Kun ihminen jättää tahallaan
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021613197974_uu.shtml
ottamatta tärkeän rokotuksen, on täysin epäeettistä antaa hänelle luovutettu elin.
Siirtoelimet kuuluvat vain niille, jotka muutoin pitävät itsestään huolta!
Kommentit (16)
Ainakin jos elimestä on pulaa monilla, pitäisi jonon ensimmäisinä olla ne, jotka ovat ainakin yrittäneet pitää itsestään huolta. Tottakai on hienoa että ko. potilas pelastui, toivottavasti vain hänen terveydellä leikkimisensä ei maksanut jonkun toisen elämää.
mites kun esmes minä sain taudin enen kun kerkesin itseäni rokottaa?
provohan tämä toki on.
Itsekin sen otin eka kerralla lähinnä siksi että lapseni oli keskolassa, enkä tahtonut häntä tartuttaa. Mieheni ei ottanut silloinkaan.
Jokaisella suomalaisella on oikeus hoitoon, oli hänen suhtautumisensa rokotteisiin mikä hyvänsä.
Jos haittavaikutukset on sitä luokkaa mitä sikainfluenssapiikilläkin, niin olisi yhteiskunnalta aika moraalitonta vaatia tuommoista.
http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009101910451625_si.shtml
http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1174499
http://nwohavaintoja.blogspot.com/2010/01/sikainfluenssarokote-pandemri…
Jos otettaisiin huomioon nekin joille ongelmia tuli just rokotuksen ottamisesta, niin milleköhän puolelle vaaka kallistuisi?
olla pakollista. Ihan oman järjenkin käyttö on sallittu.
Tiedän, että tämä on osalle ihmisiä mahdoton käsittää.
Terve järkikin sen sanoo: on täysin moraalitonta, että elinsiirtojonoissa odottavien ihmisten ohi menee joku, joka on omalla tietoisella valinnallaan [jättää tarjottu rokote ottamatta] halunnut ottaa vakavan sairastumisen riskin.
Tässä ei mitään provoamista tarvita. Itsekin ehdin sikainfluenssan sairastaa, silti otin vielä rokotuksen koska sillä tavalla suoja on vain vahvempi.
olla pakollista. Ihan oman järjenkin käyttö on sallittu. Tiedän, että tämä on osalle ihmisiä mahdoton käsittää. Terve järkikin sen sanoo: on täysin moraalitonta, että elinsiirtojonoissa odottavien ihmisten ohi menee joku, joka on omalla tietoisella valinnallaan [jättää tarjottu rokote ottamatta] halunnut ottaa vakavan sairastumisen riskin. Tässä ei mitään provoamista tarvita. Itsekin ehdin sikainfluenssan sairastaa, silti otin vielä rokotuksen koska sillä tavalla suoja on vain vahvempi.
Mites ne jotka on tahallaan mättänyt pullaa suuhun muidenkin edestä ja sitten terveys prakaa?
Poistetaanko nekin hoitojonoista. Samoin tupakoijat ja alkkikset. Tieten tahtoen pilaavat terveytensä ja silti niitä hoidetaan. Mitäs mieltä Ap?
jos lähdettäisiin tuolle tielle, ei elimiä luovutettaisi niille, jotka syövät myrkkysieniä(vahingossa),ovat saaneet sairautensa, koska ovat ylipainoisia jne.jne.
itse itsensä tieten tahoten lihottaneet - kaikille sama kohtelu.
Narkkareista nyt puhumattakaan.
Nämä epäterveelliset elämäntavat ovat _oma valinta_ - kukaan ei niihin pakota. Yhteiskunnan varojen laittaminen ihmisen tietoisen tyhmyyden aiheuttamien haittojen korjaamiseen on älyttömyyksien huipentuma. Kun oikeasti sairaitakin on...
ap
että lähes JOKAINEN meistä teki ratkaisunsa harkiten ja vaihtoehdot punniten. Suurin osa meistä pyrki sen tekemään omaa ja lastensa parasta ajatellen. Kukaan ei tieten tahtoen halunnut pahaa itselleen tai muille.
On myös niitä, jotka eivät miettineet asiaa sen kummemmin ja joko ottivat tai olivat ottamatta rokotteen. Arpapeliähän se oli loppujen lopuksi kuten nyt on nähty.
Surullista, että tälle ihmiselle kävi näin. Onneksi hän sai elinsiirron. Olisi myös voinut käydä toisin eli hän olisi voinut sairastua narkolepsiaan. Mitä sitten sanoisit? Entä jos olisikin käynyt niin, että rokotteesta olisi tullut jälkivaikutuksia, jotka edellyttävät elinsiirtoa rokotteen ottaneelle. Ajattelisitko samoin silloinkin?
narkkarit ja alkoholistit ovat sairaita, sinun maailmassasi mielenterveysongelmaiset vietäisiin saunan taakse, voisit itsekin päätyä sinne...
kaikki sairaudet ovat itseaiheutettuja! elämä on kuolemaan johtavaa!
palataan tähän viisasteluusi sitten jahka rakas ihminen tuohoaa jollakin tavalla elimen,ja kaipaisi tilalle uuden..
Uskooko joku noihin ihan oikeasti?
Tietysti rokottamaton ottaa riskin, mutta niin ottaa jokainen meistä. Joku tupakoi, toinen käyttää alkoholia, toinen harrastaa aktiivisesti urheilua, yksi on ylipainoinen, yksi ei liiku tarpeeksi ja yksi on rakentanut itselleen hometalon. Jokainen saattaa myötävaikuttaa johonkin vaivaan, ja kaikki hoidetaan.
Jokainen saattaa myötävaikuttaa johonkin vaivaan, ja kaikki hoidetaan.
Ja näin ei saisi ilman muuta olla. Arvokkaita resursseja tulisi kohdentaa heihin, jotka edes yrittävät parhaansa pitääkseen terveydestään huolen.
Joku puhui läheisistäni - luuletko minua tosiaan niin naiiviksi etten eläisi ajatuksiani todeksi omassa elämässäni?
Lähiomaiseni sairastui keuhkosyöpään mutta kieltäytyi syöpähoidoista sillä hän koki itse aiheuttaneensa sairautensa itselleen. Näin toki olikin ja kunnioitan häntä suuresti hänen suoraselkäisyydestään.
ap
Jokainen saattaa myötävaikuttaa johonkin vaivaan, ja kaikki hoidetaan.
Ja näin ei saisi ilman muuta olla. Arvokkaita resursseja tulisi kohdentaa heihin, jotka edes yrittävät parhaansa pitääkseen terveydestään huolen. Joku puhui läheisistäni - luuletko minua tosiaan niin naiiviksi etten eläisi ajatuksiani todeksi omassa elämässäni? Lähiomaiseni sairastui keuhkosyöpään mutta kieltäytyi syöpähoidoista sillä hän koki itse aiheuttaneensa sairautensa itselleen. Näin toki olikin ja kunnioitan häntä suuresti hänen suoraselkäisyydestään. ap
nää tuossa mitään suoraselkäisyyttä.
tuskin lapsiani lohduttaisi suoraselkäisyyteni jos kieltäytyisin hoidosta siksi,että olen sen itse aiheuttanut!
kamalan mustavalkoinen tuo sinun maailmasi! :O
jonka yli ajaa auto? Liukkaalla tiellä kävelijä? Synnyttäjä? Kaatunut urheilija? Vaarallisen työn tekijä? Autetaanko heitä, jos loukkaantuvat?
siksi nostan