Mitä eroa körteillä ja lestadiolaisilla?
Kommentit (31)
Lestadiolaiset pitävät itseään parempina. Vaikkeivat olekaan. Huoh.
lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?
esim. lestadiolaisuuden vahvimmalla alueella (Pohjois-Pohjanmaalla, Perä-Pohjolassa?) väestöstä on lestadiolaisia?
Luulette vain.
Tutustukaa joskus johonkin lestadiolaiseen avoimin mielin, ilman ennakkoasenteita niin huomaatte tämän.
körteillä ja "perusluterilaisilla", jotka eivät kuulu mihinkään herätysliikkeeseen?
Eivät lestadiolaiset pidä itseään muita parempina. Luulette vain. Tutustukaa joskus johonkin lestadiolaiseen avoimin mielin, ilman ennakkoasenteita niin huomaatte tämän.
monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?
Esim hämeessä ja Lahden seudulla vallitsee esikoislestadiolaisuus.
lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?
Entä mitä eroa on körteillä ja "perusluterilaisilla", jotka eivät kuulu mihinkään herätysliikkeeseen?
kesätapahtumissaan ja heillä on oma laulukirja. nimeä en nyt muista. Ulkoisesti et nykypäivänä erota heitä tavis luterilaisesta mitenkään. Ja saattavat osallistua ihan tavis seurakunnan toimintaankin.
Puhut siis vanhoillislesadiolaisuudesta Esim hämeessä ja Lahden seudulla vallitsee esikoislestadiolaisuus.
lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?
se on se suurin lestadioilaisuuden haara. Tottakai jokaiseen suuntaukseen kuuluvia on ympäri suomea, mutta vl-liikkeen valta-aluetta on Pohjois-Suomi
että Jumala antaa synnit anteeksi toisen ihmisen välityksellä, ja uskovaiseksi tulemiseen tarvitaan se toinen ihminen välittäjäksi, niin siitä seuraa että tavisluterilaisella ei välttämättä ole niitä Taivaan valtakunnan avaimia jos hän ei ole itse saanut syntejään anteeksi niinkuin se Raamatun mukaan pitäisi mennä.
Mutta ei tuo tarkoita että lestadiolainen sen vuoksi kuvittelisi olevansa PAREMPI, ei suinkaan, hänhän on itsekin saanut syntinsä anteeksi ja uskon lahjan ihan ilman omaa ansiotaan, lahjaksi. Yleensä lestadiolaiset nimenomaan tuntevat olevansa huonoja uskovaisia.
monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?
Onko sama kuin uuslestadiolaisuus?
Ja oisko ne Siionin Virret se körttien laulukirja?
Onko sama kuin uuslestadiolaisuus?
että Jumala antaa synnit anteeksi toisen ihmisen välityksellä, ja uskovaiseksi tulemiseen tarvitaan se toinen ihminen välittäjäksi, niin siitä seuraa että tavisluterilaisella ei välttämättä ole niitä Taivaan valtakunnan avaimia jos hän ei ole itse saanut syntejään anteeksi niinkuin se Raamatun mukaan pitäisi mennä. Mutta ei tuo tarkoita että lestadiolainen sen vuoksi kuvittelisi olevansa PAREMPI, ei suinkaan, hänhän on itsekin saanut syntinsä anteeksi ja uskon lahjan ihan ilman omaa ansiotaan, lahjaksi. Yleensä lestadiolaiset nimenomaan tuntevat olevansa huonoja uskovaisia.
monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?
taivasten valtakunnan avaimia, mutta vanhoillislestadiolaisilla on? Kyllä se nyt aika rohkeasti ja omahyväisesti on sanottu. Jumalan sen päättää kuka pelastuu, eikä siihen kenenkään toisen ihmisen avaimia tarvita. Jeesuksen veri riittää.
Eli he ajattelivat että pelastuakseen täytyy olla oikeasti sitoutunut uskoon ja Jumalaan, ei pelkästään kuulua nimellisesti kirkkoon ja noudattaa "hyviä kirkollisia tapoja". Siksi myös kehitettiin ulkoisia tapoja, joita haluttiin noudattaa sen merkiksi että on "oikeasti uskossa". Ja korostettiin että jokaisen ihmisen on tehtävä oma uskonratkaisu, "tultava herätykseen" (siitä nimi herätysliike). Kumpaakin liikettä vainottiin kirkon taholta aluksi, koska papisto (tai suurin osa siitä, jotkut papit liittyivät liikkeeseen, lestadiolaisuudessa pappi Lars Leevi Lestadius oli se liikkeellepaneva voima) ajatteli heidän olevan vastuuttomia hihhuleita jotka rikkovat yhteiskuntarauhan ja nousevat uskonnollisia auktoriteetteja vastaan kuvittelemalla että he itse osaavat tulkita raamattua ja uskoa.
Sävyeroja oli tosiaan mm. se että körtti ei saanut olla varma siitä että on pelastunut. Hänen piti vaan olla nöyränä Jumalan edessä ja toivoa että Jumala on tosissaan kun lupaa pelastaa syntisen. Käytännön elämässä körtit olivat aluksi silti hyvin tiukkapipoisia (tämä on nyttemmin rajusti muuttunut eli ovat vapaamielisin herätysliike).
Lestadiolaisuus taas lähti alun perin moraalisaarnasta alkoholismia ja muuta pahaa elämää vastaan. Tähän maailmallisuuteen haluttiin vetää kovaa rajaa, minkä takia monet tiukat uskovaisen moraalin säännöt saivat alkunsa. Tuo syntien anteeksi antaminen nousi tosiaan keskeiseen asemaan, kun Raamatusta ymmärrettiin että uskovilla on valta antaa toisilleen synnit anteeksi ts. päättää onko hänellä pääsyä taivaaseen vai ei.
Ja syntyihän noita muitakin herätysliikkeitä suunnilleen samoihin aikoihin, esim. evankelisuus taas korosti että jokainen kristitty voi ihan itse omistaa Raamatun Sanan perusteella täyden varmuuden siitä että on pelastettu (kunhan on tehnyt sen uskonratkaisun). Ja iloita siitä täydestä sydämestään.
Luterilainen kirkko pystyi sittemmin kuitenkin sulattamaan kaikki erilaiset liikkeet sisäänsä, siitä kehittyi kirkko jolla oli katto korkealla ja seinät leveällä, eli hyvin monenlaista mahtui mukaan. Nykyään ei taas enää tunnuta olevan niin suvaitsevaisia. Esim. uudempaa viidettä herätysliikettä vainotaan koska se ei hyväksy mm. naispappeutta (sama osalla evankelisista).
Herätysliikeväki on aktiivisinta kirkkoväkeä, samalla kuitenkin yleensä "vanhoillisinta" ja "tiukkapipoisinta", eli omituinen ongelma nykyiselle kirkolle joka haluaa myötäillä sekulaaria maailmaa ollakseen jotenkin salonkikelpoinen. Mutta olisikohan kirkon tehtävä olla jotain muuta kuin salonkikelpoinen?
t. herätyskristitty itsekin
kuinka Jeesus antoi Taivaan Valtakunnan avaimet Pietarille ja sanoi "kenet te päästätte sen minä...ja kenet te pidätätte...jne".
Ja olet ihan oikeassa, Jumala sen päättää kuka pelastuu, enkä minä osaa sitä sanoa kenestäkään ihmisestä. Enkä myöskään tiedä onko jollain perusluterilaisella niitä avaimia, voihan hänellä olla.
t. vl
kuinka Jeesus antoi Taivaan Valtakunnan avaimet Pietarille ja sanoi "kenet te päästätte sen minä...ja kenet te pidätätte...jne". Ja olet ihan oikeassa, Jumala sen päättää kuka pelastuu, enkä minä osaa sitä sanoa kenestäkään ihmisestä. Enkä myöskään tiedä onko jollain perusluterilaisella niitä avaimia, voihan hänellä olla. t. vl
Missä vaiheessa ne avaimet eksyivät vain pienen suomalaisen herätysliikkeen käsiin?
Huolestuttavaa on, että vl-piireissä on vallalla se käsitys, että tavalliset luterilaiset ovat epäuskoisia, vaikka Jeesus Kristus olisi heidän Herransa ja Vapahtajansa. Tämä ei tosin ole mikään uusi juttu, vaan tulipahan nyt taas kerran esille.
Ei voi tietää mitään varmaa.
Usko on uskoa, ei tietoa.
kuulua liikkeeseen pelastuakseen. Pitää vaan olla oikea asenne uskoon. Eli vaatimattomuus, kaiken ottaminen Jumalan kädestä (erityisesti lapsien), ja tosiaan syntien tunnustaminen ripissä.
Eikös oikein harras katolinen periaatteessa täytä kaikki nämä ehdot? Vai mitä lestadiolaiset? Jos lestadiolaisuus onkin vain tosikatolisuuden pohjoinen haara :D
ja lestadiolaisilla? Se, että ovat molemmat luterilaisen kirkon herätysliikkeitä. Siihen taitavat yhtäläisyydet nykymaailmassa loppuakin!
Körttiläisyys eli herännäisyys on aikoinaan ollut hyvin tiukkapipoinen herätysliike, etenkin Itä-Suomessa, mutta nykyään körtit taitavat edustaa kirkon liberaaleinta osaa. Eipä tule mieleen lähipiiristä körttiä, joka esimerkiksi pitäisi homoseksuaalisuutta vääränä tai kavahtaisi esiaviollista seksiä.
Opillisesti körteille on tärkeää hiljentyminen, pienuus jumalan edessä ja se, että henkilökohtaisesta uskonratkaisuista ei juuri puhuta. Körtit eivät harrasta hurmosta eivätkä tuomitsevia puheita.
Itse olen sukuni puolesta sataprosenttinen körtti. Vaikka olenkin ateisti, tunnen körttiläisyyden silti henkiseksi kodikseni, niin kummalliselta kuin se voi jostakusta kuulostaakin.
molemmilla on ihan omanlaisensa historia. Körtit ovat valmiita päästämään muutkin taivaaseen kuin omaan herätysliikkeeseensä kuuluvat, ja itsekin ovat vähän arkoja sen suhteen että ovatko varmasti pelastettuja, mutta lestadiolaiset eivät päästä taivaaseensa kuin omaan herätysliikkeeseen kuuluvia.