Kuinka monta lasta mielestäsi on liikaa?
Siis minkäkokoisessa perheessä mielestäsi on liikaa lapsia
Kommentit (23)
mutta tunnen äidin, joka odottaa yhdeksättä lastaan (eikä taustalla ole edes mitään uskonnollista vakaumusta!) ja tää supermamma leipoo joka viikko pullaa ja karjalanpiirakkaa ja kuskaa tenavia harrastuksiin sinne tänne ja tonne ja kerhoilee pienempien kanssa ja ja ja... eikä niillä kämppäkään oo juur ikinä kaoottisessa tilassa, vaikka sekaan mahtuu pari erityislastakin
Mulla iskee aina kauhee alemmuudentunne, kun seurailee sen touhuja :D Parempi vaan puhua jostain ihan muusta ku kodinhoidosta :P Mä kun tunnen olevani joskus ihan helisemässä jo noiden kolmen mukelon, kodinhoidon ja harrastus sun muiden järjestelyjen ristitulessa... XD
Toiset on vissiin vaan syntyneet Äidiksi.
Minulle yksikin olisi liikaa. Mitäpä sitä muiden kohdalla asiaa arvioimaan. Liikaa lapsia on varmaan silloin, kun ei ole edellytyksiä huolehtia heistä tai lapsia on enemmän kuin mitä perheen aikuiset ovat halunneet.
kyllä mun mielestäni seitsemän lasta on jo ihan liikaa kenelle hyvänsä.
meidän mielestä.
Vanhempieni mielestä meidän kolmas ja neljäs olivat jo liikaa.
jos vanhemmat eivät pysty huolehtimaan heistä, jos äidin terveys/henki vaarassa synnytysten vuoksi, jos lapsia ei pystytä enää kohtelemaan yksilöinä, eli äkkiä sanoisin, että viisi on jo aika paljon, ehkä yli sen on liikaa?
Sivusta seurattuna yksi tuttava perhe 7llä lapsella pyörii tosi mallikkaasti, kun taas toinen perhe on saamassa 4.lapsen vaikka jo 3.s jää taaperona vähän sivuun isompien ja vanhempien päällekkäisissä arjen aikatauluissa.
lapsista huolehditaan hyvin, kenenkään henki ja terveys ei ole vaarassa ja lapsia kohdellaan yksilöinä.
Ihmettelen muuten aina, miten se onnistuu että lapsia EI kohdeltaisi yksilöinä, kun ovat niin omanlaisiaan persoonia kaikki. Mikä toimii yhden kohdalla, ei toimi toisen.
Kolmen kanssakin joskus mietin, että ehkä 2 olisi riittänyt. Vaikka kenestäkään en tietenkään enää voisi luopua kun he olemassa ovat.
Ihan hyvä perhe ja kasvatus, eikä pahemmin puutetta mistään, mutta silti meitä olisi vähempikin riittänyt. Opittiin ainakin oma-aloitteiseksi, mutta siitä on aikuisena ollut haittaa esim. tiimityö työssä vaikeaa, kun ei osaa tarvittaessa pyytää toisen apua. Teen kaiken itse, jopa siivotessa isojen huonekalujen siirtelyt, mitä mies ihmettelee, että enkö voi pyytää häntä avuksi.
mulla on ihan erilainen kokemus siitä kuin tällä kirjoittajalla.
Ihmetyttää tuo ettei osaa tiimityötä, mä nimenomaan koen että olen jo lapsuudessani oppinut sen, ja nimenomaan sisarustarveni ansiosta.
Musta ei edes tunnu et meitä olisi ollut paljon, eihän minulla ole kuin yksi sisko ja kaksi veljeä.
Aikuisena etenkin on hienoa kun sisarukset on olemassa.
Ihan hyvä perhe ja kasvatus, eikä pahemmin puutetta mistään, mutta silti meitä olisi vähempikin riittänyt. Opittiin ainakin oma-aloitteiseksi, mutta siitä on aikuisena ollut haittaa esim. tiimityö työssä vaikeaa, kun ei osaa tarvittaessa pyytää toisen apua. Teen kaiken itse, jopa siivotessa isojen huonekalujen siirtelyt, mitä mies ihmettelee, että enkö voi pyytää häntä avuksi.
Mun mielestä siinä vaiheessa kun lapsia on 15-20 niin niitä on liikaa! Reilu 10 nyt menis just ja just terveen rajoissa.
toisille menee vaikka kuinka monta.
Riippuu ihan perheestä ja kuinka siellä lapset hoidetaan.
Meillä 4 lasta ja voisin ottaa pari lisää, mut taitaa jäärä tähän, ikä alkaa tuleen pien vastaan ja mieskään ei kovin lämpiä ajatukselle, vaikka ei 100% vastaan olekkaan:)
noin yleisesti ottaen. Lapsia on mun mielestä liikaa, jos jokaiselle ei riitä vanhempien aikaa päivittäin, ja tuossa kymmenessä lapsessa taitaa vähän tilanteesta riippuen tulla jo sellainen raja vastaan, ihan jo jos miettii lasten eri aikatauluja ja harrastuksia ja arjen pyörittämistä, joihin jo niihinkin menee sitä enemmän aikaa, mitä enemmän lapsia.
10 jälkeen voitais kyllä steriloida jo kaikki.
autot uusiksi ja päiväkotirumba ym. pitäisi alkaa alusta. Nyt elämisessä ei tarvitse sen kummemmin tinkiä mistään, mutta neljän lapsen kanssa matkustelu ym. olisi taas kalliimpaa, yksi suu lisää ruokittavaa/vaatetettavaa jne. Meille 3 on sopiva määrä ja vanhinkin on onneksi jo lukiossa.
Meidän perheessä 3 lasta olisi liikaa. Minulla ei voimat riittäisi 3 lapselle.
Jollekin perheelle liikaa voi olla 1 lapsi, jollekin 10. Riippuu vanhempien terveydestä, tukiverkoista, luonteenlaadusta ja jaksamisesta :)
Mutta minulle jotenkin neljä tuntuu hyvältä ja normaalilta vielä, mutta viidestä eteenpäin menee jo lauman puolelle.
Itsellä tosin vain kaksi ja kahteen jää, vaikka neljäkin kelpaisi
...alkaa olla jo liikaa ellei ole uskis.
nyt minulla on 2 lasta ja haluaisin vielä 2 lisää