Ymmärrätkö varpajaisia? Eikö ole jo aikansa elänyt tapa? Miten äijäporukan rällästys liittyy lapsen syntymään?
Kommentit (35)
En tunne ketään joka olisi viettänyt varpajaisia, vain lehdistä ja täältä olen sellaisista lukenut. Taitaa olla joku aika marginaalinen tapa Suomessa kuitenkin.
Varpajaiset on viimeinen ilta kun mies saa olla vapaalla. Eli vaimo ja vauva ovat vielä sairaalassa ja mies saa olla vielä kavereidensa kanssa ilman hoitovastuuta. Näin olen ymmärtänyt varpajaisten idean itse.
Meillä mies tarjosi kotona kavereille itsetekemäänsä pizzaa ja sitten menivät lähibaariin parille kaljalle. Seuraavana päivänä haki meidät sairaalasta kotiin.
tappiin asti vedettiin varpajaisina... seuraava päivä meni krapulassa
Olen hyvä aviomies ja isä ollut, vaikka itse sanonkin, lapsi on nyt 3-vuotta
Onhan se miehelle iso juttu tulla isäksi! Miksei isä saisi juhlia sitä, että hänestä on tullut isä?!? Avmammat saakin sit lähteä juhlimaan vaikka suoraan synnäriltä, mutta isä ei -_-
Oma mieheni kävi viettämässä varpajaiset, olivat saunomassa, grillailivat, ottivat muutaman olusen. Äijäporukka antoi miehelleni myös lahjoja, oli vauvalle bodya, isälle vauvan hoito-opasta yms. yms. Miehellä oli ollut todella kivaa, en pistänyt pahakseni.
Lähinnä en ymmärrä, miksi tarvitaan erityinen syy pitää hauskaa ystävien kanssa. Meidän ukolle ovat ainakin kaikenlaiset kalareissut, fudismatkat ja mökkiviikonloput tosi tärkeitä. Haluan, että mies pitää jatkossakin yllä näitä ystävyyssuhteita, joista monet ovat syntyneet jo ala-asteella.
Tottakai varpajaiset olisivat aivan ihana perinne, jos miehet toisivat äidille ja vauvalle lahjoja, söisivät hyvin, kertoisivat isäkokemuksiaan ja seuraavana päivänä isä tulisi ajoissa, reippaana ja hyväntuoksuisena sairaalaan hoitamaan vauvaansa.
Valitettavasti en ole koskaan kuullut sen menevän näin. Tuore isä on ollut ihan änkyräkännissä, yksi ratkesi polttamaan uudelleen sen idioottimaisen "varpajaissikarin" myötä ja aamulla on nukuttu kännykkä äänettömällä iltapäivään sillä aikaa, kun puoliso vauva kainalossa hakee ruokaa, vaihtaa vaippaa ja imettää. Kotiin tullessaan saa puoliso sitten alkaa imuroida.
Niin, oma mieheni ei ole alkoholisti eikä juntti. Koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri, kuten suurin osa hänen lähimmistä yatävistäänkin.
Muuten saisi mennä ihan koska hyvänsä, mutta lapsen synnyttyä toivoisin voivan keskittyä ihan muihin juttuihin kuin kavereiden kanssa juopotteluun. Ensisijaisesti lapsen saaminen on hyvin intiimi ja perhekeskeinen asia. Sitä ei tarvitse juhlia ryyppäämällä kavereiden kanssa äidin vielä toipuessa synnytyksestä.
Mun mielestä tuoreen isän paikka on täsmälleen siellä missä tuoreen äidinkin: uuden lapsen luona. Se on todella sääli, että niin monissa synnytyssairaaloissa on niin vähän perhehuoneita.
Mikä rällästys?
Kaveripiiri kokoontuu lahjomaan yhden jäsenensä perheenlisäystä, laittamaan hyvää ruokaa, saunomaan, nostelemaan konjakkimaljoja lapselle, tupruttelemaan sikareita ja puhumaan perheestä, lapsista ja muustakin.
Kerran on mies pitänyt varpajaiset ja hauskaa oli ollut, ilman mitään täällä paheksuttua "rällästystä." Ei haittaa mua ollenkaan, meillä kun saa käydä baarissa jos siltä tuntuu ja miksi ei voisi varpajaisia/polttareita/synttäreitä/läksiäisiä/tms siellä viettää? ei ollut miehen varpajaiset multa pois. Itse käyn kyllä enemmän baarissa kuin mies, se viihtyy kavereiden kanssa enemmän kotona tai mökillä.
Kyllä mua vähän synnärin huonekaveri aikanaan säälitti. Sen mies kun vähän vietti varpajaisia, joihin meni koko viikonloppu. Aloitti perjantai-iltana, lauantaina se kävi päivällä krapuloissaan vaimoa ja vauvaa katsomassa ja jatkoi ilalla juhlintaa. Ei päässyt hakemaan perhettä kotiin sunnuntaina, koska oli edelleen kännissä/krapulassa. Isoisä sitten tuli hakemaan vauvan ja äidin. Isommat lapset oli tietysti viety mummolaan, koska miehestä ei ollut niitä hoitamaan, kun oli ne varpajaiset.
Oma mies hoiti esikoisen kotona, kävi meitä katsomassa ja haki kotiin. Ei sille varpajaiset niin tärkeitä olleet, että perhe olis unohtunut. Onneksi. Ja muuten tajus sen ihan itse. Sama oli esikoisen kohdalla, mieluummin mies tuli meitä katsomaan kun meni baariin. Baarissa se oli ollut jo monesti, vauva sensijaan oli ihan uusi ja ihmeellinen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:46"]
Kyllä mua vähän synnärin huonekaveri aikanaan säälitti. Sen mies kun vähän vietti varpajaisia, joihin meni koko viikonloppu. Aloitti perjantai-iltana, lauantaina se kävi päivällä krapuloissaan vaimoa ja vauvaa katsomassa ja jatkoi ilalla juhlintaa. Ei päässyt hakemaan perhettä kotiin sunnuntaina, koska oli edelleen kännissä/krapulassa. Isoisä sitten tuli hakemaan vauvan ja äidin. Isommat lapset oli tietysti viety mummolaan, koska miehestä ei ollut niitä hoitamaan, kun oli ne varpajaiset.
Oma mies hoiti esikoisen kotona, kävi meitä katsomassa ja haki kotiin. Ei sille varpajaiset niin tärkeitä olleet, että perhe olis unohtunut. Onneksi. Ja muuten tajus sen ihan itse. Sama oli esikoisen kohdalla, mieluummin mies tuli meitä katsomaan kun meni baariin. Baarissa se oli ollut jo monesti, vauva sensijaan oli ihan uusi ja ihmeellinen.
[/quote]
MItään välimuotoa ei tästä tietenkään ole olemassa? :D
kaverit muistuttaa sillä, että eikö nyt kuitenkin olis mukavampi heivata perhe mäkeen.
En ymmärrä ryyppäämistä ja perseiden vetämistä varpajais-tekosyyn varjolla. Todella mauton tapa juhlistaa uuden elämän syntymää, oman lapsen. Tosin en tuommoisen juntin kanssa olisikaan, jonka mielestä varpajaiset olisi mainio (teko)syy juopotteluun, ei tarvitse olla "pirttihirmu" kun valikoi lasten isäksi miehen, jonka ei tarvitse keksiä milloin mitäkin kissan ristiäisiä, että saa vetää örvelökännit ja tulla kontaten kotiin ;). Omaa miestäni en ole koskaan nähnyt kaatokännissä, on aina osannut ottaa kohtuudella. Arvostan häntä suuresti tämän ja monien muidenkin hyvien ominaisuuksien takia. Hänellä on arvomaailma kohdallaan, vaikka ei olekaan mikään kirkon mies (emme ole uskovaisia emmekä kuulu kirkkoon).
Saunaillat kavereiden kanssa ymmärrän vallan mainiosti. Tottakai hauskaa saa pitää ystävien kanssa. Mutta jos ystävien näkeminen tarkoittaa aina räkäkännejä, kannattaa laittaa mies vaihtoon.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:27"]
En ymmärrä ryyppäämistä ja perseiden vetämistä varpajais-tekosyyn varjolla. Todella mauton tapa juhlistaa uuden elämän syntymää, oman lapsen. Tosin en tuommoisen juntin kanssa olisikaan, jonka mielestä varpajaiset olisi mainio (teko)syy juopotteluun, ei tarvitse olla "pirttihirmu" kun valikoi lasten isäksi miehen, jonka ei tarvitse keksiä milloin mitäkin kissan ristiäisiä, että saa vetää örvelökännit ja tulla kontaten kotiin ;). Omaa miestäni en ole koskaan nähnyt kaatokännissä, on aina osannut ottaa kohtuudella. Arvostan häntä suuresti tämän ja monien muidenkin hyvien ominaisuuksien takia. Hänellä on arvomaailma kohdallaan, vaikka ei olekaan mikään kirkon mies (emme ole uskovaisia emmekä kuulu kirkkoon).
Saunaillat kavereiden kanssa ymmärrän vallan mainiosti. Tottakai hauskaa saa pitää ystävien kanssa. Mutta jos ystävien näkeminen tarkoittaa aina räkäkännejä, kannattaa laittaa mies vaihtoon.
[/quote]
eli sustakin varpajaiset synonyymi räkäkänneille? Ihme porukkaa täällä pyörii, ei vo muuta sanoa
tottakai, vain hirviövaimo kieltäisi aviomieheltään varpajaiset, jos synnytys on mennyt ihan ok