Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin synttärit: mitä tarjolle, kun porukassa muslimeja ja keliaakikkoja?

Vierailija
16.02.2011 |

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja gluteenittomista jauhoista leivottu kakku.

Vierailija
2/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiahan et nyt muutenkaan teineille tarjoaisi.

Joten et pane nakkeja tarjolle...

Keliaakikolle sopivia valmisleivonnaisia löytyy hyvin kaupan pakastealtaasta, katso sieltä, niin ei parin keliaakikon takia tarvitse ihan koko tarjottavia säätää... toisaalta keliaakikon täytekakku on aika helppo väsätä ja se maistuu kaikille, joten:

4 munaa

2dl sokeria

2dl perunajauhoja

1tl leivinjauhetta

vatkaa munat ja sokeri oikein jymäkäksi vaahdoksi, perunajauhoilla tulee helposti muuten hiukan tiukka kakku.

lisää perunajauho-leivinjauhe seos siivilän läpi varovasti sekottaen

laita vuokaan ja paista 175 asteessa n. 30min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perunajauhoista

tulee ihan yhtä hyvä, kun vehnäjauhoista

Vierailija
4/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islamilaisilta on kielletty vain porsas ja verituotteet.

Olen tuo yllä kasvisruokaa suositellut, ja tiedän toki että islam kieltää nimenomaan porsaan - mutta tiedäthän, että monet muslimit syövät ainoastaan islamin sääntöjen mukaan rituaaliteurastettua (halal-)lihaa.

Kokkailen itse toisinaan kansainväliselle porukalle (joukossa niin muslimeja kuin suht. tarkasti kosher-sääntöjä noudattavia juutalaisiakin), ja kasvisruoka on yleisesti ottaen tosi kätevä vaihtoehto. Usein ihmiset eivät nimittäin edes rupea kyselemään ja omia ehtojaan esittelemään, etteivät antaisi hankalaa vaikutemaa, vaan ainoastaan jättävät ottamatta ruokaa, josta eivät ole ihan varmoja. Ja se on tästä emännästä aina sääli...

Minun kokemukseni mukaan ei ole myöskään mikään ongelma (päinvastoin, kohteliastakin) kysäistä etukäteen käytännön yksityiskohdat ja ehkä vinkkejäkin ruokarajoitteista (myös uskontoon perustuvista!) ja allergioista.

Vierailija
5/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni olemme pahasti allergisia ja ilahduin suuresti kun eräs ystävämme oli tehnyt illanistujaisiin ruokaisia salaatteja sillä periaatteella, että kaikki osaset olivat omissa kipoissaan ja kastikkeet vielä erikseen ja jokainen sai niistä koota oman salaattinsa. Näin kukin voi ottaa mitä haluaa/pystyy ja ei turhaan rajoiteta niiden syömisiä, jotka voivat syödä kaikkea.

Vierailija
6/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylöitä (gluteenittomille omansa), kasvis- ja jauhelihapihvejä (myös muita, kuten broileria tai kalaa), erilaisia muita täytteitä (sipuli, salaatti, tomaatti, ananas, pikkelssi...), majoneesia.

Ja kokeilepa tehdä kakku unelmatorttupohjasta, jossa siis vehnäjauhot korvattu perunajauholla ja seassa kaakaota! Tulee ihan extranamherkullista! :)

Mutta muista pitää gluteenittomat ruoat OIKEASTI TÄYSIN ERILLÄÄN (myös eri alustoilla leikata) tavallisista!

Vierailija
7/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä annetahan.

Vierailija
9/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Islamilaisilta on kielletty vain porsas ja verituotteet.

Olen tuo yllä kasvisruokaa suositellut, ja tiedän toki että islam kieltää nimenomaan porsaan - mutta tiedäthän, että monet muslimit syövät ainoastaan islamin sääntöjen mukaan rituaaliteurastettua (halal-)lihaa. Kokkailen itse toisinaan kansainväliselle porukalle (joukossa niin muslimeja kuin suht. tarkasti kosher-sääntöjä noudattavia juutalaisiakin), ja kasvisruoka on yleisesti ottaen tosi kätevä vaihtoehto. Usein ihmiset eivät nimittäin edes rupea kyselemään ja omia ehtojaan esittelemään, etteivät antaisi hankalaa vaikutemaa, vaan ainoastaan jättävät ottamatta ruokaa, josta eivät ole ihan varmoja. Ja se on tästä emännästä aina sääli... Minun kokemukseni mukaan ei ole myöskään mikään ongelma (päinvastoin, kohteliastakin) kysäistä etukäteen käytännön yksityiskohdat ja ehkä vinkkejäkin ruokarajoitteista (myös uskontoon perustuvista!) ja allergioista.

synttäreillä tingata lihapasteijan jauhelihan halas-puolta... tiedän oikein hyvin, että uskovat muslimit eivät syö kuin halal-teurastettua lihaa, mutta hei: nää Suomessa asuvat joutuvat koulussakin syömään tavalliseen tapaan teurastettua lihaa.

Ei siis tule olemaan mikään ongelma tuo.

-3-

Vierailija
10/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakun tilalle jätsiä? Mutta tuo edellä ehdotettu perunajauhopohjainen kakku on hyvä, hiukan mureneva vain.

Sipsejä, poppareita ja karkkia nyt luulisi ainakin kuuluvan teinin synttäreille. Kunhan vain ei ole sellaisia karkkeja joissa on vaikkapa keksinmuruja. Jos tarjotaan suolaista niin miten olisi itse tehty pitsa? Voi tehdä liha- tonnikala- tai kasvispitsaa, tai vaikka kaikkia. Ja ihan suosiolla sille keliaakikolle ostat oman pitsapohjan. Samoin jos muille tarjoillaan keksiä niin ostat hänelle omia keksejä. Ei kukaan pahastu siitä ettei voi syödä samaa kuin muut, jos kuitenkin on jotain syömistä.

Vierailija
11/11 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai päästä muslimeja KOTIISI????????

Satunpa kaupan päälle asumaan musliminaisen kanssa. Sen sijaan en päästä kotiini minkään uskontokunnan fanaatikkoja tai rasisteja, kuten vaikkapa itsetunto-ongelmaisia muslimi/mamu-fobian omaavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi