Mitä mieltä olette tästä pohjasta?
Rakennamme omaa 1½-kerroksista taloa. Yläkertaan tulee kolme makkaria, aula parvekkeineen, iso komero ja kylppäri. Tässä taas on alakerran pohja, mitä mieltä olette sen toimivuudesta ja mitä tekisin toisin? Ihan siis ensimmäistä (ja kenties ainoata) taloamme suunnittelemme. Olemme viisihenkinen perhe.
http://imageshack.us/photo/my-images/291/alakertav6.png/
Kommentit (75)
on mun mielestä outo ajatus. Kuka haluaa esitellä makuuhuonettaan lasiovien läpi. Tai nukkua lasioven takana, kun muu perhe on vielä hereillä olkkarissa. Tai jos olet sairaana ja jotain miehen kavereita tulee piipahtamaan, niin taas on vitriiniovet aika omituinen ratkaisu. Toki niihin saa verhoja ja muuta, mutta silti kysyn mikä idea niillä on tarkoitus olla. Ainakin niiden käyttäjien täytyy olla säntillisiä sängyn petaajia.
Vitriiniovet sopivat hyvin olohuoneen ja kirjastohuoneen välille tai vaikkapa olohuoneen ja tv-huoneen välille. Mutta nää on tietenkin makuasioita, jotka jokainen osaa kyllä päättää itse.
Mitenpäin tuo pohja on ilmansuuntiin nähden?
Vaan päinvastoin. Otan mielelläni rakentavia kommentteja vastaan.
Aion piirtää uuden pohjan kommenttienne pohjalta. Hukkatilaa koitan karsia, nyt sitä taitaa eniten olla tuossa eteisessä / portaikossa? Lapsien ei ole tarkoituskaan leikkiä olkkarissa (paitsi ehkä tuo ihan pienin), vaan alakerran makkarissa, joka aluksi toimii lasten leikkihuoneena. Mutta koitan kuitenkin saada tuota olkkaria isommaksi.
Unohdin laittaa tuohon ilmansuunnat. Etelä on n. olkkarin nurkan kohdalla, vähän keittiön suuntaan. Aamuaurinko siis paistaisi keittiöön ja siirtyisi päivän mukaan olohuoneeseen päin. Siksi en keittiötä siirtäisi makuuhuoneen tilalle.
Makkarille omasta mielestäni paras paikka olisi pohjoiskulmassa, jossa nyt on tekninen tila. En saanut tähän pohjaan sitä sinne, mutta kun teen taas muutoksi, koitan viedä sen sille puolelle.
Kuinkahan kodinhoitotila toimii ikkunattomassa tilassa? Yläkerrassa kun on vain ikkunat päissä ja ne on varattu makkareille. Väliin jää portaikko, kylppäri ja iso komero. Mutta muuten voisin koittaa tehdä tuosta khh:sta erillistäkin, laitetaan vinkki ainakin muistiin :).
Mutta kiitos näistä! Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Mä olen vuosien ajan käyny läpi erilaisia pohjia, tässä mun kommentit, ethän loukkaannu, en tarkoita pahalla, vaan yritän sanoa mitä voisi ehkä vielä miettiä:
- Teillä näyttäisi olevan aika paljon hukkatilaa, johon ei saa mitään järkevää. Enemmän seiniä, jota vasten saa lipastoja yms.
- olohuone on TODELLA PIENI. Jos teillä on pieniä lapsia, niin hehän viettävät paljon aikaa sun kanssa siellä alakerrassa. Ihan pienimmät lapset ei leiki edes yksinään,vaan tulevat siihen olkkariin. Isossa perheessä isompi olohuone olisi hyvä.
- Yksi makuuhuone alakerrassa on erittäin hyvä! Mutta sen paikka onko paras eteisen vieressä? Siinä on kuraa ja likaa ja sit lapset roudaa kamoja sieltä olkkariin.
- suihkuun pääsee vain kodinhoitohuoneen kautta. Pystyykö muuttaa pohjaa niin, että kodinhoitohuone olisi erillinen?
- mitä jos kodinhoitohuoneen sijoittaa ylös?
plussia:
ei tarvi kantaa pyykkiä portaissa edes takas. Mun mielestä pyykinpesukoneet pitää olla siinä kerroksessa, missä on vaatekaapit ja liinavaatteet.Ehdotuksia:
tässä tulee radikaaleja ehdotuksia:
Keittiö tulisikin makuuhuoneen tilalle.
Makuuhuone tulisi keittiön tilalle sellaisena olohuoneen jatkeena, jossa olisi esim. vitriiniovet tai liukuovi.
Piirrä kulkureitit pohjaan. nämä reitit vievät tilaa kaikelta muulta ja niiden tulisi olla optimaalisia.
tuo aula on hukkatilla kokonaan.
samoin saunaa saisi tehostettua. tuttavallani on saunan lauteiden alla pesukoneet toisen huoneen puolella.
olohuone on todella pieni.
tilaa ei ole muulle kuin tv:n katselulle.
(en lukenut muita kommentteja vielä, nämä siis tuli mulla mieleen. jonkinlaista kokemusta on asuntosuunnittelusta ;)
Ruokatilan leveys on 2,6m. Onkohan se riittävä? Kuistille tulisi kaappeja vain talonpuoleiselle seinälle? Voi tosiaan olla, että tarvitsisimme enemmän säilytystilaa.
Ei riitä! Pöydän levey 1m, jolloin tuolille jää 80 cm tilaa, eli pöydästä ei todellakaan lähdetä pois, eikä sinne tarjoilla mitään!
Kannattaa katsoa nämä mitat ihan rt-kortistosta. Saatte sitten talon myytyäkin, kun toteatte sen epäkelvoksi joka tapauksessa.
Tämä on just tätä, kun luullaan, että kuka vaan voi talon suunnitella. Miksi ette käytä ammattilaista?
tuollainen kapea pitkämäinen kodari, jossa vielä ovia joka suuntaan. Kuivatustilaa huonosti, eikä siinä käytävällä saa oikein mitään toimitoja tehtyä. Näin jälkikäteen tekisin neliömmän ja jättäisin kulun pesutiloihin vallan pois. Meillä kun on sinne pesutiloihin kulku myös toisaalta.
Niin siis vitriiniovet tois sellaista esteettistä kauneutta sinne, ne voi ottaa esim. maitolasilla, josta ei näy läpi.
Ja portaat alkamaan siten, että portaikon alle saa lipaston (tai muun vastaavan säilytysratkaisun) eteisen puolelle.
Hei mua kiinnostais nähdä se yläkerta myös!
Ja tulethan näyttää uutta pohjaa sitten. Mä ainakin kommentoin uudestaan.
Ruokatilan leveys on 2,6m. Onkohan se riittävä? Kuistille tulisi kaappeja vain talonpuoleiselle seinälle? Voi tosiaan olla, että tarvitsisimme enemmän säilytystilaa.
Ei riitä! Pöydän levey 1m, jolloin tuolille jää 80 cm tilaa, eli pöydästä ei todellakaan lähdetä pois, eikä sinne tarjoilla mitään! Kannattaa katsoa nämä mitat ihan rt-kortistosta. Saatte sitten talon myytyäkin, kun toteatte sen epäkelvoksi joka tapauksessa. Tämä on just tätä, kun luullaan, että kuka vaan voi talon suunnitella. Miksi ette käytä ammattilaista?
Meillä on ruokailutila juurikin tuon 2,6 metriä leveä, eikä se todellakaan ole liian pieni leveys. Tuossa nyt riemastui joku wannabe-arkkitehti, joka ei kykene edes hahmottamaan kokonaisuutta ja jolla ei ole mitään käsitystä realismista. Jos kommentoija on oikea arkkitehti, niin juuri noiden turhuuksien vuoksi me tavallset ihmiset emme käytä ammattisuunnittelijaa vaan suunnittelemme itse sen käytännöllisemmän ja budjettiin sopivan talon.
Eli ap:n talossa kun vertaa ruokailutilan kokoa muiden tilojen kokoon, niin ei ole mitään järkeä alkaa kasvattamaan ruokailutilaa yhtään ylellisemmän kokoiseksi ja ottaa sitä tilaa pois keittiöstä. Kun muutkaan huoneet eivät ole sen suurempia kuin mitä välttämättä tarvii, niin miksi ruokailutilasta pitäisi tehdä suurempi kuin mitä on tarpeen. Ap sanoi, ettei halua alkaa ulkoseiniä enää kasvattamaan, joten sillä ehdolla tässä mennään. Kaikilla kun ei raha kasva puissa.
Ruokailutilan leveyden tulisi olla n. 3,5 m niin mahtuu kulkemaan tuolilla istuvan takaa. (50cm kulkutila, 80cm istumatila, 100cm pöytä, 80cm istumatila, 50cm kulkutila).
Tässä jotain pohjia joista saat vinkkejä:
http://www.alvsbytalo.fi/talomallisto/1½-kerroksiset-talot-Etelatar-2-7…
tai vaikka lapset ei mahdu olohuoneeseen? Kunhan ruokailutilassa on tuolien takana tilaa tanssia vaikka salsaa!
No, ap osannee itse päättää mihin haluaa väljyyttä minkäkin verran. Oikeesti ruokapöydän leveys on harvoin oikeasti metriä, tavallisemmat pöydät ovat 80 - 90 senttiä leveitä. Ja tuolien takana voi vallan hyvin kulkea sivuttainkin, jolloin taas säästää himpun tilaa. Penkit vievät vähemmän tilaa kuin yksittäiset tuolit.
Mutta jos haluaa täydellisen pääsyn ruokailutilaan ja kulkee sitten mieluummin sivuttain vaikka olkkarissa, niin mikäs siinä sitten. Senhän saa jokainen ihan itse valita. Katsohan, kun ohjeet ovat ohjeita optimaaliseen tilanteeseen, jossa ei ole rajoitteita tilan, rahan tai muun tylsän maallisen suhteen.
Ruokailutilan leveyden tulisi olla n. 3,5 m niin mahtuu kulkemaan tuolilla istuvan takaa. (50cm kulkutila, 80cm istumatila, 100cm pöytä, 80cm istumatila, 50cm kulkutila).
Itse pidän isosta aulatilasta. Meillä on iso aula ja sitä käytetään monin tavoin; pojat pelaavat sählyä, rakennellaan autoratoja, pidetään projektorilla elokuvailtoja jne. Myös juhlien aikaan on todella kiva ottaa vieraat vastaan tilavassa aulassa.
Minä muuttaisin keittiön suuntaa. Itse en pidä, että aulasta näkyy suoraan tiskipöydälle. Tarkoitan siis, että tekisin seinäpätkän vessan kulmasta kohti terassin ovea. Nyt keskellä lattiaa oleva seinä pois kokonaan. Tämä uusi seinä siis olisi samassa linjassa kuin em. seinänä pätkä, mutta päättyisi suurin piirtein samaan kohtaan kuin nyt kuvassa oleva alkaa. Näin keittiön U kääntyisi 90 astetta vastapäivään. Keittiön kaappeja tulisi sitten tätä seinää vasten, saunan sekä ikkunaseinää vasten. Ruokapöytä ei näin jäisi kahden "seinän" väliin, vaan saisi kovasti kaivattua lisätilaa. Mielestäni nyt varattu tila on liian kapea.
Komppaan jotain kirjoittajaa, joka esitti, että kohdinhoitohuone olisi hyvä olla yläkerrassa. Kylpyhuoneessa voi olla WC-pytty, mutta mielestäni se tulisi olla omassa kopissaan. Kylppärin ovea voisi siirtää vähän vasemmalle, näin jäisi omalle kopille tilaa. Ovi saunaan on väärän kätinen. Yleensä mennään ensin suihkuun, sitten saunaan ja taas suihkuun. Harvemmin mennään suoraan saunaan.
Kaikenkaikkiaan pohja näyttä kivalta. Intoa rakentamiseen. Ja vielä yksi vinkki: Jos miehesi rakentaa taloa pääasiassa itse, älä koskaan kysy millon muutetaan. Kyllä sen sitten jokainen alkaa nähdä, kun muutto on lähellä. Älä suotta luo paineita. Rakentaminen loppuu aikanaan!
piirsin nopeasti erään ehdotuksen,huom. ei mittakaavassa, vaan lisäideana teille
pohja, jonka piirsin teille.
tuossa ehdotelmassa on kodinhoitohuone heivattu yläkertaan.
ja tuon keittiön ideana on se, että keittiö on avoin, eli se seinä on matala, jossa on liesi. Eli kokkaaja kokkaa liedellä ruokapöytään päin ja seinä siinä on yhtä matala kuin liesikin. Eli voi jutella ruokapöydässä olijoille ja kokata samalla.
http://aijaa.com/v.php?i=008237531450.jpg
sen mieluummin vaikka sellaisenaan kuin lähtisin erottelemaan ruokatilaa ja keittiötä näin kauas olohuoneesta kuin uusimmissa piirroksissa. Ei kai ne ruokavieraat ruokapöydässä odota koko ruuan valmistumisen aikaa, joten se seurustelumahdollisuus on tuossa tarpeeton. Perhe ja lapset odottaa vielä vähemmän. Seurustelu ruuan valmistamisen aikana onnistuu vain, jos keittiöstä on jonkinlainen yhteys olohuoneeseen
sen mieluummin vaikka sellaisenaan kuin lähtisin erottelemaan ruokatilaa ja keittiötä näin kauas olohuoneesta kuin uusimmissa piirroksissa. Ei kai ne ruokavieraat ruokapöydässä odota koko ruuan valmistumisen aikaa, joten se seurustelumahdollisuus on tuossa tarpeeton. Perhe ja lapset odottaa vielä vähemmän. Seurustelu ruuan valmistamisen aikana onnistuu vain, jos keittiöstä on jonkinlainen yhteys olohuoneeseen
Eihän sitä kotia suunnitella vieraita varten, vaan oman perheen lähtökohdista käsin.
Itse tykkään, että keittiö on erillään olohuoneesta. Olen ikäni ollut näissä keittiö ja olohuone yhtä samaa tilaa, ja alkaa kyllästyttää.
Yksi vaihtoehto tuohon alkuperäiseen pohjaan on tehdä vain seinän poisto keittiön ja ruokailutilan välistä ja laittaa se liesi siihen, että kokkaa naama ruokapöytään päin. Samalla keittiö avartuu.
noissa uusissa piirustuksissa oli saada lisää tilaa olohuoneeseen, joka oli monen mielestä liian pieni!
että mitä iloa on siitä, että saa kokata kasvot ruokapöytään päin. Meillä ei kokkausaikaan ole ketään ruokapöydässä. Ja kun ollaan ruokapöydässä, niin kukaan ei siinä vaiheessa enää kokkaile.
No toki joitain harvoja ruokia on, joita syödään samalla kuin valmistetaan, mutta meillä ne ruuat ovat harvinaisia. Jos ap:llä on paljon käyttöä tuolle toiminnolle, niin mikäpä siinä. Mutta muuten tuntuu aika tympeältä ajatukselta kokkailla aina katsellen tyhjää ruokapöytää. Itse katselen kokkaillessa ikkunasta ulos.
Itse jättäisin saunan pesuhuoneesta pytyn pois. Onko yläkerran kylppärissä amme? Itse rakastan kylpemistä ja yrittäisin sellaisen jonnekin ujuttaa :)
Makkarin säilytystilat? Vai onko vaatesäilytys muualla? Voisko esim. khh:n puolelta "siirtää" 2 kaapin verran tilaa makkarin puolelle? On meinaan ärsyttävää jos vaatteet yms. joutuu ripottelemaan sinne tänne :/
Aulassa paljon hukkatilaa, mutta en oikein osaa parannellakaan. Ehkä jos portaat kääntäisi alkamaan eteisen oven vierestä, niin siihen mistä ne nyt lähtevät saisi esim. kaapin tai lipaston.