Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutti asiaa-pk ja koti erimieltä.

Vierailija
15.02.2011 |

Poika täytti tammikuussa 2-vuotta ja käyttää kotona leikkiessä, päiväunilla ja yöunilla tuttia. Päiväkodissa he vieroittivat tutista jo noin 5 kk sitten. Pk.ssa poika ei tuttia edes pyyda, heti kun häntä mennään hakemaan alkaa jankutus tutista, nyt sitten hoitajat ovat alkaneet painostaa kunnolla ja kertoa erilaisia vinkkejä miten pääsemme tutista eroon. "pysy vaan lujana äläkä anna sitä" "huudata poikaa, kyllä se siitä" "iso poika ei tuttia kaipaa" "leikkaa tutti rikki niin ei pysty enää imemään" jne.. eli eikö tämä ole minun päättävissäni! raivostuttaa!

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin etta rupeaa imemaan peukaloa, siita ei paase ikina eroon. tutti on muotoiltu niin etta hampaat ei karsi, mutta peukalo ei..

Vierailija
22/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainut mikä itselläni tuossa sun jutussa jäi mietityttämään on se että miksi lapsi tarvitsee tuttia silloin kun leikkii?

Asia mikä ei mene mun jakeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisitteko vieroittaa tutista ja voisitteko opettaa kuivaksi.

Ja siihen lopuksi vielä, että perhe kiittää :)

Mutta ap oletko oikeasti miettinyt nyt, että onko tämä tutti asia sinulle isompi juttu kuin lapsellesi. Tietenkin jos asia on oikeasti niin että haluat tutin jatkossakin antaa niin sitten vaan toteat päiväkodilla tädeille että minä kasvatan lapseni itse ja teen lopulliset päätökset. Mutta kiitos neuvoista. Eikähän tuosta tajua lopettaa. T. LH

Vierailija
24/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niin haluaa. Entäs kun tulee kysymys isommista asioista? Tehdäänkö siloinkin kuin n-p haluaa?

Vierailija
25/64 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki te jotka teette lapsistannne vinohampaita - olette naurettavia! Menette sieltä, mistä aita on matalin, sillä verukkeella, että lässytätte jotain lapsi-parka-tarvitsee-lässynlää. Yksinkertainen totuus nyt vaan on se, että tuon ikäinen ei enää tuttia tarvitse.

Vierailija
26/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään suositellan jo 6kk jälkeen jättämään tutti mahd pian pois.

Joopa joo ja hohhoijaa.

Vierailija
27/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hampaiden kannalta parempi etta imee tuttia. kuin etta rupeaa imemaan peukaloa, siita ei paase ikina eroon. tutti on muotoiltu niin etta hampaat ei karsi, mutta peukalo ei..

Kyllä en itse tiiä kuule ketään joka olisi alkanut peukkuu imeen sen takii, että tutti läks.... Ja kai sitä sit voi avata turpansa ja kieltää????

Vierailija
28/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäähän nico-petterin tuttia saada syödä jos niin haluaa. Entäs kun tulee kysymys isommista asioista? Tehdäänkö siloinkin kuin n-p haluaa?

ottaa tuttia pois? Ei silloin ole kyse siitä, että lapsi pompottaa. Aivan yhtä hyvin voisi sanoa, että lapselta pitää ottaa rakas unikaveri pois, koska jos se ei sitä anna, mites käy sitten isompien asioiden kanssa?

Eri asia sitten, jos vanhemmat haluavat ottaa tutin pois.

Vierailija
29/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vanhemmat

unohda heidän kehoitukset ja vaatimukset

sano vaan joo joo ja joo

Vierailija
30/64 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi syö tuttia nukkuessa(päivällä sekä yöllä) ja leikkiessä. Hampaat kärsivät taatusti.

Esimerkkisi vaipoista ja tutista on huono, ne ovat pienten juttuja vain siksi että aikuinen on ne niihin opettanut, lapsella ei ole luonnostaan tarvetta kummallekkaan. Nykyään ihmiset opettavat lapsen tekemään tarpeensa vaippaan, vastasyntyneellä on kyky viestiä hädästä, mutta siihen ei reagoida vaan käytetään vaippaa. Sitten 2-3-vuotiaana odotetaankin että lapsen pitäisi alkaa viestiä hädästään ja opetella eroon vaipasta.

Sama tutin kanssa. Ihan pienellä vauvalla on tarve imeä, jos ei imetetä, tuttia voidaan käyttää ja ottaa se pois ajoissa, heti kun imemisen tarve vähenee. Jos opetetaan yli 1-vuotiasta edelleen imemään tuttia, niin opetetaan lapsi riippuvaiseksi siitä ja sitten myöhemmin taas kiusataan lasta opettamalla eroon tutista.

Ja typerintä on se että näitä asioita pidetään lapselle tarpeellisina, "annetaan lapsien olla lapsia" on yleinen sanonta kun puhutaan vaipoista ja tuteista, vaikka oikeasti se on aikuinen joka kiusaa lasta opettamalla tällaisia huonoja tapoja.

Jos lapsi syö tuttia lähinnä nukkumaan mennessään, tuskinpa hampaat kärsivät. Tutista, vaipoista jne. yritetään vierottaa nykyään liian aikaisin- osalle tutti on tärkeä siirtymäobjekti siinä missä pehmolelu toiselle! Meidän täysin normaalisti kehittynyt 3-vuotias luopui tutista suosiolla vasta vähän alle 3-vuotiaana. Yritimme, päiväkodin painostuksesta, jo aiemmin...viikko riitti huudattamista, painajaisia jne. Sitten kun otimme tutin pois, lapsi oli tarpeeksi vanha luopumaan siitä ja antoi sen itse pois. Ei painajaisia, ei mitään ongelmaa. Kenen etua palvelee nykyinen päivähoitokäytäntö, jossa lapset revitään irti kaikista "pienten" jutuista ja yritetään koko ajan saada heitä hoitamaan itse itsensä?? Meidän poika on ruvennut viime päivinä kastelemaan housunsa vaikka onkin jo päiväkuiva- epäilenpä, että syyllinen löytyy päiväkodista, joka yli-innokkaasti haluaa pojan luopuvan potasta...aina vaan lisää vaatimuksia, vähemmästäkin ahdistuu!

Vierailija
31/64 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei haluta huudattaa. Lapsi tietää kyllä itse koska on valmis luopumaan tissistä,tutista,vaipasta yms.

Jari Sinkkonenkin sanoi joskus hyvin,että yksi vanhempien tehtävistä on opettaa lasta turvallisessa ympäristössä (kotona,vanhempien kanssa) sietämään myös pettymyksiä. Näin lapsi oppii,etteivät pettymykset ole maailmaa kaatavia myöheminkään.

On vanhemman vastuulla huolehtia lapsen terveydestä johon lukeutuu myös hampaat. 2v ei tarvitse tuttia. Kyseessä on oikeasti vaan vanhempien pelko tuottaa lapselle pettymys/kyvyttömyys kestää se,että lapsella on myös välillä paha mieli. Onhan se puheen kehityksellekin este,että on tulppa suussa koko ajan

Vierailija
32/64 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen käytti tuttia 3 vuotiaaks ja tuttipulloakin 2 vuotiaaks,hui kamala.Lisäksi oppi olemaan ilman vaippoja reilusti yli 3 vuotiaana.Nyt ihan normaali 9 vuotias ja hampaatkin ihan ok :)

Miten joku ees jaksaa ottaa tollasta stressii jostain tutista?!

Niin ja pienempi on nyt 2 vuotta ja käyttää tuttia myös leikkiessä ja nukkuessa..so what!

Vierailija
33/64 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen käytti tuttia 3 vuotiaaks ja tuttipulloakin 2 vuotiaaks,hui kamala.Lisäksi oppi olemaan ilman vaippoja reilusti yli 3 vuotiaana.Nyt ihan normaali 9 vuotias ja hampaatkin ihan ok :)

Miten joku ees jaksaa ottaa tollasta stressii jostain tutista?!

Niin ja pienempi on nyt 2 vuotta ja käyttää tuttia myös leikkiessä ja nukkuessa..so what!

itsekeskeinen äiti ei sellaista varmaan voikaan ymmärtää...

Vierailija
34/64 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tulee luopumaan vaipoista, potasta, tuttipullosta, tissin syömisestä, vauvan vaatteiden käytöstä ja kaikesta muustakin ennen pitkää. Ennen pitkää tämä sama lapsi tulee muuttamaan jopa pois kotoa, ja kaiken tämän lapsi tulee tekemään aivan itse, omasta tahdostaan ja valmiudestaan, ja suurimpana syynä tähän on se, että hän näkee, kuinka muutkaan eivät enää tuttia syö, käytä vaippaa tai juo tuttipullosta.

Minä imetin lapsiani yli 2-vuotiaiksi, huolimatta siitä että painostus imetyksen lopettamisesta alkoi esikoisen kohdalla 6kk:n iässä ja kuopuksen kohdalla jo 3kk:n iässä. Painostukseen osallistui neuvola, lääkärit, hammaslääkärit, perhekerhojen mammat ja tuntemattomat puistomammat. Lupailtiin, että joudun kulkemaan koulussakin välitunneilla imettämässä jos en vieroita lasta - ja kappas kummaa, molemmat ovat tissistä luopuneet ihan oma-aloitteisesti kun ovat olleet siihen valmiita. Esikoinen käytti vaippoja 3-vuotiaaksi ja kävi potalla melkein 6-vuotiaaksi, mutta ilmoitti yhtenä aamuna, ettei enää halua vaippaa, eikä ole sen jälkeen niitä käyttänyt, ja samoin yhtenä päivänä totesi, että kyllä hän nyt käy jo pöntöllä ja potan voi viedä pois. Kuopus, lähes 3v, on edelleen vaipoissa, vaikka käykin potalla kyllä jo. Esikoinen söi tuttia 3-vuotiaaksi, kunnes totesi, että ovat vauvojen juttuja. Kuopus ei tuttia kaivannut ikinä.

Erään lastenpsykologin näkemys asiasta on se, että on helpompaa korjata hampaat kuin paikkailla mahdollisia traumoja. Itse en ymmärrä, mikä ihmeen pakko on viedä pieneltä lapselta ne kaikkein tärkeimmät asiat, oikein "vieroittaa" lapsi niistä, ikään kuin kyse olisi jostain hengenvaaran aiheuttavista huumeista.

3kk ikäisen imettämisen. TAi sitten et kerro kok totuutta. Allergiaa tai jotain muuta. Tääl on ihmisten niin hauska välillä kehitellä tällaisia satuja, hohoijaa.

Vierailija
35/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäny ottaa tuttia pois ja olla antamatta sitä kun haen hoidosta, mutta sitten alkaa kamala huuto enkä kehtaa mennä bussiin huutavan lapsen kanssa. Myönnän etä ehkä tämä on helpompaa meille, mutta kai hän tutin heittää pois ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
36/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet äiti, heille ei asia kuulu. meillä tarha yritti saada luopumaan astmalääkkeestä... luulevat olevansa asiantuntijoita kaikessa.

Vierailija
37/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolassaki siitä huomauttaa.Odota vaan

Vierailija
38/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei tehdä sen vuoksi, että pääsisi helpolla! Lapsesi ei vielä itse tiedä, että kun hän käyttää tuttia noin, niin saa teini-iässä raudat hampaisiin. Onko se nyt ihan tosi reilua lastasi kohtaan? Mieti vähän... Ja jos niitä bussissa olevia ihmisiä haittaa lapsen huuto, niin menkööt muualle!

Vierailija
39/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäny ottaa tuttia pois ja olla antamatta sitä kun haen hoidosta, mutta sitten alkaa kamala huuto enkä kehtaa mennä bussiin huutavan lapsen kanssa. Myönnän etä ehkä tämä on helpompaa meille, mutta kai hän tutin heittää pois ennemmin tai myöhemmin.

että karjumalla saa tahtonsa läpi. Anteeksi vain, mutta tuo sinun nolostelusi ei ole syy miksi lapsen pitäisi saada jatkaa huonoa tapaansa, joka on hampaille haitallinen. Annatteko tutin kotonakin leikkeihin siksi, että lapsi protestoi jos ei sitä saa? Oikeasti, mitä pitemmälle venytätte vieroitusta, sitä vaikeampaa se on. Lapsi erittäin todennäköisesti EI tule itse tuttia heittämään pois, ainakaan ennen kuin purentaviat tms. ovat pysyviä. Ole nyt sinä tilanteessa aikuinen lapsesi parhaaksi ja vieroita tutista.

Vierailija
40/64 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä olet äiti, heille ei asia kuulu. meillä tarha yritti saada luopumaan astmalääkkeestä... luulevat olevansa asiantuntijoita kaikessa.

Lääkitystä ja tuttia ei todellakaan voi verrata toisiinsa, ellette sitten antaneet lapsellenne lääkettä ilman kunnon syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme