Millä teidän perheen raha-asiat pysyy hallinnassa?
Onko jotain säästövinkkejä? Remontit edessä ja pitäisi saada nipistettyä, jotta saadaan remppa tehtyä ilman lainaa.
Kommentit (5)
riittävän kauan aika. Jos nyt kuvittelee säästävänsä kesäksi remonttirahat, niin useimmille ihmisille se on ihan epärealistinen suunnitelma, sillä eihän sellaisia määriä ylimääräistä rahaa yleensä ole.
Satanen kuussa kolmen vuoden ajan antaa säästöjä 3600 euroa. Sillä ei vielä kummoisia remontteja tehdä. Jos pystyy laittmaan sivuun 200 kuussa, niin kolmessa vuodessa saa jo 7200 euroa säästöön. Sillä jo jotain pientä remppaakin.
Jos säästämiseen ei ole varattu kuin vuosi, niin silloin onkin jo laitettava joka kuukausi 600 euroa sivuun saadakseen 7200 säästettyä. Tuollainen 600 euroa on monelle kyllä aika paljon, etenkin kun siitä ei saisi lipsua, tai muuten säästötavoite ei kerry.
mutta meillä suurin osa vaatteista ja lasten urheiluvälineistä jne. hankitaan kirpparilta (meillä hyvät kirpparit + nettikirppikset). Lisäksi voi jakaa jonkun tietyn summan joka viikolle ruokaan (tai lataa esim. s-bonuskortille) ja päättää selviävänsä sillä, siirtää tietoisesti jonkun summan säästötilille jne. Ruokalistat käyttöön eli suunnitelmallisuutta elämään.
Itse olen miettinyt, että pitäisi siirtyä käyttämään käteistä. Korttia tulee vingutettua niin helposti, miten ne pari vaatekauppaa ovatkin siinä ihan Prisman kyljessä, josko siellä olisi jotain alevaatteita lapsille?! Ihan vain vilkaisen... ;)
Itse olen elänyt nyt pari kuukautta aivan minimillä. Kun en ole käynyt kaupoilla kuin ruokaostoksilla (ja sielläkin mahdollisimman harvoin) niin säästöjä syntyy.
Sellainen hyvä näppisääntö on, että remontit pitkässä juoksussa ovat suurinpiirtein saman verran kuin yhtiövastike. Yhtiövastike taas on usein noin 3e/m2 kuukausitasolla. Jos teillä on siis vaikka 80m2 kämppä, niin on järkevää säästää vararahastoon joka kuukausi 240 euroa. Miten tämmöinen sitten tapahtuu, niin onkin vaikea vastata ilman yhtään lisätietoja. Keskimäärin se onnistuu silloin parhaiten, kun kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Jos näin ei ole, niin pitää joko karsia kuluista tai vaihtoehtoisesti lisätä tuloja. Kummasta teidän tapauksessa olisi lähinnä kyse?
Molemmat nostaa itse veroprosenttia 2-4 pinnaa ylöspäin. Tulee sitten joka joulukuu itsemaksetut joulubonukset verottajalta. Ne menee pääsääntöisesti remontteihin.
Monikin on sanonut, että on tyhmää antaa valtiolle ehdoin tahdoin korotonta lainaa, mutta siellä pysyvät rahat varmasti hyvässä tallessa. Helpompaa kuin joka kuukausittainen summan sivuunlaitto. Ei koskaan unohdu.
Joka kuukausi eletään miinuksella kädestä suuhun. Elinkustannusten kohoaminen käy kukkaron päälle. Aika hemmetin kurjaa :(