On tätä ennenkin kai kysytty, mutta MIKSI nykyihminen voi olla uskovainen?
En ymmärrä mitenkään, miten ihminen, joka tietää miten esim. Raamattu on syntynyt, voi oikeasti uskoa siihen oikeasti jumalan sanana.
Okei, usko uskona, mutta miten saa ihminen psyykattua itsensä uskovaiseksi, vaikka Raamattua voi historian tutkimuksen valossa lukea vain traditionkirjoittajien taideteoksena. Usko lohduttaa, mutta eikö usko ole pelkkää eskapismia?
Kommentit (28)
Tieteellinen Raamatuntutkimus sulkee kokonaan pois Jumalan vaikutuksen tutkimuksista. Ja jos (kun) Jumala on olemassa ja vaikuttanut Raamatun syntyyn, niin premissit ovat väärät ja niin myös johtopäätökset väärät!
Usko ei lohduta jos se ei ole totta, silloin se tosiaan on typerää itsepetosta. Mutta jos Kristus todella kuoli ihmisten edestä ja oikeasti nousi kuolleista (minkä minä Raamatun todistuksen perusteella uskon), niin silloin se on elämän ja kuoleman kysymys. Asia joka on otettava vakavasti jos haluaa viettää iäisyytensä jotenkin muuten kuin kärsien. Silloin Raamatun on myös oltava totta ja riittävän selkeä Jumalan viesti ihmisille että he voisivat tietää mihin heidän täytyy uskoa pelastuakseen. MInä en ainakaan halua heittää sitä mahdollisuutta hukkaan!
T. uskovainen teologi
Ei ole kyse siitä, että etsin lohdutusta Raamatusta, vaan Jumala on näyttänyt minulle todeksi etsikkoaikanani ja myöhemminkin monin eri tavoin, että Raamattu on totta. Olen ottanut Jeesuksen sydämeeni ja saanut syntini anteeksi. Minä tiedän ja uskon, että Jeesus elää. Se on minun sydämessäni oleva varmuus. Uskoon ei voi tulla psyykkaamalla. Usko on aina Jumalan lahja, armolahja.
Mä en vaan löydä, vaikka teologiaa opiskelenkin. Päin vastoin uskonto tieteellistyy sitä mukaa kun kurssikirjoja luen.
Ap
sitä, että kyllähän siellä teidän paratiisissa on varmasti muutama päivä kiva loikoilla ja kuunnella harpun soittoa, mutta mitä sen jälkeen? Eikö ikuisuus siellä ala käydä vähän pitkäksi?
Mä en vaan löydä, vaikka teologiaa opiskelenkin. Päin vastoin uskonto tieteellistyy sitä mukaa kun kurssikirjoja luen.
Ap
Susta tulee varmasti hyvä pappi! :)
Mitä hengenravintoa hän voi silloin tarjota? SIelunhoitoa? Ei mitään.
onko niissä sun kirjoissa käyty läpi aivojen rakenteisiin liittyviä juttuja? Muistan joskus lukeneeni siitä, että aivoissa olisi jotain rakenteellista eroa, että toiset pystyvät luomaan sen uskonnon illuusion ja toisille koko uskonto on täysin mahdoton ajatus.
uskovainen opetuksesta huolimatta, ei opetuksen vuoksi.
Kehoittaisin käymään säännöllisesti STI:n luennoilla. Siellä saat toisenlaista näkemystä raamatuntutkimukseen. Vasta sitten voit oikeasti tietää mitkä vaihtoehdot sinulla on raamattunäkemyksen suhteen.
t. se uskovainen teologi
Mä en vaan löydä, vaikka teologiaa opiskelenkin. Päin vastoin uskonto tieteellistyy sitä mukaa kun kurssikirjoja luen. Ap
Aloitti Hengessä, lopetti Helsingissä...
Miten paljon muuten siellä tiedekunnassa on teitä opettamassa uudestisyntyneitä kristityitä, siis Jeesuksen omia?
Onko sinulla opiskeluiden ulkopuolella oma seurakuntayhteys? Se on ehdottoman tärkeää.
Mitä hengenravintoa hän voi silloin tarjota? SIelunhoitoa? Ei mitään.
Siinä olikin tuo hymiö perässä...
sitä, että kyllähän siellä teidän paratiisissa on varmasti muutama päivä kiva loikoilla ja kuunnella harpun soittoa, mutta mitä sen jälkeen? Eikö ikuisuus siellä ala käydä vähän pitkäksi?
...niin elätkö sen sitten mieluummin kärsimällä helvetin tuskia?
uskovainen opetuksesta huolimatta, ei opetuksen vuoksi. Kehoittaisin käymään säännöllisesti STI:n luennoilla. Siellä saat toisenlaista näkemystä raamatuntutkimukseen. Vasta sitten voit oikeasti tietää mitkä vaihtoehdot sinulla on raamattunäkemyksen suhteen. t. se uskovainen teologi
ja energia käydä STI:n luennoilla.
t. ohis, ei teologi, mutta tunnen heitä.
ei siellä voi myöskään pitkästyä.
Sori vaan, mutta varmasti pitkästyy loputtomaan hyväänkin. Sehän menettää merkityksensä, jos ei ole mitään vastakohtaa.
teologeja, mutta kaikki teologit eivät ole pappeja. Meitä on muitakin, jotka ovat kiinnostuneita kristinuskosta, ja nimenomaan ilmiönä. En ole suinkaan papiksi ryhtymässä. En kuulu edes kirkkoon, saati usko Jumalaan. Olen lähinnä agnostikko.
Lähdin lukemaan teologiaa, jotta saisin tieteellistä tietoa kristinuskon synnystä. Muutkin uskonnot kiinnostaa toki. En ole kuitenkaan mikään vastustaja. Päinvastoin olen iloinen kaikkien uskovaisten puolesta, että heillä on niin vahva usko. Itse en kykene, vaikka ajatus olisi toki lohdullinen. Tämä elämä ei aina ole sitä kuin haluaisin sen olevan.
Ap
Ap
jos uskoa ei ole.
Kaikki eivät sitä ymmärrä :(
Toki sinun itsesi takia toivoisin että voisit löytää sen uskonkin. Ja edelleen suosittelen STI:tä jos todella haluat erilaisia (tieteellisiä!) näkökulmia raamattuun. Sti on siis nimen omaan tieteellinen laitos, ei mikään hartausyhteisö, mutta siellä pidetään kiinni siitä mahdollisuudesta että Jumalalla on jotain tekemistä Raamatun kanssa.
t. se uskovainen teologi
keskustelulle. Tällä hetkellä olen vain tyrmistynyt siitä, että sivistyksen piirissä elävä nykyihminen on sokea uskova.
Ap
Sori vaan, mutta varmasti pitkästyy loputtomaan hyväänkin. Sehän menettää merkityksensä, jos ei ole mitään vastakohtaa.
Taivaassa on toisin:
Johanneksen ilmestys 21
"4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki". Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet"."
STI on Suomen Teologinen Instituutti
Tää on siis joku ns. lahko...
t. uskovainen, korkeasti koulutettu, älykkääksikin mainittu.