Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi britit laittavat lapset nukkumaan klo 19?

Vierailija
18.02.2011 |

Ainaskin TV:ssä :) Meillä ei ole silloin syöty edes päivällistä, eikä isäkään ole vielä kotona. Miten teillä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolibritti perhe. Ihanaa kun lapset menevät nukkumaan 19.30-20.00 välissä. Saamme tosiaan oman hetken kahdestaankin ja ihan tiedoksi, että esim. leikki-ikäisen unen tarve on vielä 12-13h. Koululaisen 10-11h. Myöhään nukkumaan laittajat, uskotteko, että sen saatte lapsenne kohdalla täyteen? Ajattelin vielä aikaistaa ainakin nuoremman nukkumista kun on niin väsynyt ja ärhäkkä hoidossa (herää harmillisesti tosi aikaisin, korvat vaivaa). Lapset miltei kolme ja viisi vuotiaita.

Mulla on n. 4,5v ja n. 2,5v lapset. Ovat molemmat olleet aina vahaunisia. Jos ma saisin edes ne nukahtamaan klo 19, olisivat ne hereilla viiden jalkeen.... Ja vakisin niita ei pideta kuule illalla hereilla. Meilla mennaan omaan sankyyn about klo 20, ja uni tulee joko 5minuutissa tai puolessa tunnissa. 2,5v jatti just paivaunet pois, koska younet olivat aivan levottomia... nyt nukkuu yon lapi heraamatta.

Ma oon aina "kadehtinyt" niita vanhempia, joiden lapset todellakin menevat nukkumaan klo 19 ja nukkuvat 12-13h. Meilla ei ikina.

Vierailija
42/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viittis koko ketjua selata että kuka kirjoitti mitä ja missä yhteydessä: asialla ON merkitystä jos pitää herätä aikaseen.

Meillä esim. ei voi lapset nukkua enää kasilta koska tehdään pian lähtöä ulos sen jälkeen.

Ja naapurissa olen nähnyt kun "vapaanukkuminen" siis lapset menee nukkuun joskus klo 21 jälkeen kostautuu kun lapsi menee kouluun ja tarttee herätäkin aikaseen vaikkei niin tarttenut tehdä kun äiti oli kotona lapsien kanssa ja oltiin kuin ellunkanat.

23

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herää itsekseen 08. Naapurissa on samanikäinen lapsi ja he ovat iltaisin viel 22 aikaan ulkona, lapsi huutaa ja itkee ja äiti ei vain tajua. Kuinka monena iltana tulevat jostain 21 aikoihin ja se lapsi parka kulkee perässä ja itkee kiukkuitkuaan. Joskus tekis mieli huutaa että vie se lapsi kotiin nukkumaan!! Lapsen unen tarve on 11-13 tuntia ja on aina turha väittää että vähemmällä pärjää. Vaikka lapsi olisikin hyväntuulinen ja herää itsekseen, ei se kerro kaikkea riittävästä unestä. Aivot tarvitsevat sen tietyn määrän unta jotta esim. oppimiskyky pysyy hyvänä. Tätä ei aikuinen pysty mittaamaan itse.

etta a) lasta ei voi pakottaa nukkumaan enemman kuin se tarvitsee b) eri lapsilla on erilainen unen tarve

Meilla on naapurina brittiperhe, joiden poika (silloin 2v) nukkui 12-13 yolla ja siihen paalle 2h paikkarit. Ei meidan lapset vaan tohon ole koskaan pystyneet

Vierailija
44/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun lapset menevät nukkumaan 19.30-20.00 välissä. Saamme tosiaan oman hetken kahdestaankin ja ihan tiedoksi, että esim. leikki-ikäisen unen tarve on vielä 12-13h. Koululaisen 10-11h.

Jos lapsi nukkuu vaikka 20.30 - 7.00 ja lisäksi 1,5 tunnin päiväunet, niin siinähän se 12 h tuli täyteen. Kun itse on töissä, niin mieluummin säästää sitä lapsen hereilläoloaikaa yhdessä käytettäväksi kuin hoitopäivän aikaiseksi.

Ja eikö aivojen kehitykselle ole tärkeää, että pienet lapset nukkuvat päiväunet?

Vierailija
45/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittilapsethan aloittavat koulunsa 4- vai 5-vuotiaina

Vierailija - 19.02.11 09:46 (ID 12121779)

Ja jos kotiovesta pitää päästä ulos koulumatkalle 7.30, niin herätä pitää ennen seitsemää. Ei ole mitenkään epänormaalia että pikkulapsi nukkuu vuorokaudessa melkein 12 tuntia.

monet ihmiset menevät klo.7 tai aikaisemmin töihin. Päiväkotiin vietävät lapset joutuvat heräämään jopa ennen kuutta. Meillä 4v. menee klo.20.00 nukkumaan.

Täällä tuntuu usein palstailevan ne mammat kenellä on ns.liukuva työaika.

Vierailija
46/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tarvitsee lähteä päiväkodille vasta puoli yhdekseltä, joten riittää että lapset heräävät puoli kahdeksan aikaan.

Tavoitteena on että 2 v. on sängyssä puoli yhdeksän jälkeen, nukkuu vielä yli tunnin päiväunet. 5 v. menee sänkyyn samaan aikaan tai lukee vielä toisen vanhemman kanssa iltasatua yhdeksään asti. Isompikin saattaa toisinaan nukkua pienet päiväunet päiväkodissa.

Vierailija
47/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisten oma rytmi on n. tunnin myöhempi mitä tämä 8-16 elämä. Joten itse olen työajan sovittanut niin, että meillä herätään klo 8.00 ja elämänlaatu on parantunut PALJON! Oli helvettiä herätä aamulla kuuden jälkeen (=minusta vielä yö!) ja herättää lapsetkin kesken uniensa. Nyt helppoa kun kaikki heräämme omaan tahtiin, siinä kahdeksan maissa, ilman herätyskelloa! :)

Vierailija
48/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ilmoitatko sinnekin että teidän lapsi tulee vasta yhdeksäksi?

että ihmisten oma rytmi on n. tunnin myöhempi mitä tämä 8-16 elämä. Joten itse olen työajan sovittanut niin, että meillä herätään klo 8.00 ja elämänlaatu on parantunut PALJON! Oli helvettiä herätä aamulla kuuden jälkeen (=minusta vielä yö!) ja herättää lapsetkin kesken uniensa. Nyt helppoa kun kaikki heräämme omaan tahtiin, siinä kahdeksan maissa, ilman herätyskelloa! :)

Vierailija
49/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmilla pitkät työmatkat (esim. Lontoon alueella keskimäärin työmatka kestää n. tunnin).

Kun olin au pairina Englannissa, perheen vanhemmat tulivat kotiin klo 18-18.30, lapset nukkumassa klo 19. Sen jälkeen vanhemmat söivät illallista ja katsoivat tv:tä eli sitä kahdenkeskistä aikaa oli n. 3-4 h.

Lapset heräsivät viimeistään klo 6 aamulla ja katsoivat tv:stä lastenohjelmia kaksi tuntia jokaikinen aamu.

Vanhemmat heräsivät n. 7.30 ja lähtivät töihin klo 8. Monta kertaa mietin että missä se vanhempien ja lasten yhteinen aika on? eikö illasta olisi voinut edes yhten tunnin omistaa lapsille heidän nukkumaanmenoaikaansa siirtämällä?

Siksipä juuri olenkin kotiäiti täälä Englannissa! En näkisi lapsiani juuri ollenkaan jos kävisin töissä.. Sitäpaitsi lapset kuulisivat pitkät päivät vaan Englantia, siinä taitaisi Suomenkieli ihan unohtua.

Vierailija
50/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koululaiset saavat hoitaa isompina itse kouluun lähtemisen, ei heitä aikuisinakaan kukaan ole töihin potkimassa. Toki alakoululaisia autetaan :) Mutta täällä esim. ekaluokkalaisten koulupäivät alkavat usein klo 8.30 tai 9.30 ja koska asumme lähellä koulua, ei paljoa ennen klo 8.00 tarvitse herätä.

Vierailija
51/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä alkaa sitten työt varmaankin myöhemmin aamulla? Saako koululainen tarpeeksi unta jos käy nukkumaan vasta kymmenen jälkeen illalla mutta seuraavana aamuna kuitenkin herättävä aikaisin kouluun?

vasta kuuden maissa. Lapset haetaan ilttiksestä viiteen mennessä ja hoidosta puoli kuuteen mennessä heti työpäivämme jälkeen. Kotimatka koululta ja hoidosta vie omalla autolla puoli tuntia. Joskus on pakko käydä matkalla ruokakaupassakin eli kotona ollaan aikaisintaan kuudelta, mutta viimeistään seiskalta. Sitten valmistetaan päivällinen ja katetaan pöytä ja syömään päästään päivästä riippuen seiskan, puoli kahdeksan aikaan. Sen jälkeen lapset saavat nauttia kotona olosta leikkien, pelaillen tms. tehden. Sit on vielä tietty iltarutiinit: pesu (sauna tai kylpy), iltapala, iltasatu ja laulu, ni ei meidän lapset kyllä koskaan ennen kymppiä ehdi nukkumaan. Harrastuksia ei arkena ole eli ihan vaan käydään töissä, koulussa ja hoidossa.

Meillä 6-vuotiaat kaksoset menee sänkyyn viimeistään 20.30, usein jo 20.00. Pienempänä kävivät nukkumaan aina 19.00. Aamuisin on herätys 07.00 ja kahdeksalta esikouluun. Kolmelta ollaan takaisin kotona ja sitten jääkin aikaa tehdä ruokaa, käydä harrastuksissa, kylässä tai olla ihan vaan kotona ja vaikka saunoa.

lähdemme liikenteeseen 8.45. Koululaiset heräävät noin 8.30 ihan itsestään, herättämättä, pukevat ja menevät autoon, jossa syövät aamupalan. Ensin viedään isot kouluun ja sitten pienin hoitajalle, joka antaa hänelle aamupalan (juo kyllä yhden vellin kotona tai matkalla autossa).

Vierailija
52/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettiin aikoinaan nukkumaan joka ilta klo.19:00 ilman poikkeusta.Mä olen varma et mun aikuisiän unihäiriötkin johtuu siitä.Se oli hirveää.Seittemältä nukkuun eikä aamulla saanut nousta ennen kahdeksaa.Viikonloppuna ennen yhdeksää.Mä muistan vieläkin miten hirveeltä tuntu herätä yöllä kahen aikaan ja valvoa miltei liikkumatta sängyssä aamuun asti.Äiti ei ymmärtänyt et uni on yksilöllistä.Mulle riitti lyhempi uni mut ei auttanut selittää.

Vierailija
53/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä iltasatu aloitetaan noin. 20.15, neiti nukahtaa noin 20.45.

Aamulla heätys vähän ennen 7, päivällä 2h päikkärit hoidossa.

Tähän olen tyytyväinen.

Vierailija
54/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahtaa heti sänkyynsä,herää siinä 7-8 välissä :)

Nukkuu 1-2 päikkärit ja meillä on säännöllinen rytmi ollut vauvasta asti joka helpottaa arkea.

Vierailija
55/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi kerran kymmeneltä ja asumme ihan koulun vieressä joten matkoihin ei tuhraanu aikaa.

Kuopus on vielä kotihoidossa ja saa nukkua pitkään

niinkuin esikoinenkin aikoinaan ja siksi valvoo illalla myöhään.

Niin ja jollekin edelliselle kirjoittajalle tiedoksi, että ainkaan meillä ei ollut mitään vaikeuksia herätä aikaisemmin kun meni kouluun.

Oli vaan ihanaa nauttia pitkästä lapsuudesta ja kiireettömistä aamuista ja elää kuin "ellun kanat"

Vierailija
56/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset, 4 ja 7, on nukkumassa kahdeksalta viimeistään. Kausittain jopa 19.30, jos ovat väsyneen oloisia. Näin he heräävät itsekseen 6.30 aamulla ja ovat pirteitä. Ei tarvitse repiä väkipakolla ylös väsyneinä. Kyllä sitä leikki- ja harrastusaikaa jää ihan riittävästi, kun kotona ollaan kuitenkin pääsääntöisesti heti neljän jälkeen. Kumpikin lapsi käy harrastamassa yhtenä iltana viikossa. Tällä järjestelyllä me vanhemmatkin saamme hieman hengähtää iltaisin. Minä varsinkin olen itsekin hyvin iltauninen, joten muutoin sitä omaa aikaa ei jäisi ollenkaan.

Hassua on se, että kun koulu täällä alkaa joka päivä klo 8, niin osa vanhemmista vain jaksaa natista siitä, että se on liian aikaisin pienille koululaisille. No voi voi. Varmaan onkin sellaisille, jotka vauvasta asti on opetettu valvomaan iltamyöhään.

Vierailija
57/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen unen tarve on 11-13 tuntia ja on aina turha väittää että vähemmällä pärjää. Vaikka lapsi olisikin hyväntuulinen ja herää itsekseen, ei se kerro kaikkea riittävästä unestä. Aivot tarvitsevat sen tietyn määrän unta jotta esim. oppimiskyky pysyy hyvänä. Tätä ei aikuinen pysty mittaamaan itse.

Kerrohan vielä, kun kerran tiedät lasten unentarpeesta kaiken, että miten sen lapsen saa nukkumaan enemmän? Kun se ei vaan nuku enempää ja on hyväntuulinen eikä kiukkua väsymystä? Ja sinä väität, että ei saa tarpeeksi unta, koska joku laki määrää miten paljon lapsi tarvitsee unta?

Vierailija
58/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun lapset menevät nukkumaan 19.30-20.00 välissä. Saamme tosiaan oman hetken kahdestaankin ja ihan tiedoksi, että esim. leikki-ikäisen unen tarve on vielä 12-13h. Koululaisen 10-11h.

Jos lapsi nukkuu vaikka 20.30 - 7.00 ja lisäksi 1,5 tunnin päiväunet, niin siinähän se 12 h tuli täyteen. Kun itse on töissä, niin mieluummin säästää sitä lapsen hereilläoloaikaa yhdessä käytettäväksi kuin hoitopäivän aikaiseksi.

Ja eikö aivojen kehitykselle ole tärkeää, että pienet lapset nukkuvat päiväunet?

meillä vajaa kolme vuotias ottaa vielä päiväunet. Meillä vain aamulla herätys on 6.30 aikaan. Minulla kun on 8-16.00 työaika. 5 vuotias nukkuu päivätorkut joskus. Sama se milloin ne unet tosiaan tulee kunhan sitä unta on riittävästi. Meillä ainakin heti näkyy nuoremman käytöksessä jos yö on ollut huono. Lisäksi jossain vaiheessa muutaman viikon koetimme laittaa lapset nukkumaan 20.30-21.00 aikaan josko aamut ei aina alkaisi niin aikaisin. Ei ollut mitään merkitystä.

Vierailija
59/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee ma-to nukkumaan n. klo 20.30, herätys n. 7.15. Pe-la saa valvoa n. 21.30 asti, herää viikonloppuna n. klo 9. Sunnuntaina nukkumaan n. klo 21. Ei päiväunia.

Arkisin ollaan kotona n. klo 17.30.

Vierailija
60/69 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan aikuisiällä ottanut puheeksi vanhempiesi kanssa?

laitettiin aikoinaan nukkumaan joka ilta klo.19:00 ilman poikkeusta.Mä olen varma et mun aikuisiän unihäiriötkin johtuu siitä.Se oli hirveää.Seittemältä nukkuun eikä aamulla saanut nousta ennen kahdeksaa.Viikonloppuna ennen yhdeksää.Mä muistan vieläkin miten hirveeltä tuntu herätä yöllä kahen aikaan ja valvoa miltei liikkumatta sängyssä aamuun asti.Äiti ei ymmärtänyt et uni on yksilöllistä.Mulle riitti lyhempi uni mut ei auttanut selittää.