Missä iässä lapsesi oppi virkkaamaan /neulomaan?
Kommentit (24)
Kyllähän se yleiskielessä on neulomista, vaikka hassulta näin hämäläisestä kuulostaakin. Minun mielestäni neulalla neulotaan ja puikoilla kudotaan, mutta olen opetellut käyttämään silti neuloa-sanaa. Kuitenkin usein käytetään sanaa "sukankudin", vaikka muuten yritetään puhua neuleesta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2011 klo 20:11"]
Kyllä esim villasukka kudotaan!
Ehkä siellä perähikiällä joo, mutta yleiskielessä villasukka neulotaan.
Kudottu kangas on sellaista, jossa on loimi ja KUDE (huomaa sana). Kun ostat kaupasta NEULEEN (huomaa sana), se on valmistettu samalla tavalla kuin villasukatkin.
Arvaas, mitkä on kutimet. Se kaupan neule on luultavasti tehty kutomakoneella valmistetusta kankaasta.
Kutoa ja neuloa ovat molemmat hyväksyttyjä kirjakielen sanoja esim. sukan tekemisestä puikoilla. Myös mattoa voi kutoa kangaspuilla, toisaalta neulalla myös neulotaan. Kummallakin sanalla on useampia merkityksiä, kaikki hyväksyttyjä.
Itse opin 5-vuotiaana mummolassa virkkaamaan patalappuja. 6-vuotiaana opin kutomaan sukkaa. Mummo oli/on tosi innokas käsityöihminen, ja vietin mummolassa lapsena kaikki kesälomat.
Minäkään en ole tässä 40 vuoden aikana yhdenkään kuullut neulovan sukkia, kyllä se on kutomista, kutimet=puikot.
Neulalla neulotaan ja neulekoneella voidaan tehdä neuleita.
Mä opin neulomaan 7v.