Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa körteillä ja lestadiolaisilla?

Vierailija
24.02.2011 |

Mikä on se oleellinen seikka, joka ne erottaa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilla on ihan omanlaisensa historia. Körtit ovat valmiita päästämään muutkin taivaaseen kuin omaan herätysliikkeeseensä kuuluvat, ja itsekin ovat vähän arkoja sen suhteen että ovatko varmasti pelastettuja, mutta lestadiolaiset eivät päästä taivaaseensa kuin omaan herätysliikkeeseen kuuluvia.

Vierailija
2/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaiset pitävät itseään parempina. Vaikkeivat olekaan. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?

Vierailija
4/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. lestadiolaisuuden vahvimmalla alueella (Pohjois-Pohjanmaalla, Perä-Pohjolassa?) väestöstä on lestadiolaisia?

Vierailija
5/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulette vain.



Tutustukaa joskus johonkin lestadiolaiseen avoimin mielin, ilman ennakkoasenteita niin huomaatte tämän.

Vierailija
6/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

körteillä ja "perusluterilaisilla", jotka eivät kuulu mihinkään herätysliikkeeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lestadiolaiset pidä itseään muita parempina. Luulette vain. Tutustukaa joskus johonkin lestadiolaiseen avoimin mielin, ilman ennakkoasenteita niin huomaatte tämän.

monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?

Vierailija
8/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim hämeessä ja Lahden seudulla vallitsee esikoislestadiolaisuus.

lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä eroa on körteillä ja "perusluterilaisilla", jotka eivät kuulu mihinkään herätysliikkeeseen?

kesätapahtumissaan ja heillä on oma laulukirja. nimeä en nyt muista. Ulkoisesti et nykypäivänä erota heitä tavis luterilaisesta mitenkään. Ja saattavat osallistua ihan tavis seurakunnan toimintaankin.

Vierailija
10/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut siis vanhoillislesadiolaisuudesta Esim hämeessä ja Lahden seudulla vallitsee esikoislestadiolaisuus.

lestadiolaisuuden valta-aluetta on lappi ja oulun seutu. Körttejä on jossain, öö, en tiedä,,, pohjanmaalla vai?

se on se suurin lestadioilaisuuden haara. Tottakai jokaiseen suuntaukseen kuuluvia on ympäri suomea, mutta vl-liikkeen valta-aluetta on Pohjois-Suomi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jumala antaa synnit anteeksi toisen ihmisen välityksellä, ja uskovaiseksi tulemiseen tarvitaan se toinen ihminen välittäjäksi, niin siitä seuraa että tavisluterilaisella ei välttämättä ole niitä Taivaan valtakunnan avaimia jos hän ei ole itse saanut syntejään anteeksi niinkuin se Raamatun mukaan pitäisi mennä.

Mutta ei tuo tarkoita että lestadiolainen sen vuoksi kuvittelisi olevansa PAREMPI, ei suinkaan, hänhän on itsekin saanut syntinsä anteeksi ja uskon lahjan ihan ilman omaa ansiotaan, lahjaksi. Yleensä lestadiolaiset nimenomaan tuntevat olevansa huonoja uskovaisia.

monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?

Vierailija
12/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sama kuin uuslestadiolaisuus?



Ja oisko ne Siionin Virret se körttien laulukirja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sama kuin uuslestadiolaisuus?

Vierailija
14/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jumala antaa synnit anteeksi toisen ihmisen välityksellä, ja uskovaiseksi tulemiseen tarvitaan se toinen ihminen välittäjäksi, niin siitä seuraa että tavisluterilaisella ei välttämättä ole niitä Taivaan valtakunnan avaimia jos hän ei ole itse saanut syntejään anteeksi niinkuin se Raamatun mukaan pitäisi mennä. Mutta ei tuo tarkoita että lestadiolainen sen vuoksi kuvittelisi olevansa PAREMPI, ei suinkaan, hänhän on itsekin saanut syntinsä anteeksi ja uskon lahjan ihan ilman omaa ansiotaan, lahjaksi. Yleensä lestadiolaiset nimenomaan tuntevat olevansa huonoja uskovaisia.

monet, monet lestadiolaiset ovat kautta historian olleet sitä mieltä, että vain toisen lestadiolaisen antama synninpäästö oikeuttaa antamaan synnit anteeksi ja oikeuttaa siis taivaaseenpääsyyn? Miksi tavis luterilaisen usko ei ole sitä pelastavaa uskoa?

taivasten valtakunnan avaimia, mutta vanhoillislestadiolaisilla on? Kyllä se nyt aika rohkeasti ja omahyväisesti on sanottu. Jumalan sen päättää kuka pelastuu, eikä siihen kenenkään toisen ihmisen avaimia tarvita. Jeesuksen veri riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli he ajattelivat että pelastuakseen täytyy olla oikeasti sitoutunut uskoon ja Jumalaan, ei pelkästään kuulua nimellisesti kirkkoon ja noudattaa "hyviä kirkollisia tapoja". Siksi myös kehitettiin ulkoisia tapoja, joita haluttiin noudattaa sen merkiksi että on "oikeasti uskossa". Ja korostettiin että jokaisen ihmisen on tehtävä oma uskonratkaisu, "tultava herätykseen" (siitä nimi herätysliike). Kumpaakin liikettä vainottiin kirkon taholta aluksi, koska papisto (tai suurin osa siitä, jotkut papit liittyivät liikkeeseen, lestadiolaisuudessa pappi Lars Leevi Lestadius oli se liikkeellepaneva voima) ajatteli heidän olevan vastuuttomia hihhuleita jotka rikkovat yhteiskuntarauhan ja nousevat uskonnollisia auktoriteetteja vastaan kuvittelemalla että he itse osaavat tulkita raamattua ja uskoa.



Sävyeroja oli tosiaan mm. se että körtti ei saanut olla varma siitä että on pelastunut. Hänen piti vaan olla nöyränä Jumalan edessä ja toivoa että Jumala on tosissaan kun lupaa pelastaa syntisen. Käytännön elämässä körtit olivat aluksi silti hyvin tiukkapipoisia (tämä on nyttemmin rajusti muuttunut eli ovat vapaamielisin herätysliike).

Lestadiolaisuus taas lähti alun perin moraalisaarnasta alkoholismia ja muuta pahaa elämää vastaan. Tähän maailmallisuuteen haluttiin vetää kovaa rajaa, minkä takia monet tiukat uskovaisen moraalin säännöt saivat alkunsa. Tuo syntien anteeksi antaminen nousi tosiaan keskeiseen asemaan, kun Raamatusta ymmärrettiin että uskovilla on valta antaa toisilleen synnit anteeksi ts. päättää onko hänellä pääsyä taivaaseen vai ei.

Ja syntyihän noita muitakin herätysliikkeitä suunnilleen samoihin aikoihin, esim. evankelisuus taas korosti että jokainen kristitty voi ihan itse omistaa Raamatun Sanan perusteella täyden varmuuden siitä että on pelastettu (kunhan on tehnyt sen uskonratkaisun). Ja iloita siitä täydestä sydämestään.



Luterilainen kirkko pystyi sittemmin kuitenkin sulattamaan kaikki erilaiset liikkeet sisäänsä, siitä kehittyi kirkko jolla oli katto korkealla ja seinät leveällä, eli hyvin monenlaista mahtui mukaan. Nykyään ei taas enää tunnuta olevan niin suvaitsevaisia. Esim. uudempaa viidettä herätysliikettä vainotaan koska se ei hyväksy mm. naispappeutta (sama osalla evankelisista).



Herätysliikeväki on aktiivisinta kirkkoväkeä, samalla kuitenkin yleensä "vanhoillisinta" ja "tiukkapipoisinta", eli omituinen ongelma nykyiselle kirkolle joka haluaa myötäillä sekulaaria maailmaa ollakseen jotenkin salonkikelpoinen. Mutta olisikohan kirkon tehtävä olla jotain muuta kuin salonkikelpoinen?



t. herätyskristitty itsekin

Vierailija
16/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka Jeesus antoi Taivaan Valtakunnan avaimet Pietarille ja sanoi "kenet te päästätte sen minä...ja kenet te pidätätte...jne".



Ja olet ihan oikeassa, Jumala sen päättää kuka pelastuu, enkä minä osaa sitä sanoa kenestäkään ihmisestä. Enkä myöskään tiedä onko jollain perusluterilaisella niitä avaimia, voihan hänellä olla.



t. vl

Vierailija
17/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka Jeesus antoi Taivaan Valtakunnan avaimet Pietarille ja sanoi "kenet te päästätte sen minä...ja kenet te pidätätte...jne". Ja olet ihan oikeassa, Jumala sen päättää kuka pelastuu, enkä minä osaa sitä sanoa kenestäkään ihmisestä. Enkä myöskään tiedä onko jollain perusluterilaisella niitä avaimia, voihan hänellä olla. t. vl

Missä vaiheessa ne avaimet eksyivät vain pienen suomalaisen herätysliikkeen käsiin?

Huolestuttavaa on, että vl-piireissä on vallalla se käsitys, että tavalliset luterilaiset ovat epäuskoisia, vaikka Jeesus Kristus olisi heidän Herransa ja Vapahtajansa. Tämä ei tosin ole mikään uusi juttu, vaan tulipahan nyt taas kerran esille.

Vierailija
18/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää mitään varmaa.



Usko on uskoa, ei tietoa.

Vierailija
19/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulua liikkeeseen pelastuakseen. Pitää vaan olla oikea asenne uskoon. Eli vaatimattomuus, kaiken ottaminen Jumalan kädestä (erityisesti lapsien), ja tosiaan syntien tunnustaminen ripissä.



Eikös oikein harras katolinen periaatteessa täytä kaikki nämä ehdot? Vai mitä lestadiolaiset? Jos lestadiolaisuus onkin vain tosikatolisuuden pohjoinen haara :D

Vierailija
20/31 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lestadiolaisilla? Se, että ovat molemmat luterilaisen kirkon herätysliikkeitä. Siihen taitavat yhtäläisyydet nykymaailmassa loppuakin!



Körttiläisyys eli herännäisyys on aikoinaan ollut hyvin tiukkapipoinen herätysliike, etenkin Itä-Suomessa, mutta nykyään körtit taitavat edustaa kirkon liberaaleinta osaa. Eipä tule mieleen lähipiiristä körttiä, joka esimerkiksi pitäisi homoseksuaalisuutta vääränä tai kavahtaisi esiaviollista seksiä.



Opillisesti körteille on tärkeää hiljentyminen, pienuus jumalan edessä ja se, että henkilökohtaisesta uskonratkaisuista ei juuri puhuta. Körtit eivät harrasta hurmosta eivätkä tuomitsevia puheita.



Itse olen sukuni puolesta sataprosenttinen körtti. Vaikka olenkin ateisti, tunnen körttiläisyyden silti henkiseksi kodikseni, niin kummalliselta kuin se voi jostakusta kuulostaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä