Mihin ihmeeseen aikuinen ihminen voi "hävittää" hirvittäviä määriä rahaa?
Kyse on äidistäni, ikää 50v. Hän saa palkkaa n. 5000€/kk. Silti on aina laskut maksamatta ja rahat lopussa. Olen yrittänyt kysyä, mihin raha oikein häviää, mutta en ole saanut vastausta... Ulosottoon ei mene (100% varma tieto), ei ole alkoholistikaan...olen miettinyt ja miettinyt, sillä olen huolissani äidistäni...
Onko ideoita, mihin rahat voisi mennä?
Kommentit (24)
Vie juttu poliisille jos tää ei oo provo.
Lain mukaan esim dementikolta tai humalaiselta saatu raha tai sopimus pilkkahintaa myytävästä tavarasta ei päde.Tai että puuhailet jotain alaikäisten kanssa.
hän ei taida edes osata pelata pelikoneilla :D Mutta toki voisi olla yksi vaihtoehto.
Tuota kiristystä olen myös miettinyt...mutta en tiedä, miten siitä äidiltäni kysyisin. Äiti on siis 50v., ei mikään dementikko, ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen.
ap
Esim. pyytää minua lainaamaan pikkusiskolleni ja maksaa sitten minulle takaisin.
Ja ei siis mistään muistamisesta ole kiinni, laskuja on kaapissa ihan avaamattominakin hirvittänä kasa ja jos niistä olen jotain sanonut, niin sanoo jotain tyyliin "joo ne on jotain muistutuksia, oon kyllä osan niistä maksannuki ja maksan ku ehin" tms.
Ja äitini siis ihan tajuissaan, ei mikään dementikko!
ap
Jospa äitisi on jossain vaiheessa sössinyt asioitaan ja nyt sitten elää kädestä suuhun, makselee jotain pikalainoja yms.?
Kyse on äidistäni, ikää 50v. Hän saa palkkaa n. 5000€/kk. Silti on aina laskut maksamatta ja rahat lopussa. Olen yrittänyt kysyä, mihin raha oikein häviää, mutta en ole saanut vastausta... Ulosottoon ei mene (100% varma tieto), ei ole alkoholistikaan...olen miettinyt ja miettinyt, sillä olen huolissani äidistäni...
Onko ideoita, mihin rahat voisi mennä?
löyty kylläkin vasta kuoleman jälkeen tieto et sillä oli todella moneen hyväntekeväisyysjärjestöön suoraveloitus.Sit usea eri "uskonnollinen" ryhmä suoraveloitti ja oli saanut/ottanut suuriakin kertasummia hänen tililtään yms.Voisiko äidilläsi olla joku muu sukulainen tai miesystävä jota hän rahoittaa yli omien varojen?
ekana mieleen kiristys, mutta se johtuu siitä, että mun yks sukulainen kiristi vanhaa pappaani.
Koska kerran olet joutunut lainaamaan rahaa ja kyseessä on näin läheinen sukulainen, voisit pyytää häneltä tiliotteet katsottaviksi ja pyytää häntä säilyttämään kauppakuitit.
Ainakaan nettona ei ole erityisen vaikeaa ymmärtää, etteikö tuota saisi menemään melko helpostikin, jos on tottunut ns. leveään elämään.
Esim. näin:
- Reilun kokoinen asunto, paljon sähkönkulustusta vastike yms. 500 e/kk. (Jos rahoitusvastiketta, niin voi , saada käytettyä asumiseen vaikka 1000e kuussa, vaikka olisi ns. velaton asunto.)
- Ulkona syömistä 2 krt/pv tai take awayta tms. 900 e/kk
- 3 ulkomaanmatkaa / vuosi, 2000 e kaikkineen, 170e/kk
- Muu ruoka, paljon valmisruokaa ja kalliita ruoka-aineita: 300 euroa/kk
- Kunnon auto, sen hankinta- ja käyttökulut, keskimäärin helposti 600 e/kk.
- Vaatteisiin 200 e/kk
- Kampaaja & kosmetologi kerran kuussa, hieroja kerran viikossa, 300 e/kk
- Joku isompi uusi huonekalu/tv/tietokone/asunnon korjaus kerran vuodessa 1200 euroa, 100 e/kk
Meni jo 3000 euroa/kk, eikä vielä edes korjattu asuntoa, käyty kuntosalilla, teatterissa, konserteissa, maksettu vakuutuksia, ostettu kirjoja jne.
Kuulostaa melkoiselta tuhlaukselta, mutta jos on tottunut tuohon peruselintasonaan, se voi herkästi kadota ihan "tavalliselta" tuntuvaan elämään.
ettei minua tunnisteta...mutta siis se on 100% varma.
Miesystävä äidillä on, mutta hän on itsekin todella hyvä tuloinen ja tarjoaa usein esim. ruoat tms., jos olemme yhdessä syömässä. Mutta eihän sitä silti tiedä...ketään sukulaistakaan en keksi, kaikki ovat ökyrikkaita...
ap
se ilmineeraa kai äidin rahan puutetta? Äitisi vaikuttaa vain välinpitämättömältä ja ei viitsi muistaa laskuja, ei kehtaa vaan hoitaa niitä...
tsekkaamassa äitisi tietoja, voi, voi, voi...
ettei minua tunnisteta...mutta siis se on 100% varma.
Miesystävä äidillä on, mutta hän on itsekin todella hyvä tuloinen ja tarjoaa usein esim. ruoat tms., jos olemme yhdessä syömässä. Mutta eihän sitä silti tiedä...ketään sukulaistakaan en keksi, kaikki ovat ökyrikkaita...
ap
Dementia voi joskus alkaa nuorenakin, mutta ekana tuli mieleen masennus noista avaamattomista laskuista. Että ei vaan saa asioikseen, aloitekyvyn puutetta tms. Tai jos on esim. siirtynyt nettipankkiin, niin kokee sen jotenkin ylipääsemättömän hankalaksi ja lykkää maksuja.
Ongelmapelaajia voivat olla myös henkilöt, joista ei koskaan uskoisi. Tai jos on ostanut vääriä osakkeita, osallistunut kannattamattomaan yritys- tms. toimintaan, jonka velkoja makselee ja nolottaa kertoa. Tullut yksinkertaisesti huijatuksi, sellaisen tunnustaminen läheisille on vaikeaa.
Oletko muuten varma, että tilillä oikeasti ei ole rahaa vai "ei ole rahaa"?
elämäntavat, kuten aiemmin ehdotin? Varsinkin jos on todella hyvätuloinen miesystävä, siinä saattaa lähteä helposti omakin kulutus käsistä.
Huomasin itse opiskeluaikana, että jo ruokakaupassa meni työssäkäyvän poikaystäväni kanssa paljon enemmän rahaa kuin yksin käydessäni. Saati sitten, kun ostettiin illanistujaisiin ruokaa varakkaan kaverini kanssa tai kävi tämän kanssa ulkona syömässä.
Ihan peruselämään voi mennä yllättävästi rahaa, jos sitä päästää käsistään joka suuntaan ja käy juuri paljon syömässä, teatterissa, harrastuksissa, matkailemassa jne.
Jos on vielä tapana tarjota muille, on todennäköisesti tapana myös ostaa lahjoja yms. joihin saa herkästi hukattua vielä satasen parikin kuussa lisää.
t. 11
äitisi on vain tuhlailevaista sorttia - miten oli lapsuudessasi? Mietin omaa äitiäni, joka on sellainen, että saisi hyvin kulumaan tuonkin summan kuukaudessa (jos oletetaan että äitisikin maksaa asumisesta pk-seudun tapaan) esim. uuteen talvitakkiin, ulkomailta tilattuihin verhoihin, uusiin saappaisiin, hammaslääkäriin, pariin ravintolailtaan, kampaajaan ja kylpyläreissuun.
Asioita on niin eri hintaisia. Jos ostaa kovin kallista niin kyllähän siinä rahaa palaa. Mutta jos äitisi on aina (luonnostaan, ei siis esim miehen painostamana) ollut säästäväinen, en oikein keksi mihin yhtäkkiä olisi alkanut käyttämään rahaa normaalia enemmän. Ellei sitten ole tehnyt jotain isompaa "hölmöä" ostosta esim visalla tai muulla kalliimmalla lyhytaikaisella luotolla jossa on suuri maksuerä eikä siksi rahat meinaa nyt riittää.
Sua vaan pelottaa että perintö katoaa.
Go mamman äiti go, tuhlaa kaikki rahat niin eivät jää ahneen palsta mamulin käyttöön!
Go mamman äiti go, tuhlaa kaikki rahat niin eivät jää ahneen palsta mamulin käyttöön!
vanha palstailija kun olen.... :=)
kuten hedelmäpelit ja pokeri... kuulostaa ihan siltä!