on ollut mainio hankinta.

On oppinut potkupyöräilyn hienosti, ja tykkää mennä pyörällään. Mitä olen lähipiiristä seurannut, 3-vuotias pääsee potkupyörällä paljon sukkelampaa ja pidempiä matkoja kuin tavallisella pyörällä apupyörineen. Meillä lapsi tekee sillä pitkiäkin lenkkejä. Ja paljon potkupyörän ansiosta rattaita ei ole käytetty juuri ollenkaan sen jälkeen, kun lapsi oli 2,5-vuotias. Nyt meillä on tosin mukana vauva vaunuissa, joten pitkillä lenkeillä esikoinen pääsee tarvittaessa seisomalaudella ja pyörä vaunujen jalkatilaan.

Potkupyörällä pääsee tosiaan kovaa. Itse en vilkasliikenteiselle kadulle lapseni kanssa mielelläni lähde, vaan pyöräillään ulkoilureiteillä tms. Paljon johtuu siitä, että meillä on lapsi ainakin sen verran kova menijä, että itse saan juosta perässä. Tosin pysähtyy risteyksiin ym. odottamaan minua, mutta silti en uskalla sen varaan jättää. Mutta kyllähän niitä potkupyöräilijöitä näkee isoillakin teillä, mutta itse olen ollut aika varovainen. Muutoin ollaan ajateltu kaikenlaisessa maastossa, asfaltilla, hiekkatiellä jne. Mökille otetaan pyörä aina mukaan, hyvin (liiankin lujaa...) lapsi laskettelee pyörällään huonommassakin maastossa.

Tänä keväänä on tarkoitus ostaa oikea pyörä, potkupyörä pysynee silti käytössä rinnalla. Vieleä en siis osaa sanoa, miten potkupyöräily auttaa tavallisella pyörällä ajon oppimiseen. Tasapaino näyttää ainakin olevan hyvin hallussa, joten ehkä se jotain helpottaa.

Voin siis ehdottomasti suositella potkupyörää. Kannattaa ostaa laadukas (PUky on hyvä) ja ennen kaikkea oikean kokoinen pyörä. Isommille lapsille tarkoitetuissa potkupyörissä on jarrullisiakin versioita, mutta mitä itse olen asiaan tutustunut, pienemmille lapsille jarruista kuulemma olisi enemmän haittaa (eivät osaa kuitenkaan käyttää niitä vielä oikein).