Miksi yleisesti ihmiset sanoo että tupakointi on helppo lopettaa?
Ihmettelen tuota väitettä, itse lopetin viime kesänä ja yhä vieläkin käyn pääni kanssa työtä asian suhteen. Vieroitusoireita kesti n. 3 kuukautta (ahdistuneisuus, tyhjyyden tunne, yöhikoilu ja tupakanhimo), ei suinkaan 2 päivää kuten jotkut sanoo.
Tiedän toki, että osalle lopettaminen on hyvin helppoa (johtuen mm. siitä, että oikeastikin riippuvuuden voimakkuus vaihtelee), mutta myöntääkö kukaan minun lisäksi, että se on ollut todella hankalaa?
Minä ajattelen asiaa edelleen päivittäin, vaikka olen ollut tupakoimatta kesäkuusta asti. Enkä ole mikään "deeku", vaan ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, joka jäi tupakkakoukkuun ikävä kyllä jo 12-vuotiaana :/
Kommentit (11)
eli nikotiinin himo. mutta se henkinen puoli onkin eri asia. jos on työstänyt tuota tupakoimisen lopettamispäätöstä tarpeeksi kauan ja on kunnon syy siihen, motivaatiota pitäisi löytyä. Jos asian on päättänyt joku muu sun puolesta tai et ole perustellut itsellesi sitä, MIKSI lopetat nyt, ei motivaatio olekaan kohdillaan ja asiaa ajattee joka päivä. Auttaa paljon, jos kaverit ja esim puoliso lopettaa samaan aikaan, kuten mulla kävi.
Nykyään oon äärimmäisen onnellinen, etten polta. Just kaverin kanssa oltiin perjantaina ulkona (ollaaan molemmat röökattu 14v asti) ja puhuttiin, et kuinka mageeta on, kun ei tartte ajatella tupakkaa, missä sitä saisi polttaa, millon seuraava rööki...ja ettei aamulla haise tuhkikselle eikä ole kauhea krapula:)
ja mun muksut on jo niin vanhoja, että tajuaa tupakoinnin vaarat ja ottavat pian itse mallia. Onneksi tajusin tän ajoissa ja nyt voin puhua kokemuksen rintaäänellä, ettei koskaan kannata edes maistaa!
Nykyään katson tupakka huulessa kulkevia naisia (ja varsinkin lasten kanssa olevia) jotenkin alaspäin, on se sen verran järkyn näköstä.
ei nyt oikeesti sentään ihan heroiinin aiheuttamiin vieroitusoireisiin voi kyl verrata! Minkä pilipali tutkimuksen ootkaan mennyt lukemaan :DDD Mä oon lopettanut, koska tulin raskaaksi. Helppoa se ei ollut, mutta motivaatiota oli kerrakseen.
en kärsinyt tuollaisista oireista kuin sinä lopettaessani, koska käytin nikotiinipurukumia ihan huoletta. Olin kyllä nikotiinipurkka-koukussa muutaman vuoden, mutta sen lopettaminen olikin sitten tosi helppoa, siirryin tavalliseen purkkaan ja lopulta luovuin tavallisesta siitäkin (vatsa ei kestänyt niin paljoa xylitol-purkkaa).
Mutta minulla on takana useita lopetusyrityksiä, jotka eivät ole onnistuneet, joten ei se sinänsä ole helppoa ollut. Enkä varmaan olisi onnistunut ilman nikotiinipurukumia.
Minä olen käynyt nämä yöhikoilut ja ahdistukset ja masennukset läpi.
Ja idiootti aloitin uudestaan 7 vuoden jälkeen erään suuren surun aikana shokkivaiheessa. Tarkoitus oli polttaa vain yksi tupakka.
Heti jäin koukkuun. Elämäntilanteestani johtuen en ole pystynyt uudestaan käymään läpi sitä kuukausien ahdistusta ja pahaa oloa, koska joudun olemaan tukena muille. Eli ei ole mahdollisuutta keskittyä nyt itsensä kasassapitoon.
Olen siis jäänyt koukkuun nikotiinipurkkaan. Kun yritän olla ilman, alkaa rintaa puristaa ja kurkkua. Pää tuntuu hajoavan yms. kestäisin ne fyysisetkin oireet, mutta tämä psyykkinen on vaikeaa, koska tällä hetkellä olen sellaisten paineiden alla, että en voi hajota.
Tsemppiä sinulle. Se kyllä menee ohi, mutta älä ikinä polta enää sitä yhtä. Meille nikotiiniriippuvaisille se on tie helvettiin uudestaan.
Minä yritin nikotiinipurkan lopettaa heti kun tämä elämäntilanne helpottaa ja saan enemmän aikaa itselleni.
mutta vieroitusoireet ei toki ole lähellekään sitä, mitä heroiinissa, nehän on ihan eri asia.
t: toinen samasta tutkimuksesta lukenut
4 kertaa olin raskausajan polttamatta ja joka kerta aloitin uudestaan. 10v aikana olin lakossa varmasti kerran vuodessa. aina repsahdin.
yli vuoden olen nyt ollut polttamatta mutta vieläkin tarvitsen päivittäin nikotiinipurkkaa.
sitkeessä on!
Allen Carr.
Toivon, että saan siitä avun tähän miljoonanteen lopetuskertaan. Mielelläni palaisin ns. bilepolttajaksi, eli polttaisin pari savuketta silloin, kun olen juhlimassa. Taitaa kuitenkin olla niin, että siihen ei ole paluuta...
linkit näin alkuun:
http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/521-tupakkariippuvuus
http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/28
Joo, kyllähän niistä fyysisistä nikotiinin vieroitusoireista selviää helposti, mutta sitten esim. minä vaivun masennukseen, vaikka en ole lainkaan masennukseen taipuvainen.
Allen Carr.
Mun mies poltti n.15 vuotta säännöllisesti. Luki tuon Allen Carrin Stumppaa tähän kirjan, ja lopetti kerrasta. Ilman mitään nicoretteja tms.
Nyt ollut savuton 3 vuotta!
tupakka aiheuttaa yhtä voimakkaita psyykkisiä vieroitusoireita kuin heroiini.
Kaikki eivät jää heroiiniinkaan koukkuun, sama koskee tupakkaa. Mutta jos jää niin viekkarit on kaameat.