Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi hoitaa lasta :(

Vierailija
22.02.2011 |

Pyysimme anoppia hoitamaan 6 kk ikäistä lasta kolmen tunnin ajan illalla. Anoppi suostui, oli kovasti mielissään.

Kirjoitin tarkat ohjeet siitä, mitä pitää tehdä. Anoppi on käynyt meillä noin kerran viikossa, tuntee talon tavat, lapsi ei vierasta.

Emme saaneet olla viittä minuuttia rauhassa, kun jo kotoa tuli soitto, että saako sitä tai tätä tehdä, pitääkö ruoka lämmittää/jäähdyttää, pitääkö vaippa vaihtaa, minne laitetaan vaihdettu vaippa, pitääkö tehdä jotain, kun vauva itkee kipua (se oli kyllä kyllästymistä...). Eli anopin hoitamisesta ei tullut mitään, ihan kaiken varmisti.

Palattiin kotiin aiemmin kuin piti, anoppi itkua tihrusti, kun ei osannut tehdä, mitä piti eikä vauvakaan nukkunut. Teki mieli sanoa, että käyttäisit järkeäsi etkä puhelinta. Mies tuumasi jälkikäteen, että hänen äitiään ei aikanaan voi syyttää siitä, että tekisi jotain vastoin minun tahtoani.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikseivät anopit noudata ohjeita tai sitten ovat ihan puukäsiä muuten. Pieni vauva on maailman helpoin hoidettava! Kun itse olin vakavasti sairas lapsemme ollessa pieni, oma äitini hoiti häntä 1kk-6kk ajan säännöllisesti, eikä mitään ongelmia ollut. Varsinkaan ruokailuissa! Osasi noudattaa ohjeita, käyttää maalaisjärkeä, muttei kuitenkaan tallonut varpailleni.

Vierailija
22/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolmeks tunniks pitää kirjoittaa tarkat ohjeet, niin en ihmettele jos hoitaja on vähän hermona. Varmasti pelotti et jos tekee jotain väärin ja saa miniän haukut ja lastenhoitokiellon...

Itsekin olen tehnyt vauva-aikaan noin-aikatauluja paperille hoitoa helpottamaan. Eli just tyyliin klo 11 ruoka+maitoa, klo 12 nukkumaan, klo 14 hedelmäsose+maitoa. Jos ei tajua vaihtaa vaippoja tarvittaessa ilman ohjeita tai antaa sitä ruokaa vaikka jo 10.30 itkevälle lapselle, niin ehkä on syytä miettiä hoitajaa uudelleen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisit suullisesti miten suunnilleen menetellään. kyse vain kolmesta tunnista kuitenkin.

Varsinkin mummoilla alkaa muisti olla jo eri tasolla kuin nuoremmilla.

Varsinkin 1. hoitokerralla jo pelkästään vauvan kanssa kahdestaan oleminen saattaa jännittää, mikä kuormittaa muistia entisestään ja saattaa jäädyttää maalaisjärjen.

Ei kaikille naisille vauvan hoitaminen tule luonnostaan ja automaattisesti.

Itsekin huomaan olevani vieraiden vauvojen kanssa melko kädetön, vaikka oma kuopukseni on vasta 4-vuotias. Omien vauvojen hoitaminen tuntui aina helpolta ja luontevalta, mutta silti ajatus vieraan pienen vauvan hoitamisesta tuntuu pelottavalta.

Taitaa tulla minustakin hirviöanoppi joka ei saa hoitaa lapsenlapsiaan, vaikka kovasti vauvoista ja lapsista tykkää :/

Toivottavasti saan ymmärtäväisiä ja empatiaan kykeneviä miniöitä.

Vierailija
24/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varmaan hoida lasteni lapsia sitten ollenkaan.

Saa haukut jos tekee jotakin ominpäin ja saa haukut jos kysyy. Nainen on naiselle susi! Ainakin lastenhoidossa.

Vierailija
25/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mun anoppi hoiti ekaa lastamme 4kk iässä" Siis anoppi oli 4 kk vanha? :D Oli ihan pakko tarttua tuohon!

Vierailija
26/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoppi kunnioittaa mielipidettäsi. Monella muulla on mennyt just toisin päin, ohjeet on kirjoitettu, mutta anoppi viis välittää niistä ja tekee juuri niin kuin on kielletty. Onneksi meidän lapset on jo isompia, niin uskaltaa anopille jättää.

Vierailija
27/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia anopin pitäis osata heti ensimmäisellä kerralla hoitaa teidän lapsi "täydellisesti"? Hänellä itsellä on kauan aikaa (toivottavasti!) siitä, kun on hoitanut miestäsi, joten ei se välttämättä mistään selkärangasta todellakaan tule!

Olis varmaan fiksumpaa, toki tapauksesta riippuen, lähtee ensin vaikka miehen kanssa kahdestaan ruokakauppaan tai kaupungille muuten ostoksille, jotta hoitaja saa rauhassa alottaa hoitoa, mutta pystyy kuitenkin soittamaan teille vaikka sitten joka ikisestä asiasta, jos siltä tuntuu.

Ymmärrän kyllä myös noiden "noin" ohjeiden annon, koska monelle lapselle rytmi on tärkeää ja noista ohjeista voi päätellä paljonkin mikä lapsella on, jos hän kitisee ja vinisee kovinkin epämääräisesti. Lisäksi kertoisin jotain kyseisen lapsen ominaispiirteistä, ts. vaatii paljon seuraa leikeissä, rauhoittuu laulamiselle tjtn...

Ihmettelen myös näitä "teit sitten niin tai näin, niin anoppi on aina väärässä ja paska" -ketjuja.

Vierailija
28/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että vauva jäi ekan kerran "yksin" hoitajan kanssa vasta silloin, kun hoitaja oli osoittanut pärjäävänsä pari tuntia ilman minun apuani vauvan kanssa. Näillä "kokeilukerroilla" olin siis saatavilla, mutta esim. toisessa huoneessa.

Vierailija
29/29 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai että yleensäkin joku aikuinen nainen, jolla on omiakin lapsia ollut, hoiti lasta ja silti soitteli koko ajan vanhempien perään? Itse nimittäin hoidin jo parikymppisenä ja alle kummilapsia yms enkä kyllä muista että mun olisi tarvinnut niiden äideille soitella...

Mutta juu, eipä se anoppi nyt pahaa tuolla tarkoittanut, ehkä tosiaan on niin epävarma miniästään, ettei uskaltanut käyttää sitä omaa järkeään. Ei muuta kuin kokeilemaan uudelleen! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi