hoitovapaalla toisessa työpaikassa
onko kukaan tehnyt hoitovapaansa aikana töitä toisella työnantajalla? mulla vakituiseen työhön pitkä työmatka, ja sieltä olen nyt hoitovapaalla. saisin tehdä sijaisuuden tässä lähellä, vieläpä päivätöitä, joka helpottaisi töissä käyntiä huomattavasti. työnantaja on aiemmin jo antanut luvan tehdä keikkaa muualla, ja kun hain vakituista paikkaa lähempää, työnantaja antoi kuvan aloittaa työn jo irtisanomisajalla, koska minulle on jokatapauksessa sijainen hommattu vakituiseen työhöni (en tätä paikkaa kuitenkaan saanut). mitenhän siis tällainen pidempi aikainen sijaisuus, onko 'sallittua' tehdä hoitovapaan aikana? irtisanoutuminen vakituisesta työstä nykypäivänä olisi hullua sijaisuuden vuoksi.
miten muut ovat toimineet?
Kommentit (41)
mitä tekee hoitovapaalla. Ei se kuulu työnantajalle pätkääkään, eihän siltä ajalta makseta edes palkkaa. Jos haluat tehdä toista työtä niin ihan vapaasti.
Mietippä vähän olisiko asia ihan ok, että joku tuotekehitysinsinnööri Nokialta menisi hoitovapaansa nimissä töihin kilpailijalle vastaaviin tehtäviin?
Luvan tarvitsee omalta työnantatajalta, etenkin jos on kyse saman alan töistä.
tehä mitä haluaa? eihän työnantaja voi kietää kahta duunia? vai voiko?
Kukaan työnantaja ei voi kieltää sinua tekemästä kahta työtä.
Ehdottomasti keskustelisin asiasta ensin.
Ei mikään laki määrää kertomaan työnantajalle mitä tekee hoitovapaalla. Ei se kuulu työnantajalle pätkääkään, eihän siltä ajalta makseta edes palkkaa. Jos haluat tehdä toista työtä niin ihan vapaasti.
mitä tekee hoitovapaalla. Ei se kuulu työnantajalle pätkääkään, eihän siltä ajalta makseta edes palkkaa. Jos haluat tehdä toista työtä niin ihan vapaasti.
Mietippä vähän olisiko asia ihan ok, että joku tuotekehitysinsinnööri Nokialta menisi hoitovapaansa nimissä töihin kilpailijalle vastaaviin tehtäviin?
Luvan tarvitsee omalta työnantatajalta, etenkin jos on kyse saman alan töistä.
Jopa nokialaisilla on vapaus työskennellä kakkosverokortillaan ihan missä haluavat.
vaikka lapset tarhassa ja tein keikkaduunia vuokrafirmalle ja nostin ei-keikkapäivilta työmarkkinatukee tms.. :) Tämä siksi et duunissa oli luvattu et voin mennä elokuussa töihin ja olin sitten hakenut hoitovapaallani ajoissa noita tarhapaikkoja ja sainkin ne elokuulle tosta kotini vierestä. Noh elokuu sitten vihdoin alkoi koittamaan ja soitin töihin et mites mun vuorot niin yhtäkkiä siellä sanottiin etä et voi tulla töihin ja et hoitovapaasopimusta ei voida purkaa kun ehkä jos joku tyyliin kuolee.... sit vein pennnut kunnalliseen ja aloin miettii et mitäs nyt :) juttelin luottamusmiehelle ja juttu meni myös parille muulle taholle duunissa ja lopulta sain mennä duuniin lokakuun alussa pari viikkoa ennen virallista hoitovapaasopimuksen alkua... mulla oli siis uus raskaus ja oli lähes pakko saada alottaa duunit ennen virallisen paluupäivän sovittuu aikaa, koska en ois ehtinyt olla edes 1 täyttä kuukautta töissä,koska jäisin heti äippällomalle ja jäisin minimiäippärahalle... mut sit ehin olla just ehkä 5 vko töissä :)
Jopa nokialaisilla on vapaus työskennellä kakkosverokortillaan ihan missä haluavat.
Verotusasiat ja työsuhdeasiat eivät liity toisiinsa tässä(kään) asiassa. On aivan täysin mahdollista, että pykälä toisen työnantajan palveluksessa tehtävään työhön on merkitty joko työehtosopimukseen, paikalliseen sopimukseen tai työsopimukseen.
Kannattaisi olla hiljaa asioista, joista et selvästikään mitään tiedä etkä ymmärrä...
Mietippä vähän olisiko asia ihan ok, että joku tuotekehitysinsinnööri Nokialta menisi hoitovapaansa nimissä töihin kilpailijalle vastaaviin tehtäviin? Luvan tarvitsee omalta työnantatajalta, etenkin jos on kyse saman alan töistä.
Eli alunperin oli tarkoituskin mennä töihin kun äitiysloma loppuu. Oma vakipaikkani myös kaukana. Sain sijaisuuden ja soitin esimiehelle ja kysyin että miten nyt irtisanoudunko joka sitten soitti parin päivän päästä että perusturvajohtaja oli päättänyt että minulle myönnetään hoitovapaata ja saan tehdä sen aikana mitä ikinä lystään.
Eli Kelaan en ole ollut missään vaiheessa asiasta yhteydessä ja lapset on kunnallisessa päivähoidossa. Minä teen sijaisuutta toiselle työnantajalle ja vakityönantaja maksaa taas minulle palkaa ensi viikon alusta lähtien, koska jään äitiyslomalle :)
Vakityönanjani on ollut vielä niin reilu että on myöntänyt hoitovapaata aina lisää pätkissä kun sijaisuuteni on jatkunut. TES:hän ei velvoita kun kahteen erilliseen pätkään. Lisäksi ilmoittivat että minun ei kannata irtisanoutua ennenkuin saan vakitöitä muualta :)
tuo ap:n uusi duunipaikka, vaan siitä tulee päätulo...
Ainakin mun työsopimuksessa on kohta, jossa "kielletään" sivutyöt (lupa siis pitää pyytää, mutta suullisesti on annettu ymmärtää, ettei lupaa ole kovin helppo saada).
eikös kakkosverokortilla voi tehä mitä haluaa? eihän työnantaja voi kietää kahta duunia? vai voiko?
mutta alkuperäinen työsopimus on syytä lukea tarkkaan. Nimittäin erittäin monissa työsopimuksissa on ns "kilpaileva työ" kielletty. Jos siis ope menee opeksi toiseen kouluun, siivooja siivoojaksi toiseen paikkaan jne. Ope sitten saakin mennä siivoojaksi ja päinvastoin.
Vaikka kilapileva työ olisi kielletty niin silti työnantajan luvalla se voi olla ihan mahdollista. Esim itse olen toimittaja ja tein hoitovapaalla ammattikirjallisuutta mutta työnanatjan suostumuksella.
mutta alkuperäinen työsopimus on syytä lukea tarkkaan. Nimittäin erittäin monissa työsopimuksissa on ns "kilpaileva työ" kielletty. Jos siis ope menee opeksi toiseen kouluun, siivooja siivoojaksi toiseen paikkaan jne. Ope sitten saakin mennä siivoojaksi ja päinvastoin.
Vaikka kilapileva työ olisi kielletty niin silti työnantajan luvalla se voi olla ihan mahdollista. Esim itse olen toimittaja ja tein hoitovapaalla ammattikirjallisuutta mutta työnanatjan suostumuksella.
kiitos 28, tuota juuri tarkoitin! eli taidanpa ottaa asian tiimoilta pomoon yhteyttä, jos saataisiin asia sovittua noinkin hienosti kuin sinun tilanteessasi!
ja ihana työnantaja! (missä oikein olet töissä ;)?)
Voi kun mullakin järjestyis noin hyvin... Suunnitelmat mulla hyvinkin samanlaiset, tosin olen jo valmiiksi hoitovapaalla, mutta ajatuksena pieni pätkätyö seuraavan äitiysloman alkuun.
Luku 4, 3 §:
"Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ottolapsen vanhemman oikeus hoitovapaaseen jatkuu kuitenkin siihen saakka, kun lapseksi ottamisesta on kulunut kaksi vuotta, enintään siihen asti, kun lapsi aloittaa koulun."
Tuossa sanotaan selvästi, että hoitovapaata saa lapsen hoitamiseksi. Ei siis että hoitovapaata saa mihin tarkoitukseen tahansa ja voi esim. mennä töihin. Silloin jos käyttää työaikansa työskentelyyn muualla, on siis toisin sanoen hakenut väärin perustein hoitovapaata.
Jos taas työ tapahtuu sillä tavalla, että lapsen hoitaminen ei esty, mutta siinä työssä olisi estynyt josta ollaan vapaalla, niin silloin kai lain vaatimus täyttyy. Eli jos esim. se toinen tehtävä työ on eri kellonaikaan (isä silloin kotona) tai sitä toista työtä tehdään kotona lastenhoidon ohessa.
Kuitenkin työsopimuslaki on yksiselitteinen: hoitovapaata saa ilman lisäedellytyksiä, kun lapsi on tietyn ikäinen JA hoitovapaa käytetään lapsen hoitoon.
Olen hyvin tyytyväinen työnatajaan tuossa suhteessa itse en olisi edes keksinyt että noin voi tehdä!
Pieni kunta on työnantajani eli käytännössä eivät haluaisi minusta eroon :)
Ei ole vaikka en Nokiasta tiedäkään.
Monella ns. ajatustyötä tekevällä on työsopimuksessa tiukat kilpailukieltoehdot, jotka saattavat jatkua vielä työsopimuksen päättymisen jälkeenkin. Ja ihan päteviä ne ovat.
Sivutyöhönkin tarvitaan siis lupa. Tuskin minun työnantajaani kiinnostaa jos siivoan lähikaupassa iltaisin mutta ihan varmasti kiinnostaa, jos teen oman alan hommia kilpailijalle.
on olemassa ilmoitusvelvollisuus omalle työnantajalle. Itse olen pelkkä toimistorotta julkisella puolella ja mulla lukee työsopparissa tästä pitkät pölinät pienellä präntillä. Kuulemma siitä on sovellusohje kv-tessissäkin. Yksityisestä puolesta en tiedä.