Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä ruokaa ostatte välttääksenne lisäaineet ym. myrkyt? kertokaa.

Vierailija
24.02.2011 |

eli mitä ruokatuotteita ostatte,ja mitä niistä jalostatte syötäväksi,jotta ruoka olisi mahd. vähän käsiteltyä ja terveellistä,eli nuoita lisäaineita ja kaikkea myrkkyä välttääksenne.

kiitos.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö valmisruokia. Ostan marinoimatonta lihaa ja kalaa, kasviksia, perunaa ja riisiä ja pastaa ja laitan ruoan itse. Suosin salaatteja ja luomuruokaa. Yritän syödä viiliä ja maustamatonta jugurttia maustettujen sijaan. Siis ylipäänsä yritän ostaa perusraaka-aineita niin, että niitä ei ole teollisesti käsitelty ja jalostettu eteenpäin. Yritän leipoa sämpylöitä itse, mutta aina ei tietenkään ole aikaa, eli syömme kyllä valmis leipiä.

Vierailija
2/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi tarkoitus "opetella" tuohon itsekkin.

...tarvitsisi vain löytää se aika,jolloin tehdä sitä ruokaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin koita ostaa mahdollisimman tuoreena; torilta, jostain liikeestä joka tuo aamulla tuoreena teuraselukkaa yms vaikka kauppahallista, kauppojen liha/kalaosastolta. Jos asut yliopistokaupungissa niin tsekkaa onko niillä semmosta omaa viritelmää: myyvät kananmunaa, leipää, jauhoja..

Kannattaa muistaa että listaan kuuluu paljon ihan turvallisia aineita kuten väriaineita, säädellään happamuutta, kohotetaan yms.

Vierailija
4/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juureksia, kasviksia, luonnonkalaa, lihaa ( ei maustettuja) ja mieluummin irtomyyntinä. En juuri käytä liemivalmisteita ( joskus lihalientä), muut keittelen itse. Teen viikonloppuisin ja muulloinkin isompia annoksia kerralla ja pakastan osan. Ostan ruuat kerran viikossa ja suunnittelen viikon ruokalistan. Suosin kauden tuotteita. Käytän enemmän kotimaisia juureksia ja marjoja.

Vierailija
5/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain lihaa

jotain kalaa

porkkanaa

sipulia tai purjoa

muutama purkki tomaattimurskaa

perunaa tai riisiohrasekoitusta tai täysjyväspagettia

kaalia, lanttua tai selleriä

kurkkua tomaattia ja/tai lehtisalaattia

mung-pavunituja

joskus sienä tai jotain muuta, esim munakoisoa, tai kesäkurpitsaa.

jotain tuoreyrttiä, mitä sattuu olemaan hyvän näköisenä ja mikä inspiroi

hedelmiä

tuoremehua

maitoa

kermaa

oliivi-ja rypisiöljyä (tietty vaan jos kotoa on sattunut loppumaan)

maustamatonta jugurttia tai viiliä

juustoa

leipää

näistä juustoissa on yleensä ja leivässä joskus jotain lisäaineita, mutta ei niissäkään kunnollisissa perusjuustoissa ole ja leipä on tosi helppo valita lisäaineettomana. Tuoremehuissa on usein askorbiinihappoa, mutta toisaalta se on oikeasti vain c-vitamiinia, joten ole päättänyt hyväksyä sen.

Näistä mä teen perusruokaa. Lihapullia, jauhelihamurekkeita, kastikkeita, keittoja, ihan normaalia tavallista ruokaa. Leivänpäällä meillä käytetään yrttiöljyä, mutta joskus kyllä myös ihan voita tai keijua, vaikka siinä onkin usein joku säilöntähappo mukana. Ei kaikki lisäaineetkaan ole pahasta, monet niistä on ihan luonnollisia. Esim etikka, suola ja sokeri. Ei pidä hörhöytyä turhaan. Oon kyllä aikanaan ollut tässä asiassa täyspuristikin, mutta sittemmin lukenut vähän lisää.

Vierailija
6/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raaka-aineita ruoan valmistamiseen, en valmiita ruokia.

Siis ihan sieltä vihannes-osastolta niitä kokonaisina ja kuorineen myytäviä, kalaa ostan kalatiskistä en pakastealtaasta, lihaa lihatiskistä (ei niitä marinointiliemesä uivia). Jauhelihaa vain sellaista, jossa selkeästi kerrotaan mistä on alunperin kotoisin (vähemmän lääkejäämiä). Perusmaitotuotteita, jugurtteja ja rahkoja maustamattomina. Leikkeleet pieniltä valmistajilta, eivät säily niin pitkään ilman säilöntäainearsenaalia, mutta parempiahan ne tuoreempina ovatkin.

"savukalaa" ei kannata marketeista ostaa, niissä on vain savuaromia, en tiedä mistä se on tehty, mutta kala ei maistu samalta kuin savustettu kala (jota saa joistakin kaupoistakin, mutta enemmän suoraan valmistajilta, toreilta ja erikoiskaupoista).

Leivistä jätän kauppaan kaikki, joissa on epäilyttävän pitkä säilyvyysaika (olen tosiaan laiska, enkä leivo ruisleipää itse).

Vierailija
7/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikaakin on vähän, mutta kaupassa katson ensimmäisenä että lisäaineiden määrä pysyy mahdollisimman vähäisenä. Kakkosena katson, että ruoka on luomua ja/tai suomalaista ja mielellään lähiruokaa. En osta eineksiä. Ainoat ruoka-aineet, joissa mun on pakko kestää tietty määrä lisäaineita on vaniljakastike, jäätelö ja vaalea leipä. Ja nämäkin voisi välttää jos ei olisi niin laiska kuin minä vaan tekisi itse. Joskus jaksan leipoa vaaleaa leipää, mutta yleensä suosiolla ostan ruisleipää, jossa ei ole lisäaineita.

Jos asuisimme paikkakunnalla missä on toreja tai kauppahalleja, niin voi vitsi miten ihanaa olisi ostaa tuoretta ruokaa! nyt pitää vain tyytyä siihen mitä saa. En ikinä enää palaa entiseen, koska maha ei tykkää yhtään lisäaineellisesta einessapuskasta. Olen terveempi tälläisellä ruokavaliolla

Vierailija
8/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tämä 'aitoa ruokaa' liike on sydäntäni lähellä. Juuri aivan kuten edelliset kirjoittajatkin, yritän enemmän ja enemmän ostaa ruuan alkuperäisinä raaka-aineina ja valmistaa itse. Kokeilkaapa näin helmikuun kunniaksi vaikka ostaa herneitä. Laitatte puolikiloa likoamaan illalla ja huomenna vaihdatte veden. Uudessa vedessä kiehumaan ja samaan possun luista lapalihaa mukaan kiehumaan. Liha voi olla tässä vaiheessa vaikka kokonaisena palana, voit myöhemmin sen ottaa ylös leikkuulaudalle ja hetken jäähdyttyä paloitella ja laittaa luut yms. osat bioskiin. JOs haluat, voit ensin hieman paahtaa lihaa/luita uunissa, tämä antaa liemeen eri makua, tämä ei tosin ole pakollista. Tähän herne, sianliha/luu soppaan voit laittaa pilkotun sipulin. Paras on, jos jaksat pilkkoa sipulin ja hieman kuullottaa pannulla (sipuli makeutuu tästä), mutta voit vain heittää sipulisilpun siltäänkin keittoon makua antamaan. Osa laittaa sipulin (tai porkkanaa, lanttua, perunaa) mukaan vasta kun liha on kypsä ja paloiteltu ja keittää sitten kasvikset vielä kypsäksi.) Keittoa keittelet, kunnes liha on kypsä. Pidemmällä keittoajalla maku vaan paranee. Noin parisen tuntia voit keitellä pienellä tulella, esim. ykkösellä kakkosella. Ihan lopussa voit maustaa meiramilla tai sinapilla. On muuten tosi helppotekoinen ruoka ja hyvää. Iso kattilallinen tulee ja tästä on helppo pakastaa vaikka työpaikkaa varten.

Vierailija
9/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ´lihassa taas ympäristömyrkkyjä, joten emme syö kauheasti niitäkään

Vierailija
10/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme käytä eineksiä/puolivalmiita kuin joskus harvoin (esim maksalaatikkoa ostamme valmiina, myös nakkeja). Mahdollisimman perusraaka-aineita ostamme. Mitä enemmän jalostettu sitä enemmän lisäaineita. Eli käytämme marinoimatonta lihaa/kalaa, ostamme tuoretiskiltä mahdollisimman paljon. KÄytämme vain tuoreita vihanneksia, juureksia, hedelmiä. Ruuanlaitossa käytämme oikeaa kermaa ja voita, ei kevyttuotteita. SAmoin muut maitotuotteet, käytämme mahdollisimman vähän kevyttuotteita tai maustettuja, emme juuri osta näitä "lastenjugurtteja" tms. Emme osta myöskään mitään valmiita hilloja, mehuja vaan nämä tehdään itse kerätyistä ja pakastetuista marjoista. Koska asumme kerrostalossa eikä ole kylmäkellaria säilytykseen, pakastamme marjat ja teen pieniä hilloeriä pitkin talvea. Tervellisen ruokavalion ylläpito ei ole vaikeaa eikä kallista jos osaa laittaa tavallista ruokaa. Eikä siihen mene aikaa sen enempää. Me olemme työssä käyvä lapsiperhe ja teemme nopeasti valmistuvia ruokia arkena, joka päivä laitamme ruuan.

Vierailija
11/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan paljon ruokia, joissa ei tarvita tuoteselostetta. Helppoahan se on, kun ostaa ruokaa eikä ruoan korvikkeita.

Myrkkyjä vältelläkseni pitäisi suosia enemmän luomua ja vältellä mm. kalaa. Pidän suurta lisäaineiden määrää suurempana riskinä, enkä mieti ympäristömyrkkyjä niin paljon.

Vierailija
12/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. wok syntyy alle puolessa tunnissa:

lihasuikaleita (marinoimattomia)

(luomu)öljyä paistamiseen, mausteeksi esim. currya/chiliä/inkivääriä/valkosipulia - lisäaineettomia tai jopa luomua!

wok-vihanneksia (pakasteesta, lisäaineettomia)

ananaspaloja (mehussa, ei sokeriliemessä)

sitruunamehua, soijakastiketta (luomu)

halutessa voi suurustaa maizenalla (siis sillä puhtaalla, ei niillä suurusteilla), mutta meillä kelpaa ilmankin

Lisäkkeeksi (luomu)täysjyväriisiä.

Vierailija
13/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista teen ihan tavallista ruokaa.

Eli en esim valmiiksi marinoituja lihoja. Tuoteselosteista voi tarkistaa mitä tuotteeseen on lisätty vai onko mitään.

Vierailija
14/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä voi ostaa ohjekirjoja ja muutenkin saa paljon tietoa.

http://www.martat.fi/

Vierailija
15/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten petrattavaa rittää paljon! Mä en osaa maustaa lihaa, kanaa ja siksi ostan marinoituja :(

Neuvokaa, kiltit maustamisen suhteen.

t. ohisteleva tumpelo

Vierailija
16/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu jauheliha on aivan erilaista kuin ei luomu. Paistettaessaankaan ei haise kuten ei luomut. (vaikka siis tuoretta on)

Vierailija
17/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että mausteita ei kannata laittaa kovin paljoa kuten esim. suola, curry, purjosipuli ja vaikka porkkana riittää ja ehkä kanafondia nesteeseen, kokeile ensin muutamalla mausteella, virhe tulee siinä kun sotkee kaikkea mahdollista sekaisin

Vierailija
18/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suolaa ja mustapippuria... tällainen toinen tohelo kotikokki neuvoo

Vierailija
19/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa, kiltit maustamisen suhteen.

Kanaa ei tosiaankaan tarvitse uittaa päiväkausia marinadissa. Jos paistan kanaa pannulla, heitän voin joukkoon (öljyä käyttävät tietysti ne, jotka sitä suosivat) currya, paprikaa, garam masalia tai mitä tahnasa mieluista maustetta. Mausteet saavat potkua rasvassa kuumentamisesta ja sitten vain suikaleet sekaan.

Uuniin menevän broilerin marinoin juuri ennen uuniin laittoa näin: öljyä, happoa (esim. sitruunamehua), suolaisuutta (suola tai soijakastike), mausteita väriä ja makua antamaan (samat kuin edellä ja pippuria). Makeuskin voi olla kiva lisä, juokseva hunaja tai tilkka ananasmehua voisi olla hyvä. Sekoitan aineet ja levittelen sudilla broilereille.

Erilaiset currytahnat, makea chilikastike ja jogurttimarinadit sopivat myös kanalle.

Vierailija
20/23 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu paljon tuotantotavasta. Jos ei ole luomua, ei voi tietää kuinka paljon antibiootteja ja hormooneja tulee syöneeksi lihassa, siksi ostan lihan ehdottoman luomuna tai sitten riistaa, se on miekestäni muutenklin eettisempää. Muutenkin suosimme luomua, mutta vihanneksissa talvella joutuu tekemään kompromisseja. Eikä luomukaan ole aina lisäaineetonta, mikä on mielestäni kummallista. Kaikki ruoka vain mahdollisimman raakana. Hyvään lihaan riittää suola ja pippuri, mutta jos haluaa pidempään marinoida, marinadiin laittaisin esim pohjaksi öljyä, hiukan sitruunamehua/balsamiviinietikkaa, jotakin makeaa esim hunajaa, valkosipulia puristettuna ja soijakastiketta. Lisäksi sitten esim yrttejä tai currya.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän