Selittäkääs mulle tämä! Mitä järkeä oikeasti opiskella LTO:ksi?
Heh,
tämä tuli tuosta sairaanhoitajakeskustelusta mieleen ja mitä olen pitkään miettinyt.
Mitä järkeä on opiskella yliopistossa LTO:ksi?
Ja sitten taustaa. Kuvitellaan, että yläasteella on kaksi tyttöä, Minna 15 v ja Sari 15 ov. Molemmat nyt tykkää oikeastaan lapsista ja haluaisivat tehdä työkseen jotain siihen liittyvää.
Minna alkaakin sitten päästyään lähihoitajakoulutukseen opiskella lähihoitajaksi ja erikoistua lapsiin. Kolmen vuoden jälkeen pääsee päiväkotiin töihin, ja saa palkaksi sen vajaa 2000 euroa. Hän on tyytyväinen valintaansa, ja saa tehdä koulutustaan vastaavaa työtä.
Sari on aina ollut hyvä koulussa, joten hän jatkaa yläasteelta lukioon ja pärjääkin hyvin monissa aineissa, yliopistossa kiinnostaisi monikin ala, mutta mielessä kummittelee vielä eniten lapsuuden haave. Siispä kolmen lukiovuoden jälkeen lastentarhanopettajaksi opiskelemaan.
Yhden välivuoden jälkeen Sari pääsee yliopistoon ja valmistuu reilussa kolmessa vuodessa. Opinnot ovat todella mielenkiintoisia ja hän tuskin odottaa, että pääsee ottamaan pedagogista vastuuta omassa ryhmässään.
Valmistumisen jälkeen Sarikin saa töitä, ja yllättäen pääsee samaan tiimiin entisen luokkatoverinsa Minnan kanssa, joka onkin ehtinyt jo useamman vuoden tehdä töitä samassa pienten ryhmässä.
Minnalla on tietenkin ryhmän kasvatusvastuu ja vastuu varhaiskasvatuksen tuottamisesta, mutta välillä tuntuu, että onko tässä mitään järkeä. Päiväkotiin kuuluu tiimityö, ja se tarkoittaa, että omaa koulutustaan ja osaamistaan ei saa erityisesti korostaa ja osoittaa, vaan kaikki ollaan tiimissä samanarvoisia.
Ryhmässä on omahoitajuus, ja kaikki tekevät "omien lastensa" vasusuunnitelmat yms. suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä musiikkihetkiä ja muuta.
Näin ulkopuolisen silmin vaikuttaa, ettei tuossa ole mitään järkeä, mutta ehkäpä joku osaa valaista tätä asiaa mulle paremmin.
Itse olen eri alalla, ja todellakin meillä tekee maisteritason suorittaneet eri juttuja kuin ammatillisen koulutuksen hankkineet. AMK-tason opinnoillekin on oma paikkansa ja silti ollaan tiimissä, mutta työt on selkeästi jaettu kunkin osaamisen mukaan.
Kommentit (39)
Korkeampi koulutus antaa syvällisemmän teoreettisen taustan ja ymmärryksen kokonaisuudesta. Opiskelu on kivaa, jos siinä on hyvä.
Ymmärrän tämän pointin oikein hyvin. Arvostan suuresti lto:n koulutusta. Kuitenkin minuakin on ihmetyttänyt, kuten ap:ta, se että käytäntö usein näyttää siltä kuin työ olisi sama.
Esimerkiksi omassa työssäni tiimityö tarkoittaa sitä, että jokainen tuo oman panoksensa johonkin projektiin, mutta työtehtävät ovat täysin erilaiset. Arvostamme toistemme osaamisalueita.
Esimerkiksi meidän lapsiemme päiväkodissa omahoitaja hoitaa vasukeskustelut. Itse olisin ehkä toivonut keskustelua lto:n kanssa, vaikka toisaalta onkin hyvä, että omahoitaja tietää 'omien' lasten asiat. Ehkä joitakin kasvatuksellisia asioita olisin halunnut pohtia yhdessä nimenomaan lto:n kanssa.
Ilmeisesti lto kuitenkin on viime kädessä vastuussa siitä, että ryhmässä on asianmukaiset hoitokäytännöt.
Tuntuu, että joku hakee "oikeutusta" omalle viitsimättömyydelleen opiskella, tai sitten halutaan aliarvioida niitä, ketkä ovat oikeasti panostaneet opiskeluun, ja todellakin tietävät enemmän monista asioista. Itse en ole korkeasti koulutettu, mutta arvostan niitä ihmisiä, jotka ovat, ja varsinkin, jos ovat jaksaneet opiskella niin hyvin, että valmistuvat hyvillä arvosanoilla. On upeaa kerrassaan, että jollakulla on niin syvä intohimo johonkin ammattiin.
esiin, keskustella niistä. Kyllä lto:lle pitäisi palkkaa maksaa enemmän kuin tällä hetkellä maksetaan ja työnkuvan tulisi olla erilainen kuin lh:lla. Vastuullisempi.
Arvostan koulutusta ja minusta sen tulisi näkyä palkassa ja työtehtävissäkin.
Tuntuu, että joku hakee "oikeutusta" omalle viitsimättömyydelleen opiskella, tai sitten halutaan aliarvioida niitä, ketkä ovat oikeasti panostaneet opiskeluun, ja todellakin tietävät enemmän monista asioista. Itse en ole korkeasti koulutettu, mutta arvostan niitä ihmisiä, jotka ovat, ja varsinkin, jos ovat jaksaneet opiskella niin hyvin, että valmistuvat hyvillä arvosanoilla. On upeaa kerrassaan, että jollakulla on niin syvä intohimo johonkin ammattiin.
Jos AP:hen viittaat tällä, niin metsään menee. Mulla on maisteritutkinto toiselta alalta, mutta itse asiassa salaisesti pohdinnassa myös "hullu" ratkaisu ja kouluttautuminen LTO:ksi.
Itse liike-elämän puolelta tulevana tosin vähän kummastelen tätä systeemiä ja pahoin pelkään, etten välttämättä sen takia soveltuisikaan alalle. Mun mielestä myös työtehtäviä kuuluisi ja pitäis jakaa osaamisen mukaan ja todellakin pitäisi kiinni tehtävistä, jotka kuuluvat omalle osaamisalueelleni. Siksi pelkään, että kandikoulutus menisikin tietyllä lailla "hukkaan".
Palkkaero on myös ihan naurettava ja sen takia mietityttääkin, halutaanko edes kunta-alalla tukea tällaista varhaiskasvatuksen osaamista? Vai riittäisikö lh:n ammattitaito kaikkiin pk:n hommiin?
ei tarvi olla maisteritason koulutus.Enemmän merkitsee luonne sopiiko lasten kanssa työskentelyyn.
Kyllä minä töissä mietin usein pöytiä pyyhkiessäni ja lattiaa mopatessani kannattiko opiskella lastentarhanopeksi.
Olen tästä monesti töissä puhunut, aihe tietenkin sikäli vaikea että suurin osa ihanista työkavereista lähihoitajia, eli en halua heitä mollata. Kyse ei ole siitä vaan koulutuksen erilaisuudesta. Toivoisin tämän otettavan enemmän huomioon myös työnkuvassa.
En yhtään ihmettele, että ltot hakeutuvat muihin töihin tai lisäkouluttautuvat vaikka luokanopeiksi. Eihän tämä työ ole sitä mihin on koulutuksen saanut.
ei tarvi olla maisteritason koulutus.Enemmän merkitsee luonne sopiiko lasten kanssa työskentelyyn.
vaan kasvatustieteen kandidaatin tutkinto on kyseessä. Itse arvostan kovasti ko ammattikuntaa ja ihmettelen kovasti heidän käsittämättömän huonoa palkkaustaan. Meidän lasten pkssa on jonkinlainen omahoitajuus käytössä ja molempien lasteni vasukeskustelut on hoitanut lähihoitaja. Toinen kokenut ammattilainen mutta toinen taas nuori vastavalmistunut lh,vaikka onkin mukava ihminen olisin kaivannut jonkinlaista kasvatuksellista näkemystä häneltä. Toivoisinkin että lto olisi keskustelussa mukana koska hänellä on varhaiskasvatuksen koulutus, lähihoitajalla ei ole.
vaan kasvatustieteen kandidaatin tutkinto on kyseessä. Itse arvostan kovasti ko ammattikuntaa ja ihmettelen kovasti heidän käsittämättömän huonoa palkkaustaan. Meidän lasten pkssa on jonkinlainen omahoitajuus käytössä ja molempien lasteni vasukeskustelut on hoitanut lähihoitaja. Toinen kokenut ammattilainen mutta toinen taas nuori vastavalmistunut lh,vaikka onkin mukava ihminen olisin kaivannut jonkinlaista kasvatuksellista näkemystä häneltä. Toivoisinkin että lto olisi keskustelussa mukana koska hänellä on varhaiskasvatuksen koulutus, lähihoitajalla ei ole.
ja odottaa lisää keskustelua. OAJ on yleensä tosi ärhäkkä (kaikessa), ihme, ettei tähän ja lto:n palkkaukseen ole puututtu sen enempää. Liekö syynä se, että on niin naisvaltainen ammattikunta? Sehän on tosi hyvä, että itse ammattailaisena arvostaa koulutustaan. Sehän on oikeasti tärkeintä, ja että saa siitä voimaa ja intoa päiväkodin rutiineihin. Tässäkin lto/lh työn erossa lienee eroja päiväkodeittain? Mun yksi tuttu lto tässä kerran päivitteli sitä, ettei hän "saa" edes ryhmän tiedotteita yksin kirjoittaa, vaan on pakko tehdä sekin yhdessä ja viilata sanamuotoja kolmestaan. Toki hän ottaisi muiden ideat mukaan, mutta ei kuulosta kovin järkevältä, että kolme ihmistä kirjoittaa yhtä ja samaa tiedotetta vanhemmille!
Lastentarhanopettajat ovat jääneet siellä aivan paitsioon. Sen huomaa esim. tästä toukokuun kertaerästäkin, joka nyt neuvoteltiin. Eipä OAJ sitä korkeampaa erää vaatinut lto:ille.
Kyllä minä töissä mietin usein pöytiä pyyhkiessäni ja lattiaa mopatessani kannattiko opiskella lastentarhanopeksi.
Olen tästä monesti töissä puhunut, aihe tietenkin sikäli vaikea että suurin osa ihanista työkavereista lähihoitajia, eli en halua heitä mollata. Kyse ei ole siitä vaan koulutuksen erilaisuudesta. Toivoisin tämän otettavan enemmän huomioon myös työnkuvassa.
Miksiköhän opettajien päivittäiseen työkuvaan ei kuulu lattioiden siivous yms.? Toki nyt joskus voi ylläpitohommia tehdä, mutta ei sen kuuluisi olla päivittäistä ja niin, että se aika on poissa tärkeämmältä.
Päiväkotiapulaisia tarvittaisiin kyllä takaisin.
lastentarhanopeillakin on nykyään maisterin koulutus. Ennen oli tuo kand.
jota taas lto:lla ei ole. Täydentävät hyvin toisiaan päiväkodissa.
lastentarhanopeillakin on nykyään maisterin koulutus. Ennen oli tuo kand.
Perustutkinto lastentarhanopettajalle on kandi, mutta monessa yliopistossa kaikki saavat oikeuden opiskella suoraan maisteriksi ja suurin osa niin myös tekee. Helsingin yliopistossa taas noin esimerkkinä perustutkinto on kandi, jonka jälkeen pitää hakea maisterin opinto-oikeutta.
Tuohon työnkuvan eroon sanoisin, että sen luo myös pitkälti työyhteisö itse. En näe ongelmana pöytien pyyhintää, mutta tosiaan tiimin kanssa haluaisin itse tulevaisuudessa sopia työnkuvan selkeästi. Olen nyt siis itse äitiyslomalla ja en palaa samaan päiväkotiin jossa olen ollut aiemmin. Uudessa päiväkodissa haluaisin selkeämmän eron työnkuviin.
On kuitenkin vaikea mennä uutena tiimiin ja alkaa ohjailla miten toimitaan. Varsinkin, kun on itse suhteellisen nuori työelämässä ja tiimissä voi olla kymmeniä vuosia päiväkotityötä tehneitä. Siinä helposti tulee hankalia tilanteita, kun uusi lto yrittää etsiä paikkaansa jo valmiissa tiimissä. Haluaisin kuitenkin itse ottaa entistä suuremman lohkon toiminnan suunnittelussa ja ohjaamisessa, sitä kohti aion myös toimia.
en muista monesko olin, mutta kirjoitin tuonne alkuun jo silti.
tiimityömallissa on kyllä oikein virallistettu naisvaltaisten yhteisöjen huonoin puoli = kukaan ei saa millään tavalla nousta ylitse muiden vaan kaikkien pitää kyvyistään ja osaamisestaan riippumatta nyhertää aivan samoja työtehtäviä ja minkäänlainen johtajuus ja jopa työnjako on tabu, jota ei osata käsitellä.
On kuitenkin vaikea mennä uutena tiimiin ja alkaa ohjailla miten toimitaan. Varsinkin, kun on itse suhteellisen nuori työelämässä ja tiimissä voi olla kymmeniä vuosia päiväkotityötä tehneitä. Siinä helposti tulee hankalia tilanteita, kun uusi lto yrittää etsiä paikkaansa jo valmiissa tiimissä. Haluaisin kuitenkin itse ottaa entistä suuremman lohkon toiminnan suunnittelussa ja ohjaamisessa, sitä kohti aion myös toimia.
Järjellä ajatellen näinhän tämän kuuluisi mennäkin ja tällaiseen tulisi päiväkodeissa kannustaa. Selkeät roolit jokaiselle, ja silloin pystyy itse kehittämään sitä omaa vastuutaan ja pääsee parhaiten hyödyntämään koulutustaan,
Kuka tietää, missä vaiheessa ja miten tämä tilanne on sitten mennyt nykyisenkaltaiseksi? Miksi LTO:n osaamista ja koulutusta ei tunnuta arvostettavan tarpeeksi?
mutta täysin eri mittakaavassa kuin lto:n koulutuksen saaneilla. Lähihoitajakoulutusta ei voi mitenkään verrata kasvatusttieteen kandidaatti/maisteritutkintoon. Tiedän asiasta jotain koska opetan lähihoitajia.
ja edellisen lainauksen piti siis koskea kommenttia jossa todettiin että lapsiin suuntautuneella lähihoitajallakin on kasvatuksellista näkökulmaa.
tiimityömallissa on kyllä oikein virallistettu naisvaltaisten yhteisöjen huonoin puoli = kukaan ei saa millään tavalla nousta ylitse muiden vaan kaikkien pitää kyvyistään ja osaamisestaan riippumatta nyhertää aivan samoja työtehtäviä ja minkäänlainen johtajuus ja jopa työnjako on tabu, jota ei osata käsitellä.
JUURI tältä se ulkopuolisesta (ja ystävien kertomana) vaikuttaa. Ja kun kaikki ovat kilttejä ja tunnollisia naisia, ei se LTO:kaan saa ottaa näitä rohkeasti esille. Tai jos ottaisi, niin selän takana marmatettaisiin.
Onko todella näin? Ja miten tämän saisi muutettua?
-muistaakseni 6.