Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekis mieli lopettaa lihan syönti.

Vierailija
24.02.2011 |

Oksettaa ajatus, miten eläimiä kohdellaan. Mutta hitto kun mä tykkään lihasta. millä tuon lihan korvaisi. samalla pitäisi sitten lapsienkin ( 3 ja 7v)lopettaa lihansyönti.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla sitten tekee kaikille kasvispöperöä.

Vierailija
2/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihansyöntiä. Siitä saa tarpeellista proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkokasveista saa proteeinia, ja voithan sä kalaa syödä. Kyllä lapsetkin pärjää kasvis- ja kalaruualla.

Vierailija
4/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihansyöntiä. Siitä saa tarpeellista proteiinia.

No proteiinia saa kasviksistakin.

Vierailija
5/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaton ruokavalio voi olla hyvänmakuista ihan samalla tavalla kuin liharuokakin. Nyt vaan kokkailemaan! Etsi vaikka netistä hyviä ohjeita.

Vierailija
6/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä aio lopettaa tai syödä jotain soijahörhelöitä. Kasviksetkin ovat herkkua

Vierailija
7/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä aio lopettaa tai syödä jotain soijahörhelöitä. Kasviksetkin ovat herkkua

Vierailija
8/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kypsyttele ajatusta rauhassa, tuosta se lähtee. Toisaalta, muistan kun itse sain sen päähäni ja ajattelin fundeerata sitä rauhassa; mutta enpä vaan enää saanut lihaa alas. Kun sen ajatuksen on saanut ja sydämessään tietää mikä on oikein (en syyllistä, puhun omasta kokemuksestani), miten minulla on hyvä olla itseni ja päätösteni kanssa; tekopyhää siinä ois ollut vielä hampurilainen tilata päätöstä miettiessä... :)

Lue vielä vaikka tuosta vahvistamaan: http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Paljonko+kärsimystä+on+lautasella/HS2…

Oma lapseni syö ihan normaaleja ruokia koulussa, mutta kotona mulla on valta tehdä pelkkää kasvisruokaa. ;) Mun ei siis tarvitse huolehtia hänen kohdallaan proteiinin kannalta (vaikka terveellistä ruokaa teenkin), mutta kuitenkin voin omilla ostosvalinnoillani vaikuttaa!

Vierailija
10/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan lähteä siitä, että vain lisäät kasvisruokien määrää ruokalistallanne, esim. se koulujen yksi kasvisruokapäivä viikossa -malliin. Eikä lihaa tarvitse "korvata" millään, kun tekee monipuolista kasvisruokaa. Proteiinia saa mm. pavuista ja soijasta, eikä ruuanlaitosta kyllä tule yhtään mitään, jos vain lähtee "korvaamaan" lihaa. Vähän sama kuin yrittäisi korvata perunoita kaurahiutaleilla, eli tulee vain paha mieli. :)

Hyvänä vinkkinä esim. sellainen, että tummalla soijarouheella voi jatkaa jauhelihaa, jolloin jauhelihaa tarvitaan vähemmän. Soijarouheen proteiini on vähärasvaista ja hintakin on roimasti halvempi.

Vierailija
11/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös lopetin punaisen lihan syömisen jo vuosikymmen sitten, nyt kuluneen vuoden aikana olen lopettanut kaiken lihan (myös vaalean) kuluttamisen. Aluksi syyt olivat terveydelliset, nykyisin enemmänkin eettiset. En vain tahdo, että mikään elävä olento joutuu elämään lyhyen, kituvan elämänsä ainoastaan päätyäkseen osaksi omia kulutustottumuksiani.

En koe luopuneeni mistään ihmeellisestä. Kalaa syön runsaasti edelleen, vaikka toki eettisiä näkökohtia siihenkin liittyy.

Vierailija
12/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa syön runsaasti edelleen, vaikka toki eettisiä näkökohtia siihenkin liittyy.

Kysehän on omista henk.koht. rajanvedoista, minkä kanssa voi itse elää. :) Toki kalankin syönti on vähintään eettisesti epäilyttävää, mutta MIKÄ toiminta täällä ei olisi; kaikkeen (*liioittelua*) liittyy riistoa. Mutta pääasia on, että tekee jotain, pieniä juttuja, joiden kanssa selviää; jotka helpottavat omaatuntoa, toisten kärsimystä mutta ei tee omaa elämää mahdottomaksi. Kyllähän itsekin ovo-lakto-vegenä voisin tinkiä vielä vegaaniksi, mutta se taas menisi yli oman mukavuusrajani ja hankaloittaisi arkea rajusti, joten olen tehnyt itse omat linjanvetoni just tähän.

Point being, kaikki toiminta, millä edes vähentää tehotuotannon tukemista, on hyvää toimintaa. :)

- 10

Vierailija
13/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille laitan toki myös paljon kasvisruokaa, mutta syövät kyllä edelleen (luomu)lihaa ja kalaa.

Harvoin syön mitään lihaa korvaavia juttuja (maku ei yleensä miellytä) vaan ihan hyvää kasvisruokaa. Useita kertoja viikossa jotain missä on papuja, linssejä tai (kik)herneitä, joskus korkeintaan thai-curry tofulla - noista saa reippain mitoin valkuaisaineita.

Proteiinia löytyy myös kasviksista ja viljatuotteista. Omaan ruokavalioon kuuluu myös kananmuna ja satunnaisesti jotkut maitotuotteet, niin ettei valkuaisaineiden saanti ole oikeasti mikään ongelma. Varsinaisesti terveyden kannalta keskivertoaikuisen valkuaisaineen tarve on loppujen lopuksi yllättävän vähäinen.

Varsinkin jos upeat vegaaniksi, tarvitset B12-vitamiinilisän (se on vitamiineista ainoa, jotalöytyy vain eläinperäisistä tuotteista), ja ruokavaliostasi ja hemoglobiinistasi riippuen toisinaan saattaa olla hyvä napata vähän lisärautaa.

Jos et ole kokenut kasvisruuan kokkaaja, kannattaa ottaa pehmeä lasku samalla kun opettelee uusia ruokalajeja, kunnes löytyy ne uudet lempparit ja helpot ohjeet alkaa sujua rutiinilla. Varsinkin nuorempana moni tuttu rynnisti kasvissyöntiin, kärvisteli sitten nälissään ja mätti karkkia, hillovoileipää ja Saarioisen kasvispizzaa. Lopputulos oli usein jopa painonnousu ja ihan kauhean yksipuolinen ruokavalio. Silloin iskee se lihanhimokin.

Olen kyllä vähän sitä mieltä että jos ajatus lihasta luopumisesta tuntuu vaikealta, niin älä luovu - vähennä. Syö lihaa vaikka pari kertaa viikossa, mutta panosta laatuun ja siihen että eläimillä on ollut kunnolliset elinolot (riistaa tai vähintään luomua). Näin meidän perheen lihansyöjät tekevät, ja ovat tyytyväisiä. Linssikastike on korvannut nakkikastikkeen arkiruokana, mutta niinä harvempina kertoina kun syövät lihaa/kalaa, se on parempilaatuista ja vähemmillä eläinten kärsimyksillä tuotettua.

Vierailija
14/14 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lisätä muita ruokia ruokavalioosi. En ole itse syönyt punaista lihaa vuosiin paljoa ollenkaan. Lapsia en muuttaisi kasvissyöjiksi. Kehittyvän lapsen ruokavaliossa olisi myös hyvä olla lihaa vaikka proteiinia saa esim. pavuista. Muistaakseni muutaman amerikkalaisen tutkimuksen perusteella lapsen aivot ja hermosto saattaa kehittyä paremmin jos ravinnosta saa riittävästi myös punaista lihaa. Eli en viitsisi riskeerata, koska IQ saattaa kärsiä väärällä ruokavaliolla.

Googlatkaa itse, koska en jaksa alkaa tonkimaan google scholarista.