Onko naisten töissä käyminen tasa-arvokysymys?
Monet suominaiset vaahtoavat siitä, kuinka jokaisen naisen oikeus (nykyisin suorastaan velvollisuus) on käydä töissä ja osallistua perheen elättämiseen. Se on se tasa-arvo!
Samatko (?) naiset kouhkaavat siitä, miten uupuneita he ovat, kun on yhdistettävä työt, kotityöt, lasten harkat ja kuskaamiset, vanhempainillat, lääkärikäynnit jne. Eihän siinä jaksa enää miestä paijata. Erotaan ja karataan. Näinhän ne usein menee, elämän ruuhkavuodet.
Mitä tasa-arvoa se on, että nainen tekee kahta työtä, kotona ja työpaikalla. Tutkimusten mukaan naiset tekevät yhä suurimman osan kotitöistä ja osallistuvat aktiivisemmin lastensa elämään kuin miehet. Onko nyt menty ojasta allikkoon ja hankaloitettu omaa elämää, kun vaaditaan itseltä ja samalla muilta naisilta liikaa?
Valtaosa maailman naisista ei käy töissä vaan on kotona lastensa luona. En sano,että se on ihanne ja että Suomessa pitäisi mennä samaan. Työ on monelle mielekäs ja tarpeellinen. Me ihmiset olemme erilaisia, eikä kaikille sovi sama elämisen malli. Se mitä ihmettelen, on että eilisiä ja tämänpäiväisiä keskusteluja lukiessani olen huomannut, että äidin kotona olemista pidetään suorastaan vääränä. Että se on paluuta keskiajalle ja eriarvoistaa naisen ja miehen silloinkin, kun se perheen mielestä on ainut tapa pitää paletti hallussa ja perheonni kunnossa. Kenenkään voimat ei riitä kaikkeen, ja on perheen asia miettiä, mihin voimansa käyttää.
Onko se tasa-arvoa, jos ei valinnan mahdollisuutta kotiäitiyden ja työäitiyden välillä enää edes ole? Jos pienen lapsen äidin on pakko jaksaa yövalvomisten jne. keskellä käydä töissäkin? Mielestäni oikeanlainen tasa-arvo on sitä, että jokainen voi omien voimavarojensa ja elämäntilanteensa mukaan valita sopivanlaisen elämisen tyylin ilman, että siitä syyllistetään ja sitä ihmetellään ulkopuolisten taholta. Töissä käymisen mahdollisuus on hieno asia, mutta ei sen mikään itsestäänselvyys pitäisi olla. Tosiaan edelleen valtaosa maailman naisista on kotona ja on varmaan ihan tyytyväinen elämäänsä.
Uskon itse tasa-arvon toteutuvan kun itse saan olla kotona lasten kanssa vaimon käydessä töissä.