G: Paljonko teidän perheessä on tilillä "pahan päivän varalle" ja minkäkokoinen perhe?
Kommentit (51)
Vararahastot hupeni, kun ostettiin uusi auto. Ja tais mennä tilikin miinukselle. Pitää taas kerätä uutta pahan päivän rahastoa.
Meillä on siis luotollinen tili, joten tuo miinus ei haittaa. Varalle on nyt vain sitten luottokortit. Äkkiä säästämään.
vajaa 100000 € löytyy käteistä ja tarvittaessa voi realisoida n. 200000 € arvopaperisalkkua. Neljä lasta.
säästöt, ne vähätkin on syöty, luottokortit tapissaan.. Ei todella tällä hetkellä ole yhtään ylimääräistä, alimääräistä sen sijaan tonneja..
Suurin osa meni hoitovapaaseen. Sitten (velaton ja ikivanha) auto hajosi ja oli pakko hommata uusi. Nyt on vain hiukan päälle 3000 euroa säästössä eikä uusia säästöjä ole kauheasti kertynyt.
tai toisesta on keskivertoa enemmän tilillä rahaa. Asiasta oli juuri talvella tutkimus, jossa todettiin, että muilla pohjoismaalaisilla perheillä keskimäärin 10t€-20t€ säästössä ja suomalaisilla paljon vähemmän.
juuri aloitettu säästäminen, joulukuusta asti kertynyt 1000e. Säästötahtina jatkossa 200-500e/kk.
Nyt on eri tileillä noin 8000€ ja mulla on palkkapäivä maanantaina. Lapsia on kolme.
Emme yleensä päästä miehen emmekä mun tilin saldoa alle 2000€ ja aina niihin yllättäviin pesukoneen ja miuden hajoamisiin on ollut rahaa.
Asuntolainassa meillä on puolikkaalle takaisinmaksuturva, joka maksaa lainan lyhennykset, jos mies jää työttömäksi.
Lähinnä ongelmaa tulee varmaan niillä, joilla ns. hyvä elintaso, mutta silti kaikki rahat menee. Eli jos tuollaisessa perheessä elättäjä tai toinen niistä joutuu pitkälle sairauslomalle, niin jossain vaiheessa työnantaja ei enää maksakaan sitä palkkaa, vaan sairas putoaa ensin Kelan maksamalle sairausajan palkalle ja jos sairausloma kestää (en nyt muista kuinka pitkään) edelleen, niin sitten putoaa jollekin pitkäaikaissairaiden rahalle. Siinä elintaso tippuu aika nopeasti, ei siinä visaa voi vinguttaa puolta vuotta maksamatta välillä laskuja. Ja aikansa vie saattaa se elintaso samalle viivalle kuin ennen sairautta oli. Että kyllä se puskuri voisi jonkinmoinen kaikilla olla.
Toki pienituloisilla se pudotus ei ole niin suuri, ovat tottuneet selviämään pienellä rahalla, mikä tässä tilanteessa luetaan isoksi plussaksi. Eli jos he eivät pysty säästämään puskuria, muutos ei ole heillä niin suuri kuin hyväpalkkaisilla kädestä suuhun eläjillä.
Ja niille, jotka kuvittelevat hyvän sosiaaliturvan pelastavan mistä tahansa, niin voin kertoa, että sitä on leikattu viime vuosina siihen malliin, että jos sen varaan putoat, on aika vaikea ellei mahdoton, päästä sieltä takaisin.
Jotenkin ihmisillä on ihmeellinen käsitys, että joku muu (sossu?) tulee ja pelastaa, jos ongelmmia tulee, siihen saakka voi elää miten lystää.
Itse olin edellisen laman aikana vastavalmistunut enkä saanut vuoteen töitä. Se vuosi kituuteltiin sitten minimituilla ja en tosiaan halua kokea sitä uudelleen. Kaikessa piti aina ensimmäiseksi ajatella, että riittääkö rahat. Nykyään voi sentään käydä kaupassa ja ostaa ruoat ilman, että täytyy etukäteen laskea yhteissumma. Ylellisyyttä sekin :)
av -porukassa rahakkaita ihmisiä. Meillä ei oo latiakaan säästössä. Tilillä nyt kai 40.-, huomenna lapsilisät. 2 lasta, 14v ja 12v. Minun palkka tulee eka päivä ja miehen 15. päivä.
Olemme 40 -vuotiaita molemmat.Koti on maksettu ajat sitten, mutta lainaa on kertynyt jonkinverran autosta ja kesämökistä puolet ostettiin lainalla 6 vuotta sitten.
Visassa on virtaa neljään tonniin asti, nyt taitaa sellaset 3800,- olla käytössä, auts...
Meillä olis kanssa remonttia vielä vaikka kuinka paljon, mutta useimmiten kun sitä olisi varaa tehdä, lähdetäänkin reissuun :)
Etelässä käydään joka syksy vähintään kahden viikon pätkä ja keväällä pohjoisessa viikko, tai joskus tuolloinkin etelässä. lisäksi risteillään ym. ja syödään ja juodaan mitä mieli tekee. Eli ei ihme ettei ole säästössä.
Minäkin ihmettelen miten joku ei tiedä paljonko perheellä on rahaa. Tai että on ylipäätään omat rahat. mutta mitäpä se mulle kuuluukaan.
Noin 40 000 euroa, lisäksi joitain sijoituksia. Kaksi alle kouluikäistä lasta.
mutta ei tiedä miehensä rahatilannetta?
miksi? jos olette yhdessä niin miksi pelkäät että eroatte, siitähän tuossa on kyse? ei tule riitaa sitten KUN erotaan.. sairasta..
joka tapauksessa meillä 4 henkinen perhe eikä tällä hetkellä säästöjä ollenkaan, kun rempataan ja laitetaan ja matkustetaan koko ajan.
mutta jos paniikki tulee niin pieneimpiin hätiin luottokortit ja oikeassa hädässä myös isovanhemmat auttaa. ja pidempiaikaisesti voi aina talon myydä ja siirtyä vuokralle.
olemme mitoittaneet perheen tulot ja menot niin ettei aina tarvii laskea pennejä, mutta sitä ei ole liikaakaan niin on aikaa sitten muuhunkin. vaikka sen yhteisen elämän ylläpitämiseen ja siitä nauttimiseen:)