Hommaisko leipäkoneen? Tuntuu että koko ajan saa
raahata leipää tälle porukalle. Leipoja en ole, mutta se konehan sen homman tekis, riittää kun laittas aineet kulhoon.
Sais vielä lisäaineetonta leipää ja vois kokeilla erilaisia ohjeita.
Kommentit (13)
muutamia huomioita:
- etsi leipäkoneelle paikka, jossa se voi olla pysyvästi esillä sillä jos joudut sullomaan sen kaappiin sitä tulee tosi harvoin kaivettua esille.
- leipäkoneleipä on tosi pieni, meillä (2 aikuista+ neljä lasta) se tulee syötyä melkein yhdellä iltapalalla.
- leipäkoneleipä säilyy huonosti. Edellisenä päivänä leivottua leipää ei juuri seuraavana päivänä enää viitsi syödä muuten kuin paahdettuna.
- mun kone on tosi kovaääninen käydessään ja samaa olen kuullut monesta muustakin koneesta.
muutamia huomioita:
- etsi leipäkoneelle paikka, jossa se voi olla pysyvästi esillä sillä jos joudut sullomaan sen kaappiin sitä tulee tosi harvoin kaivettua esille.
- leipäkoneleipä on tosi pieni, meillä (2 aikuista+ neljä lasta) se tulee syötyä melkein yhdellä iltapalalla.
- leipäkoneleipä säilyy huonosti. Edellisenä päivänä leivottua leipää ei juuri seuraavana päivänä enää viitsi syödä muuten kuin paahdettuna.
- mun kone on tosi kovaääninen käydessään ja samaa olen kuullut monesta muustakin koneesta.
jolla tekis sitä leipää kun ei jaksa mennä kauppaan ja leipä on loppu. Tai kun illalla huomaa että aamuksi ei ole leipää niin sillä sais nopeesti tehtyä leivän. Kyllä kai sitä edelleen ostais kaupastakin leipää, ihan vaan vaihtelunkin vuoksi. Mutta olis takaporttina kone joka taikois leivän kun se on totaalisen loppu :) No, pitää vielä miettiä rauhassa että kannattaako, paikka sille kyllä löytyy, ei tarvi kaappiin sulloa.
ap
enkä itse uskaltaisi muutenkaan jättää mitään kodinkonetta yöksi pyörimään
muutamia huomioita: - etsi leipäkoneelle paikka, jossa se voi olla pysyvästi esillä sillä jos joudut sullomaan sen kaappiin sitä tulee tosi harvoin kaivettua esille. - leipäkoneleipä on tosi pieni, meillä (2 aikuista+ neljä lasta) se tulee syötyä melkein yhdellä iltapalalla. - leipäkoneleipä säilyy huonosti. Edellisenä päivänä leivottua leipää ei juuri seuraavana päivänä enää viitsi syödä muuten kuin paahdettuna. - mun kone on tosi kovaääninen käydessään ja samaa olen kuullut monesta muustakin koneesta.
jolla tekis sitä leipää kun ei jaksa mennä kauppaan ja leipä on loppu. Tai kun illalla huomaa että aamuksi ei ole leipää niin sillä sais nopeesti tehtyä leivän. Kyllä kai sitä edelleen ostais kaupastakin leipää, ihan vaan vaihtelunkin vuoksi. Mutta olis takaporttina kone joka taikois leivän kun se on totaalisen loppu :) No, pitää vielä miettiä rauhassa että kannattaako, paikka sille kyllä löytyy, ei tarvi kaappiin sulloa. ap
kun leipä on loppu. Nopeimmatkin ohjelmat kestää noin 2,5 tuntia mallista riippuen.
Oletko kuullut pakastamisesta? Leivo pakkaseen
Olin meinaan itse siinä luulossa, että vain yleiskoneella viitsin tehdä taikinaa koska käsin vaivaaminen on niin työlästä. Että yleiskone on ihan ehdoton.
Kerran kuitenkin kokeilin taikinan tekoa käsivoimin ja yllätyin, kuinka nopeasti ja vaivattomasti se itse asiassa syntyy. Taikinaan on paljon parempi tuntuma kuin koneella ja leivontakin oli paljon mukavampaa, kun ei ollut ääntä ja koneen tuomaa hässäkkää. Oma vaivansa tietysti on sämpylöiden pyörittämisessä, jos sellaisia tekee, mutta vuokaleivät ja foccacciat esimerkiksi vääntää käden käänteessä.
Huomasin, ettei se leivän teko nyt niin työlästä oikeasti olekaan, kunhan vaan jaksaa alkaa töihin, siitähän se yleensä on kiinni, viitsimisestä.
Vanhemmillani on leipäkone ja sillä on tehty leipää ahkerasti viimeiset 20 vuotta. Kätevä varmastikin, itse pidän enemmän käsin tehdyn leivä ulkonäöstä ja vaihtelumahdollisuuksista. Tosin en leivo joka päivä leipää, en välillä edes joka viikkokaan. Ehkä jos pitäisi tehdä kaikki leipä itse eikä hyödyntäisi pakastinta leipäkone olisi tarpeen.
Mä inhoan sitä, kun tuntuu, että leipäkoneessa leipä on pelkkää kuorta.
sillä leivon. On kyllä hyviä leipiä ja tuolla koneella voisi tehdä vielä hilloja, pastaa jne mutta niitä en ole vielä kokeillut. Variaatioita saa vaikka minkämoisia, kun laittaa sekaan erilaisia leseitä, jyviä jne.
siemenleipä
3dl maitoa (vettä)
½ hiiva
½ tl suolaa
5 dl sämpyläjauhoja
1 dl siemeniä (vaikkapa auringonkukan- tai kurpitsansiemeniä, voit myös käyttää jotain pähkinärouhetta)
- liota hiiva kädenlämpöiseen maitoon (tai veteen) ja sekoitat loput ainekset tähän seokseen.
- laita taikina suoraan leivinpellille paperin päälle ja muotoile sitä vähän pyöreäksi, kohota puoli tuontia ja voitele vedellä
- 225 astetta ja 15 minuuttia uunissa.
soodaleipä
6 dl jauhoja (esim. sämpylä, vehnä tai hiivaleipä-)
1 tl suolaa
1 tl ruokasoodaa
3½ dl piimää tai maustamatonta jugurttia
- sekoita kulhossa kuivat aineet ja lisää siihen neste, vatkaa puukauhalla tasaiseksi
- kaada taikina leivinpaperille ja paista uunissa 200 asteessa noin 35 minuuttia
(tää on sellainen leipä, josta itse aikoinani aloitin leipomisen, nykyään leivon kaikki leivät itse)
rieska
6 dl ohrajauhoja (osan voi korvata vehnäjauhoilla)
1 tl suolaa
4 dl vettä
- sekoita neste jauhoihin
- taputtele leivinpaperille noin ruokalusikallisen kokoisista taikinakakuista pieniä rieskoja (kannattaa käyttää vähän jauhoja apuna)
- pistele leipiin reikiä ja paista 250 asteessa 10-15 minuuttia uunin ylätasolla (kunnes pinnalla on pieniä ruskeita pilkkuja)
(edellisen reseptin voi muokata perunarieskoiksi lisäämällä 1½ dl perunasosejauhetta ja kananmunan sekä desin verran lisää vettä ja vähentämällä desin verran ohrajauhoja. muuten valmistaminen samoin.)
minä inhosin ennen leipomista, mutta koska asuimme niin kaukana kaupoista aikoinaan, eikä minulla ollut autoa, tuli kokeiltua näitä leipäreseptejä ja tosiaan nykyään leivon ihan kaikki leivät itse, vaikka kauppa on lähempänä ja autokin löytyy. =)
Vuokaleipää on tosi helppo tehdä ilman mitään koneita! Itse en jostain syystä saa tehtyä hyvää "leivänmuotoista" leipää, mutta vuuassa onnistuu.
Kannattaa ainakin kokeilla ensin, koska siinä koneen kanssa vekslatessa on kuitenkin myös oma hommansa. Pitäkää vaikka leiväntekoviikonloppu :)
Aineet vaan sisään ja töpsykkä seinään. Mutta ei se nopea ole. Meillä on koneessa pikaohjelma, reilu tunti, mutta siitä leivästä ei tule kovin hyvän makuinen jostain syystä. Normaali ohjelma, 3 tuntia ja leipä on tosi hyvä, rapea. Lapset tykkää tosi paljon.
Eli jos nopeasti haluat leipää, niin kyllä se käsin sitten pitää tehdä. Teemme usein puuronjämästä sellaisen pikaleivän, uunipellille vaan leivitetään löyhä taikina ja annetaan kohota vähän, sitten paisto. On nopea ja voi tehdä ilman puuronjämiäkin. :)
Ja aikanaan lapsuudenkodissa oli leipäkone jolla tehtiin leipää paljonkin. Joten tiedän molempien hyvät ja huonot puolet.
Pakastinta vois toki hyödyntää, sen tiedän, mutta ongelma on se, että meillä on aika pieni pakastin ja se on melkeinpä aina täynnä. Enkä viittis ostaa isompaa, ainakaan vielä, pelkästään sen leivän takia. Sitten kun tuo tuosta hajoaa niin sen isomman voi ostaa ja sitten pakastella sitä leipää. Näkkäriäkin meillä toki on, mutta ei se mun mielestä ihan oikeaa leipää vastaa :)
No, pitää edelleen miettiä asiaa, kiitos kommentoijille.
ap
Meillä kyllästyttiin tosi nopeesti, ja on siinäkin oma hommansa. Nyt lojuu varastossa pölyyntymässä.