Mitä haluaisit kysyä suurperheelliseltä?
Suurperheistä on aina välillä juttua lehdissä tai telkkarissa. Jokin niissä siis kiinnostaa, mutta mikä?
Mitä sinä haluaisit kysyä suurperheen äidiltä, jos voisit kysyä mitä vain?
Kommentit (29)
jonka perheessä oli (sillä hetkellä) 15 lasta. Ihan kiva poika oli ja sisarukset kanssa. Heillä oli kaksi astianpesukonetta. Toiseen lastattiin likaiset astiat ja toisesta otettiin puhatita suoraan käyttöön. He eivät purkaneet useinkaan puhtaita astioita kaappiin, vaan kierrättivät näiden kahden koneen välillä.
Ei meillä varmaan muuten olisikaan viittä. :)
Joku kysyi parisuhdeajasta. Sitä on iltaisin sitten, kun lapset nukkuvat. Pari kertaa vuodessa saadaan kaikki hoitoon ja lähdetään kahdestaan esim. ulos syömään.
Ja mitä tulee kolmanteen lapseen, minusta se on paljon kiinni lasten ikäeroista. Vähän tulee lisää vipinää taloon, mutta ei esim. autoa tarvitse vaihtaa tai muuta sellaista. Jos esikoinen on jo sen ikäinen, että pystyy itse tekemään jotain - vaikkapa pukemaan ja riisumaan ulkovaatteet eikä käytä enää vaippoja, niin sehän jo helpottaa. Mutta toki voi tulla vaikka koliikkivauva tai jotain muuta rankkaa eteen, ainahan se on arpapeliä lasten kanssa.
ap
Onkohan tätä kysytty... Oletko huomannut miehessä saman muutoksen kuin minä, eli onko mies lapsiluvun kasvaessa alkanut osallistua enemmän kotitöihin? Meillä mies on viidennen myötä jopa alkanut pyykkäämään, mitä ei todellakaan ennen tehnyt!
meitä suurperheellisiksi. Mutta johtuu varmaan siitä, että elin lapsuuteni kylässä, missä lapsia oli monissa perheissä kymmenkunta.
Lapset meillä 8v-14v.
Toki keskivertoa enempi, mutta ei mun mielestä suurperhe tai et tarvisi jotenkin ihmetellä miten pärjää jne..:-)
Kyllä ne todelliset suurperheet on jotain aivan muuta kuin viisi lasta 1-12 vee!
Ja vain yksi pyykkikone ja yksi astianpesukone. Lisäksi vielä silitän kaikki pyykit,siis myös lakanat.
kaupassa käydään kun on tarvetta, ruokaan kuluu kuussa n. 1500 (sis vaipat, pesuaineet ym.)
Asutaan isohkossa omakotitalossa, 6 makuuhuonetta, eli osa joutuu jakamaan huoneen. kaksi autoa, kumpaankaan ei kaikki mahdu, mennään akhdella jos kaikki tulee mukaan.
Lapset harrastaa, harrastuksiin menee n 5000 euroa vuodessa. Molemmilla vakityöpaikat.
Niin ja lapset 1-17v
Mutta onneksi en itse ole suurperheellinen.Hulluksi tulisin kaikkien kotitöiden jne takia
Toki keskivertoa enempi, mutta ei mun mielestä suurperhe tai et tarvisi jotenkin ihmetellä miten pärjää jne..:-)
Kyllä ne todelliset suurperheet on jotain aivan muuta kuin viisi lasta 1-12 vee!
Haloo! Jos keskiverto lapsimäärä on jotain 1,5 niin onhan 5 lasta suurperhe tietenkin.
Jos 7 hengen talous ostaa maitoa lisää ke 8 litraa ja alunperin jos ostetaan esim. sama määrä niin saadaan koko viikolle kulutettua 2 litraa per nokka maitoa.
on mun mielestä 3 litraa per päivä eli noin kuusi desiä per nokka / vrk ja reilut 4 litraa per pää joka viikko.
Aikuiset käyttävät meillä maitoa vain kahviin.
ap
Jos 7 hengen talous ostaa maitoa lisää ke 8 litraa ja alunperin jos ostetaan esim. sama määrä niin saadaan koko viikolle kulutettua 2 litraa per nokka maitoa.
voisi olla ihan hyvä juttu, meillä vain ei tilat anna periksi - talonlaajennus tosin suunnitelmissa. Meillä ei tällä hetkellä ole kaikille omia huoneita, mutta toisaalta suurin osa tenavista niin pieniä, että mieluusti jakavatkin huoneet.
16, joka nyt taisi astuaap:n tontille vastatessaan joihinkin kysymyksiin, toivottavasti et suutu...
Onkohan tätä kysytty... Oletko huomannut miehessä saman muutoksen kuin minä, eli onko mies lapsiluvun kasvaessa alkanut osallistua enemmän kotitöihin? Meillä mies on viidennen myötä jopa alkanut pyykkäämään, mitä ei todellakaan ennen tehnyt!